PDA

View Full Version : verstellen veren van invloed op intonatie??



Dr. Funkenstein
27 juli 2004, 10:02
Ik heb een stratocaster met sync. tremolo. Nu wil ik de veren wat losser draaien omdat mijn trem nogal zwaar tremt... heeft dit invloed op de intonatie??

bert k
27 juli 2004, 10:27
Nee, je intonatie blijft goed. Maar wat er gebeurt is alleen dat je trem hendel lager komt te staan, hij blijft even zwaar gaan. Als het te zwaar gaat moet je een veer verwijderen, dan gaat het lichter. Hou er rekening mee dat bij alles wat je aan de veren verandert, je gitaar mereen retevals staat, dus hou een stemapparaat bij de hand. Je kan het pas beoordelen als je gitaar goed gestemd staat. Als je een veer weghaalt komt de hendel sowieso lager te staan, dus moet je de overgebleven veren wat inschroeven.

Dr. Funkenstein
27 juli 2004, 10:39
Hmz, op een ander forum kreeg ik als antwoord dat het wel invloed had op mn intonatie, omdat de zadeltjes dan van positie veranderde... Ik ga denk ik maar even naar de gitaarbouwer....

Het is niet dat ik je niet geloof bert k, maar ik wil het gewoon zeker weten, ik heb vrijdag een optreden en wil niet voor aap staan zie je... :razz: :amp:

pimmetje
27 juli 2004, 10:56
Volgens mij verandert de intonatie idd wel.

Met het kloten aan je veren komt je brug incl zadeltjes ietsje verder (schuin) omhoog of omlaag. Daardoor is de positie van alle zadeltjes veranderd en dus de snaarlengte ook een heel klein beetje. Dus is de intonatie veranderd...

Ik kan 't nu niet direct testen, want m'n strats liggen snaarloos. Het is dus wat mij betreft nu een theoretische oefening. Maar test 't zelf ff.

Je hebt er echt geen gitaarbouwer bij nodig hoor. Alleen een schroevendraaier en een stem-apparaat. Gewoon je veren stellen tot het punt waarop je ze denkt te willen hebben en je gitaar opnieuw intoneren (zoekfunctie als je dit simpele werkje nog niet zelf kan).

Als je tijdens 't intoneren merkt dat je niet opnieuw hoeft te intoneren, liep ik uit m'n nek te lullen... anders bert k.

bert k
27 juli 2004, 11:17
Tja, dat zou kunnen, maar ik denk het toch niet. Wat je wil is dat de trem lichter gaat. Je wilt niet dat de tremhandel hoger of lager komt, dus je draait aan de veren tot de tremhandel weer op hetzelfde punt staat als eerder. En als je tremhandel op hetzelfde punt staat, dan staan je brugzadels dat ook. Intonatie is alleen nodig als je snaarhoogte, de aktie dus, verandert. (Maar het is goed om er ff over door te denken)
Wat Pimmetje al zei, gewoon proberen, en met het stemapparaat checken.