PDA

View Full Version : Idee voor een liedje



Jax
27 juli 2004, 20:03
Hee,

ik had een idee voor een liedje dat ik erg snel heb uitgewerkt en opgenomen. Het zijn twee gitaren, degene met de melodie lijn zal een zangstem moeten worden, en de andere zal moeten uitgewerkt. Ik vraag jullie nu dringend om NIET TE LETTEN OP MIJN GITAARSPEL en ook NIET OP DE OPNAME, deze zijn namelijk allebei van niet al te beste kwaliteit. De enige vraag die ik voor jullie heb is; Hoe werk ik dit uit tot een echt liedje met een stuk of 4 tracks, met drums en basgitaar, etc. Ik weet dat er wel een aantal componisten op dit forum rondlopen, dus wie me zou kunnen helpen heel graag.

Klik hier voor een mp3tje (http://www.xs4all.nl/~epedel/mixdown.mp3)

Stratman70
27 juli 2004, 20:52
Hé Jax,
Ik snap je vraag eigenlijk niet zo goed. Wil je nu van ons, "de leuysterears", hoiren hoe het nummer verder moet gaan klinken etc?

Vreemd... ik denk namelijk dat jij dat zelf best goed af kan. Ik denk dit namelijk omdat jouw idee qua compositie al erg overtuigend is neergezet. Ik bedoel maar dat je als je zo ver al bent gekomen (en ik vind het eigenlijk best een mooie compositie!) dat je volgens mij toch ook wel zelf een idee moet hebben hoe het verder moet klinken? Zit er geen bas en drumlijn in je hoofd als je dit zelf terugluistert?

In ieder geval zou ik het niet weten en ga er ook niet over peinzen. Ik vind dat jij het zelf moet doen, omdat jij dat best kunt! Dat laat je al goed genoeg horen. En als je het het echt even niet weet... leg het een tijdje naast je neer en heb geduld..... De aanvullingen komen vroeg of laat dan vanzelf wel. Vertrouw daar maar op. Ik doe het in ieder geval. Over een tijd laat jij dit weer horen, dan is het af en is het een geweldig nummer! Die overtuiging heb ik...
en ik hoop jijzelf ook! Maar geef het de tijd, want dit komt echt helemaal goed! (hij staat de hele tijd op repeat en hij blijft goed, qua compositie: mooi hoor!)

Maiden Michiel
27 juli 2004, 20:54
Probeer te werken met een couplet refrein idee.
En probeer eens een drumcomputer via de PC om een idee voor drums te krijgen.
Klinkt lang niet slecht dit dus er valt goed wat van te maken denk ik zo.

Hempo
27 juli 2004, 20:59
Hé Jax,
In ieder geval zou ik het niet weten en ga er ook niet over peinzen. Ik vind dat jij het zelf moet doen, omdat jij dat best kunt! Dat laat je al goed genoeg horen. En als je het het echt even niet weet... leg het een tijdje naast je neer en heb geduld..... De aanvullingen komen vroeg of laat dan vanzelf wel. Vertrouw daar maar op. Ik doe het in ieder geval. Over een tijd laat jij dit weer horen, dan is het af en is het een geweldig nummer! Die overtuiging heb ik...
en ik hoop jijzelf ook! Maar geef het de tijd, want dit komt echt helemaal goed! (hij staat de hele tijd op repeat en hij blijft goed, qua compositie: mooi hoor!)

wat een peptalker is het ook :-D

Jax
28 juli 2004, 07:36
Hee, bedankt voor de reacties.


@stratman: Hartstikke bedankt, man! Wat ik met mijn berichtje bedoelde, is dat ik nu de melodie heb en een simpele begeleiding, maar dat ik nu wat tips zou willen hebben, hoe ik dit nu in 4 partijen ofzo kan veranderen, met een baspartij en een zangpartij en een gecompliceerdere gitaarpartij, etc. Want dit is nog maar het idee in zijn ruwste vorm.

@Maiden Michiel: Bedankt voor de tips en de feedback! Het is inderdaad zo dat ik dit nu in coupleten en refreinen ga zetten, maar om een idee te geven van hoe het gaat klinken had ik één van elk deel achter elkaar gezet. Maar hier ga ik zeker nog wat aan doen! Ik zal ook een drumcomputer gaan zoek, maar geven die niet alleen van die standaard ritmes die niet om aan te horen zijn?

Ik zal proberen het liedje verder uit te werken, en hopelijk zien jullie dan het eindresultaat hier spoedig gepost!

Stratman70
28 juli 2004, 08:02
Doe vooral niks overhaasts. Nogmaals zorg dat je alles in je hoofd hebt, hoe het moet gaan klinken. Ikzelf werk met drumprogjes die je van internet kunt halen trouwens, zoals HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=35439) te horen is. De breaks enzo op het laatst zijn kant en klare sampletjes of ik heb ze wat bewerkt.

Jax
28 juli 2004, 08:29
Die drums klinken wel ok. Mooi liedje trouwens, mooie slide gitaar (hoewel ik daar niet echt fan van ben, toch goed uitgevoerd) en dat stukje na ongeveer een minuut is echt schitterend. Echt goed gedaan.

Wat je zei over rustig aan doen, je hebt gelijk, maar soms wil je gewoon dat resultaat af hebben, hoewel dat gewoon niet mogelijk is. Ik zal geduldig te werk gaan.

nirvana
28 juli 2004, 11:08
hier is een ideetje voor je: (ik heb het natuurlijk niet uitgewerkt wegens tijdsgebrek)

http://onlinerock.com/musicians/kumn/zero.mp3

rechter muisknop: doel opslaan als

Jax
28 juli 2004, 11:37
Hee, dat klinkt wel vet. Maar even voor de duidelijkheid. Dit topic is niet een vraag aan iedereen om mijn liedje af te maken. Ik wil alleen wat tips voor het verder ontwikkelen ervan. Hoe dan ook, toch bedankt voor de moeite Nirvana!