PDA

View Full Version : Ongewenste GAS attack !



guvnor
19 juli 2004, 09:47
Net als iedereen hier heb ik regelmatig last van GAS. Op zich nooit zo'n groot probleem, maar in dit geval is het niet zo leuk meer.
Ben namelijk verliefd geworden op een prachtige hollowbody (geen semi maar echte holle jazzkast). Mijn financiele situatie laat het echter niet toe dat ik die gitaar kan kopen en dus moet een andere gitaar het veld ruimen. In dit geval gaat het om mijn enige Les Paul type gitaar (Epi LP classic/birdseye met SD pups) en tevens ook de enige gitaar met HB's.
Nou ben ik dus bang dat ik die gitaar wel heel erg ga missen... Ik hou wel van een beetje Gary Moore, Santana enz... Heb als alternatief alleen nog een Strat met Texas Specials.

Kunnen jullie helpen met wat pro's en cons..? Wat kan ik bijvoorbeeld spelen behalve Jazz op zo'n hollowbody (btw ik speel nog geen jazz) ? Hoeveel overdrive kan een hollowbody op huiskamervolume aan zonder te gillen als een speenvarken ? Zou een beetje dirty blues mogelijk zijn of is ie alleen bruikbaar voor ultra clean ? Kan ik maar beter wat anti GAS pillen nemen en gelukkig zijn met wat ik heb ?

HELP...!!!!

Anders Destium
19 juli 2004, 10:32
Je kunt stevig rocken op een hollowbody, maar dan moet je wel de goede pups hebben (en die zitten er standaard vaak niet op). Als je bijna zeker weet dat je de gitaar die je nu hebt gaat missen moet je hem natuurlijk niet verkopen, en sparen :)

gerrekat
19 juli 2004, 10:37
Ted Nugent spaalt ook op een semi hollowbody LOL zelfs in combinatie met 5150's dus dat kan best scheuren als je wil!

je moet wel iets meer letten op feeback natuurljk wat dat doen ze een stuk sneller dan solid bodies, ik heb wel eens punkbands gezien die er handdoeken en t shirts in propten om feedback tegen te gaan!

Mithrandir
19 juli 2004, 10:55
Wat voor een hollow-body heb je op het oog, als het echt een jazz-bak is zul je er niet echt op kunnen rocken, maar een rauwe blues sound lukt meestal wel. In een echte jazz bak ga je ook geen andere pups gooien om ook rock te kunnen spelen.

Een semi-hollow is toch wat geschikter als je van plan bent wat meerdere stijlen te spelen, ik denk dat je ook met een gerust hart je epi kunt inruilen voor een goeie semi-hollow van bijvoorbeeld hofner / deArmond / epiphone / ibanez.

jaywalker
19 juli 2004, 12:21
Net als iedereen hier heb ik regelmatig last van GAS. Op zich nooit zo'n groot probleem, maar in dit geval is het niet zo leuk meer.
Ben namelijk verliefd geworden op een prachtige hollowbody (geen semi maar echte holle jazzkast). Mijn financiele situatie laat het echter niet toe dat ik die gitaar kan kopen en dus moet een andere gitaar het veld ruimen. In dit geval gaat het om mijn enige Les Paul type gitaar (Epi LP classic/birdseye met SD pups) en tevens ook de enige gitaar met HB's.
Nou ben ik dus bang dat ik die gitaar wel heel erg ga missen... Ik hou wel van een beetje Gary Moore, Santana enz... Heb als alternatief alleen nog een Strat met Texas Specials.

Kunnen jullie helpen met wat pro's en cons..? Wat kan ik bijvoorbeeld spelen behalve Jazz op zo'n hollowbody (btw ik speel nog geen jazz) ? Hoeveel overdrive kan een hollowbody op huiskamervolume aan zonder te gillen als een speenvarken ? Zou een beetje dirty blues mogelijk zijn of is ie alleen bruikbaar voor ultra clean ? Kan ik maar beter wat anti GAS pillen nemen en gelukkig zijn met wat ik heb ?

HELP...!!!!


als je bang bent dat je er spijt van krijgt moet je het gewoon niet doen.

guvnor
19 juli 2004, 13:10
spijt... als ik logisch nadenk dan ben ik bang dat ik inderdaad spijt ga krijgen. Wanneer je echter last hebt van GAS dan wil dat logisch nadenken niet helemaal...

Maar als het klopt wat Mithrandir zei en een beetje rauwe blues moet kunnen dan ben ik al enigszins tevreden.

Thijssie
19 juli 2004, 13:18
Ted Nugent spaalt ook op een semi hollowbody LOL zelfs in combinatie met 5150's dus dat kan best scheuren als je wil!

je moet wel iets meer letten op feeback natuurljk wat dat doen ze een stuk sneller dan solid bodies, ik heb wel eens punkbands gezien die er handdoeken en t shirts in propten om feedback tegen te gaan!


Volpurren dat ding :D

Mithrandir
19 juli 2004, 13:38
Wat je er op kunt spelen is wel een beetje afhankelijk van het model Guvnor, dus laat eens weten wat je precies op het oog hebt.

guvnor
19 juli 2004, 14:08
Wat je er op kunt spelen is wel een beetje afhankelijk van het model Guvnor, dus laat eens weten wat je precies op het oog hebt.

Als ik het goed begrepen heb gaat het om een Aria FA71. Is dus een volledige hollowbody, 2 humbuckers, gelamineerde top (spruce). Heb hem maar eventjes gezien en heel effe op gespeeld (unplugged).

Als ik ertoe besluit hem aan te schaffen dan zal het uitlsuitend huiskamer gebruik zijn. Mijn versterker is een Tech21 Trademark 10 dus dat blaast ook niet echt. Bovendien speel ik eigenlijk het meest met koptelefoon op en de gitaar via m'n Pandora PX4.

MightyMike
19 juli 2004, 14:34
Wanneer je echter last hebt van GAS dan wil dat logisch nadenken niet helemaal...

Eigenlijk zijn gitaristen een bende kleine kinderen... :-D

Negative K3 fan
19 juli 2004, 15:30
je kunt trouwens ook goed jazz spoelken opo een les paul achtige gitaar hoor.

Anders Destium
19 juli 2004, 15:49
of op een Explorer!

guvnor
19 juli 2004, 16:01
je kunt trouwens ook goed jazz spoelken opo een les paul achtige gitaar hoor.

Weet ik... maar de GAS onderdrukt die wetenschap.
het is gewoon zo'n mooie gitaar :oops:

Ik hoop alleen dat ik een hoop argumenten hoor die mij ofwel over de streep trekken zodat ik die gitaar kan aanschaffen, of mij zodanig ontmoedigen dat ik gewoon bij mijn ouwe gitaartje blijf.

mijn gedachtengang:

* hollowbodies hebben last van feedback > maar die jazzkast is zo mooi
* mijn Epi klinkt best goed > maar die jazzkast is zo mooi
* ik kan er geen Gary Moore op spelen > maar die jazzkast is zo mooi
* mijn vrouw zal wel erg boos worden > maar die jazzkast is zo mooi
* ik ga waarschijnlijk spijt krijgen > maar die jazzkast is zo mooi
* die gitaar is waarschijnlijk niet echt veelzijdig > maar die jazzkast is zo mooi
* ik speel helemaal geen jazz > maar die jazzkast is zo mooi

dat is dus mijn probleem... geen spoortje van enige logica aanwezig

prs
19 juli 2004, 16:41
Als het goed is, is dit hem....


http://www.bassalone.com/images/ariafa71_01.jpg

Ik heb hem nog nooit bespeeld. Hij kost geloof ik rond de 700 euro, niet?
Als je een jazzbak (zoals deze!) wilt oversturen met veel volume (ook clean met veel volume) heb je snel last van feedback.
Je kunt dan ook last krijgen van zgn. "Wolf tones". Een lage bastoon die in volume zeer snel toeneemt zonder dat je dat wilt (je moet het je voorstellen als feedabck van 1 toon die het hele geluid overstemd).
Let daar goed op!
Je kunt het verhelpen door de bass knop op de versterker wat meer dicht te draaien, en om een andere plaats t.o.v je versterker aan te nemen (niet recht ervoor zitten). Ook zijn er mensen die bijvoorbeeld de F-gaten dichtplakken (maar ja dat vind ik dan weer zonde)

Ik zou zo'n FA71 absoluut goed uittesten en luisteren of dit het geluid is wat jij zoekt. Een jazzbak is prachtig, maar laat je niet alleen door de looks leiden. Probeer de gitaar ook absoluut op een hard volume uit, met veel bass en lage tonen. en kijk wat hij doet.

Succes ermee!

Mithrandir
19 juli 2004, 16:45
mmm, dit gaat me wat te ver hoor, maar goed als jij GAS hebt zal dat wel zo zijn.


Die FA71 lijkt me niet zo geschikt voor andere stylen dan jazz, deze heeft enkel 1 pickup net onder de hals en zal voor rock al snel te wollig klinken denk ik.

Ik denk dat jij de FA70 bedoelt, deze heeft idd 2 humbuckers en zal daardoor wat veelzijdiger zijn dan de FA71. Op het eerste gezicht lijkt mij dit een prima gitaar, al zou ik hem ook uitproberen op jouw setup als ik jou was om te kijken of je er echt mee kunt wat je wilt. Ik denk dat je dan uiteindelijk geen spijt zult hebben als je je epi er voor inruild........maar val me niet aan als het tegen valt uiteindelijk ;)

prs
19 juli 2004, 16:49
Dit is de FA70...

http://www.ariausa.com/series/FA70/images/fa70_01.jpg

Welke van de twee is het nu die je op het oog hebt?
Ook voor de FA70 geldt het verhaal van mij dat ik over de FA71 schreef.

Ow ja, en ik zou hem toch proberen op hard volume (ook al zeg je dat je hem voor huiskamermuziek wilt gaan gebruiken. Ik kan me dat niet voorstellen dat je met zo'n gitaar niet hard wilt spelen/optreden en dergelijke).

prs
19 juli 2004, 16:57
Hier kun je user reviews lezen van de FA70 en de FA71

FA70:

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Aria/FA-70-01.html

FA71:

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Aria/FA-71-01.html

In één van de recensies wordt inderdaad gesproken over de feedback bij hoge volumes.... deze heeft er dus ook last van.
Ik citeer:

"Pickup isn't great and I find it a little too bassy. I have the BASS setting on most of my amps set to ZERO. The bass response also causes problems with feedback"

Ik ben deze gitaar absoluut niet aan het afkraken, ik wil je alleen inlichten zodat je de juiste keuze kunt maken.

guvnor
19 juli 2004, 17:03
Het is inderdaad de FA70... Ik zal eens kijken of ik hem zo snel mogelijk op m'n eigen versterkertje kan inpluggen.

prs
19 juli 2004, 17:07
Je kunt hem beter in een winkel op een grotere versterker aansluiten met veel volume.
Meen je dat serieus dat je hem alleen maar binnenshuis wilt gebruiken? :???:

metallicafreak
19 juli 2004, 18:24
kan je niet zon soort pedaaltje gebruiken om die geluiden te onderdrukken. noise suppresser d8 ik ??

prs
19 juli 2004, 18:33
In één van die recensies van Harmony central staat dat iemand een Boss Equalizer gebruikt om dit te onderdrukken. Weet niet of je dat pedaaltje van jou ook kunt gebruiken, denk het wel.

guvnor
19 juli 2004, 19:24
Je kunt hem beter in een winkel op een grotere versterker aansluiten met veel volume.
Meen je dat serieus dat je hem alleen maar binnenshuis wilt gebruiken? :???:

euh...ja. ik speel alleen thuis en dan vooral met koptelefoon...
ik ga over 2 weken met gitaarles beginnen na 22 jaar (inclusief wat pauzes) aanklooien werd het toch eens tijd om wat te leren :oops:

en metallicafreak: noise suppressors schijnen helaas niet echt te werken tegen rondzingen, feedback enz...

Tupelo
20 juli 2004, 00:57
Heb zelf een Yamaha AEX 500 om lekker jazz op te spelen. Op het moment dat ik ermee wil rocken gaat dat ook best aardig. Hangt er een beetje vanaf wat voor rock je ermee wil spelen. Voor Black Rebel Motorcycle Club achtige rock is 'ie bv weer perfect. 'T zingt inderdaad erg rond met distortion, daar kun je weinig aan doen behalve doorspelen. Resultaat daarvan is dat het nogal modderig kan worden. In ieder geval; ik zou er zelf geen kopen als ik vooral op scheuren gericht was want 't is gewoon een jazzgitaar.