PDA

View Full Version : Fender Strat



sandman4justice
25 juli 2004, 11:24
Ik ben gisteren enkele verschillende gitaren gaan testen op mijn toekomstige versterker(peavey xxl-->heerlijk bakje) en er waren verschillende fenders waarvan ik hield maar ook veel die ik niet graag hoorde.

goede
Fender American Deluxe Strat
50's Strat
SRV strat
slechte
Highway 1 strat
een hele bende telecasters

ook hield ik van een peavey wolfgang in brown sunburst van 1400 euro(weet nog altijd niet welke) en een ibanez Rg prestige die volgens de gitaarverantwoordelijke dimarzio evolutions bezat(?!).

De gitaar die ik echt wou testen hadden ze natuurlijk niet, de fender deluxe super strat.
Maar wat ik echt niet snap is dat ik van de 50's strat hield en niet vn de highway 1.
Hun specificaties zijn niet veel verschillend.

50's strat: http://www.fender.com/products/show.php?partno=0131002
Highway 1: http://www.fender.com/products/show.php?partno=0111100

Kan iemand mij uitleggen waarom ik van de ene hield en de andere bijna onmiddelijk terughing.

Aca Ilic
25 juli 2004, 11:40
Hey Sandman!


Ik zal je ook zeggen waarom je Highway minder vond. Het hout die ze voor Highway gebruiken is waardeloos. Elementen die op Highway zitten zijn goed genoeg om redelijke strat geluid uit te persen ,maar alles komt door het hout. Voor SRV signature en andere modellen die je genoemd hebt, gebruiken ze toch wat betere houtsoorten.

mvg
Alex

Bluesbreaker
25 juli 2004, 11:42
andere neckvorm
ander fingerboardradius
andere pickups
andere slagplaat
andere lak

ik heb gisteren trouwens ook de mex 50's classic en american deluxe getest en vond de mex 50's beter (klinken en spelen), terwijl de am deluxe ruim 2 keer zo duur is

Bluesbreaker
25 juli 2004, 11:44
Hey Sandman!


Ik zal je ook zeggen waarom je Highway minder vond. Het hout die ze voor Highway gebruiken is waardeloos. Elementen die op Highway zitten zijn goed genoeg om redelijke strat geluid uit te persen ,maar alles komt door het hout. Voor SRV signature en andere modellen die je genoemd hebt, gebruiken ze toch wat betere houtsoorten.

mvg
Alex

niet dus, de highway , 50's en SRV sig body zijn allemaal van alder gemaakt

SiNiSTRaL
25 juli 2004, 11:48
ja ok, maar tussen alder bodies zitten ook kut stukken hout....met toondode plekken enzo...dat is dus goedkoop hout en dat gooien ze op die highways

Bluesbreaker
25 juli 2004, 11:50
ja ok, maar tussen alder bodies zitten ook kut stukken hout....met toondode plekken enzo...dat is dus goedkoop hout en dat gooien ze op die highways

klopt, maar dat is nog steeds dezelfde houtsoort, maar dan van mindere kwaliteit

Aca Ilic
25 juli 2004, 12:01
Jongens , ik denk dat dit precies is wat ik ook zelf aangegeven heb: waardelose houtsoort. En ja, dat klopt de rest wat iemand boven al genoemd heeft, maar toch vergeten dat tremolo ook waardeloos is.
Ik heb tot nu toe stuk of 6,7 Highways " bewerkt" ( gefreesd i.v.m. elektronica, andere elementen configuratie) en ik heb iedere keer slecht hout aangetroffen, en geloof me ik ben timmerman , ik weeet waar ik het over heb.

mvg
all
Alex

The Thumb
25 juli 2004, 20:47
heren, je hebt alder en alder..

de body van een mexicaanse reissue is gemaakt van alder,

een suhr classic ook. toch zijn ze niet echt vergelijkbaar qua toon, resonantie...

Bluesbreaker
25 juli 2004, 21:23
heren, je hebt alder en alder..

de body van een mexicaanse reissue is gemaakt van alder,

een suhr classic ook. toch zijn ze niet echt vergelijkbaar qua toon, resonantie...

komt er nog iemand achter.....

The Thumb
25 juli 2004, 22:35
andere neckvorm
ander fingerboardradius
andere pickups
andere slagplaat
andere lak

ik heb gisteren trouwens ook de mex 50's classic en american deluxe getest en vond de mex 50's beter (klinken en spelen), terwijl de am deluxe ruim 2 keer zo duur is

dat komt natuurlijk door die andere slagplaat!

:???:

Michael AE
25 juli 2004, 23:16
Je zou het niet denken, maar een slagplaat maakt wel degelijk een verschil in sound. Het is weliswaar vewaarloosbaar, maar toch.

The Thumb
25 juli 2004, 23:18
het slagplaatverschil tussen een 50s reissue en een highway strat is een enkellaags slagplaat met 8 schroeven versus een drielaags slagplaat met 13 schroeven.

wat is het verschil in geluid?

Michael AE
25 juli 2004, 23:25
Op twee verschillende gitaren maakt het niet uit. Zet je echter de dikkere slagplaat op de 50's strat, dan zal hij iets meer laag hebben, is mijn ervaring, maar zoals ik al zei, je hoort het verschil nauwelijks.

Bluesbreaker
26 juli 2004, 17:25
andere neckvorm
ander fingerboardradius
andere pickups
andere slagplaat
andere lak

ik heb gisteren trouwens ook de mex 50's classic en american deluxe getest en vond de mex 50's beter (klinken en spelen), terwijl de am deluxe ruim 2 keer zo duur is

dat komt natuurlijk door die andere slagplaat!

:???:

daar ging het niet om:


Maar wat ik echt niet snap is dat ik van de 50's strat hield en niet vn de highway 1.


sandman vroeg om de verschillen tussen die twee gitaren, die heb ik opgenoemd, meer niet

Sir Peckerkäse
26 juli 2004, 18:23
Op twee verschillende gitaren maakt het niet uit. Zet je echter de dikkere slagplaat op de 50's strat, dan zal hij iets meer laag hebben, is mijn ervaring, maar zoals ik al zei, je hoort het verschil nauwelijks.

tering wat een gemiereneuk

Michael AE
26 juli 2004, 18:33
Hoezo? Mag ik hieruit concluderen dat het jou niet uitmaakt hoe je gitaar klinkt? Elk detail is relevant in de klank van een gitaar en is voor mij dus belangrijk.

Bluesbreaker
26 juli 2004, 18:35
Op twee verschillende gitaren maakt het niet uit. Zet je echter de dikkere slagplaat op de 50's strat, dan zal hij iets meer laag hebben, is mijn ervaring, maar zoals ik al zei, je hoort het verschil nauwelijks.

tering wat een gemiereneuk

so what, het klopt wel, ook al is het gemierenneuk

The Thumb
26 juli 2004, 21:29
Op twee verschillende gitaren maakt het niet uit. Zet je echter de dikkere slagplaat op de 50's strat, dan zal hij iets meer laag hebben, is mijn ervaring, maar zoals ik al zei, je hoort het verschil nauwelijks.

Ik ga dit binnenkort eens proberen op mijn strat, ben benieuwd of ik het verschil hoor. Ik vermoed dat ik in ieder geval behoorlijk de mist in ga in de blinddoektest :D

bert k
26 juli 2004, 22:31
Lachen is gezond, zeg ik altijd... :-D :-D :-D :-D