PDA

View Full Version : betekenis van de naam Fender!?



harrievandenberg
18 juli 2004, 22:12
test

harrievandenberg
18 juli 2004, 22:12
ik zat laatst dat programma te kijken op Discovery over die familie die handmatig amerikaanse choppers maken. Kennen jullie dit? nou ja, iig gebruiken die gasten voor het woord spatbord het woord Fender regelmatig. Toen ging er bij mij een lichtje branden wat betreft de kleuren van de gitaren van Fender, ik heb nl welleens gehoort dat de kleuren afgeleid zijn van de kleuren van auto's uit de jaren 50 en 60. Of dit ook zo is zou ik niet weten.
Dus toen ging ik eens opzoeken wat het woord betekend in het Engels en het schijnt: haardscherm; vuurscherm te betekkenen.
Maar ja, ik weet ook wel dat het bekende gitarenmerk vernoemt is naar haar ontwerper Leo Fender. Misschien weet iemand iets meer over de naam fender, ik ben best benieuwd.

RRRobin
18 juli 2004, 22:22
lol dat programma is vet :D
die ouwe 'pa' doet geen flikker en krijgt wel alle eer voor die bikes ;) hahah

Thom TK
18 juli 2004, 23:20
ik zat laatst dat programma te kijken op Discovery over die familie die handmatig amerikaanse choppers maken. Kennen jullie dit? nou ja, iig gebruiken die gasten voor het woord spatbord het woord Fender regelmatig. Toen ging er bij mij een lichtje branden wat betreft de kleuren van de gitaren van Fender, ik heb nl welleens gehoort dat de kleuren afgeleid zijn van de kleuren van auto's uit de jaren 50 en 60. Of dit ook zo is zou ik niet weten.
Dus toen ging ik eens opzoeken wat het woord betekend in het Engels en het schijnt: haardscherm; vuurscherm te betekkenen.
Maar ja, ik weet ook wel dat het bekende gitarenmerk vernoemt is naar haar ontwerper Leo Fender. Misschien weet iemand iets meer over de naam fender, ik ben best benieuwd.

De nam Fender is inderdaad afgeleid van Leo Fender.
En vroeger gebruikte Fender voor zijn gitaren autolak.

birt
18 juli 2004, 23:39
fenders zijn die rubberen boeien die aan de zijkant van een boot hangen om in de haven geen beschadigingen op te lopen van de havenmuur :D

Quink
18 juli 2004, 23:52
Fender is idd (in ieder geval in VS) ook een spatbord. Een botsing tussen twee auto's waarbij alleen blikschade is opgetreden noemen zo ook wel "fender bender".

sash
19 juli 2004, 00:13
lol dat programma is vet :D
die ouwe 'pa' doet geen flikker en krijgt wel alle eer voor die bikes ;) hahah


Hehehehehe yeah! Het meeste werk doet Paul jr. wel. Paul sr. coordineert alles een beetje en Mikey haalt de onderdelen :D

Akira
19 juli 2004, 00:29
lol dat programma is vet :D
die ouwe 'pa' doet geen flikker en krijgt wel alle eer voor die bikes ;) hahah


Hehehehehe yeah! Het meeste werk doet Paul jr. wel. Paul sr. coordineert alles een beetje en Mikey haalt de onderdelen :D

En die ouwe de hele tijd maar brullen dat hij zoveel werk verzet, en paulie veeeels te traag werkt.
Want hij moet echt veel doen, Paul Senior:

"I'm off to the gym"
"I'm going for my massage"

Plus nieuwe tattoeages laten zetten naturlich.

Maar die ouwe heeft het bedrijf gestart denk ik?
Dus die heeft het al groot gemaakt, dan mag ie nu ook wel uit zijn neus bikken

Negative K3 fan
19 juli 2004, 06:55
fenders zijn ook randen om de open haard.

AART
19 juli 2004, 11:14
ze kunnen natuurlijk ook gewoon in de open haard :-D

Daniël_san
19 juli 2004, 13:44
Maar die ouwe heeft het bedrijf gestart denk ik?
Dus die heeft het al groot gemaakt, dan mag ie nu ook wel uit zijn neus bikken

Hij heeft idd dat bedrijf opgestart, Alleen sinds zun zoon er werkt doet ie geen ene flikker meer... :-D

slayurrr
19 juli 2004, 13:53
Fender betekent "piece of junk" en ik vind dat dat ook wel aan de gitaren te zien is. Toch zijn deze gitaren vrij geliefd bij mensen die zichzelf ook niet zo mooi vinden, wel erg bijpassend dus.

Stratman70
19 juli 2004, 14:35
Fenders zijn soms ook Freddie.

schwalbe
19 juli 2004, 15:04
fender is afgeleid van 'to fend' wat weer een versimpeling is van 'to defend'. Beschermen dus.. en dat is precies wat spatborden en vonkenvangers doen.
Het is niet zo raar dat veel gitaarkleuren afgeleid zijn van autokleuren, want autofabriekanten zijn nou eenmaal de grootste afnemers van byzondere lakkleuren, en het kan niet uit om kleine hoeveelheden van een bepaald byzonder kleurtje te laten maken. Als je dus zo goedkoop mogelijk een goede kwaliteit lak in een spetterend kleurtje wil dan kom je als gitaarfabrikant al snel op autolak uit.
Overigens is de eerste gitaarfabrikant die zich door autodesign heeft laten inspireren gibson: zij lieten hun firebird ontwerpen door een beroemde auto-ontwerper die bekend stond als de ontwerper van de mooiste fifties-autos met vleugels en zo. Ray Dietrich heete hij. De firebird-naam kwam overigens ook uit autoland: de firebird was een revolutionaire design-studiemodel van genaral motors.

savecracker85
19 juli 2004, 15:45
ik heb in een boek gelezen dat fender toendertijd autolak gebruikte, niet omdat het perse goedkoper was..maar meer om het feit dat toendertijd in de jaren 50' die felgekleurde typisch amerkikaanse auto's er in de mode waren :)

schwalbe
19 juli 2004, 17:45
Die kleurtjes waren toen sowieso in de mode; kleren, huizen, vanalles werd in die kleuren gespoten/geverfd. Da's nog geen reden om autolak te gebruiken. De hele, voor die tijd unieke en innoverende, constructie van fender-gitaren (bolt-on neck, non-angled headstock, pick-ups op de slagplaat geschroefd) was in feite gebaseerd op geldbesparende methodes die geschikt waren voor massaproductie. Dat dergelijke constructies niet perse slechter zijn dan de tot dan toe gebruikelijke traditionele methodes lijkt me inmiddels al ruimschoots bewezen.

schwalbe
19 juli 2004, 17:45
Die kleurtjes waren toen sowieso in de mode; kleren, huizen, vanalles werd in die kleuren gespoten/geverfd. Da's nog geen reden om autolak te gebruiken. De hele, voor die tijd unieke en innoverende, constructie van fender-gitaren (bolt-on neck, non-angled headstock, pick-ups op de slagplaat geschroefd) was in feite gebaseerd op geldbesparende methodes die geschikt waren voor massaproductie. Dat dergelijke constructies niet perse slechter zijn dan de tot dan toe gebruikelijke traditionele methodes lijkt me inmiddels al ruimschoots bewezen.

ieme
19 juli 2004, 22:25
fenders zijn die rubberen boeien die aan de zijkant van een boot hangen om in de haven geen beschadigingen op te lopen van de havenmuur :D
dat zijn DEFENDERS

marc_o
20 juli 2004, 00:29
Fender betekent "piece of junk" en ik vind dat dat ook wel aan de gitaren te zien is. Toch zijn deze gitaren vrij geliefd bij mensen die zichzelf ook niet zo mooi vinden, wel erg bijpassend dus.

Ga jij nou maar op je Ibanez spelen...

sash
20 juli 2004, 00:50
ik heb in een boek gelezen dat fender toendertijd autolak gebruikte, niet omdat het perse goedkoper was..maar meer om het feit dat toendertijd in de jaren 50' die felgekleurde typisch amerkikaanse auto's er in de mode waren :)

Nee ze gebruikten geen autolak, maar de kleuren die ook op auto's gespoten werden. Vind jij maar eens een auto uit de jaren 50 die in nitrocellulose gespoten is :)

birt
20 juli 2004, 10:17
fenders zijn die rubberen boeien die aan de zijkant van een boot hangen om in de haven geen beschadigingen op te lopen van de havenmuur :D
dat zijn DEFENDERS

:sssh:



:P

fred dons
20 juli 2004, 10:41
sorry Sash maar jaren 50 autos werden dus wel in cellulose gelakt omdat die lak zo mooi op te poetsen was in de showroom
De industrie kwam in die tijd pas echt goed op gang en men wilde mooie fel glimmende kleuren, pas na een paar jaar kwam men er achter dat cellulose niet voor de eeuwigheid bestemd is :D
omdat bleek dat door weer en wind de lak toch wel snel ging verweren is dupont met een acryl versie van de toenmalige lakken op de markt gekomen

sash
20 juli 2004, 11:11
Serieus? HAHAHAHAHAHAHA COOL!!

Mwah misschien moet ik dan maar eens kijken of er ook een autorelic business is :D

sash
20 juli 2004, 11:13
Fender betekent "piece of junk" en ik vind dat dat ook wel aan de gitaren te zien is. Toch zijn deze gitaren vrij geliefd bij mensen die zichzelf ook niet zo mooi vinden, wel erg bijpassend dus.


HEY DROPLUL

Ik walg van Ibanez maar zie je mij in ieder topic een reactie plaatsen dat Ibanez pure bagger is?

NEEN


Dus doe jij dat dan ook niet. Als je zonodig een topic wilt verzieken doe dat dan lekker in offtopic.

slayurrr
20 juli 2004, 14:31
Fender betekent "piece of junk" en ik vind dat dat ook wel aan de gitaren te zien is. Toch zijn deze gitaren vrij geliefd bij mensen die zichzelf ook niet zo mooi vinden, wel erg bijpassend dus.


HEY DROPLUL

Ik walg van Ibanez maar zie je mij in ieder topic een reactie plaatsen dat Ibanez pure bagger is?

NEEN


Dus doe jij dat dan ook niet. Als je zonodig een topic wilt verzieken doe dat dan lekker in offtopic.

Ik heb beet !!!!!!!!!!!!!!!! 8-)

Mithrandir
20 juli 2004, 14:37
sorry Sash maar jaren 50 autos werden dus wel in cellulose gelakt omdat die lak zo mooi op te poetsen was in de showroom
De industrie kwam in die tijd pas echt goed op gang en men wilde mooie fel glimmende kleuren, pas na een paar jaar kwam men er achter dat cellulose niet voor de eeuwigheid bestemd is :D
omdat bleek dat door weer en wind de lak toch wel snel ging verweren is dupont met een acryl versie van de toenmalige lakken op de markt gekomen

Dus eigenlijk werden fenders niet met autolak gelakt, maar auto's met gitaar lak?? Of maak ik het nu heel verwarrend :-?

fred dons
20 juli 2004, 14:45
nee hoor de auto industrie was eerst, de gitaarindustrie is nooit groot genoeg geweest om een eigen laksoort voor te ontwikkelen

net zoals bijvoorbeeld de toon en volumeregelaars door Fender bij een leverancier voor miltaire onderdelen gekocht werden en de buizen uit de versterkers eerst in radio's en tv's werden gebruikt

Quink
20 juli 2004, 15:06
Ik heb beet !!!!!!!!!!!!!!!! 8-)

http://www.the-forum.com/toys/images/trollq.jpg

schwalbe
20 juli 2004, 15:09
Das wel weer een bewijs voor de stelling dat nitrocellulaselak beter klinkt: de jaren '50 auto's klinken ook veel beter dan moderne 8-)

alhambra
20 juli 2004, 19:19
Das wel weer een bewijs voor de stelling dat nitrocellulaselak beter klinkt: de jaren '50 auto's klinken ook veel beter dan moderne 8-)

Maar ze rijden kut en staan vaak stil dus tja het is dan toch weer echt fender :-D

Ibanez is dan idd een moderne auto rijd lekker schakelt geweldig maar heb geen karakter.

En gibson ach een gibson is gewoon een dikke vette Harley :-D

schwalbe
20 juli 2004, 19:38
inderdaad ja: techniek uit de jaren '50, weegt veel te veel, kost veel te veel voor wat je krijgt, is de bocht niet om te krijgen.

Quink
20 juli 2004, 20:01
95% of all Harley Davidson motorcycles ever made are still on the road.



























The other 5% made it home. :-D :-D

Rw
20 juli 2004, 20:50
less de special edition van gitarist van februari in sommige zaken nu gratis verkrijgbaar gaat helemaal over de strat's 50th aneversary staat ook een heleboel in over clarence leo fender en dat soort spul best laguuh

Bluesbreaker
20 juli 2004, 21:09
en wie wil er nou niet laguuh?