PDA

View Full Version : Oor training



Dugie
29 juli 2004, 00:07
Kan je echt je gehoor trainen tot je een absoluut gehoor hebt?

Kan je in de buurt raken?

ik kom online veel site's tegen die absoluut gehoor als iets dat te leren valt omschrijven. Ik dacht dat je hiermee geboren was of niet.

wat denken jullie ervan?

Kasper
29 juli 2004, 01:36
Ik ben er ook redelijk zeker van dat het aangeboren is.
Wish I had it :-(

Anyway ik heb op het toilet beneden een boekje liggen met allerhande wetenschappelijke weetjes in. Daar staat dit onderwerp ook in vermeld. Zal morgen eens kijken wat er in staat.

Blijepanda
29 juli 2004, 13:29
Je kan je gehoor zeker trainen, in de zin van het uitzoeken van muziek. Er zijn natuurlijk mensen die een beter muzikaal gehoor hebben dan anderen, maar als je regelmatig muziek probeert te ontcijferen van bijv. een cd, dan wordt je er zeker beter in.

Kasper
29 juli 2004, 13:56
Heb net nog even die 2 pagina's opnieuw gelezen ivm vals zingen & absoluut gehoor...
Het komt er op neer dat je met de aanleg tot absoluut gehoor aangeboren wordt, en dat het heel jong tot ontwikkeling komt als je met muziek in contact bent gekomen. Er staat ook bij: "... vanaf pakweg je 6e levensjaar is het te laat ..."

Met een absoluut gehoor zou je moeten in staat zijn om een toon onmiddellijk te benoemen, en ook kunnen zeggen of die toon volledig correct is, of er zelfs een klein beetje naast zit.


Ik twijfel er echter niet aan dat je je gehoor kunt trainen, maar ik denk niet dat iedereen even gemakkelijk in de buurt komt van een absoluut gehoor.

Dugie
29 juli 2004, 14:38
Tja de 6 jaar ben ik al gepasseerd, zeker mijn dochter proberen te motiveren voor die leeftijd !

Ik ga het toch testen hoe dicht ik in de buurt kan komen, op een site staat 10-15 minuten oefenen per dag resultaat na 5-6 maand, ik zal het dan laten weten 8)

m^rton
29 juli 2004, 19:00
Ik zou toch oppassen als ik jou was, want het schijnt ook heel irritant te kunnen zijn. Sommige mensen met een absoluut gehoor worden bijvoorbeeld helemaal gek als ze hendrix horen omdat die nooit helemaal zuiver gestemt stond.

Sir Peckerkäse
29 juli 2004, 19:28
volgens mij ben je dan veel te veel bezig met elk liedje te analiseren inplaats van er lekker naar te luisteren

Dugie
29 juli 2004, 21:50
volgens mij ben je dan veel te veel bezig met elk liedje te analiseren inplaats van er lekker naar te luisteren

Laten we dat dan een investering in de toekomst noemen, persoonlijk zou ik des te meer kunnen genieten, wetende hoe het nummer in elkaar zit.

bert k
29 juli 2004, 22:00
Je haalt een paar dingen door elkaar. Je kan idd genieten van muziek als je er veel van weet, en accoorden en melodieen kan herkennen. Dat is te trainen, door veel te luisteren en wat te leren over muziektheorie, met name solfege, dat is wat je bedoelt, muziek op het gehoor analiseren. Ik heb vroeger op het conservatorium veel solfege gehad, en dat was leerzaam, en erg leuk.
Maar een absoluut gehoor is wat anders. Dat is het talent om altijd de juiste noot te treffen, en daar heb je eigenlijk niet veel aan. Ja, je hebt nooit meer een stemapparaat nodig. :) Een voorbeeld: ik zit in een duo, met een zangeres. Die zangeres heeft een absoluut gehoor. Dat betekent dat ze een liedje kan inzetten op precies de goeie toonhoogte, zonder een ander instrument te horen. Ik zing ook, maar ik heb geen absoluut gehoor. Toch zing ik best zuiver, geen probleem, ik moet er alleen een accoordje bij horen. Gelukkig is de zangeres ook erg muzikaal, dat is belangrijker dan de begintoon...

Chris Wolstenholme
29 juli 2004, 22:19
mensen met absoluut gehoord kunnen amper muziek luisteren, die horen alleen noten die goed of fout zijn, en daar behoorlijk gek van kunnen worden.

i heard teminste

Robbert
29 juli 2004, 22:36
Ik heb geen absoluut gehoor, maar ik val ook snel af als noten vals zijn :D

Frankiefrank2
30 juli 2004, 20:19
Ik ben er ook redelijk zeker van dat het aangeboren is.
Wish I had it :-(

Anyway ik heb op het toilet beneden een boekje liggen met allerhande wetenschappelijke weetjes in. Daar staat dit onderwerp ook in vermeld. Zal morgen eens kijken wat er in staat.


moet je morgen pas weer scheiten dan

Kasper
30 juli 2004, 20:41
moet je morgen pas weer scheiten dan
:-D

zjanke
1 augustus 2004, 16:57
mensen met absoluut gehoord kunnen amper muziek luisteren, die horen alleen noten die goed of fout zijn, en daar behoorlijk gek van kunnen worden.

i heard teminste

Dit is dus een broodje aap verhaal.
Iemand heeft ooit eens bepaald dat een A 440 Hz moet zijn. Vervolgens hebben we allerlei andere tonen, die daarbij goed klinken, uitgezocht en die een naam gegeven.
Tegenwoordig spelen symfonieorkesten al met een A die 442 of 443 Hz is en dat betekent dat alle hoogtes een heel klein beetje verschuiven, maar dat de onderlinge afstanden nog steeds kloppen, het klinkt dus nog steeds goed.
Vals is als de onderlinge verhoudingen niet meer kloppen, dat heeft verder niets met de absolute toonhoogte te maken en iemand die niet zou kunnen luisteren naar een A die niet exact 440 HZ is, is absolute onzin. Als je een absoluut gehoor hebt kun je hooguit zeggen dat iets te hoog of te laag gestemd is, maar dan klinkt het verder nog steeds goed.

Er zit wel een "fout" in een gitaarontwerp, zoek op dit forum maar eens naar maar eens naar de term fretwave, dat is de oplossing voor deze "fout". Probeer maar eens om een gitaar die zuiver gestemd is (bij voorkeur op flageoletten) per toon te vergelijken met een Piano. Een piano is gelijkzwevend gestemd en dit wijkt dus af van een gitaar. (De Piano is dus wel zuiver :wink: ) Hoe hoger of lager je komt, des te meer gaat het wringen.