PDA

View Full Version : Keuze gitaar Les Paul of iets anders?



Johan.f1
5 mei 2002, 20:34
Hallo, sinds een 1 1/2 jaar probeer ik gitaar te spelen nu heb ik destijds een gitaar gekocht op advies van mijn leraar een Ibanez rg450dx. Dit is op zich een leuke gitaar en ziet er ook wel leuk uit alleen is het een beetje een snelle gitaar terwijl ik graag clean speel. Ik vind zelf de lespaul custom een mooie gitaar om te zien en deze heeft ook een wat rustiger uiterlijk dan de Ibanez alleen weet ik niet of deze geschikt is om clean te spelen en welke klank die heeft. Ik heb al eens het advies gekregen om een Fender Telecaster te nemen omdat deze zeer clean zou klinken echter ik vind een Lespaul mooier om te zien.
Trouwens wanneer het een les paul word zit ik te denken aan een epiphone omdat een gibson wel erg duur is.
WIe heeft ervaringen hier in en weet ook wat de verschillen zijn tussen de diverse lespaul uitvoeringen.
Het te besteden bedrag is afhankelijk van de adviezen, geef het liefst niet te veel uit echter wil ook een fijne gitaar.
Groeten Johan

sebass
5 mei 2002, 21:40
Ik heb een epiphone les paul custom. Clean klinkt hij erg mooi. Ik heb er alleen wel andere elementen ingestopt. De originele waren ook niet slecht hoor maar de nieuwe zijn stukken beter.
Tja al wil je een warm vol geluid zou ik inderdaad voor de les paul gaan. De telecaster heeft een erg schel geluid vind ik, maar misshien vind jij dat wel mooi.
Ik zou als ik jou was even die twee gitaren gaan testen op verschillende versterkers, dat weet je meteen hoe ze klinken hoe ze spelen en wat de prijs is.

stinkhippie
5 mei 2002, 23:10
Les Paul standart is zoals het zegt gewoon de standaard uitvoering.
Custom heeft een wat dunnere hals en is een wat opgeleukte versie van de standaard.
Custom heeft ook een dikkere body dan de standard.
custom Heeft stereo geluidsregeling en vergulde hardware.
Moet zelf weten wat je wil.

Groove
8 mei 2002, 15:11
Smaken verschillen, een Les Paul klinkt cleam erg vol, met veel mid. Wat voor muziekstijl speel je? Daar heeft de keuze ook mee te maken. Ikzelf houdt van het heldere en sprankelende clean van een Stratocaster. Perfect voor funky clean. Alleen oppassen dat je geen iel of dun klinkende strat hebt. Een LP scheurt veel mooier.

Sandman
8 mei 2002, 15:28
Ik sluit mij geheel aan bij Sebass. Ik heb een Epiphone Les Paul Standard Quitled Maple Top. Dat laatste is de uitvoering dus. Ik heb ook de elementen vervangen en mij lp klinkt stukken beter. Echter ik ben nu ook aan het zoeken naar een geschikte Fender Stratocaster. Klinkt uiteraard anders dan een lp, maar desalniettemin niet onaardig moet ik zeggen.

Kies je voor een epi lp, dan maak je een goede keus vind ik. Vervang je tevens de elementen te zijner tijd dan wordt ie nog beter. Ik vind de mijne de standard quilted maple top (red) en de custom een hele mooie uitvoering. Ik geloof dat deze beide rond de fl. 1.300 liggen.

pimmetje
8 mei 2002, 15:45
Ik zelf denk bij "vooral clean" niet direct aan een Les Paul. Ik vind persoonlijk de Les Pul z'n rendement vooral waarmaken als je voor een overstuurd geluid gaat. Wat zeker niet betekent dat het cleane geluid niet mooi is.

Het ligt er (zoals sebass al aangaf) nogal aan wat voor soort clean geluid je zoekt. Er is een wereld van verschil tussen single-coil clean en humbucker-clean. Binnen die twee groepen zijn bakken met verschillende elementen gemaakt. Daarbovenop maakt de gitaar-body ook nogal wat verschil... het soort hout, grootte van de body, hollow body...

Gewoon op je gemak een paar soorten proberen en kijken welk geluid je het fijnst vindt. Je vindt de Les Paul er wel mooi uitzien, maar uiteindelijk draait het bij gitaren toch vooral om de klank en de bespeelbaarheid.

Supermarco
8 mei 2002, 20:49
Ik mag dan wel een Gibson-speler zijn, maar voor een echt standaard clean geluid (dus zonder gebruik van andere elementen) zal je bij de keuze gibson/fender toch bij de fender uit komen, deze laatste heeft wel een snellere hals dan de Gibson, iets wat jij toch niet zo zag zitten?
Super.

Lacrymosa
8 mei 2002, 21:59
LTD (een dochterbedrijf van ESP, net als Epiphone van Gibson) heeft ook een mooi les Paul model, ik heb er nog niet op gespeeld en de echt gibson/epiphone puristen zullen et wel nix vinden, maar LTD is over het algemeen goed betaalbaar en het schijnt dat de hals gewoon een beter vorm heeft, want laten we eerlijk zijn, een les paul is nou niet bepaalt de meest confortabele gitaar.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je je niet blind moet staren op Epiphone/Gibson, er zijn genoeg merken die echt goede spullen maken.

En het laatste wat ik wil zeggen is dat je goed moet luisteren als je onversterkt met de gitaar speelt, als dit geluid je bevalt is het namelijk zeer lonend om in te toekomst nieuwe elementen in je gitaar te zetten.

CheerS!!

Johan.f1
8 mei 2002, 23:21
Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor hun reactie.
Als ik bovenstaande moet samenvatten lijkt het me toch zinvol om eens een Fender te proberen. Ik ben even benieuwd of een Standard Fender aan is te raden of dat het een american serie's moet worden.
Verder komt dan nog de keuze tussen een stratocaster of een telecaster, om te zien vind ik dan de stratocaster wat leuker.
Alvast bedankt voor de reactie's

pimmetje
8 mei 2002, 23:46
Dit is opnieuw een kwestie van smaak. Kort door de bocht kan ik zeggen dat ik persoonlijk een tele OVER HET ALGEMEEN meer eigen karakter vind hebben. Ik ben niet zo'n strat-liefhebber. Ik weet echter 100% zeker dat vele anderen het absoluut niet met me eens zijn. Het antwoord is dus weer: zelf proberen en luisteren.

Moonchild
9 mei 2002, 00:03
Een lp kan wel degelijk goed clean klinken.
mijn gitaarleraar heeft de prachtigste epi LP die ik heb gezien, prachtig mooie kleur, hollow body, speelt beter en klinkt mooier dan de doorsnee Gibson LP, als je je handen op zon gitaar kan krijgen zit je gebakken
mij leraar zit op het conservatorium en is nu bezig met zijn master degree jazzguitar, en reken maar dat zijn gitaar levert, als ie clean speelt

Lacrymosa
10 mei 2002, 12:18
Ik heb het persoonlijk niet zo op Fender of Gibson, omdat de prijs kwaliteit verhouding veel te hoog ligt. Het zijn kwalitatief super gitaren (als je er van houdt) maar je betaalt er veel te veel voor, want, wat kost een gibson les paul? zon 4000 piek? nou daar kan je al een aardig costum gitaartje voor laten bouwen hoor. Wat ik eigenlijk met dit verhaal WEER probeer te zeggen is dat je je niet blind moet staren op de zogenaamde "Grote Merken" er zijn echt genoeg merken die echt spuer gitaren leveren.

Verder denk ik dat idd beter kan gaan voor een strat dan voor een Les Paul, ik heb weinig ervaringen met Tele's dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Ik raad je alleen wel aan om een Strat te kopen met een humbucker in de brug positie, ik ben persoonlijk niet zo weg van et brug element van een strat (smaken verschillen).

CheerS!!

Davinci
10 mei 2002, 19:28
Hoi Johan.F1

Het is inderdaad niet alleen Les Paul, Stratocaster of Telecaster wat de klok slaat.
Er zijn genoeg andere modellen die niet onder doen bij de gevestigde orde.
Afgezien van het feit dat ik alle modellen in bezit heb, kan ik misschien daarom juist een duidelijk onderscheid cq overeenkomst trekken. Overigens gaat mijn voorkeur voor "live" naar de Les Paul, en "studio" voor de Yamaha SG1000. De Yamaha is in de jaren "ondergesneeuwd" door de Les Paul. Zal wel een juridische kwestie zijn geweest want Gibson was er niet blij mee dat Yamaha op dat moment ook met een SG-lijn kwam. Desalniettemin doet de SG niet onder voor de Les Paul. Hij is zelfs warmer! Vandaar mijn voorkeur voor dit model in de studio.
Sois. Ik heb vorige maand in Duitsland een onbekend strat-achtige merk gekocht, met hele fijne elementen.. Ik gebruik hem nu voor de volgende sessie. Zo zie je maar,
het gaat niet alleen om namen. Succes!

Ic3gl0vE
11 mei 2002, 11:17
de les paul is een hele mooie gitaar om te zien maar ik vind 'm (praat nu over epiphone) niet zo fijn spelen, want de hals is mij te dik en de snaren stonden op alle lp's die ik heb geprobeerd veeeeel te hoog voor mij. en ook het geluid was toch niet wat ik zocht... de SG daarentegen vond ik al een stuk beter klinken. maar uiteindelijk was voor mij jackson toch dé gitaar en kwam de ibanez rg470 op de 2e plaats en dan kom je toch wel dicht in de buurt van wat je al hebt :smile:

Sandman
11 mei 2002, 13:04
Had ze wat lager (laten) gezet. Logisch dat het dan anders spelen is.

RobA
21 mei 2002, 10:05
Ik zie hier ergens staan dat de Telecaster erg schel is. Dat is wel heel kort door de bocht.

Bij een vervormd geluid geeft een Tele wel inderdaad een heel direct vervormd geluid.

Wanneer hij echter clean wordt bespeeld krijg je met het nek element echter een heel mooi geluid dat ik toch echt eerder als duidelijk dan schel zou willen omschrijven.

sash
21 mei 2002, 17:36
Ik heb zelf een Gibson Les Paul en 2 Strats (zie http://members.lycos/guitarz ). Ik speel voornamelijk blues dus hooguit een overdrive en ik kan je 1 ding zeggen: een LP met overdrive klinkt voor geen meter, alleen als je een buizenbak echt hard zet op z'n cleane kanaal krijg je goeie overdrive voor LP, dus tegenwoordig gebruikt ik m'n LP alleen nog voor cleane (echt sprankelend clean) dingen.

btw, die link moet je of ff kopieren of gewoon intikken, anders werkt ie niet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2002-05-21 17:39 ]</font>

Mitch
22 mei 2002, 13:23
We gaan wel heel erg precies worden nu (is misschien wat minder relevant voor de vraagsteller), maar ik wil toch even reageren op de vorige opmerking dat een Les Paul NIET zou klinken met oversturing. Werkelijk voor het eerst dat ik deze opmerking hoor ! Daar worden ze doorgaans juist om geprezen !!!!
Nou ligt het ook wel erg aan de elementen hoeveel een LP scheurt, maar elementen zijn altijd te vervangen.

Even overzichtelijk: een Strat is wat veelzijdiger en helderder, een Les Paul zwaarder van gewicht én geluid, een Tele is vaak wat feller (klinkt wat positiever dan scheller), maar dat verschilt erg met de uitvoering.
Voorbeeld: ik speel op een Fat Tele met humbucker bij de brug en een Quarterpounder ('opgevoerde' single coil van Seymour Duncan) bij de brug en die fungeert net zo makkelijk als back-up voor mijn Les Paul.....bedoel maar.....

sash
22 mei 2002, 20:48
De oversturing die jij bedoelt is vast heftige distortion voor scheursolo's (dat klinkt idd fantastisch, maar niet echt mijn smaak en stijl), ik bedoel lage gain. Dan gaat ie erg kraken en klinkt ie erg fel zonder enige keelklank zoals een strat zo mooi kan. Met P-90's is dat probleem denk ik verholpen

Lucky
24 mei 2002, 08:45
[quote]
Op 2002-05-05 23:10, schreef stinkhippie:
Les Paul standart is zoals het zegt gewoon de standaard uitvoering.
Custom heeft een wat dunnere hals en is een wat opgeleukte versie van de standaard.
Custom heeft ook een dikkere body dan de standard.

De custom heeft onder het zwarte verfje ook geen maple toplaag zoals de standard.
Hierdoor heeft het geluid iets minder hoog en en heeft ie iets minder attack.
persoonlijk zou ik liever een standard nemen maar die zwarte body ziet er wel strak uit natuurlijk.
goed luisteren naar de verschillen en wat je mooi vindt!!!