PDA

View Full Version : prestatiewinst met dual boot



Br@mbo
23 juli 2004, 16:02
hallo,

ik ben niet zo'n muzikaal talent maar hou me wel graag met muziek bezig, vooral het opnemen dan...

ik kan een aparte comp voor opnames niet betalen , dus gaat zowel surfen en dergelijke als opnemen via dezelfde computer

nu heb ik me laten vertellen dat het beter is een aparte bootpartitie en een aparte installatie dus te maken voor recording en audiowerk

dus ben ik nu vanplan om een partitie te maken met een volledig getweakte win XP ( adh van www.musicxp.net ) en een partitie met leuke visuele rimram en andere progsels

maar zal dit veel lonen, of zal het verschil niet merkbaar zijn ?

groet ,
Bram

nirvana
23 juli 2004, 16:54
veel verschil ga je niet horen, misschien wat minder latency (heel misschien beetje minder ruis, want sommige progs zorgen voor storingen) maar het grote verschil zal hem zitte in het feit dat je wat rapper kunt werken.

hadv
27 juli 2004, 21:26
als je het doet moet je er vnl voor zorgen dat er niet teveel programma's standaard worden opgestart en in het geheugen blijven hangen
bv firewall, virusscanner (maar dan wel ff loshalen van internet)

guhlenn
30 juli 2004, 10:49
je hoort geen verschil, maar je audio sectie heeft veel power nodig en die krijg je door die dual boot. Dus minder crashes en dergelijken.

harrie-beton
9 augustus 2004, 20:25
dual boot - niet nodig.

Het geeft geen betere audio opnames.
Audio vereist geen brute kracht. Zelfs met videobewerking is het niet nodig dual te booten.

Wel zo weinig mogelijk achtergrond programma's draaien. Dus geen webcams en msn en ICQ en KAZAA en familie daarvan.

guhlenn
10 augustus 2004, 13:24
niet mee eens. Surfen leverd spyware en de hele rotzooi op. Dat vertraagd de boel. En ik weet niet hoe jij het doet maar sommige plugins hebben behoorlijk wat kracht nodig. Overigens; als je alle achtergrond software handmatig uitschakeld is dat eigenlijk gewoon hetzelfde als de dual boot...

Glenn

harrie-beton
10 augustus 2004, 18:58
tegen spyware is prima bescherming mogelijk.

x.studio
11 augustus 2004, 02:19
Een kale uitgeklede en getweakte OS loopt het snelst en stabielst. Het hoeft inderdaad niet persé, maar als je met meerdere sporen werkt en veel plugins erop los wil laten, heb ik liever wat capaciteit over dan krap aan. Het is niet voor niks dat er speciale audio-pc's gebouwd worden met behalve de juiste hardware, een OS erop met alle overbodige zut eruit. Plug-in's kunnen wel degelijk zeer belastend zijn voor je pc, zelfs in die mate dat er speciale DSP add-on kaarten zijn om het allemaal te trekken.
Is de bedoeling om alleen maar je gitaar op te nemen en verder weinig bijzonders, dan is die noodzaak natuurlijk veel minder.