PDA

View Full Version : Verschillen klassiek of spaans / western



MetalliCat
5 mei 2002, 16:56
Ik ben op zoek naar een akoestische gitaar maar ik weet niet wat ik moet nemen, spaans/western ?? Daarom heb ik ff een paar vragen gemaakt die het kiezen wat simpeler moeten maken;
-Is het zo dat western gitaren een dunnere hals hebben, zoja, is dat voor een beginner als mij makkelijker/moeilijker om te beginnen ?
-Welke stijlen muziek willen beter met western en welke beter met klassiek/spaans ?
-Ik heb al gehoord dat nylon iets makkelijker bespeelbaar is maar zijn dit minieme verschillen of verneem je het toch echt wel ?
-Weet 1 van jullie misschien een goede gitaarshop omgeving Emmen ?
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen, aangezien ik zelf niet al te veel (lees: geen) verstand heb van gitaren, en ik niet alle verkopers vertrouw.
Grtz Danny

fakruis
7 mei 2002, 12:58
Klassieke gitaren hebben een hals van ongeveer 54 mm breedte terwijl steelstrings een hals hebben van gemiddeld 43 mm gemeten ter hoogte van de topkam.
De keuze hangt in de eerste plaats af van de soort muziek die u wenst te spelen.
Voor Zuid-Amerikaanse muziek en klassieke stukken is uiteraard een klassiek instrument aangewezen. Country muziek vraagt eerder een steelstring.

SchaapOpJeHoofd
13 mei 2002, 16:17
Ik kan je aanraden om in de eerste plaats even te zoeken naar oude posts die hierover gingen.

Maar om een antwoord te geven op je vragen:
-Is het zo dat western gitaren een dunnere hals hebben, zoja, is dat voor een beginner als mij makkelijker/moeilijker om te beginnen ?

I.h.a. hebben western gitaren inderdaad een smallere hals, deze is over het algemeen ook op een andere plek aan de body bestigd (bij de 14e fret ipv de 12e). Als je kleine handjes hebt is een brede hals wat onhandig, maar bij een smalle hals is het in het begin moeilijker om de snaren gooed te laten klinken zonder deze te dempen (ze zitten per slot van rekening sichter bij elkaar). Dit is volgens mij bij veel beginnende gitaristen een van de grootste struikelblokken.

-Welke stijlen muziek willen beter met western en welke beter met klassiek/spaans ?

De naam zegt het al. Western is goed voor country e.d. De meeste unplugged nummers (Clapton, K's Choice etc) die je tegenwoordig hoort worden op een western gespeeld. Spaans leent zich meer voor spaanse muziek. Luister eens naar een aantal gitaarriedeltjes bij Enrique Iglesias (in zijn pre-slechte-liedjes-met-bekende-vrouwen-in-de-clip tijdperk)

-Ik heb al gehoord dat nylon iets makkelijker bespeelbaar is maar zijn dit minieme verschillen of verneem je het toch echt wel ?

De spanning op een western is hoger en de laagste 3 snaren zijn meestal dikker, dus moet je harder drukken om te spelen zonder ratelen. Bovendien is nylon minder snijdend.

-Weet 1 van jullie misschien een goede gitaarshop omgeving Emmen ?

Helaas, kijk even op scoot.nl

Als ik zo mn verhaal teruglees lijkt het alsof ik de voorkeur geef aan klassiek maar dat is niet zo. Hoewel het makkelijker bespeelbaar is en je voor minder geld een kwalitatief goede klassieke gitaar kan vinden, ben ik zelf toch veel meer gecharmeerd van het geluid van een western gitaar. Luister een beetje in de winkel, vraag of de verkoper je wat wil voorspelen als je dat zelf niet wil.

Succes ermee!

MetalliCat
13 mei 2002, 16:30
OK, hier heb ik wat aan :grin:
Bedankt.

Stefan16384
16 mei 2002, 01:19
Op de vraag of nylon makkelijker speelt als metaal wil ik wel ff wat zeggen. Dit lijkt een persoonlijke kwestie te zijn. Op de een of andere manier vind ik zelf nylon een absolute ramp, terwijl ik wel degelijk de tijd heb genomen om het te proberen. Metalen snaren gaan prima. Anderen (zelfs met kleinere handen) vinden nylon echter helemaal geweldig dus....

MetalliCat
16 mei 2002, 18:45
Ja dat ben ik met je eens, ik denk dat het bij iedereen verschilt maar ik heb verschillende western en klassieke gitaren bespeeld en western bevalt me veel beter, het is ietsje harder drukken en soms wat last van de vingers maarja, dat wil ik wel voor lief nemen want ik vin het western-geluid gewoon way cooler, daarbij valt klassiek naar mijn mening in het niet. Klassiek wil so wie so niet best want ik speel nu op een electrische met de hals net zo dik als een western, en die van een klassieke is nogal wat dikker.

Boer Bavo
9 juni 2002, 13:46
Hetgeen volgens mij het belangrijkste is, is de actie van een gitaar. Hoe verder de snaren van de hals liggen, hoe moeilijker de gitaar speelt. Logisch, want je moet de snaar dieper indrukken dan.
Stalen snaren zijn wel harder dan nylon snaren, dus heb je meer last van die slechte actie op een gitaar met stalen snaren.
De meeste "goedkopere" gitaren hebben last van een nogal slechte actie. Daarmee ook dat de meeste beginnende gitaristen eigenlijk meer "pijn lijden" dan ze zouden moeten lijden. :smile: Als ze nu is gewoon die actie deftig zouden laten afstellen.... (en dat is echt niet zo moeilijk :smile: )