PDA

View Full Version : Superstrat



Chiel
26 juli 2004, 12:03
Ik ben al reeds enige tijd eigenaar van een Schecter CET. Een compromisloze superstrat met FloydRose, Lukather EMG’s etc. etc. Eigenlijk is deze toe aan een flinke revisie (oxidatie op hardware, frets flink aan’t slijten e.d.) maar nu zit ik eraan te denken om een nieuwe superstrat aan te schaffen en de Schecter als goede backup te houden.

Maar goed, gitaren zijn prijzig en er is een keur aan diverse merken terwijl er maar weinig winkels zijn waar je ze echt kunt uitproberen. Zelf heb ik al een blik geworpen op de site van limit waar mijn oog viel op:
• Tom Anderson Strat
• Schecter CET

Maar we hebben natuurlijk ook nog:
• MXG
• Suhr
• Valley Arts (wederom in productie!)

Verder is het wellicht ook nog een optie om te kijken naar een Dijkman, van de Haar of Koopman strat.

Mijn budget wil ik eigenlijk niet verder verhogen tot een 2000 euries en ik ben op zoek naar een alles kunner en niet naar één specifieke sound. Mijn voorkeur gaat uit naar een HSS model met passieve elementen (Suhr’s) zonder slagplaat en met een normale tremolo. Dit omdat ik niet exact twee dezelfde gitaren wil hebben.

Heeft iemand ervaring met de bovengenoemde merken met hierbij aanmerkingen, aanbevelingen of afkeuringen?

SiNiSTRaL
26 juli 2004, 12:25
kijk naar shadow....heel onbekend, en ownt in onderdelen en afwerking 9 van de 10 andere superstrats :)
ze worden niet meer gemaakt overigens, dus t is 2e hands ff zoeken..

srv-man
26 juli 2004, 14:16
Die Shadows zijn leuke gitaren hoor, ik heb er zelf ook ooit 1 gehad, maar worden al jaren niet meer gemaakt en halen het niet bij de bovengenoemde merken! Bovendien hebben ze weinig appeal, om het zo maar te zeggen.

Tja Chiel, we hebben wel dezelfde smaak, dus als ik een duit in het zakje mag doen:
Andersons zijn top en toch wel beter dan de Schecter CET's denk ik. Verder is de Anderson wat moderner dan de Schecter (hogere posities beter bereikbaar). De originele Schecter pu's (eigenlijk Andersons, hij werkte toen bij Schecter) klinken nergens naar, dus daar kun je gelijk een nieuw setje voor bij de prijs optellen.
MXG heb ik ook gehad, best goed, maar toch weer heel anders. Plattere, bredere hals en heel andere feel. Tremolo is K#@$#@4t Superresonante body (maar ik had wel de originele amerikaanse, ze worden nu elders gemaakt). De medewerkers van MXG waren gerecruteerd uit het failliete Valley Arts, dus dan weet je in welke richting je het zoeken moet. Oude Valley Arts is ook goed, maar dan wel uitsluitend de Custom Pro uit de USA uit de jaren tachtig (pre-Samick). De rest (de Standard en Japanse fabrikaten) vind ik wat minder. De nieuwe ken ik niet.

Suhr heb ik nooit bespeeld, maar je hoort er nooit iets slechts over (wel een beetje hype volgens mij).

Dijkman is ook goed, maar nieuw wel een beetje te duur, (2500 euro), dan zou ik liever wat anders kopen.

Nog wat andere merken:
Melancon. Ik heb er net een aangeschaft (Pro Artist, is meer een vintage strat), echt geweldig! RSL heeft wat demo modellen die voor redelijke prijzen weggaan (rond de 2000 euro). Ik maak hier nog wel een aparte post voor.
Tommy's Special (http://www.tommys-special-guitars.de/). Staat zeer hoog aangeschreven en is redelijk betaalbaar. Staat ook nog op mijn lijstje.
Gezien je budget laat ik Tyler maar buiten beschouwing. :-D

En misschien is dit nog wat voor je http://www.purpleguitars.com/inventory.htm Check Others,Diederik den Dikkenboer. Voldoet in ieder geval aan je specs en je houdt nog wat geldt in de knip. Verder heeft Robbert vd Ende (http://www.notfeedback.nl met een knipoog naar zijn verleden) een oude VA Custom Pro staan.

Chiel
26 juli 2004, 16:25
Thanx theo! Da’s nog eens zeer nuttige info!

Wat betreft de elementkeuze van de Schecter ben ik het helemaal met je eens. Zou imo dan best een Suhr setje mogen worden :D . De Anderson’s zijn erg mooi, maar ook erg prijzig. Ik vind een bedrag van 2000 euries al heel wat geld, maar klaarblijkelijk heb je daar bij Anderson een instappertje voor! :-?

Bij v/d Ende had ik die VA idd al gezien. Ben alleen benieuwd in welke staat de hardware is. Een gitaar van deze leeftijd heeft meestal al heel wat gebruikerssporen (frets/oxidatie etc.). Bovendien heeft zo’n 81EMG nou niet bepaald mijn voorkeur, dus al met al toch nog veel geld voor zo’n plank :oops: .

De MXG gitaren die hij heeft staan zien er zeer veelbelovend uit! Ik ben haast in de overweging om het blauwe exemplaar op z’n site te bestellen, maar hou me nog even in.
Meer benieuwd nog ben ik naar de Melancon. De Custom Artist is helemaal mijn ding! Ik heb wel al de prijslijst weten te bemachtigen, maar weet jij zo wat ze hebben staan en wat er in de uitverkoop mag??? :roll:

Nicci
26 juli 2004, 17:00
Een compromisloze superstrat . . . . .

een superstrat is per definitie een compromis . . . . . :???:

Michael AE
26 juli 2004, 17:03
Leg uit?

Nicci
26 juli 2004, 17:06
een superstrat is een gitaar met single coils en humbucker elementen. dat is een compromis tussen een les paul en een strat.
comprisloos is als je een strat met slechts SC's koopt.

Michael AE
26 juli 2004, 17:25
Ja, dat begreep ik, maar ik wilde graag weten wat de relevantie van je opmerking was. :D

Nicci
26 juli 2004, 17:27
totaal niet relevant . . . .
8-)

Michael AE
26 juli 2004, 17:32
Okay, begrepen. :D

Chiel
26 juli 2004, 18:02
:-?
Met comprisloos doelde ik op heel iets anders en dat is de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Dus:
- AAAAAA Maple top,
- Shaller FloydRose,
- Lukather EMG's,
- Birdseye Maple neck,
- Locking tuners,
- Graphite RF Shielding
- Gold plated hardware etc. etc.

Da's gewoon compleet iets anders als een 'doorsnee' gitaar waar men heeft bezuinigd op onderdelen om de prijs nog enigszins interessant te doen overkomen :wink: .

srv-man
26 juli 2004, 18:09
Nicci en Michael AE bedankt voor dit intermezzo en ik zou werkelijk niet weten waarom een strat met HSS een compromis is, klinkt nl. nooit als een LP!

Maar ter zake: Chiel, check je mailbox!

Voor de liefhebbers: check Zion, die maken al superstrats sinds eeuwen en Rob Winter gaf er tot voor kort bijv. altijd de voorkeur aan (volgens mij wordt hij nu echt gesponsored, en op het podium staat de Zion altijd klaar..... :wink: )
En Brian Moores kun je met een beetje goede wil ook wel superstrats noemen, hoewel we dan wel een beetje afdwalen.

Anders Destium
26 juli 2004, 18:54
Je bent niet geinteresseerd in een USA Jackson soloist? Al komt die natuurlijk qua specs heel dicht bij wat je al hebt...

Ik zou zelf ook een Brian Moore overwegen als ik jou was, alleen zijn die pas sinds kort in Nederland. Als je het aandurft om er eentje uit de VS te importeren kun je veel besparen hoewel ze nog altijd prijzig zullen zijn :)

http://www.brianmooreguitars.com/i2000/i2000.asp

Sj03rd
26 juli 2004, 20:27
Voor de liefhebbers: check Zion, die maken al superstrats sinds eeuwen en Rob Winter gaf er tot voor kort bijv. altijd de voorkeur aan (volgens mij wordt hij nu echt gesponsored, en op het podium staat de Zion altijd klaar..... :wink: )
En Brian Moores kun je met een beetje goede wil ook wel superstrats noemen, hoewel we dan wel een beetje afdwalen.

IDD! Check ZION, ik heb pas een ZION geruild tegen mijn musicman en ik ben er heel blij mee. topgitaar! Ik heb ook brian moore gehad maar die was beduidend minder vond ik, wel redelijk goedkoop model was dat.

Monty
26 juli 2004, 20:48
De brian moore zijn wel supergitaren (de Customs dan uit de US). Onlangs heb ik mijn prs ervoor geruild, tegen een MC/1 en ik heb geen moment spijt. Hij is superveelzijdig (7 schakelingen) en klinkt erg strak en helder.

Maar het is niet een 'strat'. Het model niet, de configuratie ook niet (de meeste zijn HSH). Als je echt naar het strat type wilt, dan zou mijn keuze vallen op een Tom Anderson Drop Top (niet de classic want je zocht zonder slagplaat) of een Suhr Classic.

srv-man
26 juli 2004, 21:15
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Voor je MC1 geldt dat inderdaad, is geen strat (wat een werelddeal had je daar trouwens aan zeg, die dingen gaan 2ehands in de USA voor > $3000), maar de C90 kun je best als superstrat beschouwen: geschroefde maple hals, mahonie body met maple top en inderdaad HSH, meestal met piezo. Kun je ook zo bij Anderson, Melancon, etc. krijgen....Maar de klank is inderdaad geen strat, veel vetter, maar goed, TA's klinken ook niet als een strat in die config.

Monty
26 juli 2004, 21:28
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Voor je MC1 geldt dat inderdaad, is geen strat (wat een werelddeal had je daar trouwens aan zeg, die dingen gaan 2ehands in de USA voor > $3000), maar de C90 kun je best als superstrat beschouwen: geschroefde maple hals, mahonie body met maple top en inderdaad HSH, meestal met piezo. Kun je ook zo bij Anderson, Melancon, etc. krijgen....Maar de klank is inderdaad geen strat, veel vetter, maar goed, TA's klinken ook niet als een strat in die config.

Hmmm ja dat is ook wel zo, vanwege de geschroefde hals waarschijnlijk? Maar strats zie je bijna niet met een mahonie body. Meestal is dat (swamp) ash of alder of soms ook basswood.

Chiel
26 juli 2004, 23:09
Dank! dank! iedereen dank!

Ik had natuurlijk al een aantal gedachten spinsels, maar ik dacht dat een Zion nooit weggelegd zou zijn :( . Nadat ik hier ook al weer het één en ander gelezen heb, neem ik de volgende gitaren in overweging:

De Tom Anderson Drop Top (wel boven budget maar toch het overwegen waard)
De Melancon Custom Artist
De Zion Classic

Ik heb al reeds een aantal adresjes waar ik binnenkort even ga neuzen, (ThanX Theo :wink: ) maar tot dusver iedereen bedankt voor de vele tips en hints!

LordRiffenstein
27 juli 2004, 09:08
[quote="Chiel"]

De Tom Anderson Drop Top (wel boven budget maar toch het overwegen waard)
De Melancon Custom Artist
De Zion Classic[quote]

VD Haar is afgeschreven?? :o

Chiel
27 juli 2004, 09:51
Ik wil een gitaar altijd kunnen uittesten/checken etc. voordat ik hem koop. Als 'van de Haar' een aantal superstratjes had staan, had ik er wel een aantal willen uiproberen. Helaas is dit niet het geval zodat ik van te voren al mijn specs, eisen en wensen moet doorgeven. Erg lastig om dan te kunnen bepalen of het uiteindelijke eindresultaat daadwerkelijk ook is wat je gehoopt had :???: .

Bovendien ga ik er niet vanuit dat de aan te schaffen gitaar weer ooit verkocht gaat worden, maar dat is wel een issue wat in zekere mate meespeelt. De TA, Zion en Melancon gitaren zijn erg waarde vast tov een zelfbouw gitaar.

Maiden Michiel
27 juli 2004, 09:57
Tja, die Anderson blijft erg mooi!!