PDA

View Full Version : Stagetuner



Uchison
18 juli 2004, 23:57
Hey mede fors,
ik neem aan dat meer mensen net als ik ook een stage tuner hebben staan op hun pedalboard. 8-)
De vraag is, welke, waar en waarom?
Ik heb die van Boss, maar welke kleurt het minst naar jullie idee? En welke is stabieler en fijner :???:

robzilla
19 juli 2004, 00:23
Ik gebruik de TU2. Goede tuner maar af en toe een beetje traag wel. Voor de rest hoor ik hem geen toon wegzuigen maar dat kan ook gewoon aan mijn amp liggen die geen toon heeft ;)

Lutz
19 juli 2004, 02:04
Korg DT-10 all the way


kleurt niet, ziet er zeer goed uit, is mega duidelijk afleesbaar & zeer flexibel

Antal
19 juli 2004, 02:07
Geen ervaring, maar ik hoor hele goede dingen over die korg dt-10. En die is nog goedkoper dan die tu-2 ook. Misschien een idee om hier eens naar te kijken.

niels_r
19 juli 2004, 09:11
Binnenkort ook DT-10 hierzo.. paar weken terug was hij bij Feedback in de aanbieding en heb ik hem besteld. Waren alleen meerdere mensen op dat idee gekomen en kreeg een mailtje van Feedback dat hij niet meer voorradig was. Even wachten dus..

phx
19 juli 2004, 10:48
boss tu-2, kheb hem al jaren op mijn board staan. Is absoluut geen tonesucker, bovendien voedt hij (in combinatie met een zware trafo: 1 ampere) tevens mijn andere effecten:

http://www.afraid-of-sunlight.com/phx/Images/Pedalboard/Pedalboardpressent.jpg


PHX

Fuhgawz
19 juli 2004, 11:37
@ PHX: Dus die TU-2 kan al jouw acht andere pedaaltjes? Wat bedoel je precies met dat "in combinatie met een zware trafo"? Hoe gaat dat precies in zijn werk?
Kan de DT-10 ook andere pedaaltjes voeden?
(Ik stel al deze vragen omdat ik zowel op zoek ben naar een tuner als naar een voeding ;))

phx
19 juli 2004, 12:00
ey,

idd, mijn tu-2 is een soort stabilisator in combi met trafo. Je telt gewoon het ampere/milliampere van ieder pedaal op, kom je bijv op 600 m.ampere dan moet je minimaal een trafo gebruiken van 600 mampere.

De tu-2 heeft een doorlus mogelijkheid: je stopt de kabel van de adapter (dc) achterin de tu-2 en bij de uitgang stop je een daisychain

http://www.mojogear.com/images/Daisy%20Chain.jpg


hier is het helemaal goed te zien:

http://fate-mx.hp.infoseek.co.jp/Photograp/ZOLO%20Equipments.jpg

Ik weet niet of de dt-10 dit ook kan. Hopend je nu genoeg info hebben te gegeven (nederlands?!)


PHX

Phyrexian
19 juli 2004, 12:07
Boss TU-2 all the way. Ik gebruik hem al jaren in m'n live-rig. Ik hoor geen tone-suck. Maar in de studio hou'k em wel uit m'n signal chain voor de veiligheid (mics zijn nogal gevoelig hé :)...

Fuhgawz
19 juli 2004, 12:14
Hartelijk dank voor de snelle uitleg! Nog één klein n00b vraagje: met trafo, bedoel je daar de adapter mee? Vervolgens koppel je een daisy chain aan een andere uitgang aan de achterkant waarmee je al je pedaaltjes kunt voeden.

EDIT: Foutieve stelling verwijderd...

phx
19 juli 2004, 12:23
noob vragen bestaan niet, wees blij dat er nog mensen zijn die WEL op onderzoek uitgaan en zich niet laten beinvloeden door "megaconcerns" zoals Feedback en zich laten afschepen met een Randall amp en standaard tonelock pedalen (juck)

Met trafo bedoel ik idd een adapter. Hoe zwaarder (meer milliampere) hij heeft hoe beter. Te veel ampere kan nooit kwaad (blijft de trafo koeler en gaat dan langer mee), te weinig ampere kan de volgende gevolgen geven:

- Ruis en kraak
- Doorbranden adapter

daarom gebruik ik zelf een trafo van 1 ampere, al jaren zonder problemen,

PHX

niels_r
19 juli 2004, 12:43
Dan nog even een vraagje van mijn kant:

Op moment heb ik enkel een compressor tussen mijn bas en versterker. Die wordt gevoed dmv een Boss adapter van 200mA. Als ik straks mijn tuner erbij heb (en mijn EQ pedaaltje gefixed is) wil ik mijn pedalen via 1 adapter voeden. Kan ik daar gewoon zo'n splitkabeltje voor gebruiken? Als dat zo is dan snap ik het idee van die extra functie van de Boss TU-2 niet, als het niet kan de logische vraag: "hoe dan wel?"

Bluesbreaker
19 juli 2004, 12:54
je kunt een daisychain normaal gewoon op de adapter aansluiten, maar blijkbaar ook op een extra uitgang van de tu2 die de stroom doorgeeft

Mitch
19 juli 2004, 13:05
De DT10 is sneller en iets nauwkeuriger dan de TU2, heb het getest. Bypass is beter doordat de ingangs impedantie hoger is. Als je 'm als eerste in je keten plaatst heeft dat absoluut voordelen.

Die 'voedingsmogelijkheid' heb ik nooit begrepen van de TU2. Je moet gewoon een daisychain gebruiken en een flinke adapter. Kun je net zo goed de tuner ook aan de daisy chain hangen. Ja oké, je spaart één uitgang.... maar dan nog: de TU2 heeft geen enkele stabiliserende werking, hij geeft het gewoon door.

Ik stem voor een DT10 en gewoon een adapter en 1 of 2 daisy chains (aan elkaar chainen kan ook gewoon).

Antal
19 juli 2004, 14:02
Die voedingsmogelijkheid dat vind ik idd de grootst mogelijke onzin. Wat dat betreft ben ik het met SP eens.

En als je op zoek bent naar een tuner en een voeding dan bied dit echt geen oplossing.

Uchison
19 juli 2004, 14:28
Hallo jongens :-? , waarom hoor ik geen andere namen? Ik dacht dat je van Gyyatone Micro Tuner. iets wat me byzondr intressant lijkt om ruimte te besparen op mijn pedalboard. Volgens hun site (welk merk niet :oops: ) verandert het je toon helemaal niet :wink: .
Heeft er iemand deze :???:

Fuhgawz
19 juli 2004, 15:02
Dus, nog even in conclusie op de stroombrondiscussie: Als je bij de electronicaboer een gestabiliseerde adapter MET transformator en genoeg mA koopt en daar een daisy chain (ook bij electronicaboer?) op aansluit kun je je pedaaltjes goed mee voeden?
Klopt dit en zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Hartelijk dank!!
(Ik heb ook dit geraadpleegd, maar het werd me te technisch op een gegeven moment: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=19877 )

Dan nu verder naar de stage-tuner discussie: Er zijn ook andere stage-tuners, van o.a. Danelectro. Hoe zijn die in verhouding tot Boss en Korg?

Antal
19 juli 2004, 15:25
Dus, nog even in conclusie op de stroombrondiscussie: Als je bij de electronicaboer een gestabiliseerde adapter MET transformator en genoeg mA koopt en daar een daisy chain (ook bij electronicaboer?) op aansluit kun je je pedaaltjes goed mee voeden?

Ja klopt. Die trafo zit trouwens gewoon in die adapter hoor. Die heb je niet apart nodig ofzo...

Mitch
19 juli 2004, 17:57
Voedingsverhaal klopt nu.

Andere tuners (waarom wil iedereen toch altijd zo veel keuze hebben als er al goede producten zijn :???: ) zoals de Dano en de Guyatone hebben een iets groter foutpercentage. Niet zo erg als die goedkope tunertjes, maar het is maar wat je belangrijk vindt.

Uchison
19 juli 2004, 19:22
Mr Sp, waarom zijn die andere slechter :???:
Daar zou ik juist meer over willen weten. :-?

Mitch
19 juli 2004, 19:32
Andere tuners zoals de Dano en de Guyatone hebben een iets groter foutpercentage.

Daarom dus. Het scheelt niet belachelijk veel hoor, maar toch.

Uchison
19 juli 2004, 19:43
:???: :???: :???:
Snap hem niet :-?
:cry:

Antal
19 juli 2004, 19:49
Wat valt er niet te snappen aan het feit dat ze een groter foutpercentage hebben? Ze zijn dus minder nauwkeurig. Ik zou echt niet weten hoe dat anders te omschrijven :???:

Harry
19 juli 2004, 20:11
ik heb een Arion, als ik het wel heb. Ooit gekregen van een vriend die hem nooit gebruikte. En ben er tevree mee.

Lune-a-tic
19 juli 2004, 20:51
Ga nooit de deur uit zonder mijn Korg DT10, zelfs de basspeler vaart er wel bij. En zeg nu zelf, wie gaat nu naalden aflezen op een donker podium. pffft...

Mitch
19 juli 2004, 21:33
Foutpercentage=mate van onnauwkeurigheid. Ieder meetinstrument is enigszins onnauwkeurig. Bij tuners heeft dat dus te maken met hoe goed hij meet dat die A die jij aanslaat inderdaad wel een A is of dat -ie er een herzje boven zit.
Leen voor de grap eens zo'n simpel Korg dingetje waar van die platte batterijtjes ingaan. Stem er je gitaar mee. Stem daarna nog eens met een DT10 en je begrijpt het verschil beter :)

Uitgebreide vergelijking:
Je rijdt in een auto, waarvan de snelheidsmeter zegt dat je 140 rijdt. Door de (vaak bewust ingestelde) foutmarge rijd je in werkelijkheid 128.
De politie meet jouw snelheid.
Ook de apparatuur waarmee de politie de snelheid van het verkeer meet heeft een klein foutpercentage. Daar zetten ze dan (puur juridisch, voor de zeurpieten) nog een extra marge bovenop, trekken die van de gemeten snelheid af en voor DIE snelheid wordt je bekeurd.
Dat wordt dan dus 125 km/u. Dus ben je goedkoop uit :D

En nou niet meer zeiken: kopen dat ding !

gibls6
19 juli 2004, 22:21
Ga nooit de deur uit zonder mijn Korg DT10, zelfs de basspeler vaart er wel bij.

Ahha, dat vroeg ik mij dus al af. Mag je op de DT10 ook een basgitaar aansluiten of blaas je hem dan op? Blijkbaar kan dat dus zonder problemen!?

Uchison
20 juli 2004, 01:57
AAAAHHHHHHhhhhhhh :oops:
Hihi :lol:

gibls6
20 juli 2004, 18:28
Eh ja, was ie zo leuk???

Uchison
20 juli 2004, 20:00
Ahh nog een vraag. Waar houden jullie je stagetuner in je effectenketen. Helemaal aan het begin/einde of juist middenin?
ik heb hem nu helemaal aan het einde zodat ik in een noodgeval (ledaaltje wat het begeeft :o ) altijd zonder geluid dan actie kan ondernemen. Maar is dat een hele slechte voor de klank, of maakt het niet zoveel uit?

Mitch
20 juli 2004, 21:27
Kan uitmaken. Het voordeel van de DT10 is juist zijn hoge ingangsimpedantie. Dat houdt je signaal wat beter, dus is het handiger om 'm als eerste te plaatsen, in tegenstelling tot een TU2 die een gemiddelde ingangsimpedantie heeft.
Een andere mogelijkheid is om 'm buiten je keten te plaatsen. Dat kan op:

-de luxe manier als je een tuner-out op je versterker hebt
-de semi-luxe manier door een True bypass A/B box te gebruiken en daarmee te schakelen tussen A/Keten en B/Tuner
-de dry out methode: als je een chorus/delay hebt die op de dry out uitgang altijd signaal heeft (oudere Ibanezzen bijvoorbeeld) dan kun je via de wet output je keten vervolgen en de tuner aan de dry out hangen. Staat -ie dus ook buiten de keten.

Voor je het verschil gaat vragen: dry out = signaal zonder effect, wet out = signaal na effect bewerking

Fuhgawz
20 juli 2004, 22:38
EDIT: laat maar, Seymour Paul was me voor... :cry:

Fuhgawz
22 juli 2004, 15:20
Ik wil even mijn ervaring wat betreft de adapter en daisy chain delen.
Bij de electronicaboer hadden ze iig geen daisy chains en met mijn beschrijving konden ze ook niks. Ze hadden wel een dikke universele gestabiliseerde adapter van Sky Tronics oid. Maar, toen ik thuiskwam bleek hij op mijn fuzz en mijn flanger goed te werken, maar mijn DD-3 gaf een piep en mijn Crybaby werkte zelfs helemaal niet ermee! Dus toen heb ik de adapter teruggebracht en ben doorgegaan naar de plaatselijke muziekwinkel, Kollee. Daar hadden wel daisy chains van Ibanez en die kostten maar liefst €17!! Maar goed, een Pedal Power 2 is nog altijd veel duurder. Daar heb ik ook een dikke Ibanez adapter van 500 mA aangeschaft en daarmee werkt alles prima!

vinni
22 juli 2004, 23:20
Let er op dat er nog steeds apparatuur is die of met AC werkt of met DC adapters....

Enne..

De loadbox II van Koch gebruikt 12V DC.....
Zo zijn er wel meer afwijkingen denkbaar....
+ en - omgedraaid op de plug...echt lachen......uit eigen ervaring!

Enne die Pedalpower II.....prima ding! nooit meer wat anders...

Groet,
Vinni