PDA

View Full Version : steel strings



Moonchild
5 mei 2002, 16:38
kan je steel strings ook op je klassieke gitaar doen? ik pakte dat ding voor de gein eens weer uit de tas, ik had er al lang niet meer op gespeeld, en ik vond die nylon snaren wel heel matig klinken, ik vind t geen lekker geluid, dus ik dacht ik koop een setje stalen snaren erop, maar ik vraag t hier eerst ff of iemand dat wel eens heeft geprobeerd?

MetalliCat
5 mei 2002, 17:05
Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar ik geloof niet dat je steelstrings op aan klassieke gitaar kan zetten en ook geen nylon op een western gitaar. De hals etc van een klassieke gitaar is berekend op de trekkracht van een nylon gitaar, aangezien er op stalen snaren veel meer kracht staat heb je een dikke kans dat je hals kromtrekt of je brug springt los of je snaren schieten los, een stalen setje snaren trekt ongeveer 20 kg meer aan de hals/bovenblad.

aadplagiaat
5 mei 2002, 20:30
Ik heb genoeg kromme gitaren gezien. Het KAN NIET goed gaan.
Overigens de klank van een klassieke gitaar is nu eenmaal anders dan een flat-top of accoustische. Gewoon een kwestie van smaak en dus wennen. Denk erom dat er effectapparaten zijn die de klank van een klassieke gitaar namaken. Zal toch wel ergens voor zijn?

Eventueel eens nieuwe NYLON snaren erop zetten?

fakruis
6 mei 2002, 13:31
Bij een steelstring gitaar is er in de hals een metalen stang ingebouwd die de grotere trek van de snaren moet compenseren. Ook de steunbalkjes onder het bovenblad zijn helemaal anders aangebracht. M.a.w. een klassieke gitaar verdraagt geen stalen snaren, het is er niet voor gebouwd.

Aragorn
6 mei 2002, 22:17
Zie topic Stalen snaren vs Nylon snaren

Moonchild
7 mei 2002, 02:47
jah ok ok ik heb het nu wel begrepen :wink: