PDA

View Full Version : Advies gevraagd voor speakerkeuze in 4 x 12" cabinet!



katana
26 juli 2004, 14:21
Hallo allemaal

Ik ben in het bezit van een oude Carlsbro TR 60 en ik wil daar graag een bijpassend speaker cabinet bij bouwen.

Ik heb nu een cabinet dat ooit iemand een keer zelf gemaakt heeft met 2 12'' fane speakers er in (geen idee wat voor wat ik heb hem nog nooit open gehad).

Ik wil nu graag een 4 x 12" cabinet bouwen maar ik heb geen idee wat voor speakers ik er in moet zetten. Is het beter om mijn oude cabinet proberen te verkopen en 4 nieuwe speakers kopen of kan ik ook 2 nieuwe speakers (bijvoorbeeld celestion ofzo) kopen en de 2 fane speakers gebruiken?

Over de nieuwe speakers, ik ben op zoek naar goede speakers die wat kunnen hebben, en zowel bij distortion (a la rat 2) en clean een mooi/helder geluid geven voor muziek als: Ilse de Lange, Alanis Morrisette, Anouk maar ook Radiohead, Muse en dergelijken.

Alvast bedankt,

Jasper

(Jemig, wat een verhaal he?)

BLOK182
26 juli 2004, 14:34
Der staan toevallig 4 greenbacks op www.gitaarmarkt.nl

Jeee
26 juli 2004, 14:34
Je kan die 2 Fane speakers zonder problemen gebruiken in combinatie met andere speakers, het is maar wat je zelf mooi vindt klinken. Wel letten op de impedantie van de speakers.

Je kan dan de 2 speakertypes "kruislings mixen" in een 4*12, ... uhm ... :-? ... ik bedoel dus dat je je Fanes dan bv. linksboven en rechtsonder plaatst, en de andere speakertypes rechtsboven en linksonder.

Je kan misschien best ook eens wat verschillende cabinets uittesten, zodat je weet hoe die verschillende speakers juist klinken. Voor een goeie distortion met heldere clean ... misschien een celestion greenback?

Negative K3 fan
26 juli 2004, 17:42
G12H30s.

Kruislings plaatsen van speakersz heb ikv erdeelde reacties over gehoord...

uberkab klinkt naar dat ik me dat kan herinneren best wel goed, maar g12t-75s trekken hogere volumes niet echt goed.

combinatie g12h30 en V30 schijnt ook wel lekker te zijn, maar bij speakers als de v30 moet je snel uitkuiken voor overstemming vanwege gevoelighe9id enzo.

katana
31 juli 2004, 22:29
Zelf dacht ik inderdaad richting de greenback of vintage 30

G12H30 lijken me wel leuk alleen geven zo weinig vermogen voor een mij te hoge prijs.

Ik heb ook gehoord dat het voor mijn muziekkeuze misschien net zo goed zou zijn om een 2 x 12 te bouwen met 2 celestions.
Dan hou ik de fane om te stapelen 8-) (of om te verkopen).

Maar wat is nu het grote verschil tussen 2 x 12 en 4 x 12 en waarom open back of closed back?


Mvg Jasper

Negative K3 fan
1 augustus 2004, 13:14
Zelf dacht ik inderdaad richting de greenback of vintage 30
Dat zijn nogal uiteenlopende speakers...


G12H30 lijken me wel leuk alleen geven zo weinig vermogen voor een mij te hoge prijs.
Speakers hebben geen vermogen, maar belastbaarheid en dat heeft niks met een prijs te maken etc :S verder kunnen greenbacks maar 25 aan en g12h30s 30 watt dus waarom wel greenbacks???


Ik heb ook gehoord dat het voor mijn muziekkeuze misschien net zo goed zou zijn om een 2 x 12 te bouwen met 2 celestions.
Dan hou ik de fane om te stapelen 8-) (of om te verkopen).
Zou ook heel goed kunnen idd


Maar wat is nu het grote verschil tussen 2 x 12 en 4 x 12 en waarom open back of closed back?

http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php

katana
1 augustus 2004, 13:47
Dat greenbacks maar 25 watt waren had ik even over het hoofd gezien.

Ik bedoelde dat ik de G12H30 gewoon duur vond en dat ik vond dat ze nets iets te weinig "belastbaar" waren. Niet dat je als je dure speakers hebt ze ook veel vermogen hebben.

Opzich zijn het hele leuke speakers maar ik denk dat je ze omdat ze maar 30 watt zijn misschien beter in een 4 x 12 cab kunt zetten.
Verbeter me als ik het fout heb.

Heeft iemand trouwens ervaring met de Vintage 30 speakers?
Ik zou het erg jammer vinden als ik ze koop en een cabinet gebouwd heb en ik ze dan niet mooi vind of dat ze niet bij mijn muzieksmaak passen.

Mvg Jasper

Negative K3 fan
1 augustus 2004, 14:23
Opzich zijn het hele leuke speakers maar ik denk dat je ze omdat ze maar 30 watt zijn misschien beter in een 4 x 12 cab kunt zetten. Verbeter me als ik het fout heb.
Daar zit een kern van waarheid in, maar als je nooit/weinig heel hard speelt ofzo is 60 watt belastbaarheid al snel voldoende, alleen weinig headroom


Heeft iemand trouwens ervaring met de Vintage 30 speakers?
Jep, veel gebruikt voor metal enzo, ze staan mij helemaal niet aan want ze hebben een beetje een blanket over speaker geluid, doffig zonder de hoogste tonen


Ik zou het erg jammer vinden als ik ze koop en een cabinet gebouwd heb en ik ze dan niet mooi vind of dat ze niet bij mijn muzieksmaak passen.

Mvg Jasper

erg jammer, ik zou eerst eens de standaard kastjes proberen om een globaal iets te krijgen van wat je aanstaat. Ik heb op internet trouwens ook wel een paar keer eeng rote speakervergelijking gezien en dat is ook wel interessant, moet je eens op de harmony central forums zoeken.

PeeVee
1 augustus 2004, 20:52
Ik bedoelde dat ik de G12H30 gewoon duur vond
Duur?... Is goedkoop voor zo'n speaker!


Ik zou het erg jammer vinden als ik ze koop en een cabinet gebouwd heb en ik ze dan niet mooi vind of dat ze niet bij mijn muzieksmaak passen.
Erik v.d. Haar heeft scherpe prijzen, mocht het je niet bevallen doe je er twee tientjes af en verkoop je ze weer via gitaarmarkt.nl, lukt best hoor. Ook weer vreemd dat je V30's dan niet duur vindt want is volgens mij zelfde prijs categorie als G12H's... V30 is een schreeuw speaker; "in-your-face", lijkt leuk en heftig, maar gaat heeeel snel vervelen. Ik kan G12H zelf niet maar heb gehoord dat het een mooie gedefinieerde speakers is, b.v. ook prima voor Fender achtigen maar nog steeds met Brits tintje... Zou mijn keus wel zijn denk ik. Evt. 2 x Celestion Lead 80's onderin voor de onderkant?!

katana
1 augustus 2004, 21:07
Je hebt inderdaad gelijk wat de prijs betreft en misschien ook wel voor de speakerkeuze.

Ik zag ergens anders die speakers staan voor 130 euro p/s en hier zijn ze net zo duur als de vintage 30 namelijk 110 euro p/s.

Als ik jullie reacties en andere info lees is de vintage 30 waarschijnlijk toch te ruig.

De reden waarom ik nog twijfel is dat ze maar 30 watt zijn en ik nog steeds niet helemaal weet of ik nou een 4 x 12 of een 2 x 12 speakerkast wil bouwen. Als ik een 2 x 12 bouw zou ik dan in totaal op maar 60 watt uitkomen en mijn versterker is ook 60 watt. Is dat niet iets te riskant? (Mij is verteld dat het totale aantal watts van je speakerkast beter meer kan zijn dan het aantal watts van je versterker).

Mocht ik een 4 x 12 cab gaan bouwen dan kan ik er wel zo leuk 4 in doen, maar dat kost me een hoop geld terwijl ik bang ben dat het geluid niet mooi wordt als ik mijn 2 fane speakers erbij in zet.

Een lastig probleem dus.

De twijfel tussen 2 of 4 speakers komt doordat ik hem ook nog van mijn zolderkamertje naar beneden moet sjouwen. Ook schijnt er een heel groot verschil te zitten in het geluid, maar dat moet ik waarschijnlijk gewoon ergens gaan proberen.

Verder over 4 x 12, je wat is het voordeel en het nadeel van een buikkast? (zo een met een hoek erin bedoel ik)

Mvg Jasper[/quote]

katana
1 augustus 2004, 21:10
Kan je V. D Haar ook gewoon bezoeken?
Zo ja, waar?

Mvg Jasper

Negative K3 fan
2 augustus 2004, 17:55
Als ik een 2 x 12 bouw zou ik dan in totaal op maar 60 watt uitkomen en mijn versterker is ook 60 watt. Is dat niet iets te riskant?
Naar mijn mening niet, je versterker geeft pas zoveel af als je hem echt heel erg opendraait en die speakers kunnen overleven als er meer dan 60 watt op staat... Hoe hard speel je meestal met je versterker (stand van de volume knop).Het is misschien wel lastiger als je later een andere amp neemt dcie bv. 120 watt is en die dan ook goed opendraait met optredens ofzo.


Verder over 4 x 12, je wat is het voordeel en het nadeel van een buikkast? (zo een met een hoek erin bedoel ik)


Met een hoek erin, dan staan de bovenste twee speakers wat meer naar boven gericht, dat is estetisch zo, maar ook vanwege de spreiding/richting van het geluiud, als je er dan voor staat hoor je het beter.

katana
3 augustus 2004, 10:48
Ik heb mijn versterker nooit echt veropen gedraait.
Het gaat nog niet zo goed met onze band dat we grote optredens hebben en voor die kleintjes gaat hij als hij op 3 staat al te hard eigenlijk (hij kan tot 5). Als ik echt veel meer power nodig zal hebben kan ik hem toch ook gewoon over de PA gooien?

Ik denk dat ik dan ga voor de 2 x 12 open back met celestion g12h30.

Als ik daarna nog een keer zin en geld heb om er nog een te bouwen en ik er 2 op mijn versterker aansluit, hoe gaat het dan met de belastbaarheid?
Mijn versterker heeft 2 aansluitingen voor speakerkasten. Als ik bijvoorbeeld 2 van 60 watt aansluit, ziet mijn versterker dat dan als 1 van 120 watt of als 2 losse van 60 watt?

Mvg Jasper

katana
3 augustus 2004, 11:26
katana schreef:
Opzich zijn het hele leuke speakers maar ik denk dat je ze omdat ze maar 30 watt zijn misschien beter in een 4 x 12 cab kunt zetten. Verbeter me als ik het fout heb.

Daar zit een kern van waarheid in, maar als je nooit/weinig heel hard speelt ofzo is 60 watt belastbaarheid al snel voldoende, alleen weinig headroom

Wat bedoel je met weinig headroom en waarom is er dan weinig headroom? (ik lees er vaak over maar ik weet niet wat het precies is)

Mvg Jasper[/quote]

Negative K3 fan
3 augustus 2004, 12:17
Als ik daarna nog een keer zin en geld heb om er nog een te bouwen en ik er 2 op mijn versterker aansluit, hoe gaat het dan met de belastbaarheid?

Mijn versterker heeft 2 aansluitingen voor speakerkasten. Als ik bijvoorbeeld 2 van 60 watt aansluit, ziet mijn versterker dat dan als 1 van 120 watt of als 2 losse van 60 watt?

Mvg Jasper

de belastbaarheid wordt dan 120 watt (als de impedantie van beide kasten gelijk zijn. Als je er twee wilt aansluiten moet je wel op de impedantie etc. letten, dus daar kun je nu ook al rekening mee gaan houden.


Wat bedoel je met weinig headroom en waarom is er dan weinig headroom? (ik lees er vaak over maar ik weet niet wat het precies is)
Dat betekent dat je weinig speelruimte overhoudt. Normaalg aat headroom vaak over hoe lang een amp clean blijft, maar dit is een ander soort headroom, als je een 150 watt cab gaat nemen heb je veel speelruimte op het gebied van belastbaarheid enzo.