PDA

View Full Version : Welke bas is geschikt???



GoodCharlottePunkGirl
25 juli 2004, 14:11
Hej!!!

Ik ga binnenkort een bas halen, nu vroeg ik me af... welke is een
beetje geschikt???
Mijn butget is 1000,
Ik wil er rock mee gaan spelen,
Ik zat je denken aan een Fender of Ibanez...
maar k heb geen id

greetzzz

Wilbert
25 juli 2004, 14:21
Wil je voor dat budget ook een versterker hebben? En als dat zo is, moet dat een versterker zijn voor op t podium of voor in de slaapkamer? En wat voor muziek vind je leuk (wat voor geluid wil je maken met je bas?)

AntY
25 juli 2004, 15:39
1000 euro is een mooi bedrag om mee te beginnen, zelf wilde ik er niet meer dan 1000 gulden aan uitgeven (ietsjes later is dat bedrag rap omhoog gegaan, haha!).


als je even zoekt zul je een heleboel van dit soort onderwerpen zien. jij hebt wel iets meer te besteden dan gemiddeld.

Hoe dan ook, ik zou een goede tweedehandse versterker kopen, en de bas eigenlijk ook. Voor 1000 euro kan je echt wel goed spul kopen!

bassopotmus
25 juli 2004, 16:14
ALs je iets specifieker bent met je wensen (waarom denk je aan ibanez en Fender?) Dan weten wij ook meer, en kunnen we op betere gronden hje een advies geven.

Lees voroal eens sdoortgelijke topic op dit forum, succes

BAsso

GoodCharlottePunkGirl
25 juli 2004, 21:05
jah had ik ook al wel gedaan, maar kon eigelijk niet echt veel vinden wat
echt bij mij paste, en k zag al bij andere topics dat veel mensen een fender of ibanez als 1e bas hadden en dat dat hun wel beviel... Maarja ik
ga gewoon naar de winkel en probeer er wat uit, k wou alleen ff jullie
mening hebben :wink:

MazeMouse
26 juli 2004, 01:26
Ben je al ervaren of nog helemaal nieuw?

ALs je net begint zou ik namelijk niet gelijk beginnen met een super dure basgitaar met dito versterker want anders heb je een duur bijzet-tafeltje en een dure wand-decoratie als je er mee ophoud :P

Yamaha BB404
OLP MM2 (of MM3)
Dean Edge Q4
Allemaal prima basjes om mee te beginnen.

Maar gezien je nickname houd je van poppunk.
Ik weet niet wat je van Blink182 vind maar als je dat leuk vind zou je eventueel voor de "Fender Precision Mark Hoppus" kunnen gaan.
Die is 649,- bij Feedback en is opzich een vrij aardig basje.
(Signature series van Mark van Blink182 dus het geluid is vrij aardig)

Kwa versterker moeten we even weten of het voor de slaapkamer is of dat we je gelijk iets moeten aanraden voor op het podium.

Ikzelf heb op dit moment een Behringer Ultrabass BX1200 in de slaapkamer staan.
Klinkt op laag volume nog vrij goed en kan met de 120watt ook in de oefenruimte en op kleine podia goed meekomen. (en kost maar 309,- bij Feedback dus zou samen met de Mark Hoppus op 958 uitkomen.
Houd je nog 42 euro over waarmee je heus nog wel een goedkoop standaard en een fatsoenlijk snoer kunt kopen. (en een goedkope gigbag)

AntY
26 juli 2004, 01:48
sorry maar met 1000 euro kan je echt wel iets beters krijgen dan dat...

GoodCharlottePunkGirl
26 juli 2004, 08:42
Ja alleen een versterker voor op me slaapkamer...

GoodCharlottePunkGirl
26 juli 2004, 08:45
Ik houd trouwens ook wel van Marilyn Manson en HIM, ook wel
harde rock dus...

MazeMouse
26 juli 2004, 11:13
sorry maar met 1000 euro kan je echt wel iets beters krijgen dan dat...
Jah, maar als het voor een beginner is vraag je je af of je ze wel gelijk met al die dure dingen moet overladen.

AntY
26 juli 2004, 13:04
wel als je tweedehands koopt, mocht het toch niet de juiste hobby blijken kan je altijd dingen weer doorverkopen.


om maar een voorbeeld te noemen: je ziet regelmatige japanse fenders op marktplaats staan voor maar 300/400 euro. in goede staat. een nieuwe mexicaan die een stuk slechter is kost al gauw 600/700 euro! en de japanse fender raak je altijd wel weer kwijt.

neem die aria die De Teng te koop heeft: die schopt de kont van elke andere bas voor dat geld die nieuw te koop staan, en de meeste tweedehandse ook. ik heb m liever nog dan zon japanse fender, maar hij is misschien wat lastiger door te verkopen.

maar goed stel je betaalt dus 400 euro voor zon bas. koop 2 snoertjes, een goede tuner, een standaard, een gigbag en wat goede snaren en je bent zo nog 100 euro achteruit.. zit je op 500. voor 500 euro kan je een klein SWR versterktje bijvoorbeeld kopen, wedden dat je dan een supergoed geluid hebt en een bas die heerlijk speelt?

in ieder geval een stuk beter dan een setje van een dean met een BX1200!

MuNKeY
26 juli 2004, 13:05
voor 1000 euro kun je al een leuke MIM jazzbasje kopen (of een P )
en dan heb je vaak nog geld over voor een kleine amp ,kabel en gigbag

dus je kan echt alle kanten op voor dat geld (ik wou dat ik zoveel had toen ik begon :), ik had net genoeg voor een vintage est96 + band,kabel en gigbag )

sickpunk
26 juli 2004, 13:24
1000 pleuro? damn dat hbe ik nog nooit gehad...

maar mijn tip.. als je richting (pop/rock)punk gaat, neem dan een jazz of een P-bass...

ik gebruik ze beide bij mij in de band, en hoewel ze flink verschillen kwa geluid, zijn ze beide zeer goed bruikbaar voor de stijl die je wil!

(en ik vind ibanez standaard lelijk dus:P alleen de AK serie niet, trouwens ook goed bruikbaar, greg van the offspring gebruikt ze)

GoodCharlottePunkGirl
26 juli 2004, 14:09
dank jullie voor de tips :wink: ik zou wel ff kijken wat ik allemaal zie

frenske
26 juli 2004, 14:29
Goodcharlottepunkgirl, ik neem dat je van het vrouwelijk geslacht bent. Misschien moet in dat geval ook rekening houden met gewicht en dikte van de hals. Ik (man) heb redelijk kleine handen en ik krijg kramp in m'n handen als ik op een OLP (of MusicMan) speelt. Mijn oude Squier was naar mijn smaak te zwaar en trok mijn nek naar beneden (okay ik speel een beetje gebogen).

Maar alle problemen zijn de wereld uit dankzij de MTD Kingston. Misscien wel de beste bas in de zijn prijs klasse (+/- 600 euro). Het is geweldige lichte en bespeelbare bas met een dijk van een sound.

AntY
26 juli 2004, 14:43
Die bassen zijn inderdaad erg goed voor t geld. Dijkman in Amsterdam heeft ze staan, misschien dat Paul ze ook nog heeft.

MazeMouse
26 juli 2004, 15:26
@Anty
Als ze net begint zal ze het eerst eens moeten leren. Dus is geluid nog niet zo'n issue dus maakt het niet uit of er behringer of swr op je versterker geplakt zit want het verschil zul je voor het grootste deel toch nog niet horen.

En je kunt hier zeggen dat japanse fenders prima zijn voor het geld en op marktplaats te vinden zijn.
Hoe zou zij kunnen zien of ze met een echte of een nepper te maken heeft? Ik bedoel, zelfs ik zie zo met het blote oog het verschil niet hoor. Dus zou ik het moeten doen met wat de verkoper me verteld (in de hoop dat hij niet de hele meuk bij mekaar staat te liegen)

En wat betreft het groot of klein (en het feit dat we hier te maken hebben met een meisje)
Daisy Rock iemand? :D
De Stardust Elite series heb ik hier staan en die klinkt ook gruwelijk lekker. (Mahogany Body, mahogany neck, actieve electronica) en die heeft me 400 euro gekost.
Zo heel erg superzwaar issie niet en lekker smal halsje.
Dus daar zou ze ook eens naar kunnen kijken.

(JA, ik ben in het bezit van een echte Daisy Rock. JA ik ben een jongen en NEE ik schaam me er niet voor. Sowieso, voor dat geluid hoef ik me zeker niet te schamen en hij is in Crimson Burst dus heel erg vrouwelijk ziet het er nou ook weer niet uit)

400 euro voor die Stardust of een 2e hands
100 euro voor die allerlei spul
En dan 500 voor een basversterker naar keuze.
(500 euro... Hartke Kickback series? SWR Workingman?, BX1200?, Peavey?)
Die basversterker hoeft niet zo gruwelijk groot te zijn opzich want het is maar voor de slaapkamer dus zelfs met een Roland Cube-30 of iets soortgelijks zou zij al heel ver kunnen komen en dan later voor het grote werk kunnen gaan.

AntY
26 juli 2004, 15:41
@Anty
Als ze net begint zal ze het eerst eens moeten leren. Dus is geluid nog niet zo'n issue dus maakt het niet uit of er behringer of swr op je versterker geplakt zit want het verschil zul je voor het grootste deel toch nog niet horen.

Misschien in het begin niet, maar na een jaar wel. Bovendien heeft een swr een veel grotere doorverkoop waarde, dus als ze er nog eeens mee stopt kan ze een tweedeahdnse SWR zonder verlies doorverkopen.



En je kunt hier zeggen dat japanse fenders prima zijn voor het geld en op marktplaats te vinden zijn.
Hoe zou zij kunnen zien of ze met een echte of een nepper te maken heeft? Ik bedoel, zelfs ik zie zo met het blote oog het verschil niet hoor. Dus zou ik het moeten doen met wat de verkoper me verteld (in de hoop dat hij niet de hele meuk bij mekaar staat te liegen)

Er wordt vrij weinig gefraudeerd op marktplaats, in tegenstelling tot wat jij misschien denkt. En dan nog eits: als ik een Fender na zou maken, zou ik er wel USA op plakken en niet Japan, Verder is het raadzaam iemand mee te nomen die enigszins verstand van zaken heeft.
[/quote]