PDA

View Full Version : aansluiten twee 4x12" kasten op 1 versterker



FNaRK
27 juli 2004, 13:43
Yo
heb sinds een tijdje mijn 2e Marshall 1960 cabinet, heb deze tot nu toe "stereo" aangesloten. Dus voor beide cab's een eigen output.
Nu weet ik dat je ze ook kan "daisy-chainen" .... maar zou het dan zo moeten:

http://www.marshallamps.com/images/products/cabinets/images/stereo.jpg

amp out --> cab 1 (4 ohm) in --> cab 1 (16 ohm) out --> cab 2 (4 ohm) in

Kan het op deze manier, wat is het voordeel / verschil in geluid en is er iemand die hier ervaring mee heeft ?

FNaRK
27 juli 2004, 16:35
:oops:

ik ben het weer effe kwijt, plus dat ik tegenstrijdige berichten op Internet tegenkom:
als ik het op deze manier aansluit, hoe zit het dan met de ohmages ?
optellen of omgekeerd evenredig

:oops: :oops: :oops: :oops:

hadv
27 juli 2004, 20:46
er van uitgaand dat je ze in serie schakelt krijg je nu een impedantie van 24 ohm, beetje mal (al zal je amp er geen last van hebben)

alleen maar breed geluid door je cab's uit elkaar te zetten

verder vraag ik mij af (maar ik ken die marchall cabs niet zo goed) dat die 16 ohm geen output is (maar mijn mening graag voor een betere, of zelfs goede)

andy
28 juli 2004, 13:30
WTF is "Daisy chainen" ?????

Monty
28 juli 2004, 13:48
Mesa 4x12's hebben wel een output in de cabs zitten geloof ik (parallel geloof ik). Ik weet niet of je dat verstaat onder daisey chainen? Kweet niet of dat met marshalls ook gaat.

FNaRK
28 juli 2004, 14:05
daisy is de zus van Maisy :D

maar daisychainen is doorlussen, dus in dit geval koppel je de input van een 2e cabinet aan de output van je 1e cabinet. Gebeurt meestal met effectpedaaltjes ....

maar ik begin nu ook te twijfelen of het met mijn Marshall kasten gaat: ik heb weliswaar een 4 en 16 Ohm input maar ik betwijfel of bij gebruik van een input de andere input dan als output gebruikt kan worden :???:

sash
28 juli 2004, 14:07
Volgens mij kan je niet daisy chainen met cabs. Je kan amps wel daisychainen als ze 2 of 4 inputs hebben.

Mijn plexi heeft 2 speakers outputs en zo kan ik wel 2 cabs aansluiten op 1 top, maar meer cabs op 1 top gaat volgens mij niet.

Monty
28 juli 2004, 14:17
Kan je het niet zo aansluiten en kijken hoeveel Ohms je multimeter aangeeft als je er 2 aanelkaar hebt gedaiseychaint? Dus eerst zonder ze aan je amp te hangen.

andy
28 juli 2004, 14:17
daisy is de zus van Maisy :D

maar daisychainen is doorlussen, dus in dit geval koppel je de input van een 2e cabinet aan de output van je 1e cabinet. Gebeurt meestal met effectpedaaltjes ....

maar ik begin nu ook te twijfelen of het met mijn Marshall kasten gaat: ik heb weliswaar een 4 en 16 Ohm input maar ik betwijfel of bij gebruik van een input de andere input dan als output gebruikt kan worden :???:

Dat lijkt mij idd ook sterk. Maar je kunt het eens proberen en dan maar hopen dat je de zaak niet naar de bliksem helpt. :-D Ik raad het iig af. :wink:
Ik ken alleen het doorlussen van amps, waarbij de input van de een gebruikt wordt om het signaal naar de tweede door te sturen. Maar dat weet jij ook wel.

FNaRK
28 juli 2004, 14:30
maar ik weet toch zeker dat ik het ergens bij een band heb gezien....
die speelde op een "mono" versterker en had er toch 2 cabs onderhangen.....

:sneaky:

kokeleko
28 juli 2004, 14:36
maar ik weet toch zeker dat ik het ergens bij een band heb gezien....
die speelde op een "mono" versterker en had er toch 2 cabs onderhangen.....

:sneaky:

Als je een splitter maakt van goed materiaal kun je volgens mij idd twee cabs aan 1 uitgang hangen, 2x16 ohm wordt dan 8 ohm op je amp.
Ik heb ze wel gehad zo op die manier.

Phyrexian
28 juli 2004, 14:40
best parallel schakelen:
de amp op 8 ohm zetten en elke marshall cab op 16ohm mono aansluiten.
16 ohm + 16 ohm parallel = 8 ohm

andy
28 juli 2004, 19:39
Maar dat is niet hetzelfde als de ene naar de andere cab doorlussen. Dit zijn ingewikkelde manieren om twee cabs op een amp aan te sluiten. :wink:

Diedo
28 juli 2004, 20:15
en al die lui met hun full stacks dan??? :???: die moeten dat toch ook doen?

newbreed
28 juli 2004, 20:48
[quote="roadkill"]Yo
heb sinds een tijdje mijn 2e Marshall 1960 cabinet, heb deze tot nu toe "stereo" aangesloten. Dus voor beide cab's een eigen output.
Nu weet ik dat je ze ook kan "daisy-chainen" .... maar zou het dan zo moeten:

volgens mij kan dat niet. daisy chainen wekt toch alleen met effecten of versterkers??
je moet eerst checken hoe je speakers zijn aangesloten, in serie of paralel en dan aan de hand daarvan een spiltter laten maken. of andersom natuurlijk :-)

newbreed
28 juli 2004, 20:48
[quote="roadkill"]Yo
heb sinds een tijdje mijn 2e Marshall 1960 cabinet, heb deze tot nu toe "stereo" aangesloten. Dus voor beide cab's een eigen output.
Nu weet ik dat je ze ook kan "daisy-chainen" .... maar zou het dan zo moeten:

volgens mij kan dat niet. daisy chainen wekt toch alleen met effecten of versterkers??
je moet eerst checken hoe je speakers zijn aangesloten, in serie of paralel en dan aan de hand daarvan een spiltter laten maken. of andersom natuurlijk :-)

andy
28 juli 2004, 21:39
en al die lui met hun full stacks dan??? :???: die moeten dat toch ook doen?

Nee hoor. De amp heeft meerdere uitgangen. Prik je het ene cab in de ene en het andere cab in de andere. Simpel. :)

Diedo
28 juli 2004, 23:00
idd wat een vernuftig idee :)

Phyrexian
29 juli 2004, 09:52
Nee hoor. De amp heeft meerdere uitgangen. Prik je het ene cab in de ene en het andere cab in de andere. Simpel. :)

Zoals ik al zei: parallel :)

1959SLP
1 februari 2005, 11:21
dat "maisychainen" :wink: van cabs zal niet zo`n probleem zijn. n paar ingangsbussen, draad en een soldeerbout maar of dat nou echt functioneel is, of het beste geluidsresultaat:???: :???: :???: 1 cab per speakeroutput is goed zat.

vester86
1 februari 2005, 12:41
of je maakt een 2e output aan de eerste vast in de cab (ja, daar moet je een gaatje voor boren). dan kun je die schakelen zoals je wilt (serie/paralel/schakelbaar) en kun je aan die handgemaakte "output" een 2e cab hangen

Antal
1 februari 2005, 13:05
dat "maisychainen" :wink: van cabs zal niet zo`n probleem zijn. n paar ingangsbussen, draad en een soldeerbout maar of dat nou echt functioneel is, of het beste geluidsresultaat:???: :???: :???: 1 cab per speakeroutput is goed zat.

We zijn een half jaar verder. Hij heeft vast al een oplossing gevonden :wink: