PDA

View Full Version : Stroomvoorziening voor rack



habberdoedas
27 juli 2004, 13:26
Wie kan mij wat meer vertellen over een goede stroomvoorziening voor in mijn gitaarrack. Ik wil het zo hebben dat alle 19" apparatuur in mijn rack gevoed wordt door een 19"apparaat die spannings / piek verschillen etc. etc. wegneemt/opvangt, zodat alle apparaten voorzien worden van de juiste stroom.

ik hoor

bluegate
27 juli 2004, 13:37
Furman maakt er een aantal.
Modellen die alleen filteren, maar ook die de spanning constant houden.

Een goede geeft wel behoorlijk wat gewicht extra aan je rack.

kokeleko
27 juli 2004, 15:27
Furman heeft ook een losse Powerconditioner, kun je volgens mij volstaan met een eenvoudige distributor in je gitaarrack en voor de juiste spanning kun je buiten je rack een losse
http://www.furmansound.com/pro/pwr_cond_seq/cond/PFPRO.htm nemen.

Chiel
27 juli 2004, 16:42
Goede spanningsconditioner van de Praxis volstaat al prima :wink: . Wel een topmodelletje waar je ong. 80 á 90 euries voor kwijt bent. Heeft 8 outlets en werkt prima tegen aggregaten geweld en dimmerracks. De Furmans zijn zo'n beetje het neusje van de zalm, maar deze werken bij mijn rack iig niet beter of slechter als een goede conditioner van de Praxis.

BLOK182
27 juli 2004, 16:45
Die van de Praxis, houden die naast de hele handel op spanning ook ruis en electronische vervuiling tegen, dus filteren a la Furman en de hele mikmak? Lijkt me op zich wel een fijn idee om mijn 2 amps en over een tijdje ook effectenplank op zoiets aan te sluiten, als je soms ziet in wat voor tenten je staat te spelen :-D En 80-90 euro is al aantrekkelijker dan 300 voor een Furman waar ik dan ook nog eens een rack omheen moet gaan kopen :wink:

LordRiffenstein
27 juli 2004, 16:53
Goede spanningsconditioner van de Praxis volstaat al prima :wink: . Wel een topmodelletje waar je ong. 80 á 90 euries voor kwijt bent. Heeft 8 outlets en werkt prima tegen aggregaten geweld en dimmerracks. De Furmans zijn zo'n beetje het neusje van de zalm, maar deze werken bij mijn rack iig niet beter of slechter als een goede conditioner van de Praxis.

80-90 euro voor een voltage regulator of begrijp ik dat verkeerd?

Chiel
27 juli 2004, 17:48
Tja, beestje moet een naam hebben :D . Maar idd, je hebt gelijk ja.

Het enige wat zo'n Praxis ding niet doet is te lage spanningen naar boven transformeren. Verders houdt hij de sinus redelijk schoon en zorgt dat schadelijk pieken gelimiteerd worden. En dat is het aller belangrijkste.

Een echte conditioner kan idd ook te lage pieken naar boven toe opvijzelen. Maar goed, ook maar tot een bepaalde hoogte. Als je werkelijk continu ergens op vol vermogen staat te spelen met een te lage spanning, dan helpt de Furman opeens ook niet meer. Krijg je van die opgewaardeerde zaagtand spanningen in je rack :-? . Het enige wat dan helpt is een 10HE rack vol Elco's die de té lage sinus naar boven moet opvijzelen :oops: . En da's geen gemakkelijke klus.

LordRiffenstein
27 juli 2004, 17:53
Tja, beestje moet een naam hebben :D . Maar idd, je hebt gelijk ja.

Het enige wat zo'n Praxis ding niet doet is te lage spanningen naar boven transformeren. Verders houdt hij de sinus redelijk schoon en zorgt dat schadelijk pieken gelimiteerd worden. En dat is het aller belangrijkste.

Een echte conditioner kan idd ook te lage pieken naar boven toe opvijzelen. Maar goed, ook maar tot een bepaalde hoogte. Als je werkelijk continu ergens op vol vermogen staat te spelen met een te lage spanning, dan helpt de Furman opeens ook niet meer. Krijg je van die opgewaardeerde zaagtand spanningen in je rack :-? . Het enige wat dan helpt is een 10HE rack vol Elco's die de té lage sinus naar boven moet opvijzelen :oops: . En da's geen gemakkelijke klus.

Oh ok maar euh, dat laatste klopt niet helemaal. Ik heb met mijn Furman kleine bewegingen maar toch blijft de spanning behoorlijk constant. Hing zo een keer op hetzelfde stopcontact als de PA (2 zware QSC versterkers) en dan schommelde de stroom wel maar bleef toch netjes 220v of meer (mijn Furman staat ingesteld op 230v).

Chiel
27 juli 2004, 18:03
Oké, maar da's andere koek. Je praat dan over pieken en dalen tussen de pakweg 215 en de 235V. Wat jij beschrijft is nu precies waar de Furman voor bedoeld is. De Furman maakt gebruik van de overcapaciteit op het net (piekspanningen). Hij laad zijn Elco's op wanneer de belasting op het net minder is en drukt dit boven op de té lage spanning indien het net te weinig geeft. Dit is een continue wisselwerking.

Je kunt het vergeten dat je continu een lekkere 230V spanning krijgt bij 215V netspanning :( . Dit is echter wel wat veel mensen voor een vaststaand feit aannemen als ze een Furmannetje aanschaffen. En dat bedoelde ik met het laatste stukkie in m'n betoog :D .

LordRiffenstein
27 juli 2004, 18:49
Je kunt het vergeten dat je continu een lekkere 230V spanning krijgt bij 215V netspanning :( . Dit is echter wel wat veel mensen voor een vaststaand feit aannemen als ze een Furmannetje aanschaffen. En dat bedoelde ik met het laatste stukkie in m'n betoog :D .

Ja dat klopt, het is niet zo dat de spanning vast is. Het belangrijkste is dat de Furman zelfs bij 190v toch nog steeds een goeie 220-225 levert aan je appareten. Hoe minder pieken en dalen in de spanning, hoe minder op de Furman.

jw009
27 juli 2004, 23:12
heb je zo'n power conditioner altijd nodig in een rack,
of geldt dit alleen voor als je meer dan .... dingen in je rack hebt?

habberdoedas
28 juli 2004, 11:50
Zo'n powerconditioner bij de Praxis voor 90 euri is dat zo'n zelfde stekkerblok dat je ook gebruik voor bv. je computer van stroom te voorzien? of praten we dan over heel wat anders. Voorts nog even op de site van Feedback gekeken en die hebben een Samson powerbrite (PB 11) is dat wat?
In ieder geval hartstikke bedankt voor alle info. Habberdoedas.....

kokeleko
28 juli 2004, 14:29
De Samson PowerBrite Pro 9 heeft een voltage en ampere indicator er op zitten, de PB-11 niet.
Feedback heeft ook voltage regulators van Phonic, iemand?

Chiel
28 juli 2004, 18:02
Zo'n powerconditioner bij de Praxis voor 90 euri is dat zo'n zelfde stekkerblok dat je ook gebruik voor bv. je computer van stroom te voorzien? of praten we dan over heel wat anders.

Da's idd waar we dan over praten :) .

Alain
29 juli 2004, 09:27
Voor de stroomtoevoer heb ik nu een PB11 van Samson gekocht. Een PB9 heeft idd die voltage indicator, maar doet er op zich niks aan. Ik wou enkel een verdeling van de stroom, en dat doet die PB11 even goed.

BLOK182
29 juli 2004, 09:57
Zo'n powerconditioner bij de Praxis voor 90 euri is dat zo'n zelfde stekkerblok dat je ook gebruik voor bv. je computer van stroom te voorzien? of praten we dan over heel wat anders.

Da's idd waar we dan over praten :) .
En zo'n ding filtert dus ook a la furman/samson de "vuile" stroom?

Chiel
29 juli 2004, 10:32
Da’s eigenlijk het enige wat hij doet. Hij filtert ruis op de sinus en té hoge spanningspieken worden afgekapt.

Anders als een Furman kan hij niets met té lage spanningen. Die laat hij gewoon (hetzij gefilterd) door. Eveneens worden variaties in de frequentie niet aangepakt (50 – 60Hz schommelingen) maar ik weet niet in hoeverre een Furman daar wel iets mee doet/kan.

BLOK182
29 juli 2004, 10:52
Hmm, ok, thanks man, ik ga eens kijken bij de Gamma vd week :)

Thom TK
24 augustus 2004, 19:36
Zo'n powerconditioner bij de Praxis voor 90 euri is dat zo'n zelfde stekkerblok dat je ook gebruik voor bv. je computer van stroom te voorzien? of praten we dan over heel wat anders.

Da's idd waar we dan over praten :) .

Oke, nu ben ik het even kwijt: ik dacht dat het ging over een 19" eenheid..dat is een stekkerblok toch niet?
Ik power mijn PC iig niet mee aan.

Gewoon een stekkerdoos?!

lennartengel
24 augustus 2004, 20:14
De Samson PowerBrite Pro 9 heeft een voltage en ampere indicator er op zitten, de PB-11 niet.
Feedback heeft ook voltage regulators van Phonic, iemand?

Vandaag de Phonic ppc9000 binnen gekregen. Is iig goedkoper dan de samson, 69 voor de ppc 8000 en 99 voor de 9000. Hij filtert, en geeft dus schone stroom, 8 outlets en de achterkant een voorop, 2 lampjes ala furman met dimmer. En de 9000 heeft een led voltage indicator.

Doet wat ie moet doen, voor weinig :lol:

skabouter
27 augustus 2004, 01:41
lennart, wat vragen.............

ik wil ook zoiets voor in mijn rack. maar wel wat goedkoops. ik dacht eerst dat die Samson wel wat was. maar die Phonic zag ik gisteren ook voor het eerst in een winkel, voor 100 euro. die met leds aan de front is dat. is dat het enige verschil tussen de 8000 en de 9000 ? die leds ?

en dat ding heeft 8 voedingen aan de rear. en 1 aan de front . waar is dat goed voor ?

en k heb eigenlijk maar 2 dingen in mijn setup die op netspanning werken.
-Framus dragon amp.
-TC electronics G-major.

verder nog wel wat dingen in het rack, maar die werken op 9/12 volt. is het dan wel raadzaam zo`n ding te kopen ? of is dat het wel waard.

en nu voed ik alles via 1 stekkerdoos, met daaraan een snoer voor in het stopcontact. zou het raadzaam zijn om DIE stekkerdoos (waar ook die 9/12 volt dingen aan hangen) aan te sluiten aan 1 van de outputs van de Phonic ? zodat ook die dingen schone stroom krijgen ? of maakt dat niets uit.................

Alain
27 augustus 2004, 09:56
verder nog wel wat dingen in het rack, maar die werken op 9/12 volt. is het dan wel raadzaam zo`n ding te kopen ? of is dat het wel waard.

en nu voed ik alles via 1 stekkerdoos, met daaraan een snoer voor in het stopcontact. zou het raadzaam zijn om DIE stekkerdoos (waar ook die 9/12 volt dingen aan hangen) aan te sluiten aan 1 van de outputs van de Phonic ? zodat ook die dingen schone stroom krijgen ? of maakt dat niets uit.................

Het zal wel wat uitmaken, en het is praktisch. Er vertrekt maar 1 stroomkabel meer. Scheelt wat in opstelling

Raffel
27 augustus 2004, 11:02
is dit gebeuren 19"?

kokeleko
27 augustus 2004, 11:05
is dit gebeuren 19"?


Ja :-?

lennartengel
27 augustus 2004, 12:02
@skabouter...

Ik dacht ook eerst aan de samson, maar na een louterend verhaal van ld riffenstein heb ik de conclusie moeten trekken dat het eigenlijk gewoon veredelde stekkerdoos is die de spanningspieken wat onder controle houden. Dus heb ik maar gekozen voor de goedkoopste.

Idd de leds is het enige verschil. Dat wist ik ook niet van te voren. Maar het staat in de gebruiksaanwijzing. Nou geil ik zelf wel op lampjes in m'n rack, maar de pcc8000 doet dus hetzelfde voor zo'n 3 tientjes minder.

De voeding aan de voorkant is niet beveiligd, de 8 aan de achterkant wel. waar het goed voor is? Er komt stroom uit :razz:

Of het raadzaam is zo'n ding te kopen. Ach, ik weet nu dat ik thuis alleen 220 volt heb als verder niks anders aanstaat dan mijn versterker, verders heb ik ook twee stekkerdozen in de prullenbak kunnen mieteren. Alles zit nu netjes aangesloten op dat ding. 1 stekker, geen vervelende verlengsnoeren meer... En er zitten twee prachtige lampjes in waarmee je alles kan zien in je rack.

Alain
27 augustus 2004, 13:09
hoe sluiten jullie eigenlijk adapters aan op die dingen?

Ik bedoel maar, die dingen hebben toch zo'n engelse (? amerikaanse (?)) drie-pins ingangen?


Een verdeeldoos met adapters ? of ieder met een pedal power?

O ja, mijn korg DTR-1 is ook met een normale stekker, dus ik moet zowiezo aanpassen.

skabouter
27 augustus 2004, 13:25
ok, ik ben wat traag hier................kan iemand nog ( :oops: ) eens uitleggen wat zo`n power conditioner nou precies doet, en wat het uitmaakt, en wat er minder fout kan gaan met zo`n ding ?

en die vraag die Alain steld ben ik ook benieuwd naar het antwoord. ik werk ook met wat adapters in mijn rack.

kokeleko
27 augustus 2004, 13:37
Je krijgt "schone "stroom, wordt dus gefilterd, makkelijk met TL bakken en koelkasten die aan en uit vliegen.

Als je nou alleen op je Furman/Phonic/
/Samson en weet ik veel wat allemaal, de randaarde laat , en de rest in je rack eraf haalt heb je iets minder kans op aardlussen, laatste is niet zo'n groot issue.

Als er b.v. een fikse piekspanning op het net voorkomt , klapt de 10 Ampere zekering eruit, en niet al je apparatuur.

En als je een gewone stroombak/stekkerdoos aan je distributor hangt kun je ook je adaptoren voeden.

Gewoon makkelijk zon ding niet langer zeuren van waarom wel en waarom niet, lijkt wel een oude wijven club zo :D

LordRiffenstein
27 augustus 2004, 13:41
hoe sluiten jullie eigenlijk adapters aan op die dingen?

Ik bedoel maar, die dingen hebben toch zo'n engelse (? amerikaanse (?)) drie-pins ingangen?

Een verdeeldoos met adapters ? of ieder met een pedal power?

O ja, mijn korg DTR-1 is ook met een normale stekker, dus ik moet zowiezo aanpassen.

Die dingen :-D hebben inderdaad allemaal IEC-connectoren, net zoals op een PC en tal van andere toestellen. Ofwel ga je op zoek naar kabels die aan de ene kant het mannetje en de andere kant het vrouwtje hebben OF je maakt ze zelf. Deze connectoren kan je kopen in de betere electronica zaak.

http://www.shop.licht-geluid.nl/Afbeeldingen/HL90435.jpg

http://www.shop.licht-geluid.nl/SearchResult.aspx?CategoryID=485

Voor toestel met een gewone stekker (2-pins) heb ik kleine verlengstukjes gemaakt, werkt perfect.

JA, voor wie het nog niet wist, een rack is het betere knutselwerk :razz:

skabouter
27 augustus 2004, 13:42
ok dankjewel :)

en dat verhaal over aardlussen (wat zijn dat) en piekspanningen ? wat gebeurd er met stroom icm met TL-bakken en koelkasten ed. ?

kokeleko
27 augustus 2004, 13:44
ok dankjewel :)

en dat verhaal over aardlussen (wat zijn dat) en piekspanningen ? wat gebeurd er met stroom icm met TL-bakken en koelkasten ed. ?


GEINTJE, hahahahahahahaha

LordRiffenstein
27 augustus 2004, 13:44
ok dankjewel :)

en dat verhaal over aardlussen (wat zijn dat) en piekspanningen ? wat gebeurd er met stroom icm met TL-bakken en koelkasten ed. ?

Brom, ruis ed, krijg je als er meerdere aardingspunten zijn.

Alain
27 augustus 2004, 13:59
hoe sluiten jullie eigenlijk adapters aan op die dingen?

Ik bedoel maar, die dingen hebben toch zo'n engelse (? amerikaanse (?)) drie-pins ingangen?

Een verdeeldoos met adapters ? of ieder met een pedal power?

O ja, mijn korg DTR-1 is ook met een normale stekker, dus ik moet zowiezo aanpassen.

Die dingen :-D hebben inderdaad allemaal IEC-connectoren, net zoals op een PC en tal van andere toestellen. Ofwel ga je op zoek naar kabels die aan de ene kant het mannetje en de andere kant het vrouwtje hebben OF je maakt ze zelf. Deze connectoren kan je kopen in de betere electronica zaak.

http://www.shop.licht-geluid.nl/Afbeeldingen/HL90435.jpg

http://www.shop.licht-geluid.nl/SearchResult.aspx?CategoryID=485

Voor toestel met een gewone stekker (2-pins) heb ik kleine verlengstukjes gemaakt, werkt perfect.

JA, voor wie het nog niet wist, een rack is het betere knutselwerk :razz:

Ik ging al beginnen mijn goeie kabels kapotsnijden. Ik had nog geen zo'n connectoren gevonden.
Ze verkopen nog neutrik connectors ook.
Ik zal eens moeten bestellen denk ik

en goed leren solderen

LordRiffenstein
27 augustus 2004, 14:05
en goed leren solderen

Voor die IEC-connectoren moet je zelfs niet kunnen solderen :-D

Alain
27 augustus 2004, 14:44
nog beter!!!!!!
:D

Je weet toevallig ook nog geen goedkope Benelux leverancier van Mogami?

LordRiffenstein
27 augustus 2004, 14:59
nog beter!!!!!!
:D

Je weet toevallig ook nog geen goedkope Benelux leverancier van Mogami?

Mail me :-D

Raffel
27 augustus 2004, 15:42
heeft er iemand fotootjes van die dingen?

LordRiffenstein
27 augustus 2004, 16:02
heeft er iemand fotootjes van die dingen?

Welke 'dingetjes'? IEC-connectoren? Zie foto in mijn post en de link die er onder staat.

Alain
27 augustus 2004, 16:18
Mail me :-D

hotmail it is :wink: