PDA

View Full Version : Verschil 12AX7 en 12AT7



Uchison
18 juli 2004, 16:13
Weet er iemand het verschil tussen deze twee buizen? En kan je er ipv de AT een AX doen?

Negative K3 fan
18 juli 2004, 16:15
het verschil is dan een AX veel meer gain heeft dan een AT. Ze zijn uitwisselbaar ja, overal waar je in je amp 12AX7''s hebt zitten kun je ook 12AT7s drukken, of het lekker klinkt is een tweede.

Uchison
18 juli 2004, 16:27
Het is meer dat ik nix op voorraad heb dan een AX en om dan die versterker echt niet te gebruiken :(
Het gaat om de aansturing van de reverb, dacht ik. Ga je dit dan echt in de klank ondervinden? Ideeen :???:

PeeVee
18 juli 2004, 18:09
Aansturing van reverb vraagt vaak juist wat meer stroom (drive) en wat minder gain; ik denk niet dat het mooi is maar kwaad kan het niet. hoewel nou net reverb drivertje wel hard moet werken. Het is niet voor niets dat er in een losse reverb unit een 6V6 als driver!

Uchison
18 juli 2004, 18:49
Ok dat maakt de zaak wat duidelijker. Thx. Ik ga maar eens snel op zoek naar een 12AT7 en een paar als backup. Je weet nooit wanneer je het nodig zou kunnen hebben. Ik dus gisteren, merkte ik dat de reverb het niet mee deed. Jammer. :(
Thx in ieder geval voor de info.

Mr.Jay
18 juli 2004, 22:53
Aansturing van reverb vraagt vaak juist wat meer stroom (drive) en wat minder gain; ik denk niet dat het mooi is maar kwaad kan het niet. hoewel nou net reverb drivertje wel hard moet werken. Het is niet voor

niets dat er in een losse reverb unit een 6V6 als driver!

of 6K6 of EL84

JaY

Gretsch6120
19 juli 2004, 16:09
Ik heb nog een paar 12AT7WC's liggen
pm me als je interesse hebt

Al
21 juli 2004, 22:59
Weet er iemand het verschil tussen deze twee buizen? En kan je er ipv de AT een AX doen?

Een AT heeft een gain van 60, een AX van 100. De AT is een betere driver. In principe zijn ze uitwisselbaar. In het laatste slot van bf Fenders zit hoort een AT maar een AX kan het daar ook goed doen. Een AT als eerste vind ik meestal te week. Als rev-driver is er kans dat de galm met een AX eerder vervormt.

Al