PDA

View Full Version : afstellen yamaha cpx 5



Baker
20 juli 2004, 22:22
test

Baker
20 juli 2004, 22:22
Heb net een paar weken geleden een yamaha CPX gekocht bij onze vrienden van Feedback. Bevalt prima! lekker standaard gitaartje voor erbij. Ideaal voor die paar akoestische optredens die ik heb. Wat ik vooral fijn vind is dat ie zo heerlijk makkelijk speelt! :)

Mischien wel iets Te makkelijk :( De snaren liggen wel heel erg dicht bij de hals. Een paar snaren komen net iets te makkelijk tegen de fretten aan als je iets harder aanslaat. Nou vroeg ik me af, is dat makkelijk af te stellen? Op mijn LP kun je de brug heel makkelijk naar boven of beneden halen, en vervolgens intoneren. Op een akoestische gaat dat niet......

Nou is de hals kaarsrescht. Misschien wel iets TE recht. Hij is namelijk 100% recht. (voor zover ik kan zien) iets bijstellen en de kromming iets doen toenemen? welke kant moet ik dan opdraaien en hoeveel slagen?

Of kan ik er maar beter niet aan beginnen en terug gaan naar feedack?

bert k
21 juli 2004, 00:25
Ik zou de hals voorlopig gewoon recht laten. Het makkelijkste is een wat hoger brugkammetje te plaatsen. Niet duur, paar euro (bij Feedback. Zorg wel dat je de goede breedte hebt, hij mag niet in het gleufje rammelen. Als je het koopt is het kammetje veel te hoog, dus dat moet je aan de onderkant afschuren tot je de gewenste hoogte hebt. Leuk langdurig klusje, maar het kan eigenlijk niet foutgaan. Zorg dat de onderkant goed vlak blijft.