PDA

View Full Version : engl e530



ben79
28 juli 2004, 21:50
Kan iemand mij aub een site geven waar ik soundfiles van de Engl E530 preamp kan beluisteren? ( De 1-unit preamp).
Met een omschrijving per channel ben ik ook al een stuk verder..
En ja ik weet het, ik moet zelf eens gaan testen maar ik wil van tevoren weten of het de moeite is om een winkel te gaan zoeken die hem heeft en wil laten testen .
Ik heb als eindversterker de Engl 930/60 dus bij elkaar passen zullen ze wel doen ;-)

thx

Baco
28 juli 2004, 22:27
Hier heb je er alvast een paar : http://www.rocksolidamps.com

Have fun :wink:

edit: damn, hebben nog heel wat meer Engl/Framus clips sinds de laatste keer dat ik gekeken heb :o

ben79
28 juli 2004, 22:39
Thx
DAMN!!!!!!!!
Als die live echt zo klinkt heb ik eindelijk de sounds die ik al jaaaren zoekn :o woehoew die wil ik zo snel mogelijk testen!!!!
Heeft iemand ervaring met deze amp en kan ie zeggen of het echt zo klinkt als op deze site?
GAS is coming :wink:
ik heb een tijd terug een powerball getest en op een of ander manier kun je met het derde kanaal? een mega sound uit de top halen , niet de hevigste dat ie kan maar wel de mooiste en dat lijkt erg op deze sound blijkbaar ..

Phyrexian
29 juli 2004, 09:58
Ik haal vanavond mijn E530 op. :)
Josdevos op dit forum had ooit de E530 preamp.

Baco
29 juli 2004, 10:30
Iced Dragon heeft er ook eentje.

jw009
29 juli 2004, 15:15
hoeveel kost zo'n e530 nou ongeveer?

Phyrexian
29 juli 2004, 15:31
hoeveel kost zo'n e530 nou ongeveer?

rond de 500 euro... soms wat minder; dit zijn overigens Duitse prijzen.

Alain
29 juli 2004, 16:19
490 € bij Beyers, om heel precies te zijn.

Josdevos
29 juli 2004, 16:25
Ik heb er eentje gehad , was ik heel tevreden over tot ik de Savage SE hoorde...

What's the plan met de 530 Bart? Welke poweramp ga je gebruiken?

jw009
29 juli 2004, 17:20
hoe verhoud (volgens jou) die E530 het t.o.v. andere pre-amps het?
of zijn hier al 30.000 topics over"?

Josdevos
29 juli 2004, 17:21
Der bestaan wel al wat topics hierover hoor... zoek maar es ff...

mijnechtenaamisalvergeven
29 juli 2004, 20:22
www.access-denied.nl
De nummers die je daar vind zijn opgenomen met een 530 en een 840/50 met een marshall 4x12.....
In het echt klinkt ie veel vetter (zeker als je de 930 erachter hangt en een engl of mesa cab)

Ik heb zelf de 530 + 930/60 + de engl standaard 4x12 kast..... 't klinkt echt supervet....

Phyrexian
30 juli 2004, 09:54
Ik heb er eentje gehad , was ik heel tevreden over tot ik de Savage SE hoorde...

What's the plan met de 530 Bart? Welke poweramp ga je gebruiken?

Wel ik ben 'm gisterenavond gaan ophalen. Blijkbaar was die preamp van Maarten van Panchrysia. Super nice dude. 3 kwartier mee gebabbeld in hun repetitiekot.

De E530 was aangesloten op een MesaBoogie 2:90 via een Rivera V30's 4x12. Monstervette sound vind'k persoonlijk.

The plan: in eerste instantie een goeie sound om thuis wat gitaar te spelen. Ik heb gisterenavond laat, na onze repetitie met Ashville, nog een uur gespeeld via die headphones out op de E530 en alleen daarom ben'k al héél blij met die amp. Ik zocht al lang iets dat meer dan goed klinkt via hoofdtelefoon (heb alles al gehad, POD's, Sansamp, ...) en heb het eindelijk gevonden in de E530.
Die kleine poweramp (1,5 watt?) om een koptelefoon aan te sturen klinkt heel goed; beter en vooral echter en directer dan een POD. Tubes, you know.
Wat mij opvalt is dat deze preamp quasi de eerste amp is waarvan ik van de eerste seconde heel gelukkig ben mee met de sound (en alles stond flat!). Dit gevoel had'k enkel in't begin met een JCM900 die ik had en ook wel met die Dragon (maar die was too much (read: too loud) voor thuisgebruik).
De sounds zijn ook ontzettend inspirerend op creatief vlak; elke geluidje laat toe om dingen te doen, die ik nog niet gedaan had op gitaar. Anyway, I'm very happy. Deze amp is echt een blijver (heb'k nog nooit van iets gezegd dat ik de laatste twee jaar kocht, buiten m'n bassen :)

Enkel en alleen al om die headphones sound is deze amp al super. Duizend maal beter en directer dan een POD.

Verdere plannen zijn ooit een poweramp en een 1x12 voor thuis. Eventueel een kleine combo (goedkoper) zodat ik de preamp naar de fx return kan sturen. Maar dit is weer zoeken naar een ideale combinatie.

morris
30 juli 2004, 10:59
Congrats! De 530 is een hele mooie preamp. Niets beters te vinden in buizenpreamps voor deze prijs.

Phyrexian
30 juli 2004, 11:01
Congrats! De 530 is een hele mooie preamp. Niets beters te vinden in buizenpreamps voor deze prijs.

Vind'k ook! :D

BLOK182
30 juli 2004, 11:19
Congrats man, Engl rocks haha

Josdevos
30 juli 2004, 11:54
Maarten is inderdaad ne coole gast. Ik denk dat hij ook een Engl top wil gaan kopen.
Is je Dragon dan verkocht?

Phyrexian
30 juli 2004, 11:59
Maarten is inderdaad ne coole gast. Ik denk dat hij ook een Engl top wil gaan kopen.
Is je Dragon dan verkocht?

Hij heeft een Mesa Boogie Triple Rectifier besteld :)
De Dragon cabinet is al verkocht. De Head staat gereserveerd voor dezelfde gast totdat hij voldoende geld heeft (binnen een week of twee).

Josdevos
30 juli 2004, 12:16
Hij heeft een Mesa Boogie Triple Rectifier besteld :)

Aiaiaiai... nuja voor hun soort van blackmetal is die misschien nog wel geschikt...

ben79
2 augustus 2004, 22:04
nog iemand sounds van de 530?

Alain
2 augustus 2004, 22:24
Is dat Maarten Geens waar jullie het over hebben?

Hij verkoopt ook zijn Powerball.
Hij is overtuigd van een Mesa Boogie Triple Rectifier...
En hij heeft een Powerball!!!!


De omgekeerde weg, ja, maar zo...

Josdevos
2 augustus 2004, 23:14
Is dat Maarten Geens waar jullie het over hebben?

Hij verkoopt ook zijn Powerball.
Hij is overtuigd van een Mesa Boogie Triple Rectifier...
En hij heeft een Powerball!!!!


De omgekeerde weg, ja, maar zo...

Inderdaad

ben79
4 augustus 2004, 18:25
Hoe zit het eigenlijk met de kanalen?
Is het zoals op de powerball 2 aknalen die elk met een knopje op een soort van 1b en 2b kunnen gezet worden of zijn het echt 4 aparte kanalen?
Hoe zit hat trouwens met het pedaal ?
Moet het een specifiek pedaal van deze preamp zijn of niet en wat kosten die dan?

mijnechtenaamisalvergeven
4 augustus 2004, 23:03
D'r zitten twee kanalen op (clean/ scheur) die je high en low gain kunt schakelen.... eigenlijk vier dus.

1. clean
2. clean met een randje.
3. Scheur.
4. Superscheur. :D

Phyrexian
8 augustus 2004, 14:02
idd.

de pedaalkwestie. Ik gebruik momenteel een simpele 2-button switch van Marshall waarmee vlot de kanalen en de hi/lo gain buttons kan switchen. Zo'n tweede switch zou toelaten om de contour aan en uit de zetten en de preamp defeat te schakelen.

wimmeltje
23 augustus 2004, 12:19
De gitaristen van After Forever gebruikt er eentje en de andere een marshall JMP-1. Allebei met een G-Major en een 60W engl poweramp. Super geluid zoals je weet.

ben79
29 augustus 2004, 17:21
Ik ben wat rond aan het neuzen op het web en ik merk regelmatig dat er revieuws zijn waarin staat dat deze preamp veel noise heeft.
Heeft iemand ervaring hiermee??

Josdevos
29 augustus 2004, 19:01
Daar had ik alvast geen last van...

mijnechtenaamisalvergeven
5 september 2004, 18:24
Licht eraan.... in mijn oefenruimte is het goed hoorbaar (slechte aarding en veel koelkasten en tl-balken op dezelfde groep.) Als de electrische installatie een beetje goed in elkaar zit heb je er geen last van.

robzilla
5 september 2004, 18:26
Licht eraan.... in mijn oefenruimte is het goed hoorbaar (slechte aarding en veel koelkasten en tl-balken op dezelfde groep.) Als de electrische installatie een beetje goed in elkaar zit heb je er geen last van.


Of een furman ofzo ervoor gooien...

maestro_nl
5 september 2004, 19:09
Bij MP in de fx-hok heb ik onlangs een aantal preamps getest.
1) Marshall JMP-1
2) ENGL 530
3) Mesa/Boogie TriAxis
4) Mesa/Boogie Recording Preamp

@1) JMP-1 klonk duf (zelf gehad)
@2) ENGL 530 clean niet super, boost knop niet in te stellen, niet strak en 'forwarded' (zelf gehad)
@4) MB Recording erg fuzzy in het hoog en buzzy in't laag. Dan is de ENGL betere koop
@3) Omdat ik m zelf nog steeds heb ken ik de tricks, moeilijke preamp om ad hoc iets in te stellen, maar clean beste, crunch beste en heavy super strak, punchy.

Reactie mede gitaristen die binnen kwamen lopen allemaal unaniem de TriAxis. (wel schandalig duur, beste koop de ENGL 530 (billig&gut))

afz.
De consumentenman

Phyrexian
6 september 2004, 09:39
Leuk dat je vier preamps vergelijkt, maar het lijkt me vrij logisch dat een Triaxis beter kan klinken dan een E530, de prijsklasse is ook 2 tot drie keer zo hoog... :s

maestro_nl
6 september 2004, 09:50
Logisch? in de muziek gaat dit lang niet altijd op!
Vind bv CAE3+, VHT GP3, Brunetti Mille, Fliek Rover etc... niet 'beter'.

Phyrexian
6 september 2004, 11:44
oops nee, logisch was een foutieve woordkeuze :)

ieme
1 oktober 2004, 11:32
Op marktplaats staat een 530 te koop voor 400 euro, maar als ze nieuw bij beyers 490 zijn is dat toch wel aan de hoge kant...

Kun je bij de 530 net als bij de andere engl tops een midi interface aansluiten?

Voor poweramp zo'n 840/50 of 930/60 wat kosten die ongeveer?

Phyrexian
1 oktober 2004, 11:57
Don't know about the midi interface, maar ze zijn heel makkelijk te schakelen met zo'n eenvoudige Marshall footswitchkes.
Check de engl site voor meer info over die midi stuff.

Duitse Prijzen (MP.de):
840/50 (EL84): 1045 euro
930/60 (6L6): 1309 euro

Op ebay.de zijn ze gelukkig regelmatig tweedehands te vinden.

Josdevos
1 oktober 2004, 12:35
Op marktplaats staat een 530 te koop voor 400 euro, maar als ze nieuw bij beyers 490 zijn is dat toch wel aan de hoge kant...

Kun je bij de 530 net als bij de andere engl tops een midi interface aansluiten?

Voor poweramp zo'n 840/50 of 930/60 wat kosten die ongeveer?

Zoveel geeft men er meestal toch voor hoor. Zelf op ebay.de bieden ze er zoveel op. Je kan de Engl midi interface niet aansluiten maar met een switcher kan je hem ook midi besturen natuurlijk...
Kmoet je wel waarschuwen de 530 klinkt clean vrij compressed, is echt gemaakt voor metal...

Phyrexian
1 oktober 2004, 12:41
Idd de clean vind'k eerlijk gezegd niet zo super...

ben79
1 oktober 2004, 22:25
ik vind de clean best goed meevallen, erg goed zelfs.
Maar ik ben natuurlijk een gx gewoon :-?

Josdevos
1 oktober 2004, 22:29
Is niet slecht maar ik vond hem enkel geschikt voor compressed tokkel werk, tis niet dat het een heel open open geluid is voor cleane slag of funk... Het clean van de 530 heeft echt dat typische mid dat je in je drive geluid wil maar in je clean geluid wat te pusherig klinkt.
(Correct me if i'm wrong heb al een jaar geen Engl 530 meer gehoord...)

ben79
1 oktober 2004, 22:41
ja ok ietwat compressed misschien maar wel geschikt voor zowel slag als tokkelwerk.
Hij is gewoon clean punt.
Niet zo plat als transistor clean maar ook weer niet zo open als een fender-clean.

Phyrexian
4 oktober 2004, 10:16
Dat pusherige klopt wel vind'k... voor getokkel klinkt het meer dan goed, maar voor aggressief slagwerk vind'k het iets te veel druk geven op m'n oren... :cool:

Die Framus Dragon die'k had, had de mooiste clean die'k tot nu toe gehoord heb...

Jos, klinkt die clean van uw savage veel beter vergeleken met een E530?

Josdevos
4 oktober 2004, 15:30
Dat pusherige klopt wel vind'k... voor getokkel klinkt het meer dan goed, maar voor aggressief slagwerk vind'k het iets te veel druk geven op m'n oren... :cool:

Die Framus Dragon die'k had, had de mooiste clean die'k tot nu toe gehoord heb...

Jos, klinkt die clean van uw savage veel beter vergeleken met een E530?

Ja daar kan je echt alle kanten mee uit...

Phyrexian
13 oktober 2004, 10:58
Even een E530 review (headphones gedeelte), enkele weken later:
Kheb gisteren nog eens een uur of drie met headphones en de E530 gespeeld. Als headphone amp is hij echt wel héél goed. Al die modellers (POD XT, ...) verbleken er echt tegen. Niks fuzzy, héél warm en diep en zeer helder qua klank.

Kheb zo’n GE-7 tussen amp en gitaar als ook een Fulltone Fat-Boost. Met die GE-7 kan’k zo wa specialere klankskes maken door de EQ wat aan te passen. Samen met zo’n cleanboost krijg’k er een heel vet geluid uit, en’t geluid op zich is al goed natuurlijk. Khad een klankske waar da’k kippenvel van kreeg... Nog nooit gehad thuis op lage volumes of met headphones; dus eigenlijk zit het wel snor qua sound. Als’k wat met de pickups speel, en de clean channel enorm overstuur met een cleanboost krijg ik er zelf zo’n vuile stoner/vintage sounds uit. Heel nice en vol. Khad niet gedacht dat de preamp zo veelzijdig zou zijn.

De clean is en blijft het minste, maar er is gelukkig aan te sleutelen. Een cleanboost zorgt ervoor dat de klank wat opener klinkt, samen met wat extra EQ is de sound nu toch wat minder mid-heavy wat er vooral voor zorgt dat volle akkoorden minder ‘pijnlijk’ aan de oren zijn :]
Ik heb deze preamp nu eigenlijk alleen nog maar via headphones beluisterd, ik heb zo’n vermoeden dat de clean wel beter zal klinken met een goeie poweramp en cabinet.

Phyrexian
13 oktober 2004, 10:59
bump

Baco
13 oktober 2004, 11:13
bump

Hmm, is wel interessant. Ben op zoek nr een headphone-uitgerust oefenamp/modeler. Nu vond ik de hi-gain sounds van de Pod XT nogal tegenvallen (iemand die nieuwe packs al getest?), maar dit is inderdaad een leuk alternatief. Die kan ik dan ook in de loop van mijn SE gooien om wat verder te testen met sounds :wink:

Hmm, effe de 2ehandsmarkt afschuimen ...

Phyrexian
13 oktober 2004, 11:26
Ik heb ook een POD XT gehad als headphone amp en vond ook vooral de hi-gain sounds tegenvallen. De cleans en de effecten zijn meer dan prachtig, maar als metalhead was'k al lang naar een goeie hi-gain sound voor headphones en ik heb die eindelijk gevonden (na stops bij een POD Pro, POD XT, Sansamp PSA-1, ...).

Baco
13 oktober 2004, 12:12
Ik heb ook een POD XT gehad als headphone amp en vond ook vooral de hi-gain sounds tegenvallen. De cleans en de effecten zijn meer dan prachtig, maar als metalhead was'k al lang naar een goeie hi-gain sound voor headphones en ik heb die eindelijk gevonden (na stops bij een POD Pro, POD XT, Sansamp PSA-1, ...).

Hmm, een PSA-1 had ik ook wel graag eens aan de tand gevoeld. Ook om eens te testen icm m'n SE...

dennis808
13 oktober 2004, 13:59
Heb 'm laatst eens getest bij Feedback en was behoorlijk onder de indruk.
Clean is idd het minste maar zeker niet belabberd. Heb zelf een 5150II en vind de ENGL net wat beter qua cleane sound.

Overstuurd is dit ding ook errug goed, de 2 mid controls (lo mid en hi mid)op het lead kanaal zijn echt super. De mid-boost vond ik iets te nasaal klinken (zit al vrij veel mid in de sound), maar kan bruikbaar zijn als je gewone sound wat mid-scoop heeft

Heb 'm geprobeerd i.c.m. een Mesa 50/50 eindtrap en en Marshall 1960 Lead 4x12. Heb ook even met koptelefoon gespeeld (ProDJuser 127) en klonk ook niet slecht. ik heb alleen de indruk dat de koptelefoon uitgang slechts 'frequency-compensated' is (oftewel hoog eraf) en niet echt een speaker-simulatie heeft i.t.t. de Line6 spullen.

Aan de andere kant heeft deze preamp weer buizen, die ook een hele goede invloed op de sound hebben.

Maarre Phyrexian, als 'ie zo bevalt, waarom heb je 'm dan op gitaarmarkt staan? :wink:

Phyrexian
14 oktober 2004, 10:08
Heb 'm laatst eens getest bij Feedback en was behoorlijk onder de indruk.
Clean is idd het minste maar zeker niet belabberd. Heb zelf een 5150II en vind de ENGL net wat beter qua cleane sound.

Overstuurd is dit ding ook errug goed, de 2 mid controls (lo mid en hi mid)op het lead kanaal zijn echt super. De mid-boost vond ik iets te nasaal klinken (zit al vrij veel mid in de sound), maar kan bruikbaar zijn als je gewone sound wat mid-scoop heeft

Heb 'm geprobeerd i.c.m. een Mesa 50/50 eindtrap en en Marshall 1960 Lead 4x12. Heb ook even met koptelefoon gespeeld (ProDJuser 127) en klonk ook niet slecht. ik heb alleen de indruk dat de koptelefoon uitgang slechts 'frequency-compensated' is (oftewel hoog eraf) en niet echt een speaker-simulatie heeft i.t.t. de Line6 spullen.

Aan de andere kant heeft deze preamp weer buizen, die ook een hele goede invloed op de sound hebben.

Maarre Phyrexian, als 'ie zo bevalt, waarom heb je 'm dan op gitaarmarkt staan? :wink:

Hij is niet meer te koop ;)
Kheb me bedacht na die lange sessie eergisteren. Dacht em te verkopen voor iets anders.

Ivm die Speakersimulatie... eerlijk gezegd heb'k er geen last van dat die er niet in zit. Het klinkt goed op zich.

Die twee mid knoppen zijn super handig. Je kan zo héél makkelijk van droog en donker (veel low-mid) tot helderder en aggressiever met veel hi-mid.

Phyrexian
14 oktober 2004, 10:15
Hmm, een PSA-1 had ik ook wel graag eens aan de tand gevoeld. Ook om eens te testen icm m'n SE...

Vergeet die PSA-1 Baco. Eerlijk gezegd zal hij niet aan een buizenamp kunnen tippen. De PSA-1 is één van de betere modellers op de markt. Hij kan héél direct en aggressief klinken, zeker de hi-gain modellekes (tov een POD). Het probleem met deze preamp is dat je speciale 'full-range' speakers en een soort PA-poweramp nodig hebt om hem optimaal te laten klinken.
Je SE klinkt ongetwijfeld meer dan super en die PSA-1 zal niks toevoegen. Een paar maanden terug heb'k m'n PSA-1 getest over de poweramp van Josdevos' ENGL Savage SE... het klonk ok, maar de Savage SE klinkt super en blies die preamp met gemak omver.
Als ik een SE zou hebben zoals jou, zou'k een héél vintage-achtige preamp zoeken om te gebruiken samen met dat tube-driver circuit, in ieder geval iets dat op zich ook al super klinkt en vooral héél anders is qua karakter tov ENGL.

Phyrexian
15 oktober 2004, 16:32
Nog een korte opmerking.
Ik ben er gisteren in geslaagd om zelfs heel vintage klinkende fuzz sounds uit die E530 te halen en wel op deze manier: humbucker gitaar > clean boost > clean kanaal met de gain om max en op de hi-mode van het clean kanaal. Klonk heel warm en vol.