PDA

View Full Version : zoemende snaar



Rock&Roll
19 juli 2004, 15:46
ik heb op mijn tele last van een zoemende kleine e-snaar. het maakt zo'n beetje het geluid van fretbuzz, maar dat is het helaas niet. het klinkt ook enkel zo als ik de snaar open speel...is het dan een probleem met de topkam ofzo?? of is het iets ernstigers? ik kan normaal gezien alle kleine probleempjes met een gitaar zelf oplossen, maar hier vind ik echt geen werkende oplossing...

birt
19 juli 2004, 15:49
ik heb op mijn tele last van een zoemende kleine e-snaar. het maakt zo'n beetje het geluid van fretbuzz, maar dat is het helaas niet. het klinkt ook enkel zo als ik de snaar open speel...is het dan een probleem met de topkam ofzo?? of is het iets ernstigers? ik kan normaal gezien alle kleine probleempjes met een gitaar zelf oplossen, maar hier vind ik echt geen werkende oplossing...

er is iets op je gitaar of in je omgeving dat meetrilt met die snaar, iets aan de brug? of aan de stemmekanieken?

Bluesbreaker
19 juli 2004, 15:54
op mijn afgeragde Ibanez grx 40 trilt ook alles mee, stemmechanieken, brug, brugzadels, alles kan dus :)

Rock&Roll
19 juli 2004, 16:04
normaal gezien trilt er niets mee, dat kan bijna niet. ik merk ook dat de resonantie en geluidssterkte verminderd zijn...

jw009
19 juli 2004, 16:11
te oude snaar misschien?

fred dons
19 juli 2004, 17:38
je topkam kan inderdaad meetrillen (in de gleuf) je kunt dat testen
door de snaar na de topkam in te drukken als je hem aanslaat
als de zoem verdwijnt kun je dat oplossen door de snaargeleider iets lager te zetten
als dat niet helpt en je weet zeker dat het niet een loszittend stelschroefje
in je brugzadel is dan kun je met een stukje fijn schuurpapier (vanaf 360 grit) de gleuf iets wijder schuren (dit natuurlijk als je geen fijne vijl hebt)
altijd schuin naarbeneden richting de kop vijlen of schuren !

Rock&Roll
19 juli 2004, 19:53
dat was inderdaad een handige tip. ik heb eens geprobeerd om de snaar na de topkam in te drukken, maar helaas verandert dit niets aan de buzz.
ik weet nu echt niet meer wat het kan zijn...