PDA

View Full Version : Brug/zadel problemen: Tips/hulp gewenst.



Bins
23 juli 2004, 12:26
Mijn collega gitaarman heeft een Ibanez SA160. Best chille gitaar, maar de brug is echt f@kt. Het zadel-materiaal is best zacht, en in combinatie met onze "enthousiaste" speelstijl leidt dit tot veel gebroken snaren (vooral de e, a en d) door braampjes op het zadeltje.
Ik ben met de axe naar Peer Dellen geweest, en die wilde niet beginnen aan polijsten/vijlen o.i.d. (hij is al een keer in de winkel gepolijst, daarna ging het wel een paar maanden goed.. winkel bestaat inmiddels niet meer). En grafieten zadels is ook geen optie, het is een heel gek soort zadel. Hij stelde voor om de brug compleet te vervangen. De enige brug die hij ervoor kon vinden is een Schaller "Vintage trem" deze:
http://www.schaller-guitarparts.de/bilder/3801.jpg
Dit gaat alleen rond de 100 euro kosten, en de mensen bij Schaller zijn op vakantie ofzo, dus het duurt nog wel even.

We zitten nu een beetje in dubio, want 100 euro is best veel geld, en hoewel het een fijne axe is, zou je kunnen zeggen dat het het "niet waard" is.

Ik wil dus eigenlijk een paar dingen weten:
- Zijn er nog andere fabrikanten die een vergelijkbare trem maken? Een iets cheapere brug, waar graph-tech's opkunnen zou mooi zijn.
- Kunnen we zelf met een fijn schuurpapiertje de boel telkens een beetje gladmaken, totdat de zadel echt helemaal "op" is, of gaat dat niet werken? Als we het een maand of 2 kunnen rekken, dan is de financiele situatie ook wat beter.
- Is er eventueel iets anders aan te doen? (ik hoorde ergens iets over een gast die soldeer op zn snaren deed ofzo??)
- Welke shops kan ik bellen die ons iets verder kunnen/willen helpen? Peer Dellen had maar 1 oplossing, hij dacht niet echt mee. Als er iemand een fixed bridge op zou kunnen schroeven, dat zou helemaal de shit zijn, trem wordt toch niet gebruikt.
- Iemand nog andere ideeën?

Zo ziet de brug eruit trouwens. Beter plaatje kon ik niet vinden. Het probleem zit hem in de 2-punts bevestiging volgens mij.
http://home.student.uva.nl/brian.goossen/trem.jpg

Alvast bedankt!

Bins
23 juli 2004, 12:40
Hmm,
Op de graph-tech site staat een strat-zadel, maar er staat wel bij "fits ibanez sa-160". Kan ik die gekke zadels gewoon door standaard zadels vervangen? Dat zou superchill zijn.

fred dons
23 juli 2004, 13:57
afhankelijk waar de braampjes precies zitten (voor of boven op het zadel) kun je ook speakerdraad strippen en plastic dat er af komt over je snaar schuiven, alleen het stukje snaar dat boven op het zadeltje rust hoeft in kontakt to komen met de zadel, de rest na het zadeltjes wordt dan door het plastic beschermd

zo te zien zouden grapthechs inderdaad moeten passen, stringspacing is het zelfde als een strat , je moet alleen oppassen dat je de zadels voor vintage strat neemt en niet die vooreen american standard (daarvan zitten de schroefjes uit het midden)
mochten de graptechs te breed zijn dan zijn ze makkelijk smaller te schuren

Bins
23 juli 2004, 14:20
afhankelijk waar de braampjes precies zitten (voor of boven op het zadel) kun je ook speakerdraad strippen en plastic dat er af komt over je snaar schuiven, alleen het stukje snaar dat boven op het zadeltje rust hoeft in kontakt to komen met de zadel, de rest na het zadeltjes wordt dan door het plastic beschermd

zo te zien zouden grapthechs inderdaad moeten passen, stringspacing is het zelfde als een strat , je moet alleen oppassen dat je de zadels voor vintage strat neemt en niet die vooreen american standard (daarvan zitten de schroefjes uit het midden)
mochten de graptechs te breed zijn dan zijn ze makkelijk smaller te schuren

Bedankt voor de tip!
We gaan vanavond wel wat passen en meten met die zadels. Als de zadels van mijn OLP passen, dan gaat het wel lukken. Anders prberen we dat speakerdraad gebeuren wel.

bert k
23 juli 2004, 14:21
Ik heb op mijn zelfbouw een Hipshot trem gezet, zo te zien hetzelfde systeem als jij hebt. Zou best eens kunnen passen. Hij bevalt me prima, erg degelijk en stemvast. Kost tussen 105 en 120 euro, diverse uitvoeringen. Bij Vox Humana gekocht.

fred dons
23 juli 2004, 15:31
of die hipshot past is een beetje afhankelijk van de spacing van de brug studs, op de hipshot is die gelijk aan de wilkinson en de fender american
standard (op de warmoth site staat de preciese afstand tussen die 2 studs voor een wilkinson)
als jouw studs net zover uit elkaar staan zou je je brug kunnen omwisselen, laatste probleempje hierbij is wel dat de posts voor een hipshot anders gebouwd zijn en je die dus ook moet vervangen

je zou (mits de maten kloppen) dus ook voor een wilkinson kunnen gaan

Bins
23 juli 2004, 16:08
Punt is dat een nieuwe brug vrij prijzig is, en we dus liever eerst alle andere opties bekijken. Die jongen heeft niet echt zin om 100 eurs in zijn gitaar te investeren als het ook anders kan.

fred dons
23 juli 2004, 17:46
back and forth koopt ook goedkope prs/fender brug kopieen(best leuke dingen)
je zou (again mits de studs op de zelfde plek staan) die ook in overweging kunnen nemen (al vanaf eur 20,00)

maar eerst zou ik voor graptech gaan 8)

piezo
24 juli 2004, 10:04
Goedkope maatregel om braampjes te beperken is een druppie olie of vet op de zadeltjes.

Bins
24 juli 2004, 10:23
Er is inmiddels gepast en gemeten, en die graphtechs zouden gewoon moeten passen.

@piezo: Zou lagervet werken? Dat heb ik nog wel liggen.

bert k
24 juli 2004, 15:28
Lagervet zal wel werken, maar is dat niet een beetje kliederboel? Bovendien blijft er stof in kleven, dan is het middel erger dan de kwaal. Wat dacht je van grafietpoeder? Goed smeermiddel, en ook niet duur.

piezo
27 juli 2004, 09:16
Grafietpoeder gebruik ik soms wel voor een stroeve topkam, maar het contactoppervlak tussen een snaarzadel en snaar is niet groot genoeg om grafiet vast te kunnen houden.
Lagervet maakt er een vieze vette boel van. Vaseline smeert niet genoeg. Dun smeervet of machine-olie gebruiken. Misschien staat op de Fender site wel ergens wat zij voor olie aanbevelen.

Bins
28 juli 2004, 11:16
Gister die Graph-techs erop gezet, ging gewoon goed. Ondanks dat ze een stuk korter zijn dan de org. zadels intoneerde hij nog steeds goed. Gek dat zo'n gitaarbouwer niet eerst aan zo'n oplossing denkt ipv gelijk een nieuwe brug erop.

Bedankt voor alle tips nog heren.

fred dons
28 juli 2004, 11:58
gefeliciteerd !

ik kan me wel voorstellen dat Peer in eerste instantie aan een andere brug dacht, de zadels die er op zaten zien er nogal apart uit en ik had me
kunnen voostellen dat graptech niet gepast had

Bins
28 juli 2004, 15:29
Ja, zit wel wat in. Het is voor hem natuurlijk ook niet echt rendabel om over zo'n kleinigheid zijn hersens te gaan breken.
Ben wel blij dat het paste allemaal, want ik was echt bang dat intoneren niet zou lukken.