PDA

View Full Version : Te veel oefenen?



Jax
23 juli 2004, 19:10
Hee,

Ik speel al een tijd electrische gitaar, maar ben pas een week echt serieus bezig om mijn techniek te verbeteren en een beetje uit de welbekende powerchordriffjes te breken. Dus ik oefen nu elke dag wel een tijd, soms gaat het goed, soms wat minder. Soms wordt ik echt gefrustreerd als het niet gaat zoals ik het wil, maar wat is dan het beste om te doen? Want ik ga dan meteen twijfelen of het wel een goed idee is om dan verder te gaan met oefenen. Toch heb ik wel het idee dat ik er nog veel van opsteek om dan toch, tegen mijn plezier in, te oefenen, om zo uiteindelijk een betere gitarist te worden. Maar vaak denk ik dan dat als ik te veel tegen me zin oefen, ik gitaarspelen niet meer leuk ga vinden, en het dus zo voor mezelf verpest. Maar dan denk ik weer dat door veel te oefenen je veel profijt zal hebben als latere gitarist, en dit dus slechts een investering is. Kan iemand me een beetje advies geven?

Bedankt,
Jax

Thom TK
23 juli 2004, 19:36
Ik vind gewoon iedere keer een drive om te oefenen (ik bedoel dus: ik heb al zin om gitaar te spelen als ik Iron maiden hoor).
Ik neem aan dat het bij de meeste gitaristen zo is: ze hebben gewoon een drang om te oefenen, en als je dat eenmaal hebt, dan ben je er per dag zo een paar uur aan kwijt hoor.

Als je geen zin meer hebt, leg je de gitaar even weg.
Later heb je dan meestal toch weer zin om te oefenen.
Ik oefen per dag ongeveer 3 uur; 3* een uur ongeveer.

sneez0r
23 juli 2004, 21:58
Het heeft weinig zin om te forceren, dat staat voorop. Soms moet je even over een drempel heen, maar als je echt opgefokt raakt, let je niet meer goed op en werk je jezelf tegen. Je kan beter 2 x 15 minuten geconcentreerd goed oefenen, dan een vol uur opgefokt spelen. Dat zal elke muziekleraar je ook vertellen; beter een paar blokjes oefentijd dan dezelfde tijd in een lange sessie. Wat jij voelt is trouwens ontzettend normaal; mensen hebben maar een beperkte concentratieboog.

Pilitev
23 juli 2004, 23:49
Yep en probeer het een beetje af te wisselen. Als je bijvoorbeeld een hele tijd met één oefening bezig bent en het lukt maar niet, dan heeft het geen zin om daar nog verder mee door te gaan, en te denken dat je 'm daardoor aan het eind van de dag wel kent. Ga door naar een andere oefening en als die ook niet lukt ga je weer voor een ander. Besteed elke dag een klein beetje tijd aan elke oefening en je zult zien dat het na een tijdje beter gaat

Stitch
24 juli 2004, 14:28
En het mooiste van het hele verhaal is, is dat je dat gevoel waarschijnlijk ook niet kwijt raakt. Je zegt zelf 'een betere gitarist' worden. Dat is natuurlijk prima. Maar wanneer vind je jezelf goed genoeg? Waarschijnlijk komt dat punt nooit omdat zodra je iets gemastert hebt je allang 2 stappen vooruit kijkt naar wat er nog meer mogelijk is....

Kasper
24 juli 2004, 15:53
En het mooiste van het hele verhaal is, is dat je dat gevoel waarschijnlijk ook niet kwijt raakt. Je zegt zelf 'een betere gitarist' worden. Dat is natuurlijk prima. Maar wanneer vind je jezelf goed genoeg? Waarschijnlijk komt dat punt nooit omdat zodra je iets gemastert hebt je allang 2 stappen vooruit kijkt naar wat er nog meer mogelijk is....

Kan jij effe een persoon mooi oppeppen :-?
Nuja, ik begrijp wel wat je bedoeld. Ik denk dat de kunst erin ligt om een goed evenwicht te vinden tussen het één en het ander.
Maw: Zorgen dat je altijd blijft denken dat je een nog betere gitarist kan worden. Zonder te wanhopen, en toch nog genoeg voldoening krijgt uit je oefensessies.

Jax
24 juli 2004, 18:14
Ik ben overtuigd, ik ga weer lekker oefenen!

arjan
24 juli 2004, 20:21
En wat mij vaker opvalt is als ik bezig ben met iets wat me niet goed wilt lukken dan ga ik dat gewoon spelen zover het me lukt of ik worstel me gewoon door de oefening heen en dan zet ik de gitaar aan de kant en dan laat ik de oefening gewoon goed tot me door dringen en de volgende dag gaat de oefening vaak stukken beter. ik weet niet of meerdere mensen dit hebben maar ik wel :-D

MightyMike
27 juli 2004, 13:27
@arjan

Ik denk dat iedere gitarist dat gevoel wel kent. Het heeft iets te maken met de werking van het geheugen, denk ik. Het is in mijn ervaring zelfs zo dat je er beter aan doet om niet alle dagen te oefenen.

Een mens leert trouwens verdacht veel in zijn slaap. Ik oefen moeilijke stukjes steeds in voor ik ga slapen en dat leert een stuk vlotter. Dat geldt trouwens niet alleen voor gitaar...

InternEd
27 juli 2004, 14:01
Een mens leert trouwens verdacht veel in zijn slaap. Ik oefen moeilijke stukjes steeds in voor ik ga slapen en dat leert een stuk vlotter. Dat geldt trouwens niet alleen voor gitaar...
Dat doe ik ook wel eens, met het gevolg dat ik dan slecht de slaap kan vatten, ben dan nog teveel ermee bezig.
Heb ik ook vaak na een avondje oefenen met de band. Dan kan ik ook al die nummers niet uit m'n hoofd krijgen :P

RS-Rik
28 juli 2004, 02:13
Ik leer ook moeilijke dingen 's avonds... (en er is nog een heeeeeeele hoop dingen te leren die nog moeilijk voor me zijn) en dat werkt wel degelijk.


Gefrustreerd moet je nooit worden, als er een paar nootjes fout gaan, who gives a fuck? Ik niet in ieder geval, ben allang blij dat de rest goed gaat.

Tupelo
6 augustus 2004, 02:02
Punt is dat je ze moet willen leren anders heeft het weinig zin. Je gitaarstijl en technieken moeten afgestemd zijn op wat je wil dat je spel is.
Op het moment dat dat het geval is kan ik me niet voorstellen dat je gefrustreerd raakt, je hebt immers je uitdaging die je af wil ronden.
Belangrijkste voorwaarde wat mij betreft: 'wil de techniek die je oefent'