PDA

View Full Version : 4 ohm naar 8 ohm luidspreker



hansies
22 juli 2004, 12:12
Hoi, misschien een domme vraag , maar kan je door middel van een weestandje een 4 ohm luidspreker omvormen tot een 8 ohm luidspreker........... en mag dit zonder gevaar voor de amp.
ik stel deze vraag omdat mijn amp om een 8 ohm luidspreker vraagt.
bedankt
Hansies :oops:

Robbert
22 juli 2004, 12:21
Nee. Dat kan niet.

Je zult er een 4 Ohm bij moeten vinden, of een 8 gaan halen.


Het gaat niet om weerstand maar impedantie. Daar zijn al wat duidelijke teksten overgeschreven op dit forum.

hansies
23 juli 2004, 12:22
niet veel reacties hé :oops: :oops:

hadv
23 juli 2004, 20:44
waarom meer reacties als de ene die je kreeg exact correct is ?

hansies
23 juli 2004, 21:47
waarom meer reacties als de ene die je kreeg exact correct is ?

verschillende meningen zijn altijd welkom, iedere reactie telt toch !!!!

:roll: :roll:

Frits van Mourik
24 juli 2004, 00:35
Nee. Dat kan niet.

Je zult er een 4 Ohm bij moeten vinden, of een 8 gaan halen.


Het gaat niet om weerstand maar impedantie. Daar zijn al wat duidelijke teksten overgeschreven op dit forum.

Zo? Waar vinden wij die duidelijke teksten?
Voor wat ik heb geleerd, zou een versterker heel blij worden van een rock-solid frequentie-onafhankelijke belasting zoals een eenvoudige weerstand. Je moet dan wel een weerstand nemen, die het vermogen van je versterker aankan. Stel: je amp levert 100 Watt, dan moet je 4 Ohm weerstand wel 50 Watt aankunnen. Weliswaar krijgt je speaker dan ook
slechts 50 Watt (we hebben het over serie-schakeling), maar dat maakt geen hoorbaar verschil...

Hansies: gewoon een overmaatse 4 Ohm weerstand scoren & in serie zetten met je speaker. Kan geen kwaad.

Groeten,

Frits

Robbert
24 juli 2004, 01:07
Lord Valve Speaketh:
This is one that gets asked on alt.guitar.amps about twice
a week.
Here goes: While a 4-ohm resistor in series with a 4-ohm speaker is not exactly the same as an 8-ohm speaker load (due to the reactive component being missing from the resistor) the load seen by the amplifier *will* be closer to 8 ohms (leaving frequency out of the equation for the moment) than anything else.

NOW...here's why you *don't* want to do it.

Most of the time, people who ask about this are trying to achieve a certain impedance, to produce more power from their amplifier. (From reading and responding to your post on subwoofer power, I'm going to assume that's what you're trying to accomplish.) What they always wind up forgetting is that THE RESISTOR DISSIPATES POWER just like the speaker
does. If, for instance, you have 100 watts available from the amplifier across an 8-ohm load, and you're driving a load consisting of a 4-ohm resistor in series with a 4-ohm speaker, the speaker will use 50 of the available watts to produce sound with, and the resistor will use the other 50 watts to produce HEAT with (a resistor is a device which turns electricity into heat.) This means that you work the amplifier twice as hard for the same amount of power as you were obtaining from it in the first place.
Bad idea, don't do it. Anyone who recommends this is fulla SHIT, and you can tell 'em Lord Valve Sez So.


Ok, herstel. Er ging al een belletje rinkelenen in de de verte, wist ook wel dat het (ipv speakers een rits weerstanden) vooral gebruikt wordt voor versterker tests.

Als je het wilt proberen Hansies, be my guest, laat dan wel het resultaat weten!

Heb jij dat al eens geprobeerd Frits?

Negative K3 fan
24 juli 2004, 13:47
This means that you work the amplifier twice as hard for the same amount of power as you were obtaining from it in the first place.

Dan heb je dus een soort powerbrake... sla twee vliegen in één klap. Neem iig wel een gigantische weerstand met evt koellichaam ofzo erop en het zal wel werken.

Frits van Mourik
24 juli 2004, 23:26
Lord Valve Speaketh:
This is one that gets asked on alt.guitar.amps about twice
a week.
Here goes: While a 4-ohm resistor in series with a 4-ohm speaker is not exactly the same as an 8-ohm speaker load (due to the reactive component being missing from the resistor) the load seen by the amplifier *will* be closer to 8 ohms (leaving frequency out of the equation for the moment) than anything else.

NOW...here's why you *don't* want to do it.

Most of the time, people who ask about this are trying to achieve a certain impedance, to produce more power from their amplifier. (From reading and responding to your post on subwoofer power, I'm going to assume that's what you're trying to accomplish.) What they always wind up forgetting is that THE RESISTOR DISSIPATES POWER just like the speaker
does. If, for instance, you have 100 watts available from the amplifier across an 8-ohm load, and you're driving a load consisting of a 4-ohm resistor in series with a 4-ohm speaker, the speaker will use 50 of the available watts to produce sound with, and the resistor will use the other 50 watts to produce HEAT with (a resistor is a device which turns electricity into heat.) This means that you work the amplifier twice as hard for the same amount of power as you were obtaining from it in the first place.
Bad idea, don't do it. Anyone who recommends this is fulla SHIT, and you can tell 'em Lord Valve Sez So.


Ok, herstel. Er ging al een belletje rinkelenen in de de verte, wist ook wel dat het (ipv speakers een rits weerstanden) vooral gebruikt wordt voor versterker tests.

Als je het wilt proberen Hansies, be my guest, laat dan wel het resultaat weten!

Heb jij dat al eens geprobeerd Frits?

Allmighty L.V. gaat van een heel andere veronderstelling uit,
namelijk om meer power uit je amp te persen, wat idd op deze manier geen nut heeft.
Hansies wil z'n amp juist beschermen tegen misaanpassing.
Da's een heel andere insteek.

Ik gebruik zelf al jaren vier 8 Ohm/25 Watt weerstanden op 'n
transistorkoelplaat: zo kan ik een 2/4/8/16/32-Ohm dummyload maken.
De weerstanden, relatief kleine goudkleurige aluminium blokjes,
(27 x 14 x 14 mm) koop je bij iedere elektronicaboer voor +/- € 2,50.
Die heeft ook nog wel een passend koelplaatje...

En ja, het werkt uitstekend!

Groeten,

Frits

Robbert
25 juli 2004, 00:00
Allmighty L.V. gaat van een heel andere veronderstelling uit,
namelijk om meer power uit je amp te persen, wat idd op deze manier geen nut heeft.
Hansies wil z'n amp juist beschermen tegen misaanpassing.
Da's een heel andere insteek.

Ik gebruik zelf al jaren vier 8 Ohm/25 Watt weerstanden op 'n
transistorkoelplaat: zo kan ik een 2/4/8/16/32-Ohm dummyload maken.
De weerstanden, relatief kleine goudkleurige aluminium blokjes,
(27 x 14 x 14 mm) koop je bij iedere elektronicaboer voor +/- € 2,50.
Die heeft ook nog wel een passend koelplaatje...

En ja, het werkt uitstekend!

Groeten,

Frits

Ik heb weer wat geleerd! ;)

PeeVee
28 juli 2004, 00:36
Ja hoor, dat kan prima!

Houd er alleen rekening mee dat de 4 Ohm weerstand net zoveel vermogen zal dissiperen als de 4 Ohm speaker. Feitenlijk sluit je dus een "dummy load" aan en wordt dus maar de helft van het vermogen effectief gebruikt voor de speaker, de rest van het vermogen gaat verloren (warmte). Je moet dan echt een vette weerstand hebben, liefst op een koelplaat. Er bestaan ook hoog vermogens draad weerstanden maar pas daarmee op; die zijn vaak in de vorm van een spoel en hebben dus een inductieve werking (laag doorlaat). Aangezien je de weerstand en de speaker in serie gaat zetten, zal zo'n spoel je hoog smoren.

Voor een transistor amp is het eigenlijk niet verstandig een speaker aan te sluiten met een lagere impedantie dan op de versterker vermeld staat, bij een buizenversterker komt dat wat minder nauw. Als je echt zacht gaat spelen is het wellicht uberhaubt niet zo'n probleem. Misschien kun je nog ergens een andere 4 Ohm speaker versieren? Wat voor speaker is het eigenlijk? Als het om een ouwe 10" gaat dan heb ik misschien nog wel een 8 Ohm voor je liggen, laat maar weten via PM.

upperlip
25 september 2006, 21:15
ik ben een complete dummy op dat gebied. Ik heb een Marshall 900 dual reverb (100 watt).

Langs achter is er een High/Low schakelaar. Op low geeft ie maar 50 Watt. Ga ik dan de zelfde sound eruit halen, maar op een stiller volume?

Impedance kan switchen tussen 8 en 16 (en daar staat tussen haakjes ook nog 4 bij). Wat doet dit precies?