PDA

View Full Version : Speakerkast bouwen, advies voor speakers gevraagd...



katana
26 juli 2004, 14:18
Hallo allemaal

Ik ben in het bezit van een oude Carlsbro TR 60 en ik wil daar graag een bijpassend speaker cabinet bij bouwen.

Ik heb nu een cabinet dat ooit iemand een keer zelf gemaakt heeft met 2 12'' fane speakers er in (geen idee wat voor wat ik heb hem nog nooit open gehad).

Ik wil nu graag een 4 x 12" cabinet bouwen maar ik heb geen idee wat voor speakers ik er in moet zetten. Is het beter om mijn oude cabinet proberen te verkopen en 4 nieuwe speakers kopen of kan ik ook 2 nieuwe speakers (bijvoorbeeld celestion ofzo) kopen en de 2 fane speakers gebruiken?

Over de nieuwe speakers, ik ben op zoek naar goede speakers die wat kunnen hebben, en zowel bij distortion (a la rat 2) en clean een mooi/helder geluid geven voor muziek als: Ilse de Lange, Alanis Morrisette, Anouk maar ook Radiohead, Muse en dergelijken.

Alvast bedankt,

Jasper

(Jemig, wat een verhaal he?)

Jeroenvanhulsteijn
27 juli 2004, 00:10
volgens mij hangt de maat van de kast af van de specificaties van de speakers (vermogen, Q factor???, etc). daar heb je een wiskundige formule voor. maar dat zou je even op moeten zoeken op internet.

hadv
27 juli 2004, 20:56
als je andere speakers koopt krijg je, uiteraard, een ander geluid
als je tevreden bent over je fane speakers is dat toch al heel wat
sommigen zweren bij 4x12, anderen bij 2x12, gelukkig verschillen smaken.
het is heel moeilijk perfect matchende speakers te vinden, vnl omdat de specs van speakers in de regel volkomen ontbreken/onbetrouwbaar zijn

de vraag is dus, welke speakers vind je mooi klinken ?
dan kun je kijken of je je 2x12 kunt verpatsen en zelf een 4x12 box kunt bouwen (kost in ieder geval 4 nieuwe speakers), maar je weet nog steeds niet hoedie gaat klinken..... (duh)

goede raad is er niet, je moet het horen en dat lukt niet met speakers die niet in de kast zitten. als je weet wat (merk/type/soort kast) je mooi vindt kun je altijd in ieder geval voor die speakers gaan. als regel is een goede kast zelfbouwen niet erg moeilijk (18 mm multiplex)

Rutger
28 juli 2004, 13:48
ik ben ook wel geinteresseerd in het zelf bouwen van een speakercab, danwel een 4x10" (open back).

enig idee waar ik nuttige info/tips kan vinden over te gebruiken houtsoorten, afmetingen, verbindingen, etc?

Al
28 juli 2004, 22:07
ik ben ook wel geinteresseerd in het zelf bouwen van een speakercab, danwel een 4x10" (open back).

enig idee waar ik nuttige info/tips kan vinden over te gebruiken houtsoorten, afmetingen, verbindingen, etc?

Bij Weber is wat te vinden.

http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html

Links is o.a. een enclosure bulletin board te vinden. Bovenin vind je daar een cab calculator en meer zoals wat sites waar je wel wat nuttige info kan opzoeken.

Al

Rutger
29 juli 2004, 08:40
thanx!

goeie site. :)

hadv
30 juli 2004, 02:04
4x10 open back ??? hoe moet dat gaan klinken ???

katana
30 juli 2004, 09:27
Zit er veel verschil in klank tussen een 4 x 12 en een 2 x 12 dan?
Dat wist ik helemaal niet :???:

Omdat ik nogal wat ruimte gebrek heb ga ik denk voor de 2 x 12, en hou ik mijn oude cabinet nog, zodat ik kan stapelen (staat wel stoer op het podium natuurlijk 8-) )

Ik speel vooral rock, pop en blues, en al de bekende gitaristen in dat genre spelen wel over een 4 x 12 cabinet, is het waar dat je dan een betere rocksound krijgt dan dat je een 2 x 12 hebt?


Mvg Jasper

josh.vandenberg
30 juli 2004, 15:36
Met jou stijl ben je beter af met 2 x 12,soms is open back ook beter.
4x 12 klinkt pas goed op grotere afstand .

2 x 12 is strakker in geluid.

Ik speel heel vaak met 2 kastjes 2 x 12 met een kwart open achter en het klinkt absoluut niet minder als 4 x 12.