PDA

View Full Version : Nog ff een vraag over de Gibson SG



Bobbel
22 juli 2004, 13:51
Hey... Ik twijfel al een lange tijd tussen een Fender Mustang en een Gibson SG...
Nou ben ik gisteren naar een gitaar zaak geweest waar ze zowel de Mustang als de SG hadden...
Ik probeerde eerst de Mustang ff... nou speelt goed... maar lijkt wel verdomt veel op de Jag-Stang... en die heb ik al...

En toen probeerde ik de SG... prima gitaar... mooi warm geluid... het was alleen niet precies dezelfde als degene die ik wil... de body was wat donkerder en matter... en het fretboard was ook wat donkerder:

http://members.lycos.nl/muddybank/gibsonsg.jpg

Maar het geluid is hetzelfde als degene die ik wil:

http://www.gibson.com/products/gibson/sg/img/sgs-hc.jpg

Nou verbaaste ik me over de frets... die zijn zo groot op de Gibsons... of ligt dat aan mij... ik dacht bij mezelf dit lijken wel verkeersdrempels... zo hoog... zit daar nog verschil in per SG (en misschien wel tussen de 2 die ik bedoel)...
Niet dat ik het niet lekker vond spelen... maar het voelde zo 'raar'... wel speelt het heel licht want je hoeft niet zo hard te drukken... dat scheelt weer...

Matje
22 juli 2004, 14:34
Mag ik ff opmerken dat die plaatjes die je hebt gepost allebei van een SG standaard zijn. Dat zijn dus 2 dezelfde gitaren. Ik vermoed dat je een Faded special in je handen hebt gehad. Deze heeft een ebben toets en dat is inderdaad donkerder dan het rosewood op de standaard. Als die hetzelfde klonk (volgens jou) en ook goed speelde zou ik voor de faded gaan..dat scheelt namelijk nogal in de prijs tegenover een standard :)

Bobbel
22 juli 2004, 16:10
ja... maar zelfs op deze foto lijken ze verschillend... en het was precies dezelfde als die ik wil... maar die verkoper zei ook al dat de kleur ietsje donkerder is maar het zelfde voor de rest... En ik heb het nog ff gecheckt en het kan geen faded special geweest zijn.. want hij had geen dot's inlay en wel grote zilvere humbuckers...

dejohan
22 juli 2004, 16:12
Al is een Mustang een goede gitaar, en ben ik een Fender freak, ik denk toch dat een Gibson SG kwalitatief een betere gitaar is. Vergeet niet dat een Mustang origineel ontworpen is als een 'studenten'-gitaar, een goedkopere en eenvoudiger geboude gitaar dus. En als je daarenboven al een Jag-Stang hebt, die inderdaad veel weg heeft van een Mustang (want de Jag-stang is er op gebaseerd), dan zou ik toch gaan voor de SG.

Bobbel
22 juli 2004, 16:17
ja... die kans ik ook zeer groot... maar ik dacht... ik heb de jaguar en de jag-stang... dan hoort er ook een Mustang bij :) ...

dejohan
22 juli 2004, 17:03
:-).

Koop dan ook maar gelijk een Jazzmaster. De koningin van de rare Fenders. :wink:

Bobbel
22 juli 2004, 17:04
haha... ja dat kan ik worden... maar ik dacht... we gaan nu eens iets totaal anders doen...

Maargoed... heeft er niemand een antwoord op mijn vraag :???:

Harry
23 juli 2004, 10:25
wat was je vraag ook al weer? Of de frets altijd zo hoog zijn? Even verschillende types uitproberen. En welk model je moet kiezen moet je zelf bepalen......

Bobbel
23 juli 2004, 10:43
Ja... dat begrijp ik... maar ik vind dat ook bij de les paul... al zou ik nooit een les paul kopen... maar ik teste hem gewoon ff... maar hij had 2 type SG's staan en allebij voelde het zo... en dan vergelijk ik dat gevoel met mijn fenders en die hebben veel lagere frets... dus ik was benieuwd of er ook Gibsons (SG's) met lagere frets zijn...

Squier4ever
23 juli 2004, 11:23
Opnieuw laten fretten as je dat zo raar vind :-D :D

Harry
23 juli 2004, 13:58
bij de Les Paul? Misschien is het een kenmerk van een Custom, maar die van mij heeft bijna geen frets, zo dun zijn ze! Zou de naam 'fretless wonder' daar vandaan komen misschien?

bert k
23 juli 2004, 14:15
De SG die ik gehad heb had idd lage, brede frets, lager dan Fender. Maar dat was een ouwe, ik weet niet wat ze er nu opzetten. Maar ik vind een Gibson altijd makkelijker spelen dan een Fender. Niet echt een probleem, je went er vanzelf aan.
Verwacht niet dat gitaren van verschillende merken hetzelfde aanvoelen, dat is nooit zo.

Bobbel
23 juli 2004, 15:22
nee... dat snap ik... maar dit is zo'n groot verschil... ik denk dat het gewoon even wennen word... want mijn keuze staat voor 90% vast dat het een SG word... maar als ik de Mustang (zoals in mijn onderschrift) kan krijgen zoals ik hem wil en voor een leuke prijs dan neem ik die zeker weten...

robzilla
23 juli 2004, 15:38
nee... dat snap ik... maar dit is zo'n groot verschil... ik denk dat het gewoon even wennen word... want mijn keuze staat voor 90% vast dat het een SG word... maar als ik de Mustang (zoals in mijn onderschrift) kan krijgen zoals ik hem wil en voor een leuke prijs dan neem ik die zeker weten...

Gewoon veel spelen op je SG, dan slijten je gloednieuwe fretjes snel in hoor ;)

Bobbel
23 juli 2004, 16:59
Ja ik denk dat ik dat ga doen... want ik vind het zonde om een nieuwe gitaar gelijk aan te passen :D

frisb
23 juli 2004, 17:06
Ik heb een tijd geleden een Gibson SG Standard besteld, en toen ik hem kreeg was ik (blij!) verrast om de donkere Cherry met donkere toets te zien. Die foto is misleidend, de toets is gewoon op elke nieuwe SG Standard donker (zie de foto's van de andere kleuren op de Gibson site, de werkelijke kleur van de toets komt het dichtst in de buurt van die foto van de Ebony).

http://members.home.nl/maikg/stuff/photos/gibsonsg1.jpg

Dit is mijne, maar door de belichting lijkt de body lichter dan ie is...

Bobbel
24 juli 2004, 00:16
Geweldig mooie gitaar... schitterend... ik kan dan ook gerust zeggen gefeliciteerd... ondanks dat ie niet zo heel duur is... tenminste ik had een hoger bedrag verwacht...

theworst
26 juli 2004, 16:13
Mijn "hoofd"gitaar is ook een gibson SG Standard en ik moet zeggen, dat ding klinkt heel erg goed....alleen clean is ie niet zo mooi als een fender....zelfs mijn squier klinkt clean beter, maar om te scheuren....PERFECT!!!!

grtz

Bobbel
26 juli 2004, 17:40
nou ik heb hem natuurlijk ook clean getest en ik moet zeggen na wat geklooi met de knoppen had ik een mooi warm rond geluid... dus naar mijn mening kan een SG ook clean erg goed klinken...