PDA

View Full Version : True Bypass, dit begrijp ik niet helemaal



Braindead
18 juli 2004, 16:49
True BYpass heeft alleen te maken met het bypass signaal toch?
Als je je pedaal hebt aangesloten maar uit hebt staan.
Dus als je je pedaal aan hebt staan maakt het dan niks uit of je TB hebt of niet?

Robbert
18 juli 2004, 17:22
True BYpass heeft alleen te maken met het bypass signaal toch?
Als je je pedaal hebt aangesloten maar uit hebt staan.
Dus als je je pedaal aan hebt staan maakt het dan niks uit of je TB hebt of niet?

Correct, over...

Pilitev
18 juli 2004, 17:47
Wat is dat precies True Bypass in vergelijking met een gewone bypass??? :-?

Dirk_Hendrik
18 juli 2004, 18:09
True Bypass: Op het moment dat je pedaal in byupass staat is er geen enkele verbinding tussen je gitaar en de effectelektronika.

Non true bypass:
1) de bypass schakelaar maakt een rechtsteekse verbinding tussen je output jack en je input jack. Intussen zit de ingangselektronica van je effect ook met de inputjack verbonden. De invloed ervan is volledig afhankelijk van wat er voor (gitaar of een voorgaand effectapparaat) en er na (versterker of nog een effectapparaat) is aangesloten.

2) Fet Bypass. Je signaal wordt geschakeld met FET transistoren. Deze hebben een zekere interne weerstand en capaciteit die een invloed kan hebben op de kwaliteit van je signaal.

niels_r
18 juli 2004, 18:52
Even een schemaatje voor de verduidelijking (niet door mij gemaakt):

http://www.student.tue.nl/P/r.j.w.d.groot/true-bp.jpg

Braindead
18 juli 2004, 19:52
Zelf gebruik ik een effect meestal gewoon permanent of niet. ( dan zet ik ze er ook niet tussen) Bijv een equalizer heb je (lijkt mij) altijd aanstaan of een delay meestal ook.
Dan heeft het dus helemaal geen zin om dat True Bypass te laten maken,


Ik ben de zoveelste hier , maar uh, het lijkt mij allemaal wat overdreven dat true bypass verhaal. Voor een Wah bijvoorbeeld die je zelden gebruikt lijkt het me zinvol, maar voor je effecten die je permanent op je signaal hebt is het dus onzinnig. toch?

16361 Trouwens wel duidelijk met zo'n tekeningetje
:wink:

Harry
18 juli 2004, 20:00
de meesten gebruiken hun effecten niet constant, want het zijn effecten. Je basisgeluid haal je uit een goede versterker. En de ene keer kleur je dat wat aan met een chorus, dan weer met een EQ, enzovoort.

Dirk_Hendrik
18 juli 2004, 21:54
Zelf gebruik ik een effect meestal gewoon permanent of niet. ( dan zet ik ze er ook niet tussen) Bijv een equalizer heb je (lijkt mij) altijd aanstaan of een delay meestal ook.
Dan heeft het dus helemaal geen zin om dat True Bypass te laten maken,


Ik ben de zoveelste hier , maar uh, het lijkt mij allemaal wat overdreven dat true bypass verhaal. Voor een Wah bijvoorbeeld die je zelden gebruikt lijkt het me zinvol, maar voor je effecten die je permanent op je signaal hebt is het dus onzinnig. toch?

16361 Trouwens wel duidelijk met zo'n tekeningetje
:wink:

In het geval dat je een effect constant aan hebt staan is het true bypassen misschien een beetje onzin. Alléén, persoonlijk is er im mijn setupje geen enkel effect wat constant aan staat. Misschien binne 1 numme maar zeker niet constant. Sterker nog, je kunt je afvragen of een effect als het constant aan staat een effect is of dat je het moet beschouwen als basissound?

Verder kun je je afvragen of het fenomeen true bypass inderdaad niet wat overdreven is en een fenomeen van de laatste paar jaar. Ik heb hier een jaar geleden als eens een topicje aan gewijd onder de titel "true bypass hype?" op het moment dat er al naar TB werd gevraagd als wel/niet kopen argument alvorens een pedaal zelfs maar was geprobeerd. Ik moet hier bij aantekenen dat ik sinds die tijd zelf wel meer van het TB kamp ben geworden dorrdat ik merkte hoe pedalen invloed op elkaar hadden en minder werkten als er iets non-TB voor of achter lag. Fuzzes zijn daarvan een treffend voorbeeld.

Daarnaast schreef ik even naar boven (voor de 1e keer) "misschien" maar voor discussie vatbaar. Op het moment dat een effectontwerper een effect ontwilkkelt is hij/zij niet bezig met de bypass maar met de klank van het effect. Op het moment dat dat klaar is geet de afdeling commercie er over heen en wordt het effect voorzien van bypass en In/Out buffering wat uiteraard een invloed heeft op de klank. Van die extra, non-effect is het de vraag of ze in je basisgeluid een positieve invloed hebben ten opzichte van de klank die de ontwerper in gedachte had. Voor discussie vatbaar maar houd in gedachte dat dit één van de punten is waarop firma's als fulltone en Menatone zo goed verkopen. Geen extra shit in je signaalweg. Alléén datgene dat je signaal het beoogde klankeffect geeft.


@16361,
Mooi schemaatje!

Wormaap
18 juli 2004, 22:07
Dat schemaatje verduidelijkt't helemaal :)
Maar als ik't zo zie, lijkt't me toch vrij sterk dat er signaal door de componenten gaat in'n non-TB... Stroom (wat je signaal in feite is) heeft toch altijd'n gesloten kring nodig om te lopen, die er in dit geval niet is?

Dirk_Hendrik
18 juli 2004, 22:18
Wormaap, ik ga ervan uit dat je tenminste 3 lessen natuurkunde hebt gehad :wink: (Anders wordt het wel heel lastig uitleggen...)

Een apparaat (in het algemeen) heeft een ingangsweerstand, of beter impedantie. Impedantie is niets anders weerstand die afhankelijk is van de frequentie van het signaal.
Je pedaan geeft dus zo'n impedantie, je versterker idemdito. Die impedantie is in non-TB dus met je gitaar verbonden en zal daar altijd aan vast zitten en, afhankelijk van de frequentie meer of minder van je signaal afvoeren naar massa. Ook bij je versterker is dat zo. Op het moment dat je non-TB apparaat in bypass staat staat die impedantie dus parallel aan de impedantie van je versterker en geeft een belasting aan je gitaarelementen. Met een TB pedaal is de belasting op je elementen alleen afhankelijk van de impedantie van je versterker en reken maar dat datt anders zal reageren!.

@16361,
Doe nog es zo'n mooi schemaatje :wink:

niels_r
18 juli 2004, 22:19
Nogmaals, schemaatje is niet van mij, maar wel lekker duidelijk! :D

Ik ben bassist en heb op moment maar 1 pedaaltje tussen mijn bas en versterker zitten dat eigenlijk altijd aan staat (compressor). Op het moment dat ik hier andere pedalen bij ga kopen (wil nog een octaver en (subtiele!) overdrive) is TB voor mij zeker geen eis. Als ie uitstaat moet je er gewoon geen last van hebben en als ie dat doet zonder TB is het toch ook prima.

Bij sommige pedalen heeft het zeker wel zin dat ze TB gemaakt zouden worden. Mijn broertje heeft een flanger van Boss gehad die als hij uitstond toch wel hoorbare ruis veroorzaakte. Voor de grap eens getest wat er gebeurde als je hem extreem instelde en uitschakelde. Dat wil je niet weten!

Dirk_Hendrik
18 juli 2004, 22:36
Dat wil je niet weten!


Oh jawel!!! Soundbite.... :-D

niels_r
18 juli 2004, 22:41
Zal helaas niet gaan want hij is verkocht... maar je hoorde gewoon nog een lichte 'flange' door het geluid heen. Dat was bij een Boss BF-2 die al aardig wat jaartjes oud was (Japan). Maar bij zoiets kan ik me voorstellen dat je het perse TB wil hebben. Investeer je flink in gitaren/versterkers, is er zo'n pedaaltje van een paar tientjes die alles naar beneden haalt :D

Maar mensen die een pedaaltje al niet eens uitproberen omdat het niet TB is... :-?

Kasper
18 juli 2004, 23:40
In het geval dat je een effect constant aan hebt staan is het true bypassen misschien een beetje onzin. Alléén, persoonlijk is er im mijn setupje geen enkel effect wat constant aan staat. Misschien binne 1 numme maar zeker niet constant. Sterker nog, je kunt je afvragen of een effect als het constant aan staat een effect is of dat je het moet beschouwen als basissound?

Verder kun je je afvragen of het fenomeen true bypass inderdaad niet wat overdreven is en een fenomeen van de laatste paar jaar. Ik heb hier een jaar geleden als eens een topicje aan gewijd onder de titel "true bypass hype?" op het moment dat er al naar TB werd gevraagd als wel/niet kopen argument alvorens een pedaal zelfs maar was geprobeerd. Ik moet hier bij aantekenen dat ik sinds die tijd zelf wel meer van het TB kamp ben geworden dorrdat ik merkte hoe pedalen invloed op elkaar hadden en minder werkten als er iets non-TB voor of achter lag. Fuzzes zijn daarvan een treffend voorbeeld.

Daarnaast schreef ik even naar boven (voor de 1e keer) "misschien" maar voor discussie vatbaar. Op het moment dat een effectontwerper een effect ontwilkkelt is hij/zij niet bezig met de bypass maar met de klank van het effect. Op het moment dat dat klaar is geet de afdeling commercie er over heen en wordt het effect voorzien van bypass en In/Out buffering wat uiteraard een invloed heeft op de klank. Van die extra, non-effect is het de vraag of ze in je basisgeluid een positieve invloed hebben ten opzichte van de klank die de ontwerper in gedachte had. Voor discussie vatbaar maar houd in gedachte dat dit één van de punten is waarop firma's als fulltone en Menatone zo goed verkopen. Geen extra shit in je signaalweg. Alléén datgene dat je signaal het beoogde klankeffect geeft.


Sorry hoor, maar WTF are you talking about?
Ik snap echt niet de pointe van je verhaal :(
Vooral je laatste alinea.

Wormaap
19 juli 2004, 02:39
Dirk_Hendrik: 6VWO komend jaar met Natuurkunde2 dus dat zit wel goed ;)
Ik denk dat daar ook mijn ietwat klinische houding uit voortvloeit t.o.v. de techniek achter gitaren enz. :P
Bij mijn weten is toch het enige component dat ook maar iets kan met stroom zonder een gesloten stroomkring te hebben een condensator?
Mijn vraag is dus: Als een non-TB apparaat uit staat, hoe kan er dan nog een deel van je signaal door de componenten van het pedaal gaan? Je zegt dat de componenten dan parallel staan aan je 'gewone' signaalpad, maar dit zou mijns inziens alleen opgaan als het 'begin' en het 'eind' van het deel met de componenten verbonden zou zijn met je 'gewone' signaalpad?

Dirk_Hendrik
19 juli 2004, 09:50
Als een non-TB apparaat uit staat, hoe kan er dan nog een deel van je signaal door de componenten van het pedaal gaan? Je zegt dat de componenten dan parallel staan aan je 'gewone' signaalpad, maar dit zou mijns inziens alleen opgaan als het 'begin' en het 'eind' van het deel met de componenten verbonden zou zijn met je 'gewone' signaalpad?

Pfoe, nog een keer:
Je apparaat heeft een ingangsimpedantie ten opzichte van massa. Daarmee heb je dus al een stroomkring.: Van je element, heeft 2 aansluitingen, massa en signaal, naar je apparaat met ingangsimpedantie en twee aanslutingen: signaal en massa.

Ik heb maar even een plaatje gemaakt. Hierin is:
Zg= de uitgangsimpedantie van je gitaar.
Ze-in= de ingangsimpedantie van je effect.
Ze-out= de uitganjsimpedantie van je effect.
Za = de ingangsimpedantie van je versterker.

http://www.exaudio.nl/nontb.gif


Zoals je ziet staat de impedantie Ze-in nog steeds met je signaal verbonden op het moment dat je effect is gebypassed en geeft dus een belasting t.o.v. massa aan je signaal.

Dirk_Hendrik
19 juli 2004, 09:51
edit. geklooi met posten

Guinness
19 juli 2004, 09:54
In theorie zou je gelijk hebben maar uit de praktijk, en gaat er tenslotte om wat je hoort, toch, schijnt het dus wel invloed te hebben. Ik heb laatst mijn cry baby gebypassed zeg maar, en het heeft dus wel degelijk invloed. Dus alle theorierakkers ten spijt, ide praktijk is toch iets anders... :wink:

Dirk_Hendrik
19 juli 2004, 09:56
Lees dan nog maar eens Guiness. Dan blijkt dat jij en ik hetzelfde zeggen en ik er zonet een strukje theoretische onderbouwing aan gaf.

Robbert
19 juli 2004, 11:09
Damn hey, het wordt hier echt tijd voor een FAQ :D

Braindead
19 juli 2004, 13:11
Okay okay, als natuurkunde barbaar (had ik vroeger maar beter opgelet op school :-) ) is gebeurd waar ik al bang voor was. Weer een enorm technisch circus van heb ik jou daar.
Maar zoals ik het zie zal TB wel degelijk wat uitmaken.
Alleen zou er volgens mij dan ook een punt komen waarbij je gitaarsgeluid na het toevoegen van een zoveelste pedaaltje gewoon slechter wordt. ( all stompbxs on).

Want als een pedaaltje in non-true bypass tone sucks moet het dat dus ook doen als hij gewoon aan staat?!?
Toch zijn er vele mensen die veel pedaaltjes gebruiken.
Of gebruiken ze dan buffers oid?

ps : nog een vraagje, kun je bij iedere gitarenzaak je pedaaltje TB laten maken? suggesties s.v.p.

Guinness
19 juli 2004, 13:14
Lees dan nog maar eens Guiness. Dan blijkt dat jij en ik hetzelfde zeggen en ik er zonet een strukje theoretische onderbouwing aan gaf.


Ja maar ik heb hier van opzich niet zoveel verstand van maar als je afgaat op je hoort heeft zoiets inderdaad enorme invloed op je geluid. De wah van mij heeft nu een fantaschtisch geluid. Ik heb trouwens dan ook de buffer eruit genomen en de bedrading vervangen en dt iele stekkertje eruit genomen.

Dirk_Hendrik
19 juli 2004, 14:14
Want als een pedaaltje in non-true bypass tone sucks moet het dat dus ook doen als hij gewoon aan staat?!?

Ja. Alléén dan beschouwd men het tone suck verhaal opeens als onderdeel van de klank van het pedaal. Grote schakelsystemen van mensen als Bradshaw en Cornish gebruiken inderdaad buffers. Legia anderen zijn zich niet zo bewust van eventueel tone-sukken en spelen lekker door.



ps : nog een vraagje, kun je bij iedere gitarenzaak je pedaaltje TB laten maken? suggesties s.v.p.

Ik ken geen enkele zaak in Nederland die TB mods uitvoert anders dan op wahs. Daarnaast moet het voor de gebruiker mogelijk zijn om met de modder afspraken te makenove bijvoorbeeld:
- Kwaliteit onderdelen.
- Omkeerbaarheid; kan de gehele mod ongedaan worden gemaakt of is er onherstelbaar gesloopt.
- prijs
- manier van aanpak

Ik moet degene nog vonden die voor mij een Boss kan TB-en zonder er een boormachine in te zetten en het ding optisch te veranderen.

Guinness
19 juli 2004, 14:52
Want als een pedaaltje in non-true bypass tone sucks moet het dat dus ook doen als hij gewoon aan staat?!?

Ja. Alléén dan beschouwd men het tone suck verhaal opeens als onderdeel van de klank van het pedaal. Grote schakelsystemen van mensen als Bradshaw en Cornish gebruiken inderdaad buffers. Legia anderen zijn zich niet zo bewust van eventueel tone-sukken en spelen lekker door.



ps : nog een vraagje, kun je bij iedere gitarenzaak je pedaaltje TB laten maken? suggesties s.v.p.

Ik ken geen enkele zaak in Nederland die TB mods uitvoert anders dan op wahs. Daarnaast moet het voor de gebruiker mogelijk zijn om met de modder afspraken te makenove bijvoorbeeld:
- Kwaliteit onderdelen.
- Omkeerbaarheid; kan de gehele mod ongedaan worden gemaakt of is er onherstelbaar gesloopt.
- prijs
- manier van aanpak

Ik moet degene nog vonden die voor mij een Boss kan TB-en zonder er een boormachine in te zetten en het ding optisch te veranderen.


Ik heb zo'n bypass doosje gemaakt met een 3pdt schakelaar voor mijn boss chorus. Het pedaal staat dus de heletijd aan en dmv. de bypassbox uit het circuit genomen. Kan ik ook wel voor je bouwen als je me de onderdelen vergoedt

Dirk_Hendrik
19 juli 2004, 15:56
Dank je wel voor het aanbod. Ik denk dat ik het zelf wel red, mocht ik aan bypass boxes willen:

Dirk_Hendrik's eigen knutseltjes (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=32900/) :wink:. Projectje is nu klaar.

Ik bedoelde dus niet zozeer dat ik iemand zocht om een Boss te modden (dat doe ik lekker zelf) maar iemand in Nederland die dat kan (behalve ikzelf...) zonder het ding half te vernaggelen en te mollen.

Mitch
19 juli 2004, 18:01
In theorie zou je gelijk hebben maar uit de praktijk, en gaat er tenslotte om wat je hoort, toch, schijnt het dus wel invloed te hebben. Ik heb laatst mijn cry baby gebypassed zeg maar, en het heeft dus wel degelijk invloed. Dus alle theorierakkers ten spijt, ide praktijk is toch iets anders... :wink:

:D

Hij is leuk ! "Ja klopt niet helemaal wat je zegt, want ik ben het helemaal met je eens" :-?

Braindead
20 juli 2004, 15:15
Want als een pedaaltje in non-true bypass tone sucks moet het dat dus ook doen als hij gewoon aan staat?!?

Ja. Alléén dan beschouwd men het tone suck verhaal opeens als onderdeel van de klank van het pedaal. Grote schakelsystemen van mensen als Bradshaw en Cornish gebruiken inderdaad buffers. Legia anderen zijn zich niet zo bewust van eventueel tone-sukken en spelen lekker door.



ps : nog een vraagje, kun je bij iedere gitarenzaak je pedaaltje TB laten maken? suggesties s.v.p.

Ik ken geen enkele zaak in Nederland die TB mods uitvoert anders dan op wahs. Daarnaast moet het voor de gebruiker mogelijk zijn om met de modder afspraken te makenove bijvoorbeeld:
- Kwaliteit onderdelen.
- Omkeerbaarheid; kan de gehele mod ongedaan worden gemaakt of is er onherstelbaar gesloopt.
- prijs
- manier van aanpak

Ik moet degene nog vonden die voor mij een Boss kan TB-en zonder er een boormachine in te zetten en het ding optisch te veranderen.


Ik heb zo'n bypass doosje gemaakt met een 3pdt schakelaar voor mijn boss chorus. Het pedaal staat dus de heletijd aan en dmv. de bypassbox uit het circuit genomen. Kan ik ook wel voor je bouwen als je me de onderdelen vergoedt

Bedankt voor het aanbod, om hoeveel geld aan onderdelen gaat het dan?
kun je hem ook voor meerdere pedalen zetten? zodat je er bijv 2 bypassed?

Guinness
23 juli 2004, 10:24
Zoek ik even voor je uit. Als ik alles nieuw koop. Mijn oom in duitsland heeft de spullen ook liggen moet ik daar even langs gaan..









Want als een pedaaltje in non-true bypass tone sucks moet het dat dus ook doen als hij gewoon aan staat?!?

Ja. Alléén dan beschouwd men het tone suck verhaal opeens als onderdeel van de klank van het pedaal. Grote schakelsystemen van mensen als Bradshaw en Cornish gebruiken inderdaad buffers. Legia anderen zijn zich niet zo bewust van eventueel tone-sukken en spelen lekker door.



ps : nog een vraagje, kun je bij iedere gitarenzaak je pedaaltje TB laten maken? suggesties s.v.p.

Ik ken geen enkele zaak in Nederland die TB mods uitvoert anders dan op wahs. Daarnaast moet het voor de gebruiker mogelijk zijn om met de modder afspraken te makenove bijvoorbeeld:
- Kwaliteit onderdelen.
- Omkeerbaarheid; kan de gehele mod ongedaan worden gemaakt of is er onherstelbaar gesloopt.
- prijs
- manier van aanpak

Ik moet degene nog vonden die voor mij een Boss kan TB-en zonder er een boormachine in te zetten en het ding optisch te veranderen.


Ik heb zo'n bypass doosje gemaakt met een 3pdt schakelaar voor mijn boss chorus. Het pedaal staat dus de heletijd aan en dmv. de bypassbox uit het circuit genomen. Kan ik ook wel voor je bouwen als je me de onderdelen vergoedt

Bedankt voor het aanbod, om hoeveel geld aan onderdelen gaat het dan?
kun je hem ook voor meerdere pedalen zetten? zodat je er bijv 2 bypassed?

Braindead
27 juli 2004, 15:24
Okay, ik hoor het dan nog wel van je.....


Zoek ik even voor je uit. Als ik alles nieuw koop. Mijn oom in duitsland heeft de spullen ook liggen moet ik daar even langs gaan..









Want als een pedaaltje in non-true bypass tone sucks moet het dat dus ook doen als hij gewoon aan staat?!?

Ja. Alléén dan beschouwd men het tone suck verhaal opeens als onderdeel van de klank van het pedaal. Grote schakelsystemen van mensen als Bradshaw en Cornish gebruiken inderdaad buffers. Legia anderen zijn zich niet zo bewust van eventueel tone-sukken en spelen lekker door.



ps : nog een vraagje, kun je bij iedere gitarenzaak je pedaaltje TB laten maken? suggesties s.v.p.

Ik ken geen enkele zaak in Nederland die TB mods uitvoert anders dan op wahs. Daarnaast moet het voor de gebruiker mogelijk zijn om met de modder afspraken te makenove bijvoorbeeld:
- Kwaliteit onderdelen.
- Omkeerbaarheid; kan de gehele mod ongedaan worden gemaakt of is er onherstelbaar gesloopt.
- prijs
- manier van aanpak

Ik moet degene nog vonden die voor mij een Boss kan TB-en zonder er een boormachine in te zetten en het ding optisch te veranderen.


Ik heb zo'n bypass doosje gemaakt met een 3pdt schakelaar voor mijn boss chorus. Het pedaal staat dus de heletijd aan en dmv. de bypassbox uit het circuit genomen. Kan ik ook wel voor je bouwen als je me de onderdelen vergoedt

Bedankt voor het aanbod, om hoeveel geld aan onderdelen gaat het dan?
kun je hem ook voor meerdere pedalen zetten? zodat je er bijv 2 bypassed?

Braindead
27 juli 2004, 15:24
Okay, ik hoor het dan nog wel van je.....


Zoek ik even voor je uit. Als ik alles nieuw koop. Mijn oom in duitsland heeft de spullen ook liggen moet ik daar even langs gaan..









Want als een pedaaltje in non-true bypass tone sucks moet het dat dus ook doen als hij gewoon aan staat?!?

Ja. Alléén dan beschouwd men het tone suck verhaal opeens als onderdeel van de klank van het pedaal. Grote schakelsystemen van mensen als Bradshaw en Cornish gebruiken inderdaad buffers. Legia anderen zijn zich niet zo bewust van eventueel tone-sukken en spelen lekker door.



ps : nog een vraagje, kun je bij iedere gitarenzaak je pedaaltje TB laten maken? suggesties s.v.p.

Ik ken geen enkele zaak in Nederland die TB mods uitvoert anders dan op wahs. Daarnaast moet het voor de gebruiker mogelijk zijn om met de modder afspraken te makenove bijvoorbeeld:
- Kwaliteit onderdelen.
- Omkeerbaarheid; kan de gehele mod ongedaan worden gemaakt of is er onherstelbaar gesloopt.
- prijs
- manier van aanpak

Ik moet degene nog vonden die voor mij een Boss kan TB-en zonder er een boormachine in te zetten en het ding optisch te veranderen.


Ik heb zo'n bypass doosje gemaakt met een 3pdt schakelaar voor mijn boss chorus. Het pedaal staat dus de heletijd aan en dmv. de bypassbox uit het circuit genomen. Kan ik ook wel voor je bouwen als je me de onderdelen vergoedt

Bedankt voor het aanbod, om hoeveel geld aan onderdelen gaat het dan?
kun je hem ook voor meerdere pedalen zetten? zodat je er bijv 2 bypassed?