PDA

View Full Version : 2 Amps tegelijk???



Squier4ever
26 juli 2004, 13:39
Heej mensen,

Ik was laats bij een gig en de gitaristen daar speelden allebei over 2 Marshall JCM 900 Halfstacks :evil: , die volgens mij allebei teglijk geluid produceerden, maar nu is mijn vraag: Hoe doe je dat???

BLOK182
26 juli 2004, 13:41
Simpel, signaalsplittertje, of met een A/B/Y boxje.

PeeVee
26 juli 2004, 13:54
patchkabeltje vanuit tweede ingang (waar je gitaar in eerste zit) en dan naar ingang van tweede amp gaat ook prima, heb je vaak iets zachter signaal dus moet je iets compenseren met gain / volume. Ik speel regelmatig op twee blackface Bandmasters en daarbij werkt het prima

Monty
26 juli 2004, 19:38
Gaat 1 halfstack niet hard genoeg ofzo of is het een luxe probleem??? :(

BLOK182
26 juli 2004, 20:03
Ook een beetje saai, 2 gitaristen over 4 dezelfde amps...

Squier4ever
26 juli 2004, 22:41
Je kent ze maybe wel Blok, de Stoere Patsers.
kweenie zeker of de 2e gitarist ook JCM 900's heeft, maar wel 2 stacks.

bluegate
26 juli 2004, 23:18
Let ook op aardlussen & fase verschillen.
Met 2 versterkers gelijktijdig kun je problemen hebben met aardlussen.
Of indien je 2 verschillende versterkers gebruikt dat het geluid van de ene de andere in de weg zit (lijken elkaar op te heffen.)

Hiervoor zou je een splitter moeten gebruiken met een geisoleerde 2e uitgang en ook nog een fase schakelaar.

Zoals de BS-2 van Axess-electronics.

andy
26 juli 2004, 23:46
Gaat 1 halfstack niet hard genoeg ofzo of is het een luxe probleem??? :(

Geluid wordt een stuk breder. En je kunt je amps wat zachter zetten en op hetzelfde volume blijven spelen.
Bovendien staat het geil om met 2 stacks op het podium te staan. Alhoewel 2 halfstacks wat mieterig is. :razz:

Ik gebruikte trouwens een zelfgebouwde splitter in de tijd dat ik met 2 full stacks op het podium stond.

Jeroenvanhulsteijn
27 juli 2004, 00:08
met 2 verschillende versterkers tegelijk spelen is ook leuk. krijg je breed scala aan geluid. kep een paar keer gespeeld over een marshall halfstack (JCM2000 met Rivera cab) met een mesa maverick. daarvoor zat een aby switch van morley.

Monty
27 juli 2004, 00:17
Geluid wordt een stuk breder. En je kunt je amps wat zachter zetten en op hetzelfde volume blijven spelen.


Je kan toch ook 2 cabs op 1 top aansluiten? Scheelt 20 kilo sjouwen :)

andy
27 juli 2004, 00:28
Mmmmmmm, ik heb alleen ervaring met het verschil tussen 1 en 2 full stacks. Dat ga ik maar eens proberen. :-D
Maar anyway, je kunt nog veel meer leuke dingen doen met 2 amps, zoals een effectje ertussen, dat bv het signaal de ene amp iets eerder in laat gaan dan de andere. Ik heb bv een keer een avond lopen kloten met een delay waar ik het "droge" geluid in de een en de delay sound in de andere versterker liet gaan. Erg grappig en vooral erg indrukwekkend. :wink:

dejohan
27 juli 2004, 09:59
Het coolste is toch gewoon 'swittchen' tussen twee amps: eentje voor clean, en eentje voor scheur.

Droomsetup (de setup van Dave Grohl), twee AC30's voor clean, twee Dual Rectifiers voor scheur:

http://guitargeek.com/rigs/img/f/foofighters_dave_2000.gif

Yeah!!!

Raffel
27 juli 2004, 11:04
pfff wat een onzin, als het nou voor backup is ok, maar anders...

Squier4ever
27 juli 2004, 11:44
MMM die setup van Dave Grohl ziet er idd erg indrukwekkend uit.

Niet dat ik geld heb voor 2 halfstacks hoor, maar ik wou gwoon weten hoe. Maar wtf zijn aardlussen en fases. Ik ben nogal een noob op dat gebied.

andy
27 juli 2004, 12:35
Het technische deel mag iemand anders uitleggen. :-D
Maar het veroorzaakt, gebrom, gekraak en vervelende bijgeluiden. Met moderne versterkers heb je er weinig last van. Idt met mijn oude bakken wilde het nog wel eens gebeuren.

BLOK182
27 juli 2004, 13:58
Stoere Patsers ken ik wel ja, lachen band :-D Ik speel nu trouwens ook over 2 amps, eentje voor clean en eentje voor scheur, gewoon met een merkloze A/B box van 20 euro. Doet zun ding, maar ruist en plopt als de ziekte, wanneer ik cash heb wordt die snel vervangen door wat beters :)

FNaRK
27 juli 2004, 14:04
zeer interessant leesvoer over hoe de BIG GUYS (Clapton / Hendrix) hun dubbele stacks gebruikten:
http://twtd.bluemountains.net.au/cream/dualstacks.htm

PluueeR
27 juli 2004, 16:00
Ik heb een A-B-Y box van Lehle die goed zijn werkt doet. Leuk om te schakelen tussen de Fender combo en de Marshall half stack. Ook samen klinkt het heel mooi als je de fender op clean laat staan en de Marshall laat scheuren.

Maar wat ik meestal doe is dat ik het signaal van de voorversterker van mijn Marshall aansluit op de Power amp van me fender, wat voor een heel breed geluid zorgt. En waardoor ik mezelf altijd goed kan horen. 6x12" waarvan 4x12" closed back en 2x12" open back.

BLOK182
27 juli 2004, 16:38
Die van Lehle, is dat toevallig de 1@3? Want daar heb ik zelf wel interesse in!

PluueeR
28 juli 2004, 08:04
Die 1@3 is volgens mij een A/B/C box, dit is een A/B/Y wat ik zelf wel gaaf vind.

BLOK182
28 juli 2004, 12:56
Oh wacht, dan heb jij denk ik de Dual? Die 1@3 is een Ab box met C als loop waar je je effecten in kan hangen, maar bijvoorbeeld dus ook een stemapparaat, wat mij weer aanstaat :)

sash
28 juli 2004, 13:27
Zoals de great Jimmie Vaughan zei: I play with two amps, 'cause two is better than one.



En gelijk heeft ie, denk maar eens na: 2 vrouwen ipv 1, 2 huizen ipv 1, 2 auto's ipv 1, 2 amps ipv 1 :D

BLOK182
28 juli 2004, 13:55
2 hypotheken die afbetaald moeten worden, 2 x zoveel gezeur aan je kop, 2 x zovaak tanken... maar we snappen wat je bedoelt :D

jaywalker
28 juli 2004, 15:03
Het coolste is toch gewoon 'swittchen' tussen twee amps: eentje voor clean, en eentje voor scheur.

Droomsetup (de setup van Dave Grohl), twee AC30's voor clean, twee Dual Rectifiers voor scheur:

http://guitargeek.com/rigs/img/f/foofighters_dave_2000.gif

Yeah!!!


Vox Ac30 voor clean?? Ik dacht dat je die dingen beter voor het scheur werk kon gebruiken. Ik heb een keer een uur op zo'n ac30 in Musik produktiv zitten spelen. Geluid was zo dof als de tering. En prijskaartje : 2300 euro :o

dejohan
28 juli 2004, 19:06
Het coolste is toch gewoon 'swittchen' tussen twee amps: eentje voor clean, en eentje voor scheur.

Droomsetup (de setup van Dave Grohl), twee AC30's voor clean, twee Dual Rectifiers voor scheur:

http://guitargeek.com/rigs/img/f/foofighters_dave_2000.gif

Yeah!!!


Vox Ac30 voor clean?? Ik dacht dat je die dingen beter voor het scheur werk kon gebruiken. Ik heb een keer een uur op zo'n ac30 in Musik produktiv zitten spelen. Geluid was zo dof als de tering. En prijskaartje : 2300 euro :o

Ik ken niks van AC30's hoor, maar ik weet dat The Edge zweert bij AC30's (top boost), en die speelt toch veel clean-achtige dingen (vooral op oudere platen dan).

BLOK182
28 juli 2004, 20:28
Ik heb een amp met EL84, en clean klinkt het best :)

Squier4ever
28 juli 2004, 22:31
Stoere Patsers zijn idd een lollige band, jammer dat ze ermee gekapt zijn. Maar 2 Full Stack is toch wel een dream van me :P