PDA

View Full Version : Body



Brutus-Lp
28 juli 2004, 20:59
Hoi, k ben al een tijdje aan het denken om een eigen gitaar te bouwen.
Gisteren heb ik de knopen doorgehakt en heb besloten om het te doen.
Ik heb enkele tekeningen gemaakt, en een klein tekeninkje met paint.
Ik wil mahonie of swampash gebruiken voor de body, maar ik vroeg me af of ik de body uit één stuk hout kan maken, en wat voor gevolgen zou dat hebben voor het geluid wat er uiteindelijk uit gaat komen?
En als dat geen optie is wat voor andere alternatieven kan ik gebruiken (het is wel de 1e gitaar die ik wil/ga bouwen)?

Alvast bedankt

Brutus-Lp
28 juli 2004, 21:01
http://picserver.org/view_image.php/QV49368AHW8Z/picserver.jpeg

dit is dus ongeveer mijn bedoeling, en onthoud dat er over smaak niet valt te twisten :-D

edit: die bruine strepen over de body moeten dus de tekeningen van het hout voorstellen, k wil graag dat het doorschijnt

AART
29 juli 2004, 00:00
body kan je beter uit meer stukken maken, dan gaat het hout niet werken(kromtrekken, torderen, enz).
2 of meer stukken moeten wel zorgen dat het lukt, en gebruik goede lijm, is heel handig :)

Brutus-Lp
29 juli 2004, 02:20
body kan je beter uit meer stukken maken, dan gaat het hout niet werken(kromtrekken, torderen, enz).
2 of meer stukken moeten wel zorgen dat het lukt, en gebruik goede lijm, is heel handig :)

bedankt, maakt het uit of ik voor de body zelfde houtsoorten gebruik of andere houtsoorten?

michielv
29 juli 2004, 13:42
Ha, een Rickenbacker ;)

Maar goed: ja houtsoorten maakt uit (zie diverse discussie op dit forum). Het is dus afhankelijk van wat voor soort geluid je wilt wat voor houtsoorten je moet gebruiken. Essen en mahonie liggen wel zo'n beetje aan weerskanten van het geluidsspectrum (zie ook diverse discussies op dit forum) dus daar zou ik nog eens goed over nadenken.

Brutus-Lp
29 juli 2004, 20:37
Ha, een Rickenbacker ;)

Maar goed: ja houtsoorten maakt uit (zie diverse discussie op dit forum). Het is dus afhankelijk van wat voor soort geluid je wilt wat voor houtsoorten je moet gebruiken. Essen en mahonie liggen wel zo'n beetje aan weerskanten van het geluidsspectrum (zie ook diverse discussies op dit forum) dus daar zou ik nog eens goed over nadenken.

bedankt :), ik bedoelde eigenlijk dat als ik bv 2stukken van de body (mahonie) aan elkaar vastlijm met bijv. een stuk essen er tussen, wat voor geluid kan ik dan verwachten? mahonie achtig of essen achtig, of van allebei wat? :D (dit is waarschijnlijk een hele domme vraag, maar sorry :)

Sir Peckerkäse
29 juli 2004, 22:04
misschien is het ook wel slim om op het gewicht van de betreffende houtsooort af te gaan, bepaalde houtsoorten zijn heel zwaar namelijk en ik denk niet dat dat lekker speelt(tenzij je zittend speelt uiteraard)

Brutus-Lp
29 juli 2004, 22:22
misschien is het ook wel slim om op het gewicht van de betreffende houtsooort af te gaan, bepaalde houtsoorten zijn heel zwaar namelijk en ik denk niet dat dat lekker speelt(tenzij je zittend speelt uiteraard)

bedankt voor de tip, het gewicht doet mij er niet zo heel veel aan toe, k heb namelijk een gibson lp van 9.5 kilo, en gekker kan ik het 'denk' ik niet maken:)

Diedo
29 juli 2004, 23:28
ik denk dat je genaaid bent met die lp...

ga nou maar heel snel het lood eruitslopen... :-D

Brutus-Lp
29 juli 2004, 23:32
ik denk dat je genaaid bent met die lp...

ga nou maar heel snel het lood eruitslopen... :-D

haha:D

alles behalve genaaid =)

Brutus-Lp
29 juli 2004, 23:33
http://www.gibson.com/products/gibson/LesPaul/GemSeries.html
deze dus

michielv
30 juli 2004, 09:21
bedankt :), ik bedoelde eigenlijk dat als ik bv 2stukken van de body (mahonie) aan elkaar vastlijm met bijv. een stuk essen er tussen, wat voor geluid kan ik dan verwachten? mahonie achtig of essen achtig, of van allebei wat? :D (dit is waarschijnlijk een hele domme vraag, maar sorry :)

In de jaren '70 en '80 werd door merken als Almebic enzo wel geexperimenteerd met laminaten van diverse houtsoorten. In ieder geval is het hout wat in het midden zit meer van invloed op de klank dan dat van de vleugels. Je zou dus een best aardig klinkende gitaar kunnen maken van een goed stuk hout in het midden en voor de rest multiplex of vurenhout ofzo. Denk aan Brian May's "Red Special" waarbij de middenbalk van eikenhout is en de rest van de body van "meubelplaat" (een ouderwetste vorm van plaatmateriaal opgebouwd uit allerlei latjes die aan elkaar gelijmd zijn en boven en onder voorzien is van een fineerlaag. Is op zich beter dan multiplex maar het scheelt niet veel).

Merken als Alembic en Jaydee gebruikten ook vaak een middenstuk van toonhout en vleugels van exotische houtsoorten met mooie patronen. Die laatste delen waren puur voor de sier, niet voor het geluid.

Hopelijk kun je hier wat mee?

gr.m.

Brutus-Lp
30 juli 2004, 14:26
geweldig!
hardstikke bedankt, dit was inderdaad wat ik zocht :)

Svenson
6 augustus 2004, 16:16
Over smaak valt, inderdaad niet te twisten, over wansmaak wel... :p