PDA

View Full Version : Akoestisch en effectpedalen



Aat
24 juli 2004, 23:10
Leden van het forum ;-)
Ik heb voor jullie de volgende vraag:
Speelt er iemand van jullie met effectpedalen o.i.d. met z'n electrisch/akoestische gitaar en wat voegt het dan toe. Ik heb de BOSS AD8 eens even bekeken maar om nou te roepen gut gut, nee. Ook nog zitten pielen met een Yamaha AG stomp, ook weer niet dat je zegt tjeejte. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat ik zoek in zo'n pedaal ding maar ik vroeg me af of jullie mij misschien wat tips kunnen geven (andere merken, andere pedalen).
Alvast bedankt !!

Jeroenvanhulsteijn
25 juli 2004, 13:03
beetje compressie kan denk ik best mooi zijn op akoestisch. beetje chorus ook. slapback delay bij akkoordenwerk. reverb is denk ik niet zo praktisch, maar voor thuis kan het erg leuk zijn om het effect van spelen in een kathedraal ofzo.

compressor: barber tp, cm compressor/limiter. beide zijn 2ehands zeer betaalbaar.

chorus: voor akoestisch denk ik de Boss DC3 digital dimension. iig een beetje subtiele chorus en niet zo'n dikke warme. tenzij je echt hele andere geluiden uit je akoestisch wil krijgen.

delay: maakt denk ik niet zoveel uit. analoog kan mss wat te warm klinken.

reverb: digitaal. alesis picoverb ofzo. echt goeie reverbs komen meestal uit die 19" bakken. behringer heeft een goedkope: de DSP2024.

dejohan
28 augustus 2004, 01:18
Damien Rice speelt live met wah wah en een delay met lange tijden, zodat ie een rif van zichzelf kan sampelen en daarop verder spelen, en dat is echt super.

Dirk_Hendrik
28 augustus 2004, 19:55
De effecten die ik live gebruik op een akoestische gitaar zijn niet echt in gebruik als effecten. Ten eerste gebruik ik een compressoor met een hoge threshold om eventuele pieken (lees: slecht aangeslagen) af te vangen en daarnaast een EQ om de bas wat te minderen. Die twee dingen worden dus beide niet als effect gebruikt maar meer als klanktuning.

Orangensaft
28 augustus 2004, 22:59
Om het geluid breder te maken gebruik ik vaak een flanger, met niet te heftige settings. Het geluid wordt dan minder snel modderig dan met een chorus.