PDA

View Full Version : Getordeerde hals



DarknessAwaits
25 juli 2004, 21:55
Ik hoop dat ik het correct geschreven heb... Goed; een dilemma ik kan bij de plaatselijke plankenboer alias muziekwinkel een PRS-achtige zelfbouw set kopen. Body bestaat uit Ash (Elzen toch?) en mahony top, de hals uit mooi birds-eye maple (niet gefret, frets wel voorgezaagd). En nu de prijs, die slaat ergens nergens op: 150 euro voor de gehele kit. Zo ontzettend laag... maar natuurlijk zit er een addertje onder het gras: de hals is getordeerd. Nu mijn vraag: is dat nog te verhelpen zonder al te rigoreuze maatregelen.

bert k
25 juli 2004, 22:19
Tja... de maatregel bij een verwokkelde hals is dat hij gevlakt moet worden. Dat is wel een klus voor de gitaarbouwer. En dan maakt het alles uit of er al frets inzitten of niet. Want die moeten er uit voor het vlakken. Dus herfretten en vlakken, pakweg 200 euro?

Sommelsdijk is toch Zeeland? Bel eens naar Sjak Zwier in Vlissingen, das een goeie. http://www.zwiergitaarbouw.nl/

Vich
26 juli 2004, 08:50
Het enige dat ik kan zeggen is dat Alder Els is en maple is esdoorn.

DarknessAwaits
26 juli 2004, 11:08
...(niet gefret, frets wel voorgezaagd)...

Er zitten dus nog geen frets op.

birt
26 juli 2004, 12:58
teruggaan en je geld terughalen of een nieuwe neck krijgen

bert k
26 juli 2004, 13:27
...(niet gefret, frets wel voorgezaagd)...

Er zitten dus nog geen frets op.
Oops, overheen gelezen.. :oops: Maar dan valt het wel mee, denk ik.

wietse
26 juli 2004, 13:34
teruggaan en je geld terughalen of een nieuwe neck krijgen
daarom is het ook zo goedkoop , eerst alles lezen birt!

DarknessAwaits
26 juli 2004, 16:12
...(niet gefret, frets wel voorgezaagd)...

Er zitten dus nog geen frets op.
Oops, overheen gelezen.. :oops: Maar dan valt het wel mee, denk ik.

Als het dan nog mee valt, hoe maak ik het dan in orde? (en voor alle duidelijkheid: ik heb nog niets gekocht)

bert k
26 juli 2004, 17:43
De hals moet gevlakt worden, om de draaiing eruit te krijgen. Een gitaarbouwer heeft daar een speciale schuurmal voor liggen, en dan is het een simpeleklus. Wij eenvoudige amateurprutsers hebben geen mal... Ik zou ff naar Zwier bellen, die kan dat wel. Er stond helaas geen prijs op zijn site.

DarknessAwaits
26 juli 2004, 18:51
Maar dan moeten de fretsleuven ook weer gezaagd worden is het niet?

bert k
26 juli 2004, 19:06
Ehhh, denk het wel. Er gaat niet zoveel van de hals af, dus de gleuven zitten er nog wel, maar ze zullen misschien dieper moeten, ja.

fred dons
27 juli 2004, 16:00
de toets moet sowieso gefret worden en ik neem aan dat je dat niet zelf gaat doen, dus ik zou hem gewoon naar een bouwer brengen

ik heb zelf verschillende schuurblokken voor ververschillende radia maar zo leuk werk is het niet :D