PDA

View Full Version : What the Hell heb ik nodig?



Grandmaster J
5 mei 2002, 22:15
Ik speel sinds een jaar electrische gitaar. Ik probeer zelf weleens met behulp van tabs mee te spelen met wat leuke rock/metal nummers. Nu ga ik met een paar vrienden in een (cover-)bandje spelen en om het echt goed te laten klinken heb ik volgens mij meer nodig dan alleen een gitaar (jackson) en een versterkertje (london city MVB 300). MAAR WAT? Kan iemand mij dus vertellen wat ik nodig heb en hoeveel dat zo'n beetje kost (hou er a.u.b. rekening mee dat ik maar een arme scholier ben)

Bij voorbaat dank,

Jeroen

vinni
5 mei 2002, 23:46
Tja....
Wat je nog meer nodig hebt hangt deels van jezelf af en deels van de muziek die je wilt gaan spelen.

Laat ik dat nader verklaren.....
Als je covers speelt en je wilt het geluid van een nummer zoveel mogelijk benaderen dan moet je als het effe kan een aantal verscvhillende gitaren hebben. Denk hierbij aan gitaren met single coil en/of humbucker elementen. Ook een leuke semi-accoustische is welkom. Vervolgens de versterkers. Nu-metal bands zijn gek op Mesa Boogie versterkers de ouwe rockers op Marshall en Fender....Keuze wordt dan een versterker die ook goed is in het naapen van andere versterkers. Denk hierbij aan Line6, Fender Cybertwin, de Zenterra.....ook aan effecten kan je je geld kwijt....er is zoveel te koop....t'is maar net hoever je daarin zelf wil gaan. Voor jou budget zou ik uitkijken naar een multieffect van Zoom of Digitech...en dan tweedehands...

Groet,
Vinni

Grandmaster J
6 mei 2002, 20:25
We zijn van plan om te beginnen met wat covers van nirvana, daarna waarschijnlijk iets iets harder (metallica of deep purple). Het is de bedoeling dat we daarna zelf wat heavy metal gaan schrijven.
Ik heb ooit wat gelezen over distortion, heb ik hier ook speciale spullen voor nodig?
Is het ook mogelijk om gewoon met mijn london city versterker verder te gaan en eventueel iets tussen mijn gitaar en de versterker te zetten i.p.v. een hele nieuwe versterker te kopen?

Groeten,

Jeroen

PeArLjAm
6 mei 2002, 20:41
Voor distortion heb je natuurlijk een distortion pedaaltje nodig, anders kom je niet erg ver met heavy metal.. Tenzij je een distortion kanaal op je versterker hebt, geen idee of die op die london city versterkers zitten.

Dionyios
6 mei 2002, 21:06
Als gitarist wil je natuurlijk hoorbaar zijn boven de drummer. Ik weet niet hoeveel watt en wat voor soort versterker die London City is, maar als het een oefenversterkertje is ben ik bang dat je hiermee niet erg veel opschiet.

Mitch
7 mei 2002, 13:43
Voor de versterker heb je, zeker voor een betaalbare transistor (solid-state) die jij waarschijnlijk zoekt minimaal 50 watt of meer nodig om leuk boven de drummer uit te komen. Zeker Peaveys hebben in deze klasse redelijk vermogen en nog redelijk wat 'scheur' voor jouw soort muziek.
Probeer ze in een muziekwinkel wel op vermogen uit en onthoudt: wat in een winkel al hard klinkt, valt in een oefenruimte, laat staan op een podium, wel eens tegen. Wees kritisch !
Begin ook liever eerst met een versterker en richt je daarna pas op evt. multi-effect processors, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Schijnt dat ZOOM van de goedkopere multi-effects no de meest aardige distortions heeft. Er zijn natuurlijk heel veel meer veel duurdere alternatieven, maar daar ben je niet naar op zoek en val ik je dus ook niet mee lastig :smile:

RadiuS
7 mei 2002, 20:19
K heb zo'n lullig Peavey Rage 158 dingetje maar daar kom je ¨prima mee boven een drummer uit, ok met andere goedkope barrels, als je net begint is t prima. k stond laatst in t voorprogramma van een zeer beginnend bandje en daar stonden 3 15 watt versterkertjer en een iets lomperdere basversterker (en dan powermixer + boxen voor microfoons) en dat klonk nog redelijk ook!

Grandmaster J
7 mei 2002, 23:31
Mijn London City heeft voor zo ver ik weet geen distortion kanaal, er staan wel twee knopjes op: een met "high boost" (heb ik vaak aan, weet eigenlijk niet precies waar ie voor dient, klinkt wel lekker) en een met EQ.S/W (hier weet ik echt helemaal niks vanaf, heb de versterker gekocht toen hier in de buurt een muziekzaak weg ging => geen verdere info gekregen)
Over het volume ben ik niet bang, een dag nadat ik hem gekocht had heb ik 'm ff op 8 (van de 12) gezet en liet vanaf de zolder beneden de glazen trillen.
Een distortion pedaaltje dus, wat mag zo'n ding (nieuw) ongeveer kosten?
En ik heb, denk ik, ook nog wat nodig voor leuke janksolo's, ook een pedaaltje?

Bedankt

RadiuS
8 mei 2002, 13:09
janksolos kunne ook gewoon met t distortionpedaaltje. nu moet je nog bepalen of je echt keiharde distortion wil (bv. MT2 metalzone van boss) of ouderwetse overdrive (bv. Ibanez tubescreamer) of iets er tussenin. Ik heb zelf een Boss Overdrive/distortion die heel veelzijdig is.

Grandmaster J
9 mei 2002, 20:16
Ik heb denk ik niet zo overdreven veel distortion nodig, vind ik zelf namelijk niet zo mooi klinken. (hou zelf meer van ouderwetse hoge solo's enlage riffs)Zou er iemand aub kunnen vertellen wat het zo'n beetje mag/kan gaan kosten: ik zit zelf te denken aan een ouderwetse overdrive of misschien ook zo'n Boss Overdrive/distortion [thank you RadiuS]

Ic3gl0vE
9 mei 2002, 20:55
ik heb zelf een london city mvg 100 en wat een baggergeluid is dat zeg!
ik neem aan dat de mvg 300 dan 30 watt is... niet echt veel voor in een band maar dat moet je maar gewoon proberen.
Als jullie nirvana willen gaan spelen zou ik is kijken naar de Boss DS2, oranje distortion pedaal die Kurt Cobain zelf ook gebruikte. best wel lekker dist. pedaaltje

maar ga is naar een muziekzaak en probeer wat dingen uit, dan merk je vanzelf wel wat je mooi en niet mooi vindt klinken

Grandmaster J
9 mei 2002, 21:10
Ik heb een MVB 300 (vooral de B niet vergeten Ic3 :wink: )
Ik vindt er best een goed geluid uit komen, al gaat er niets boven een Marshall.

Ic3gl0vE
10 mei 2002, 19:57
ow haha :smile:
tja je ziet london city niet zoveel (tweedehands buizenversterkers uit de 70's nog wel is) en met versterkertjes als de mvG 100 hoeft dat van mij ook niet haha

ennuh voor mij gaat huhges & kettner net wèl boven een marshall :razz:, maar scheelt niet veel.. clean vind ik wat mooier bij H&K. distortion is vergelijkbaar

ik dwaal af van het onderwerp, laters!

Grandmaster J
19 mei 2002, 23:05
Ok, en wat kost zo'n pedaaltje?

SchaapOpJeHoofd
20 mei 2002, 22:43
Ik betaalde ooit voor mijn Boss Metal Zone (MT2) fl 160,- maar dat was een etalagemodel, is nu wel wat duurder.
Overigens is de MT2 volgens mij wel duurder dan de DS2 ofzo en bovendien naar mijn smaak veel te ruig en te scherp. In het begin is het leuk raggen op zo'n ding maar na een tijdje krijg je toch wel behoefte aan iets subtielers (ala Tubescreamer)

davinci dave
3 december 2002, 16:36
Als je in een band speelt gaat het er in de eerste plaats om dat je voldoende volume kan halen, en dat is afhankelijk van de power die je verserker kan leveren. Naar mijn ervaring (speel al jaren in verschillende bands) is 80 W RMS het absolute minimum om te repeteren, alhoewel je met een 100w lampenversterker echt wel helemaal uit de brand bent geholpen. Je wil waarschijnlijk distortion en overdrive kunnen genereren, en dan heb je de keuze: ofwel koop je stompboxes, elk van deze levert een afzonderlijk effect, ofwel een multieffectrack. Aangezien je student bent kies je het best voor het eerste. Ikzelf gebruik beide, omdat stompboxes altijd 'echter' klinken dan de digitale broertjes ervan. spaar eerst voor een goede versterker, dikwijls hebben die een distortionkanaal dat je met een bijgeleverde footswitch kan activeren. Mijn persoonlijke smaak gaat uit naar Marshall, deze versterkers hebben een karakteristieke warme gefundeerde klank en reageren prachtig op distortion of overdrive. Wat je gitaar betreft: deze is verantwoordelijk voor het speelgemak (ligging snaren, nekkromming, kwaliteit tout court) maar toch minder dan de klank. Natuurlijk zal een degelijke gitaar een veel betere sound kunnen generen dan een goedkoopke, maar als je niet veel uit te besteden hebt is een degelijke versterker de eerste bekommernis. succes met je muziek!

Kitaarhiero
4 december 2002, 10:06
Koop een goede 50 of 65 wat amp. Hughes&Kettner heeft 2 erg goede modellen in de vorm van de Clubreverb (65watt) en de metroverb(50watt). Koop hier bij een channelswitsch/voetschakelaar zodat je zonder veel moeite kunt switchen tussen clean en distortion. dan heb je in principe zo´n beetje alles wat je nodig hebt om te rokken... een amp met voetschakelaar en een gitaar.
Verder zijn voor de stijl(en) die je gaat spelen met je band effecten als Chorus, reverb en Flanger wel leuk, maar van later zorg.

motorpsychonaut
4 december 2002, 12:04
als je niet weet welk pedaaltje je wilt, maar wel wat voor geluid, kun je het best eerst gaan proberen in een muziekzaak. als je daar te lui voor bent, kun je samples downloaden op http://www.tonefrenzy.com/2/5gear.htm en dan bij distorion/fuzz en overdrive. als je weet wat je wilt kun je een nieuwe kopen in de winkel, maar je kunt ook 2e hands bakjes kopen op bijv. gitaarmarkt of marktplaats. 2e hands raad ik je aan omdat ze niet slechter zijn maar wel goedkoper dan nieuwe. ook ben je vaak na een tijdje uitgekeken op je effect en wil je een iets ander geluid wat je net niet kunt met het bakje dat je hebt.
een van de gebruikelijkste distortion pedaaltjes (boss ds-1) kost nieuw ongeveer €75,- en 2e hands ongeveer €40,-.