PDA

View Full Version : akkoorden



wolfway
20 juli 2004, 19:28
ellow iedereen, mijn basgitaar zou binnen een paar dagen binnen moeten zijn (nu hopen dat de winkel zich aan zen belofte kan houden :D want het is al lang dan ze gezegd hadden)

nu, ik ga pas les kunnen volgen in september ofzo, en ik zou toch al wat willen oefenen... dus ik zocht achter akkoorden, en ik vond dan een programmatje, maar ik snapte er NIETS van ik kreeg iets zoals dit:

http://users.pandora.be/wolfway/akkoord.bmp

ik heb hier nu maar op wat-dan-ook gedrukt, ik snap er dus geen bal van :cry:

zou iemand me een site kunnen geven waar alle BASISAKKOORDEN opstaan? ik heb echt niets bruikbaars gevonden op www.google.be enz enz... dus ik hoop dat jullie dat hebben, dat jullie me een site of een prent kunnen geven met alle basisakkoorden, ik ken er dus niets van dus liefst niet te moeilijk

alvast bedankt :wink: 8)

TheLunatic
20 juli 2004, 19:50
Het plaatje wat je post is in elk geval niet voor basgitaar maar voor gewoon gitaar ...

Een akkoord is een samenklank van meerdere tonen. Dat is eigenlijk niet echt wat je met een basgitaar doet (in de basis ...). De gitarist speelt een bepaald akkoord, bijvoorbeeld een A akkoord, en de bassist speelt daar dan een A-noot bij. Waarbij de bassist dus maar 1 snaar aanslaat, terwijl de gitarist er meerdere (akkoord) aanslaat.

AntY
20 juli 2004, 23:58
vraag of je alvast een proefles kan krijgen, dan begin je tenmisnte niet op de verkeerde manier kwa stand vna je hand en zou.

begin geowon wat muziek te spelen die je leuk vindt en simpel is. dingen als skunk anansie en nirvana bijvoorbeeld: oersimpel.

download het programma powertab van powertab.com of zo (google ff). de tabs kan je downloaden op powertabs.net. dan kan je zien welk vakje op welke snaar je moet indrukkne en zo.

suc6, en bij vragen moet je ze maar gewoon stellen hoor!

frenske
21 juli 2004, 15:10
Oei, oei! Ik geloof dat wolfway niet helemaal snapt wat bassen inhoudt. De bas speelt normaal gesproken geen akkoorden, maar alleen noten van een akkoord. Het spelen van akkoorden (meer noten tegelijk) op een bas is dodelijk vermoeiend en meestal kunnen de vingers de spreiding niet aan. Soms worden er twee noten tegelijk gespeeld, maar dat is dus een deel van akkoord (bv Color Me Once - Violent Femmes).

http://www.wheatdesign.com/bassbook/ geeft een goed (en gratis) overzicht van akkoorden, noten, grepen e.d.

Wilbert
22 juli 2004, 02:01
Frenske, luister eens naar Jaco pastorius en zeg dan niet meer van dit soort onzinnige dingen. En gebroken akkoorden zijn ook akkoorden. Ik mag toch hopen dat je niet alleen de grondtonen gebruikt in je muziek...

www.vanafvandaag.tk
22 juli 2004, 09:31
??? Grondtonen zijn hele andere dingen dan de "noten uit een akkoord" .
Noten van een gewoon G akkoord bijvoorbeeld zijn de G, B en de D. De grondtoon is de G.

Bovendien heeft Frenske het over "normaal gesproken" en je kunt met de beste wil ter wereld iemand als Jaco pastorius als normaal beschouwen toch? :-D

Je zult het toch met Frenske eens zijn dat gemiddeld genomen een bassist vaak maar 1 noot tegelijk aanslaat. Ik speel zelf ook graag eens een akkoordje, vooral naar een refrein toe bijvoorbeeld, maar gemiddeld genomen speel ik (net als de rest van de bassisten) maar 1 noot tegelijk.

Dandelion
22 juli 2004, 11:22
Frenske, luister eens naar Jaco pastorius en zeg dan niet meer van dit soort onzinnige dingen. En gebroken akkoorden zijn ook akkoorden. Ik mag toch hopen dat je niet alleen de grondtonen gebruikt in je muziek...

Je hebt op zich gelijk, maar come on... Pastorius heeft niets te maken met wat 'doorgaans' op bas wordt gespeeld, dus om nu gelijk te gaan roepen dat Frenske onzinnige dingen roept....
En als je net begint met bassen, doe je niet zo heel veel van pastorius lijkt me
8-)

Dandelion
22 juli 2004, 11:23
dubbelpost...
forum is een beetje aant prutsen...

frenske
22 juli 2004, 12:42
Anyway, wolway check http://www.wheatdesign.com/bassbook/

Het heeft me ook heel goed geholpen in het eerste jaar. Volgend jaar kun je denken over het spelen van akkoorden op de bas alla Jaco of gebroken akkoorden alla Justin Chancellor.

En Wilbert je hebt gelijk, op een bas kun je ook akkoorden spelen en nee je hebt niet gelijk, meeste bassisten spelen andere noten uit een akkoord ipv de grondtoon alleen. God verhoede dat laatste!

Wilbert
22 juli 2004, 14:05
??? Grondtonen zijn hele andere dingen dan de "noten uit een akkoord" .
Noten van een gewoon G akkoord bijvoorbeeld zijn de G, B en de D. De grondtoon is de G.
[...]
Ik speel zelf ook graag eens een akkoordje, vooral naar een refrein toe bijvoorbeeld, maar gemiddeld genomen speel ik (net als de rest van de bassisten) maar 1 noot tegelijk.
Als je nu in één maat speelt: "G B D B" terwijl de gitarist een Gmajeur ramt (of voor mijn part een G powerchord), dan heb je maar één noot tegelijk gespeeld, en toch het hele akkoord. Dat is een gebroken akkoord. En ik snap inderdaad dat niet iedereen speelt als Jaco Pastorius (ik ook niet), maar akkoordleer is onmisbaar voor iedere muzikant. Als bassist ben je de schakel tussen het ritme en de melodie. En als er dan op een forum voor bassisten gezegd wordt dat akkoorden er op de bas niet toe doen, dan ga ik daar hard tegenin, want het is klinkklare onzin. Als je weet hoe je een akkoord kunt pakken, kun je veel makkelijker een lijntje verzinnen met de tonen uit dat akkoord. Dat is ook voor een beginner een goede les.

Horus
22 juli 2004, 17:02
Ik vind het leren van akkoorden voor een bassist heel erg belangrijk, maar daarmee bedoel ik niet 3 of meer tonen tegelijk. Als je akkoordenleer snapt, dan kan je makkelijk zelf baslijnen maken, arpeggio's spelen, samenklanken (dus 2 noten tegelijk) en solo's bedenken.

Indiana Joost
4 augustus 2004, 00:57
begin geowon wat muziek te spelen die je leuk vindt en simpel is. dingen als skunk anansie en nirvana bijvoorbeeld: oersimpel.

Okay Skunk Anansie is dus NIET oersimpel. Luister eens naar "Little Baby Swastikka" en "Twisted (Everyday Hurts)" en natuurlijk "Hedonism". Als je het precies zo speelt als Cass Lewis is dat niet iets om meteen mee te beginnen. Sowieso is het makkelijker om te beginnen bij een bassist met minder variaties, loopjes etc. Die jongen heeft z'n bas net twee weken!
Nirvana is over het algemeen wel prima te doen idd.

Anavrin
4 augustus 2004, 01:57
akkoorden, ja, die gebruik ik eigenlijk best vaak, maar da's meer omdat ik anders te snel mijn linkerhand moet verzetten, of te snel met mijn vingers naar andere vakjes moet en dergelijke. Kortom, ik gebruik akkoorden voornamelijk omdat ik lui ben :oops:

een simpel akkoord, wat wel goed klinkt op bas, is:
A--7--
E--5--
Deze kun je overal heen schuiven (dus bijvoorbeeld:
A--10--
E---8---)
want het is eigenlijk gewoon tweederde van een powerchord op gitaar.

Wormaap
4 augustus 2004, 02:09
akkoorden, ja, die gebruik ik eigenlijk best vaak, maar da's meer omdat ik anders te snel mijn linkerhand moet verzetten, of te snel met mijn vingers naar andere vakjes moet en dergelijke. Kortom, ik gebruik akkoorden voornamelijk omdat ik lui ben :oops:

een simpel akkoord, wat wel goed klinkt op bas, is:
A--7--
E--5--
Deze kun je overal heen schuiven (dus bijvoorbeeld:
A--10--
E---8---)
want het is eigenlijk gewoon tweederde van een powerchord op gitaar.

Da's zelfs'n volledig gitaar powerchord :P De andere 1/3e is gewoon een verdubbeling van de grondtoon.
En ja ik weet dat je dat waarschijnlijk allang wist, maar ik wilde gewoon even betweterig doen :cool:

Bastijn
8 augustus 2004, 10:22
jongens nu we het er toch over hebben; wanneer spelen jullie in nummers akkoorden? en spelen jullie dan ook andere akkoorden dan poweraccs?

Horus
8 augustus 2004, 10:41
Ik speel wel eens aan het einde van een frase of couplet of refrein een groot of klein akkoord, of aan 9 akkoord (maar ik heb maar een 4 snarige bas, dus dat wordt dan priem-kwint-9-terst). Voor de rest speel ik eigenlijk geen akkoorden in een bandformatie.

Wilbert
8 augustus 2004, 13:12
Ik speel akkoorden eigen vooral door flagioletten toe te voegen aan de grondtoon. Niet echt op makkelijk te typeren tijdstippen... meestal als de rest van de band niet al te druk is.

Anavrin
9 augustus 2004, 12:28
bij ons zit er een soort van bridge in een liedje, en daar speel ik in principe geen powerchord. Ik speel daar namelijk:
F---7------8
C--5------6
(wij spelen in D, oftewel D-G-C-F)
Dat zijn dan de 2 akkoorden, die ik dan open aansla, en lekker uit laat klinken.

Bastijn
9 augustus 2004, 12:56
om zelf een deel van mn vraag te beantwoorden:
als de gitaristen een akoustische plukrif spelen, en ik daar eigenlijk alleen aan het begin van de maat de grondtoon van speel, heb ik wel eens de neiging om het poweracc te pakken (incl het octaaf), die rustig aan te slaan, met een chorus erover. klinkt heerlijk.

Bastijn
9 augustus 2004, 12:59
Ik speel akkoorden eigen vooral door flagioletten toe te voegen aan de grondtoon. Niet echt op makkelijk te typeren tijdstippen... meestal als de rest van de band niet al te druk is.

hoe doe je dat precies dan? en welke flagioletten over welke tonen?

Wilbert
9 augustus 2004, 21:00
Daar zijn duizend manieren voor. Je moet je realiseren dat de flagiolet bij je 12e fret een octaaf hoger is dan de snaar, de volgende flagiolet (bij de 7e fret) is nog een kwint hoger, de derde flagiolet (bij de 5e fret) is nog een kwart hoger, dus in totaal 2 octaven hoger dan de open snaar, de daaropvolgende flagiolet is te vinden bij de 4e en/of de 9e fret en is 2 octaven en een grote terts hoger dan de open snaar en de flagiolet net na de derde fret is 2 octaven en een kwint hoger dan de open snaar (etc. etc.) Deze noten kun je gewoon gebruiken wanneer je wilt. Dus leer uit je hoofd waar de flagioletten zitten en welke noten het zijn, dan kun je ze gebruiken om akkoorden te maken.

voorbeeld:

------------
-----7-----
-----4-----
-----5-----
allemaal flagioletten

Luister eens naar portrait of tracy van Jaco Pastorius...

------------
-----4------
-----5------
-----3*----
De 3* is een "gewone" noot, de andere twee zijn flagioletten