PDA

View Full Version : Wanneer buizen vervangen



dennuz
23 juli 2004, 19:18
Kan iemand me vertellen wanneer je je buizen zou moeten gaan vervangen van je amp?
Ik begrijp dat je geluid minder helder wordt?
Kun je het ook ergens anders aan zien/merken?
Cheers,
Dennuz

bluegate
23 juli 2004, 22:08
De kenmerken zijn vaak hoorbaar.
Plops, kraken, rondzingen etc. kunnen allemaal wijzen op buizen problemen.
Dit kun je localiseren door met de achterkant van een potlood zachtjes tegen de buizen te tikken.

Belangrijk is de belasting van een buis.
Voorversterkerbuizen kunnen jaren meegaan, hoeven geen vermogen te leveren. Eindbuizen gaan korter mee, nog korter als ze hard moeten werken (bijv met powersoak en vol. op 10)

Indien je veel speelt en ook optreedt dan elk jaar de eindbuizen, en elke 2 jaar voorversterkerbuizen.

Normaal gebruik elk 2 tot 3 jaar eindbuizen en misschien 3 tot 4 jaar voorversterkerbuizen.

Bij vervangen van de eindbuizen moet ook de BIAS instelling nagekeken worden en eventueel ook aangepast.

Indien je niet technisch bent, niet zelf proberen!
Buizen versterkers werken met 400 tot 500 Volt gelijkspanning welke bij aanraking dodelijk kan zijn.

harrie-beton
24 juli 2004, 13:21
mee eens,

eind-buizen vervangen per 2 jaar als je wekelijks erop speelt.
Geldt ook voor basversterkers natuurlijk met buizen.

Altijd LATEN doen.

Don't eat anything bigger than your head.

hb

jaywalker
24 juli 2004, 14:09
Hmmm, dan heb ik denk ik wel onderhand nieuwe buizen nodig. Ik weet niet precies hoe lang ze er in zitten. Ik heb mijn amp nu 1 jaar en ik denk dat de amp ongeveer 5 jaar oud is. Ik gebruik hem eigenlijk best vaak. Gemiddeld elke dag een uur.

josh.vandenberg
24 juli 2004, 18:01
Mijn informatie is 10000 tot 30000 draaiuren

lcvanderhelm
24 juli 2004, 19:57
Volgens mij moet je het pas doen als je niet meer tevreden bent over de sound.

Mitch
24 juli 2004, 22:10
Dingen waar je 't aan kan horen (dus even los van alle richtlijnen, want er hangt erg veel af van de kwaliteit van de buis): geluid kan wat doffer worden, kan wat vlakker worden (minder dynamiek in volume) en kan wat eerder gaan oversturen.
Vooral pre-amp bisjes kunnen microfonisch gaan worden, dan hoor je af en toe iets piepen/resoneren.

Frits van Mourik
24 juli 2004, 23:43
Je kunt 't ook wel een beetje zien:
In de buis kijk je tegen de anode aan; een grijs metalen busje.
In dit busje zitten een stel horizontale openingetjes.
Als het glas van de buis tegenover die spleetjes "aanslag" vertoont,
heeft je buis al flink op z'n donder gehad. Als dan ook nog het "getter",
die (donker)zilverkleurige spiegellaag op het glas in de top van je buis
er niet fris uitziet, kun je maar beter nieuwe kopen.

PeeVee
28 juli 2004, 00:46
Mijn RCA blackplates van ruim 40 jaar oud leveren na 5 jaar trouwe dienst in mijn Super Reverb op de scope (gemeten over een dummy load) nog steeds een zeer gezonde 55W RMS bij een plate Voltage van 450VDC. Ik heb nog geen andere (6L6) buis gezien die die "high watermark" gehaald. Laat je dus niets aanpraten, buizen gaan veeeeeel langer mee dan dat je denkt. Het zijn overigens ook nog eens vaak de schermroosters die uitfikken. Veel huidige buizen zijn gewoon overgestempelde Sovtek (lees: Saratov) o.a. Ruby, GT, Mesa Boogie, EH. Er zijn overigens ook merken die verschillende merken overstempen, EH en GT voeren ook Svetlana en JJ dacht ik. Mijn favorieten zijn JJ (Tesla) en Svetlana, helaas heb ik gemerkt dat ook bij die buizen de binnenwerkjes al vrij snel (heb ze nu een jaar) gaan rammelen; spacers zetten zich en waren toch niet zo mooi passend. Heb net een kwartetje Tube Amp Doctor (Duitsland) huismerk gekocht bij Erik v.d. Haar, het lijken op het eerste gezicht RCA blackplate reissues maar zouden volgens Al (moderator vintage forum) een soort reissue GEC's moeten zijn. Ik ben benieuwd! Ze komen trouwens uit China dus heb geen hoge verwachtingen van de constructie, maar misschien is de sound niet verkeerd.

Braindead
28 juli 2004, 19:51
Mijn RCA blackplates van ruim 40 jaar oud leveren na 5 jaar trouwe dienst in mijn Super Reverb op de scope (gemeten over een dummy load) nog steeds een zeer gezonde 55W RMS bij een plate Voltage van 450VDC. Ik heb nog geen andere (6L6) buis gezien die die "high watermark" gehaald. Laat je dus niets aanpraten, buizen gaan veeeeeel langer mee dan dat je denkt. Het zijn overigens ook nog eens vaak de schermroosters die uitfikken. Veel huidige buizen zijn gewoon overgestempelde Sovtek (lees: Saratov) o.a. Ruby, GT, Mesa Boogie, EH. Er zijn overigens ook merken die verschillende merken overstempen, EH en GT voeren ook Svetlana en JJ dacht ik. Mijn favorieten zijn JJ (Tesla) en Svetlana, helaas heb ik gemerkt dat ook bij die buizen de binnenwerkjes al vrij snel (heb ze nu een jaar) gaan rammelen; spacers zetten zich en waren toch niet zo mooi passend. Heb net een kwartetje Tube Amp Doctor (Duitsland) huismerk gekocht bij Erik v.d. Haar, het lijken op het eerste gezicht RCA blackplate reissues maar zouden volgens Al (moderator vintage forum) een soort reissue GEC's moeten zijn. Ik ben benieuwd! Ze komen trouwens uit China dus heb geen hoge verwachtingen van de constructie, maar misschien is de sound niet verkeerd.

Die Tube Amp Doctor heb ik nu in mijn slx zitten klinken prima. Had er zelfs een topi over gestart maar geen/nauwelijks respons gehad. (zoekfuncitie)