PDA

View Full Version : eej is dit een goede bigginersbas voor metal/rock??



pasbas110
24 juli 2004, 20:33
eej mensjes
is dit een goede bas voor me als ik metal/rock wil gaan spelen en is hij niet te duur voor zijn kwaliteit
zo ja watr zou je me aanraden
http://www.deanguitars.com/images/edge_q4_arch_top.jpg
hij kost ongeveer 375 euris
Bolt On Construction
5 Piece Maple Walnut Neck
Rosewood Fingerboard
2 Dean Pickups with active 2 band EQ
Black Hardware
Razer Wire Inlay
Available in 5-String Version
Trans Amber, Trans Red, Trans Black, Tiger Eye

alvast bedankt
ikke

hij kost ongeveer 375 euries

AntY
24 juli 2004, 22:29
wat moet ie kosten?

en waarom niet tweedehands?

stingray
25 juli 2004, 13:41
Ik denk het wel. Hij ziet er wel erg cool uit. Hoeveel kost 'ie, want hij ziet er eigenlijk ook wel duur uit.

Als je metal gaat spelen zou ik wel een 5-snarige versie kopen. Of je moet 'm BEAD besnaren.

AntY
25 juli 2004, 15:36
Hij ziet er wel erg cool uit.


Is inderdaad erg belangrijk bij een beginnersbas...


Als je metal gaat spelen zou ik wel een 5-snarige versie kopen. Of je moet 'm BEAD besnaren.


Niet per se nodig hoor. Er zijn zat metalbassisten die gewoon EADG spelen, en bij een hoop metal heb je ook de G nodig (niet bij schuifknoop oid, wel bij t betere werk).
Maar 5-snarig is niet eens zo'n verkeerd idee.

bassopotmus
25 juli 2004, 17:03
Anty maak ze nu nietr meteen bang met echte "metal" (pis in me broek van die cd van je...)


Maar serieus, 5 snaar geeft wel meer opties, al zou ik beginnen met en 4 snaar, lekker tweedehands en gewoon oefenen. Over een jaar weet je meer wat je lekker vind spelen en wat je msichien in de toekomst een gaat aanschaffen.

AntY
25 juli 2004, 17:10
ach, iedereen zit gewoon weer in hun vaste hokjespatroon te denken, daar zouden mensen eens mee moeten stoppen.
"je hebt minstens 5 snaren nodig voor metal"
"je moet humbuckers hebben voor metal"
"een gitaar voor metal moet er stoer uitzien"

flikker toch op, en bedenk zelf eens iets in plaats van dat papegaaiengedrag de hele tijd.

MazeMouse
26 juli 2004, 01:17
Ach, ik heb 5 snaren maar niet speciaal omdat ik metal speel maar omdat ik de extra opties die ik met die extra snaar kreeg wel interessant vond.

En humbuckers vs single coil is meer een verhaal wat je zelf mooier vind.
(mijn persoonlijke voorkeur is dat het voor clean geen reet uitmaakt en voor distortion/overdrive humbuckers lekkerder klinken maar zelfs dan maakt het niet heel veel uit)

En een gitaar moet er sowieso stoer uitzien. :P

stingray
26 juli 2004, 12:22
ach, iedereen zit gewoon weer in hun vaste hokjespatroon te denken, daar zouden mensen eens mee moeten stoppen.
"je hebt minstens 5 snaren nodig voor metal"
"je moet humbuckers hebben voor metal"
"een gitaar voor metal moet er stoer uitzien"
flikker toch op, en bedenk zelf eens iets in plaats van dat papegaaiengedrag de hele tijd.Tjonge, waar komt die agressie vandaan? :???: Beetje gefrustreerd? Ik geef gewoon mijn mening. Ik vind die bas er inderdaad stoer uitzien, maar dat gebruikte ik verder niet als argument. Het maakt natuurlijk helemaal geen flikker uit hoe je bas eruit ziet, als 'ie maar goed klinkt (alhoewel een stoere podium-presentatie ook wel belangrijk kan zijn). Je hebt genoeg metal-bands die op het podium staan te raggen op van die puntige BC-Rich monsters, terwijl ze voor de opnames gewoon de (suffe?) Strats en Les Pauls uit de koffer halen.

Maar mijn ervaring met het spelen van metal o.i.d. is, dat een beetje extra laag heel handig is. Om van die lekkere zware muziek te maken zul je vaak lager dan de standaard E willen. Ik zelf speel bijna altijd op mijn 4-snarige MM Stingray met dropped-D tuning (E omlaag gestemd naar D), omdat nog lager gaan voor de muziek die mijn band maakt niet echt nodig is. Maar bij 'echte' metal zou ik mijn 5-snarige er al snel bij pakken. Als er een keyboarder bij de band zit zou je ook al snel 5-snarig gaan spelen, om lekker met 'm mee omlaag te kunnen.

Overigens wil 5-snarig niet zeggen dat je dan ook constant gebruik moet maken van die lage noten; je hebt gewoon wat meer keuze. En eerlijk gezegd ken ik zo geen enkele metal-band, waarvan de bassist zich beperkt tot de standaard-tuning. Als ze op het podium staan met een 4-snarige bas, dan is 'ie altijd dropped-D, BEAD (of lager) gestemd. (en toen kwam er een stortvloed van reacties van bassisten die wel met normale tuning metal spelen... :D)

AntY
26 juli 2004, 13:00
sorry hoor als het verkeerd overkwam, ik bedoelde niet iemand te bashen hier, maar er zijn nou eenmaal een groot aantal dogma's die een hoop mensen aanhangen maar die nergens op slaan.

frenske
26 juli 2004, 14:36
Daar is pasbas10 mee geholpen????

Ja, Deans zijn redelijk goede bassen en ze worden redelijk veel gebruikt in de metal. Maar ik denk dat de reden voor dat is dat de looks van Deans metal met een capital M zegt.

Laat de bas wel goed afstellen in de winkel, want ik probeerde eens eentje en die had heel veel last van fretbuzz.

bassopotmus
29 juli 2004, 17:36
sorry, ik heb de berichten verweiderd, ik vind niet dat de starter geholpen is met een discussie over frettbuzz. Het gaat hier alleen om die vraag van de starter die duidelijk graag geholpen wilt worden in zijn aankoopskeus.
Heb je vragen over fretbuzz, maak je daar dan even een topic over

Basso