PDA

View Full Version : Strathals finishen



DarknessAwaits
19 juli 2004, 11:32
Ik ben sinds enige dagen in het bezit van een Allparts Stratocaster nek :-D , maar deze is nog niet gefinished. Hoe kan ik dit het beste doen? Het is een maple/maple nek.

michielv
19 juli 2004, 12:13
Dat ligt er een beetje aan waar je van houdt: wel/geen lak. Als je wilt olien moet je dit wel blijven doen (af en toe, niet elke dag of zo). Olien is ook het simpelste maar is wel vrij definitief: de meeste laksoorten hechten niet op geolied hout. Om dit te doen zou je gewoon (kleurloze?) teakolie kunnen gebruiken.

Zelf hou ik wel van gelakte halzen en smeer ik er een dun laagje blanke parketlak van Glitsa op. Voordeel is dat het snotglad wordt, nadeel is dat de lak een paar maanden moet uitharden voordat het zover is. Oh ja, gewoon over de frets heen lakken, doet Fender ook.

In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe nek, allparts schijnt wel goed te zijn :D.

DarknessAwaits
19 juli 2004, 13:37
een paar maanden :(

Maar over de frets heen lakken? Dan krijg je toch zeker een residu op de frets? Wat is de standaard procedure van Fender, lakken? Ik heb nml. een Fender Strat Mex, maar die hals vind ik nou bepaald lekker glijden, op sommige plaatsen zeker wat te stroef.

Sir Peckerkäse
19 juli 2004, 18:44
de lak slijt vanzelf wel van de frets af

DarknessAwaits
19 juli 2004, 20:47
na even rondgesnuffeld te hebben ben ik dit tegengekomen: http://www.manchesterguitartech.co.uk/kitheadstock.html

Daar gebruiken ze ook lak, maar die is binnen enkele dagen gebruiksklaar... is hier misschien ook iemand die weet hoe daar aan te komen is?

michielv
20 juli 2004, 10:37
Geen idee, de glitsa die ik gebruik is de oude variant (parketlak dus) maar misschien dat de huidige versie (waterbasis, is nog beter voor het milieu ook) een stuk sneller droog is. Op zich is de lak die ik gebruik ook wel snel droog alleen istie officieel uitgehard na een paar maanden.

Volgens mij is er wel een glitsa versie voor trappen die wat sneller droog is.

fred dons
20 juli 2004, 17:23
all parts necken hebben zijn al geseald waardoor lakken een stuk makkelijker gaat
als je geen residu op je frets wilt bij het lakken zul je de frets moeten afplakken met schildersplakband, gewoon een stuk tape er overheen
en met een exacto mesje bijsnijden tot aan de fret

dan gewoon met een bus autolak van de halfords lakken (niet die goedkope van eur 4,50 maar die van eur 9 (+/-))
wat ik doe is eerst de toets lakken en de voorkant van de kop (toets is het moeilijkst om dat je niet bij kan schuren) je legt de hals daarvoor plat
op zijn rug en spuit op een afstand van 30 cm in 2 a 3 banen over de toets, dat doe je 2 keer met 20 minuutjes pauze er tussen
dan laatje hem 24 uur drogen (plat zodat je geen zakken in de lak krijgt)
en herhaal je dit process nog 1 keer
de volgend dag schroef je een plafond haak in 1 van de gaten van de halsbevestiging zodat als je de achterkant van de hals gaat lakken je hem daarna kan ophangen en ook beet kan houden tijdens het lakken
(tis beter om hem niet meer neer te leggen omdat tijdens het lakken ook oudere lak lagen weer wacht zachter worden vanwege de oplosmiddelen die in de lucht zweven tijdens het spuiten)
De achter kant is het makkelijkst te lakken omdat door de vorm van de hals de lak vanzelf strakt trekt en daardoor sneller gaat glanzen
dit doe je volgens de zelfde procedure lakken als de voorkant (als je hier zakken krijgt is het natuurlijk wel weg te schuren (400 grit, nat maar pas na een dag drogen gaan schuren)
dan een week laten uitharden, indien nodig met 600 grit of hoger ligt opschuren en als laatste met commandant 4 polijsten (worden je frets ook super mooi van)
succes

DarknessAwaits
21 juli 2004, 00:15
Hartstikke bedankt! Enige puntje: hier hebben we geen halfords (dan moet ik 50km ofzo rijden), zou het ook gaan met andere autolak (ik geloof dat ze hier Motip verkopen).

SwoopInDown
21 juli 2004, 08:05
Hartstikke bedankt! Enige puntje: hier hebben we geen halfords (dan moet ik 50km ofzo rijden), zou het ook gaan met andere autolak (ik geloof dat ze hier Motip verkopen).

Ik heb laatst ook een gitaar gelakt met motip lak, en dat ging perfect. Glimt als een spiegel :) Als ik me niet vergis verkopen ze bij halfords ook motip, maar dat weet ik niet 100% zeker.

fred dons
21 juli 2004, 09:52
ik gebruik zelf eerlijk gezegd ook motip :D
het wordt niet zo hard als de lak halfords maar ik heb er in het gebruik minder problemen mee (bij de halfords wil de lak nog wel eens slecht reageren en kun je bij nieuwe lagen ongewenste chemische reakties krijgen)
en het is oook goedkoper :lol:

als je bodies met motip gaat lakken hou er dan wel rekening mee dat voor grotere oppervlakken het 6 weken duurt voor dat de lak uitgehard is
(voor nekken is dat +/- een week)

DarknessAwaits
21 juli 2004, 11:53
Is het met motip dan precies dezelfde procedure als je al eerder beschreven hebt?

fred dons
21 juli 2004, 12:28
de procudere is zelfs helemaal beschreven met motip in het achterhoofd
:D
(werkt overigens ook met andere laksoorten alleen harden die wat sneller
en zijn de droogtijden wat korter)