PDA

View Full Version : Galmveer slaat op hol op verend podium



HaTim
20 juli 2004, 09:41
Sommige podia, vooral die bestaan uit van die aanschuifelementen veren nog al.
Als iedereen dan begint te swingen gaat het podium tekeer. Kennen jullie het probleem van de galmveer die tijdens het spelen op hol slaat. Er zit dan niets op dan de galm op 0 te zetten. Sommige versterkers hebben hier meer last van. Is er een oplossing voor?

Mr.Jay
20 juli 2004, 12:36
Sommige podia, vooral die bestaan uit van die aanschuifelementen veren nog al.
Als iedereen dan begint te swingen gaat het podium tekeer. Kennen jullie het probleem van de galmveer die tijdens het spelen op hol slaat. Er zit dan niets op dan de galm op 0 te zetten. Sommige versterkers hebben hier meer last van. Is er een oplossing voor?

Je kunt
a het doen zoals Dick DALE vroeger >
die hing de reverb aan een touw aan het plafond en als hij het nodig vond gaf ie daar een knal tegen voor een te gek effect !
of
b) probeer je amp zo stabiel mogelijk te plaatsen en leg de veer IN de amp op een dun laagje schuimrubber.
c) ....een digitale galm kopen

JaY

Rutger
20 juli 2004, 18:01
die hing de reverb aan een touw aan het plafond en als hij het nodig vond gaf ie daar een knal tegen voor een te gek effect !

ha ha, vet! :lol:

Harry
21 juli 2004, 10:33
het dempen van de veer is wel een goed iedee denk ik, bij veel versterkers ligt dat ding gewoon in een zakje op de bodem.......

Mr.Jay
21 juli 2004, 12:09
het dempen van de veer is wel een goed iedee denk ik, bij veel versterkers ligt dat ding gewoon in een zakje op de bodem.......

een laag schuim onder de veer wil veel helpen.
Bij ouwere versterkers is het ook vaak dat de veer "versleten" is > doorhangt , de veren raken dan eerder de kast.
Je zou dan beter een nieuwe veer kunnen kopen.

JaY

HaTim
22 juli 2004, 10:40
Bedankt voor de tips. Ik zal een plak schuimrubber onder de veren plakken. Vreemd dat dat al niet standaard wordt gedaan. Het zijn de kosten niet zou je zeggen.

Mr.Jay
22 juli 2004, 10:53
Bedankt voor de tips. Ik zal een plak schuimrubber onder de veren plakken. Vreemd dat dat al niet standaard wordt gedaan. Het zijn de kosten niet zou je zeggen.

Onder de veren plakken.......?
Bij een Fender zit die veerbak op een karton geschroefd, dan vaak in een tas. Je moet gewoon een 2 cm. laagje zacht schuimrubber onder die tas of karton leggen, scheelt al een hoop.
Als je de veerbak even losschroefd , kun je meteen even checken of de veren niet "doorhangen" , dan raken ze nl. al vrij snel de dat karton of de plank wara ie op ligt > dát hoor je dus !

JaY

bobdieleman
22 juli 2004, 12:21
op marktplaats is een dubbele veer van accutronics te koop. is het een lastig karwij om die in een london city top te bouwen?? Ik heb geen flauw benul hoe dat zou moeten, maar er staat bij dat er bevestigingsmateriaal bij zit.

Dirk_Hendrik
22 juli 2004, 12:38
Behalve de veer heb je ook een hoeveelheid driver elektronika nodig. Ik vermoed dat die er niet bij zit.

bobdieleman
22 juli 2004, 13:31
dus voor een leek als ik, kan ik daar maar beter niet aan beginnen?

Robbert
22 juli 2004, 16:07
dus voor een leek als ik, kan ik daar maar beter niet aan beginnen?

Idd ;)

Mr.Jay
22 juli 2004, 18:21
dus voor een leek als ik, kan ik daar maar beter niet aan beginnen?

NUTTIGE TIP :
er staan vaker veren aangeboden op marktplaats >
Koop ze niet ! > je wilt niet weten ( zo te merken weten velen er ook veel te weinig vanaf, ze worden gewoon aangeboden als zijnde ALLROUND inzetbaar, duh........)
hoeveel verschil er in die onderlinge exemplaren zit qua impedanties > zal STERK zijn als ze voor jouw versterker geschikt zouden zijn.
Ik heb zelf wel es info gevraagd over zo'n "koopje", krijg je vaak niet, of ik zie meteen dat ik er niks aan heb.
Als de ingangs- en uigangsimped. niet juist zijn voor jouw REVERB-circuit heb je er gewoon helemaal niks aan !
Dus afblijven zou ik zeggen.
DAARNAAST heb je bij een veer het probleem dat ie echt slecht kan klinken, en er is niks ergers dan een slechte galm, verpest je hele sound.
Mijn advies als je een andere veer moet hebben > koop een nieuwe, en ga em beluisteren alvorens aanschaf.

enne.....inbouwen in een non-reverb versterker is een stap die je gewoon NIET moet zetten. Je moet je totale amp verbouwen en een nieuw circuit toevoegen > dat ook meteen je sound verandert.
Koop dan een externe reverb, veel handiger.

JaY

Dirk_Hendrik
22 juli 2004, 20:23
JaY,

Goede post met alléén maar ontzettende waarheden die je uit ervaring moet hebben daar zelfs de elektroboer je dat niet verteld als je er daar ééntje zou bestellen. . Zou in de FAQ moeten staan!

Robbert
22 juli 2004, 20:38
Reverb kopen? Heb er nog zo eentje staan :D

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=3734611341

Mr.Jay
22 juli 2004, 21:11
Reverb kopen? Heb er nog zo eentje staan :D

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=3734611341

MOOOOI > échte TUBE-REVERB ! :-D

JaY

Robbert
22 juli 2004, 21:36
;)

Dat ding is zo verschrikkelijk lo-fi en bij normaal aanslaan begint het beestje al te schreeuwen. Dat zal wel verklaren waarom ze zo zeldzaam zijn; niemand die er iets mee kan :D

Rutger
22 juli 2004, 23:16
in een pvc pijp :o

bobdieleman
23 juli 2004, 01:10
laatst een holy grail getest, maar die heeft een vervelende volume drop, vreemd dat niemand dat nog heeft opgemerkt...

Mr.Jay
23 juli 2004, 13:35
laatst een holy grail getest, maar die heeft een vervelende volume drop, vreemd dat niemand dat nog heeft opgemerkt...

Ik gebruik naast mijn "pas-eigen-gebouwde-eindelijk-af-TubeReverb-kloon" een H&K REPLEX > erg goed ding moet ik zeggen met true-bypass en REVERB + buisje met warme sound > tevens 2 bandecho "koppen" simulatie.
Geen goedkoop apparaat, wél kwaliteit en 3 standen onder de knoppen.
Absoluut geen verlies.

JaY

bert k
27 juli 2004, 14:59
Een Great British Spring! Die ken ik, die zijn mooi! (Alleen de naam al :) )Aanrader voor elke studio...