PDA

View Full Version : wat zijn nuttige scales.



sebass
5 mei 2002, 23:13
Ik ben nu met scales bezig (alweer/nog steeds) en ik zou graag willen weten welke ik zou moeten in studeren, want ik zou het leuk vinden als ik er ook nog wat aan heb. Ik kan nu de ionische en al de afegeleiden en de en de lydische met en verlaagde zeven uh even de naam kwijt dominant lydisch waarschijnlijk ??
Heeft nog iemand tips hoe ik ze in zou moeten studeren want tot nu toe nam ik een paar akkoorden op en ging er in die scale omheen soleren. Leuke manier van leren trouwens. En meestal blijf ik in een blok.

Oh ja en nog een ritme vraagje. Ik ben niet zo goed in het strak spelen omdat ik tot nu toe altijd thuis maar een beetje zit te improviseren en die metronoom zo'n herrie vind maken. Met de band van school deden we altijd pop nummers in een vier kwartsmaat met een basisritme dat lukte nog wel (De drummer heeft mij ook een paar ritmes geleerd, helpt je ritme gevoel wel). Maar ja dan kreeg je dream theater met zijn 5/8'ste maten etc. omdat anders de upstrokes en de downstrokes niet goed uitkwamen. Verder spelen ze ook nog 10/11 9/8 enz. Ik ging gewoon met de drummer een paar vaste punten afspreken bijvoorbeeld op de crash na twee keer de basdrum dan zet je je solo in.
Dit moet toch ook anderes kunnen? Want ik ben niet zo goed in tellen in 5/4 maten en met een metronoom wil dit ook niet echt.
Nou ik hoor het nog wel.

pimmetje
6 mei 2002, 11:39
Wat dat ritme betreft... ik deelde de rare maatsoorten vaak op in een telling die ik bij het betreffende nummer het lekkerst vond voelen. Zo kon 7/8 op meerdere manieren door m'n hoofd lopen:

- 1 2 3 1 2 3 4
- 1 2 1 2 3 1 2
- etc.

sebass
8 mei 2002, 00:03
Bedankt voor je reactie.
Maar weet iemand nog scales die nuttig zijn, buiten de scales om die ik al kan??(zie eerste post van dit topic).

AJ
8 mei 2002, 13:09
Natuurlijk moet je je ladders kennen als ware het je grammatica/ vocabulaire voor spreektaal.
Belangrijker vind ik het dat je melodisch en ritmisch interessante dingen speelt die de luisteraar 'grijpen'
Zo kun je in principe voor 99% met de pentatoniek alles spelen.

Tip: neem van een heel bekende tune bv een reclame riedel of kerstmisdeun de ritmiek en vervang de tonen door iets anders, bv pentatonisch.

Je hebt misschien ook een lijn die je goed ligt en die je vaak speelt. Probeer te analyseren waar je 'm ritmisch meestal plaatst en verander dit.

bv een lijn/lick van 4 noten waarbij de eerste noot nu niet op de eerste tel valt maar de 4e noot op de eerste tel...

klinkt misschien vaag maar zo ben je aan het uitdiepen wat je nu al weet ipv nieuwe bagage die je straks de weg doen kwijtraken.
Ja, ik spreek uit eigen ervaring.

Wel eens op een C7 Am, Dm of Fm pentatonisch gespeeld?
En als je dan toch een nieuwe ladder leert kijk dan een snaar melodisch mineur (majeur met kleine terts - ezelsbruggertje)

AJ

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AJ op 2002-05-08 12:37 ]</font>

Mark83
15 juli 2002, 02:48
Begin met pentatonisch mineur! Kun je over bijna elk nummer spelen en is makkelijk te onthouden. Ik zal je twee schema`s geven van B-penta. Deze kun je over de hele hals verschuiven > dus als je je vingers 1 fret naar achter zet heb je Bb penta etc:

-7----10
-7----10
-7----9
-7----9
-7----9
-7----10

OF

- 10----12----14
- 10----12
- 7----9----11
- 7----9
-5----7----9
-5----7


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.. succes ermee!