PDA

View Full Version : Wat mankementjes aan mn Fender Twin Amp



Hempo
26 juli 2004, 00:36
Hallo mensen,

Ik heb wat storende dingejtes bij mn Twin amp.

1. Als ik de reverb hoger zet dan 4, komt er een steeds hardere piep opzetten. Dit lijkt mij niet echt fris.

2. Er zit zodra je hem aandoet, een brom in de versterker. Ook op geaarde stopcontacten.

Hoe komt dit, en wat kan ik hier aan doen?


Alvast bedankt,
Hempo

Mr.Bluesbreaker
26 juli 2004, 00:53
Je moet dr ff bijzetten dat het geen standaard Twin reverb is denk ik. Het is de 3 kanaals hotrodversie zegmaar, schakelbaar van 100 naar 25 watt uit 1998.

bluegate
26 juli 2004, 09:20
Op de achterkant zitten 2 regelaars.
1 voor de Bias en 1 voor de balans.
Als je de versterker inregelt volgens de aanwijzingen op de versterker en vooral de balans niet vergeet zou de brom minder moeten worden.

Indien dit niet het geval is zou je naar de buizen moeten kijken of misschien een los contact in de versterker.
Hoe oud zijn de buizen? ooit vervangen?

Dat van de reverb zou zeker de (volgens mij) 12AT7 buis kunnen zijn die hem aanstuurd. Deze zou je tijdelijk even moeten vervangen en kijken of het weg gaat. Kan eventueel ook even met een 12AX7, maar er moet een 12AT7 in ivm de hoge spanning die voor reverb wordt gebruikt.

Succes.

PeeVee
26 juli 2004, 14:03
Dat piepje kan komen van een microfonisch buisje: de reverb driver (meestal derde buisje van rechts als je de versterker van achter bekijkt, het is een 12AT7) of de reverb recovery (vierde buisje van rechts, een 12AX7). Het kan ook zijn dat je galmveer niet goed geisoleerd zit (zit ie wel in zo'n skai zak) of te strak op de grond plaat geschroefd.

Die brom kan veel zijn; slechte filtercaps, ongematchte buizen, te heet gebiaste buizen etc. Bij meeste latere Twin Reverbs (The Twin, Twin Amp) etc. kun je niet bias level instellen maar alleen bias balans. Als er in het bias circuit iets mis is, dan zou het kunnen zijn dat buizen te heet gebiassed zijn. Beter om even een goede amp tech in de buurt op te zoeken, dan kan e.e.a. vrij snel nameten.

Hempo
26 juli 2004, 20:07
Mensen bedankt voor de reacties. Ik moet bekennen dat ik er niet helemaal in zit, die technische kant van de amps zegmaar. Maar met deze info kan ik waarschijnlijk wel wat.

PeeVee
28 juli 2004, 00:39
Ga gewoon naar een goeie amp tech. In regio Utrecht b.v. Al (moderator van vintage amp forum) is een zeer goed en betrouwbaar adres! In regio Arnhem - Apeldoorn heb je Van Weelden en FNS, in Eindhoven zit "Jan van ?!?!", Tube Amp Service Tongeren in België etc. Gewoon even goed na laten kijken, dat is ie best waar. Niet zelf in gaan spitten, hoogspanning in zo'n amp kan (en zal) een hartstilstand veroorzaken als je niet weet wat je doet, om sommige gevallen zelfs wanneer je de stekker uit het stopcontact hebt. Laat dat gewoon aan aan vakman over!