PDA

View Full Version : Welke Floyd? (Update Pic)



gershwin5150
26 juli 2004, 00:42
Ik wil op m'n ouwe strat een Floyd-tremolo zetten.
Nu zie ik op Vox Humana 2 merken van dit soort trems staan.
De Schaller en de Gotoh.
Iemand ervaring met deze merken? En enig idee welke beter is?
Thnx!

EmgMaster
26 juli 2004, 01:10
ik denk dat de schaller beter is, maar dat is enkel een vermoeden omdat schaller ook de 'official floyd rose' maakt.

KramerAmsterdam
26 juli 2004, 07:39
De Schaller ten alle tijden.

Sprak Floyd nog gisteren en Schaller is de real deal.


Groeten
Remy

fred dons
26 juli 2004, 19:56
sorry kramer, maar ik ben het niet helemaal met je eens
de gotoh die vox verkoopt is vergelijkbaar met OFR en is beter dan de schaller licensed. De Gotoh en de OFR hebben beiden een stalen onderplaat., de schaller lincensed alleen stalen messen.

Eddie van Halen heeft zelfs een voorkeur voor de Gotoh over de OFR. de gotoh is wel iets duurder dus om die reden zou je voor een OFR kunnen kiezen (die vox volgens mij weer niet heeft, volgens mij verkopen ze alleen de schaller licenseds)
mij persoonlijk maakt niet uit, ik speel het liefst met de speedloader maar ik spuug niet op de gotoh of de ofr :D
dat Floyd de floyd beter vind dan de gotoh vind ik niet zo vreemd, sind het vervallen van zijn patenten krijg hij geen geld meer van gotoh voor hun versie :wink:

Soulflyhigh
26 juli 2004, 20:00
@ Fred Dons weet jij misschien waar je een 7 snarige (zwarte) OFR kan krijgen? En je moet geloof ik ook je string spacing doorgeven. Ik heb een ESP Ltd MH 307 en zou in de toekomst een OFR overwegen.

Michael AE
26 juli 2004, 20:01
Als je er nog 1 kan vinden, zou ik voor de Kahler Steeler gaan. Ik heb er sinds kort 1 en die is veel beter dan al mijn andere Floyd's, waaronder een OFR, een Shaller en Lo-Pro Edge.

KramerAmsterdam
26 juli 2004, 20:15
Floyd krijgt juist geld omdat de patenten zijn vervallen en hij ze nu weer zelf kan maken en niet iov fender.
Dat met die stalen messen is duidelijk, was eerder behandeld. Dit ging (m.i.) om gelijke modellen met stalen basisplaat.

En uiteindelijk zijn alle delen die bewegen en elkaar raken slijtage gevoelig. Tzt zal de basisplaat dus vervangen moeten worden (en de pivotschroeven).

Floyd levert die basisplaten ook weer nu de patenten vrij zijn.

Remy

Monty
26 juli 2004, 20:52
Grrrr... geen Floyd :-D Maarja, je kent me nu eenmaal al iets langer :)


Misschien ouwe Lo Pro van ibanez ofzo? Die vond ik wel lekker soepel toen ik nog Ibanezzen had.

gershwin5150
26 juli 2004, 21:08
Thnx voor alle replies :-D
Enne Monty, toch maar wel een Floyd :cool:
Ik grijp steed smis aan dat ding als ik erop speel 8-)

fred dons
27 juli 2004, 08:29
ibanez trems zij alleen goed als ze nieuw zijn, die dingen slijten nogal snel door het zachte materiaal waarvan ze gemaakt zijn (ze zijn wel heel goed ontworpen overigens)

floyd krijgt inderdaad weer geld maar alleen voor de floyds die hij zelf laat maken en niet voor de "kopieen", die zijn nu vogelvrij door het vervallen van de patenten
daarom is de speedloader ook zo belangrijk voor hem omdat daar tig van nieuwe patenten opzitten die bij succes de komende 25 jaar weer een constante stroom inkomsten op leveren

Floyd heeft tegenwoordig ook een OFR 7 snarig, ik ken wel wat lincensed versies maar maar als je wat langer dan een jaar plezier van je trem wilt hebben ga dan voor een OFR (je zult hem wel moeten bestellen omdat ik nog geen winkel tegen ben gekomen die hem op voorraad heeft )

gershwin5150
27 juli 2004, 20:13
Ok ik heb een Gotoh besteld, ik zal wel ff latenw eten hoe ie bevalt :D

KramerAmsterdam
27 juli 2004, 23:58
Bij een volgende aankoop probeer:

www.apintl.com

Moet je wel een overschrijving bij de bank doen (ca 13E) ze nemen geen creditcards en bellen is sneller.

Succes met je project.

Remy

ps de Speedloader heeft speciale snaren, dat is een mogelijkheid om geld te verdienen.

fred dons
28 juli 2004, 07:19
ik heb bij hun ook 2 floyds gekocht en ze waren behoorlijk snel met leveren, overigens is er sinds kort ook weer een nederlandse importeur van Floyds (zelfde die de Floyd gitaren importeert ) en die ook de speedloaders kan leveren, mijn speedloaders kwamen rechtstreeks bij Floyd zelf vandaan omdat er in het begin nog geen distributie was, ik moest er daarom wel 10 bestellen :D (ze zijn allemaal al weg by the way, 2 voor mezelf en de rest na andere bouwers)

de speedloader snaren zijn overigens in nederland via de importeur een stuk duurder dan via Floyd zelf, alleen blij floyd moest ik er wel gelijk een flink aantal bestellen

KramerAmsterdam
28 juli 2004, 12:42
Zal nu snel beter gaan, Floyd is lekker op dreef en AP international is zijn vaste dealer, dus ze ook de speedloader zal er lost e krijgen zijn voor de beste prijzen. Ik denk zelfs dat Floyd mede eigenaar van AP is. AP= Andy Papichio en zijn business kaart medl dat hij met FLoyd werkt?! In elk geval kwam ik ze beiden tegelijk tegen, zijn vrienden van elkaar sinds EVH 8-)

Remy

gershwin5150
9 augustus 2004, 21:29
Goeddddd, nou de Floyd zit op mn Fender 8-)
Het werkt perfect.
Pas ff mee gejamd, en hij speelt nu echt super.
Hier is het resultaat (en nou niet zeggen dat ie lelijk is he :-D ):

http://members.tripodnet.nl/gershwin5150/gitaar/fenderfloyd.jpg

Static-M
9 augustus 2004, 21:43
Die is lelijk... :-D

Nee ik vind em wel cool!

zium
10 augustus 2004, 09:40
heh gaaf :)

Anders Destium
10 augustus 2004, 09:48
ibanez trems zij alleen goed als ze nieuw zijn, die dingen slijten nogal snel door het zachte materiaal waarvan ze gemaakt zijn (ze zijn wel heel goed ontworpen overigens)



Je hebt van Ibanez dure en goedkope trems. De Edge. Lo-pro Edge (en de opvolger van die 2, de Edge Pro) zijn alle drie uitstekende floyds, en van gehard staal gemaakt! De floyds op de goedkope Ibanezen zijn inderdaad van zacht staal, maar op deze kun je een bom laten vallen :wink: Mijn Jem van 13 jaar oud is heel veel gebruikt maar de lo-pro is echt met geen mogelijkheid te ontstemmen :lol:

Die Fender is wel apart geworden, cool ding zo :)

soup
10 augustus 2004, 10:28
WAUW, dit vind ik er nu eens mooi uitzien ,echt waar

RRRobin
10 augustus 2004, 11:04
heheh apart ding geworden :D
wel vet

SiNiSTRaL
10 augustus 2004, 11:07
leuke strat :)
scalloped neck?

fred dons
10 augustus 2004, 11:49
sorry Anders maar ook de "dure" trems van Ibbi zijn niet van gehard staal gemaakt (zelfs Vai moet zijn trems regelmatig vervangen)
Ibbi trems zijn de enige trems die ik ooit gezien heb die doormidden gebroken waren (dit was van een Jem)
Er zitten stalen onderdelen op (o.a de messen) maar de rest van het materiaal is niet gehard staal

het scheelt wel hoe je ze behandeld, op mijn japanse Rg's zijn ze na meer dan 10 jaar ook nog goed maar je kunt wel zien dat de messen behoorlijk aan het slijten zijn, ik heb overigenswel enkele zadels moeten vervangen omdat ze gespleten waren nadat de imbussen te strak waren aangedraaid

Anders Destium
10 augustus 2004, 12:05
Oh, dat dacht ik altijd :-? Zolang ze maar goed blijven werken :wink:

Als het een Jem555 is zou ik kunnen begrijpen dat de brug doormidden gebroken is, maar een lo-pro doormidden krijgen :o

Raffel
10 augustus 2004, 12:09
voor zover ik weet is wat jij nu noemt alleen zo bij de oude Jem555, de grootste bagger Jem ooit gemaakt. Deze heeft tegenwoordig al weer een edge pro II brug.

Ik dacht toch zeker te weten dat de lo pro edge, double edge en edge van veel robuuster materiaal gemaakt zijn.

Alle hardware moet op den duur wel vervangen worden, maar ik denk dat ik in mijn leven geen Lo Pro meer doe verslijten.

gershwin5150
10 augustus 2004, 17:37
leuke strat :)
scalloped neck?

Thnx :)
Ja idd gescalloped, speelt erg goed moet ik zeggen.

fred dons
10 augustus 2004, 17:59
nee sorry ook de nieuwe ibbie trems zijn niet de beste trems voor wat betreft floyd (op het engineerde gedeelte na, ik vind het technisch namelijk hele goede trems)

je kunt het uit proberen (hoewel ik dat niemand aanraad :wink: ): geeft er met een hamer een klap op en en Edge breekt doormidden
een OFR zal alleen verbuigen. (ben ik door schade en schande achtergekomen)
(grappig genoeg zal een lo-trs niet breken)
het is het verschil tussen een stuk gewalst en een stuk gegoten metaal,
Iets dat gewalst is, is per definitie plat, de plaat op een Ibbi trems bestaat uit verschillende hoogtes en kan daarom alleen gegoten zijn en daarom weer per definitie zwakker dan dan een OFR

ik vind het in vergelijking met sommige andere licensed trems een hele goede trem, ik vind het alleen duidelijk niet de beste

gershwin5150
10 augustus 2004, 20:40
Ik heb nu een LoPro op mn Jem, een OFR op mn Strat FR Classic en een Gotoh op mn mex strat.
Alle 3 blijven prima op stemming.
Ik vind het ontwerp van de LoPro erg goed, hij werkt lekker soepel en direct. Had in het begin nog beetje gelazer ermee (vals worden), maar sinds ik hem helemaal opnieuw heb afgesteld, werkt ie prima.
Nadeel vind ik alleen nog steeds de manier waarop de hendel in de trem zit, met die ringetjes ertussen, na een tijdje worden die ringetjes een beetje loom en kan je die hendel niet meer goed vastzetten (beetje nagellak erop doet dan wonderen :-D ).

De OFR is mijns inziens nog steeds de beste locking trem, voelt heel solide en werkt perfect. Niet vals te krijgen.

De Gotoh werkt voor zover ik hem heb kunnen proberen (heb hem net 8-) ) ook prima, alles loopt soepel en voelt stevig aan. Alleen de pook die erbij zat moet ik nog een beetje bijbuigen, want die staat een beetje teveel naar beneden. Maar das zo gefixt.