PDA

View Full Version : Flat Tyres - That Woman (eigen nummer)



Hempo
25 juli 2004, 18:31
Hallo mensen,

Nadat Mr.Bluesbreaker, Basswasp en ik een aantal instrumentale dingetjes op het forum hebben gepost, durven we het nu aan om een van onze eerste eigen nummers met de band online te zetten.

Het is onze eerste serieuze opname-sessie geweest, in een soort home-studio bij de drummer thuis.

Zang is opgenomen met Shure sm58 (als ik me niet vergis)
Gitaren zijn opgenomen met Shure sm57.
Bas direct, en de drumtracks zijn ingespeeld op een Roland TD20 (elektrische drumkit).

We hebben in totaal 4 nummers opgenomen, en dit is de eerste.
Afmixen, opnemen etc. is allemaal door onszelf gebeurd (ook eigenlijk voor het eerst).

Al met al een heel leerproces, ervaring etc. We zouden dus ook graag willen weten wat men hier van dit eigen nummer vindt, inhoudelijk/muzikaal gezien en qua opname/mix.

Het is een soort jazz/blues rustig nummer.

http://home.tiscali.nl/~flattyres/Flat_Tyres_-_That_Woman.mp3

Laat ons horen wat je er van vindt.
Alvast bedankt :)

groeten,
Hempo

Stratman70
25 juli 2004, 18:45
Netjes! Het nummer zit goed in elkaar en klinkt erg goed. Misschien zou de gitaar een heel klein tikje zachter mogen op sommige momenten (heb de indruk dat het volume soms wat wisselt, zou dat kunnen?)
Verder betreft de gitaar: erg sfeervol gespeeld, al zou ik in de riedeltjes (met name in de eerste anderhalve minuut) misschien ietsje meer variatie aanbrengen, maar dat is mierenneukerij, want het doet niet af aan de sfeer van het nummer.
Zangeres heeft een zeer aangename stem.

Sfeervol nummer!

slayurrr
25 juli 2004, 19:01
Leuk nummer :)

Geinig intro, met die bass en de zangeres alleen (goede stem heeft ze trouwens).
Vervolgens de gitaren en de drums die volgen, wat ook erg goed klinkt. Ik vind het een beetje loungy achtig klinken. Opzich ben ik het wel eens met Stratman: er zou wat meer variatie in kunnen, bij de gitaren, maar zo storend is dat niet, want het nummer is gewoon een goed en lekker te beluisteren.

Stitch
25 juli 2004, 20:00
wow lekker. Haar stem klinkt als een lekker wijf...enneh vooral de bas grooved lekker door. Klasse.

Luc-O
25 juli 2004, 21:23
Hey Hempo, lekker man, super laidback, perfect voor een druilerige zondagavond. Erg mooi gezongen, aangename stem om naar te luisteren. Ik vind de opnamekwaliteit ook zeer te pruimen, alles is mooi helder en goed in balans. Knap voor een eerste keer!

Frits van Mourik
25 juli 2004, 23:21
Hallo Hempo,

Helemaal niet vies, joh!
Die TD 20 klinkt zeer overtuigend, evenals de rest.
De balans is hartstikke goed.
Paar dingetjes toch:
Gitaren& bas staan vlak voor je neus; de drums staan achterin de zaal.
Minder/andere galm? Maar da's een kwestie van smaak.
Je zangeres heeft een prettige, soepele stem, maar mag wat mij betreft
wat minder blue notes zingen. Hier & daar vind ik die minder mooi.
Het woordje "true" in de strofe "so you know its true" bijvoorbeeld.
Maar dat heeft eigenlijk nix met de mix te maken; die is echt OK!

Groeten,

Frits

Mitch
25 juli 2004, 23:55
Prettig liedje voor de late avond !

Het totale gitaargeluid is inderdaad iets te sterk aanwezig, maar wel mooi van geluid hoor :P Het 'huppeltje' in de slag tijdens coupletten zit naar mijn smaak wel de zang soms een tikkie in de weg. Klinkt een beetje als een nummer wat op gitaar is uitgedacht en waar daarna sommige stukjes beter hadden kunnen verdwijnen in dienst van het liedje. Of ben ik nu te vaag ? :oops:
Elektronische drums hoor je er niet aan af trouwens, petje af.

ToolRulez
26 juli 2004, 11:31
Hee, klinkt lekker!
Lekker "laidback" gespeeld en inderdaad een hele goede zangeres.
Om even in te haken op de kritiek van Frits over de blue notes: Ik vind ze juist lekker klinken (kwestie van smaak dus), het woordje "true" is voor mij een hele goede inleiding richting de walking bass daarna. Echt lekker dus :).

Jools
26 juli 2004, 12:41
leuk, klinkt goed :D

echter, die blue notes vind ik wat minder.. mineur over majeur gaat n beetje wringen..

t zo mooier zijn als ze die bluenotes aan t einde wat oplost door een beetje met de melodie te spelen inplaats van het zo lang aan te houden

dat was m'n enige puntje eigenlijk

m^rton
26 juli 2004, 16:41
Dit is echt goed.
1 minpuntje: zoals al eerder gezegd die "true". 1 keer is het wel leuk, 2 keer misschien ook nog wel, maar hij begint een beetje te storen.
Maar verder prima!

Hempo
26 juli 2004, 19:42
Fijn om te horen dat over het ons eigen nummer op dit forum gewaardeerd wordt!


Netjes! Het nummer zit goed in elkaar en klinkt erg goed. Misschien zou de gitaar een heel klein tikje zachter mogen op sommige momenten (heb de indruk dat het volume soms wat wisselt, zou dat kunnen?)
Verder betreft de gitaar: erg sfeervol gespeeld, al zou ik in de riedeltjes (met name in de eerste anderhalve minuut) misschien ietsje meer variatie aanbrengen, maar dat is mierenneukerij, want het doet niet af aan de sfeer van het nummer.
Zangeres heeft een zeer aangename stem.

Sfeervol nummer!

Dankjewel voor je reactie en compliment. Cool dat je bijna altijd overal op afdeling sounds je mening geeft. Wat de gitaarvolumes betreft, misschien heb je gelijk en misschien moet er inderdaad ietsssje meer variatie in. Zal trouwens doorgeven aan de zangeres. :)




Leuk nummer

Geinig intro, met die bass en de zangeres alleen (goede stem heeft ze trouwens).
Vervolgens de gitaren en de drums die volgen, wat ook erg goed klinkt. Ik vind het een beetje loungy achtig klinken. Opzich ben ik het wel eens met Stratman: er zou wat meer variatie in kunnen, bij de gitaren, maar zo storend is dat niet, want het nummer is gewoon een goed en lekker te beluisteren.
Bedankt voor je commentaar, zal t ff doorgeven :)



wow lekker. Haar stem klinkt als een lekker wijf...enneh vooral de bas grooved lekker door. Klasse.
oja :) geef ik ook wel even door :) Tnx voor t luisteren he.



Hey Hempo, lekker man, super laidback, perfect voor een druilerige zondagavond. Erg mooi gezongen, aangename stem om naar te luisteren. Ik vind de opnamekwaliteit ook zeer te pruimen, alles is mooi helder en goed in balans. Knap voor een eerste keer!
Dankjewel:). Dit is dus het resultaat van even een tijdje fanatiek bezig zijn met Cool Edit, een paar mics en wat nadenken.
Totale uitgaven aan deze opname was voor de band eigenlijk maar 110 euro, voor die Shure SM57 :). Maarja dan heb ik de TD20 nog niet meegerekend, maar die had ie al.



Hallo Hempo,

Helemaal niet vies, joh!
Die TD 20 klinkt zeer overtuigend, evenals de rest.
De balans is hartstikke goed.
Paar dingetjes toch:
Gitaren& bas staan vlak voor je neus; de drums staan achterin de zaal.
Minder/andere galm? Maar da's een kwestie van smaak.
Je zangeres heeft een prettige, soepele stem, maar mag wat mij betreft
wat minder blue notes zingen. Hier & daar vind ik die minder mooi.
Het woordje "true" in de strofe "so you know its true" bijvoorbeeld.
Maar dat heeft eigenlijk nix met de mix te maken; die is echt OK!

Groeten,

Frits

Ahja bedankt voor je nuttige tips. Wat betreft de blue notes, we zullen t er es over hebben :), het blijft denk ik een kwestie van smaak.
Drums misschien harder .. kan ja. Is misschien wel een goed idee. En ja, de TD20 klinkt zeker overtuigend :) Gelukkig maar, anders had dit wat meer moeite gekost om op te nemen.



Prettig liedje voor de late avond !

Het totale gitaargeluid is inderdaad iets te sterk aanwezig, maar wel mooi van geluid hoor Het 'huppeltje' in de slag tijdens coupletten zit naar mijn smaak wel de zang soms een tikkie in de weg. Klinkt een beetje als een nummer wat op gitaar is uitgedacht en waar daarna sommige stukjes beter hadden kunnen verdwijnen in dienst van het liedje. Of ben ik nu te vaag ?
Elektronische drums hoor je er niet aan af trouwens, petje af.

He Seymour bedankt voor t luisteren en je kritieken. Het was inderdaad een gitaarverzinsel (Basswasp :cool: ), waar achteraf de zang overheen is gegaan. Misschien moeten we dat 'huppeltje' eens veranderen.




Hee, klinkt lekker!
Lekker "laidback" gespeeld en inderdaad een hele goede zangeres.
Om even in te haken op de kritiek van Frits over de blue notes: Ik vind ze juist lekker klinken (kwestie van smaak dus), het woordje "true" is voor mij een hele goede inleiding richting de walking bass daarna. Echt lekker dus .

Dankje voor je reactie. Die bluenotes is een smaakverhaal denk ik ja. Maar iig leuk om te horen dat je t cool vindt klinken.




leuk, klinkt goed
echter, die blue notes vind ik wat minder.. mineur over majeur gaat n beetje wringen..
t zo mooier zijn als ze die bluenotes aan t einde wat oplost door een beetje met de melodie te spelen inplaats van het zo lang aan te houden
dat was m'n enige puntje eigenlijk

Hey bedankt voor je commentaar. Wat je bedoelt met mineur over majeur snap ik niet helemaal. Het akkoord waar het over gebeurt is sowieso mineur, en de zang lijkt mij niet majeur.



Dit is echt goed.
1 minpuntje: zoals al eerder gezegd die "true". 1 keer is het wel leuk, 2 keer misschien ook nog wel, maar hij begint een beetje te storen.
Maar verder prima!

Bedankt voor het luisteren, en verder zie mn reacties op de rest :).

Bosch
26 juli 2004, 21:46
:o

Sehr Profi!

Klinkt goed, mooie subtiele solo, maar het gaat natuurlijk om de stem van jullie dame: erg goed.

Het is niet mijn muziek maar ik vond dit toch wel even lekker om te luisteren!

Howdie,

~Bosch~

Barret Wallace
27 juli 2004, 00:34
Hey Hempo klinkt lekker man. Goede opname kwaliteit ook. Tja wat kan ik er op aanmerken.. ik kan wel gaan mierenneuken maar dat heeft ook geen zin. Gewoon puntjes op de i zetten en het komt wel goed met jullie! 8-)

Horus
27 juli 2004, 13:20
Jo best netjes :) lekker getimed en die zangeres......kwijl........daar zijn er niet zoveel van geloof ik.

Robs
27 juli 2004, 13:43
Lekker hoor, Hempo... Laidback gespeeld allemaal: vak apart voor een band om iets laidback te spelen zonder te versnellen of erg te vertragen (alleen helemaal op het einde is de drum niet helemaal strak, dacht ik te horen). Mooie dynamiek ook met refrein/couplet: deze komt in de playlist!

Hempo
27 juli 2004, 18:08
Hey Bosch bedankt. Je hebt een hele andere stijl en ik vin het cool om van je te horen dat je t wel vet vindt.

BW: tnx :), als we de puntjes op de i wilt zetten mag je wel wat miereneuken hoor.

Horus: ook bedankt wij zijn er ook wel tevreden mee hoor :D .

Robs: we hebben natuurlijk een metronoom gebruikt, altijd handig voor strakheid enzo. Tnx voor het luisteren :)

Bouke
27 juli 2004, 20:15
Hey Hempo en de rest,

Gaaf hoor, goed gedaan. Zeer aardig opgenomen, zeker voor een eerste keer met band, complimenten!!

Aardig liedje, lekkere sfeer, doet me een beetje denken aan wat Lois Lane-achtige zanglijnen, niks mis mee dus. Ze zingt hier best mooi, beter dan ik eerder van haar heb gehoord. Je kunt nog steeds een beeje horen dat de echte power er nog in moet komen, maar dat komt zeker wel goed! Petje af. Ik ben het eens met de commentaren op 'true..." rond 1:43 etc. Ik ben een fan van 'foute noten' maar deze vind ik ietsje minder lekker. Als ik mag zeuren, dan doe ik dat vooral over de tekst. Ik hou niet zo van standaard lovesongs, ik probeer het onderwerp systematisch te ontwijken totdat ik er iets zinnigs over kan schrijven. Maar goed, zo kijk ik er tegen aan.

Gitaarpartijen zijn lekker relaxed in de slagjes, solo's ben ik ietsje minder van onder de indruk. Bas is lekker, beetje 'wollig' mag van mij ietsje gedefinieerder, beetje scherper, zeker tijdens de intro, mag best iets meer aanwezig zijn qua tone. O ja, misschien moet de zang daar ietsje overtuigender binnenkomen, iets krachtiger, niet harder of schreeuwen, maar ietsje meer aanzetten bij die eerste lettertjes. Nu is het net of het een fade-in is. DRums zijn voor mididrums erg lekker, mooie kit.

Over de mix... Ik hoor diverse galmpjes en dat klinkt een beetje verwarrend. Drums hoor je wel galm op de snaren, maar de gitaarsslagjes zitten daarbij vergeleken wat droogjes op de voorgrond. Maar ja, een mix kun je eeuwig mee klooien en iedereen doet dat anders. Gewoon lekker veel nummers maken en veel mixen, dan kom je meestal wel tot een aardig eindresultaat. Probeer iedereen in de mix in dezelfde 'ruimte' te houden. Uiteraard kun je leuke dingen doen met afwijkende galm, maar dan moet de basis wel goed zijn.

Dit is erg lekker om naar te luisteren heren en dame PopAssers!!!

Bouke

Hempo
27 juli 2004, 20:51
Bouke bedankt voor - weer - je uitgebreide reactie op iets van ons.

Mooi dat je een van onze eerste nummers qua mix en muziek leuk vindt. Wat je bedoelt met 'de power moet nog komen' snap ik niet helemaal.
Teksten ga ik niet echt over, dus daar kan ik weinig over zeggen. Bemoei me er niet zoveel mee, de teksten. :)

Solo's heb ik ingespeeld, en inderdaad ik ben er zelf ook niet tevreden over. Maar het lukte op het moment dat de record-knop aanstond gewoon niet beter toen (hadden we wel vaker last van trouwens, heel raar).
En de drummer is nu 4 week op vakantie ofzo, dus het hele opname-stelsel daar is weer aan de kant, kan m dus niet veranderen nu.... Ja met mn frontman line out ofzo, maar das ook niks .

Mix is dus eigenlijk gewoon beetje aankloten geweest, en uiteindelijk dacht ik, ach zo issie volgens mij wel aan te horen. Totaal geen ervaring hiermee verder eigenlijk, dus daar was ik zelf wel tevreden over.

Bedankt voor je nuttige kritiek en je tips!

Bouke
27 juli 2004, 21:57
Wat je bedoelt met 'de power moet nog komen' snap ik niet helemaal.

De zangeres is nog jong en dat hoor je een beetje. Als ze wat ouder wordt komt er ook wat meer power in haar stem en dan wordt het echt lekker.

Bouke

Hempo
29 juli 2004, 18:31
Ahja. Okee :)

Hempo
7 augustus 2004, 17:32
nog meer reacties ? 8-)

spanky_franky
7 augustus 2004, 20:27
jazeker!

heel mooi. ik had al wat covertjes gehoord, dit is ook leuk man!
lekker rustig, zeer goede opnamekwaliteit, en jullie zangeres lijkt ook vooruitgegaan zeg! doet me erg denken aan de band Base-Ment uit Apeldoorn, haar stem.

keep it up! meer nummerrrs!

Hempo
7 augustus 2004, 20:37
Tnx :)

Opnamekwaliteit zijn we zelf ook heel tevreden over. Denk dat daardoor de zang ook beter klinkt dan op de cover-opnames. Dat was bij een lokaal radiozendertje, dus mindere kwaliteit.

Heb jullie bandsite ook getjekt, bijna alleen maar vrouwen ? :D

spanky_franky
7 augustus 2004, 20:48
Tnx :)

Opnamekwaliteit zijn we zelf ook heel tevreden over. Denk dat daardoor de zang ook beter klinkt dan op de cover-opnames. Dat was bij een lokaal radiozendertje, dus mindere kwaliteit.

Heb jullie bandsite ook getjekt, bijna alleen maar vrouwen ? :D
:cool: ja, maar er is er -heeeelaas- net eentje definitief naar engeland vertrokken.. blijven er nog 2 over.. :wink:

Hempo
7 augustus 2004, 21:57
ahja :D

Sicky61
8 augustus 2004, 13:40
lekker stem vooral......prima voor een katerige ochtend.

Hempo
30 oktober 2004, 11:08
tnx.

ik heb een nieuwere, helderdere mix gemaakt en een akoesciths gitaartje toegevoegd.
Als er nog meningn zijn hoor ik dat graag :)

http://home.tiscali.nl/~flattyres/Flat_Tyres_-_That_Woman.mp3