PDA

View Full Version : Welke bas gitaar?



VaderSlayer
18 juli 2004, 13:56
Hoi

Een vriend van me wil bas gaan spelen, nu is mijn vraag welke bas is geschikt voor iemand die metal wil gaan spelen, zijn budget ligt aardig hoog. €700.- het liefst met versterker erbij.

alvast bedankt

AntY
18 juli 2004, 14:22
ik raad tweedehands aan. meer bang voor the buck, en blijkt het toch niet de ideale hobbu te zijn kan je het zonder verlies doorverkopen.

de speelbaarheid is erg belangrijk, voor je geluid echter is de versterker het meest belangrijke in deze prijsklasse.

do's:

-ga naar een winkel en bespeel zo veel mogelijk, als jij mee gaat heb je in ieder geval wat vaardigheid mee met gitaren weliswaar, maar toch
-koop tweedehands, maar niet t eerste en beste wat je tegenkomst
-regelmatig zie je rond de 400 euro of soms geodkoper japanse fenders. zijn erg goed voor t geld.
-iets prijziger zijn warwicks, maar die zijn weer erg goed voor metal.


don't's:

-ga niet naar de winkel en laat je door een verkoper ala feedback een OLP, yamaha of ibanez in de handen duwen en loop daarmee weg, zonder vragen te stellen.
-ga er niet vanuit dat je voor metal per se humbuckers moet hebben, single coils geven flink wat punch om door een gitaarmuur heen te komen.
-koop geen bc rich omdat ze er zo mooi uitzien. de platinum series zijn bagger. ik heb op een beurs op een NJ beast gespeeld (NEE die zijn niet uit New Jersey, zijn koreaans of japans, dat zelfde geldt voor LA california modellen), die kostte nieuw 500 euro ongeveer en klonk erg goed voor dat geld.


op dit moment staan er weinig leuke dingen op marktplaats, heb wat geduld....

niels_r
18 juli 2004, 14:27
Check dit topic even:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=33469

Horus
18 juli 2004, 14:28
BC Rich maakt wat bruut uitziende metal bassen, niet mijn ding, maar ze vallen wel binnen het budget.

Dean maakt ook metal bassen in de prijsklasse.

Als hij een wat beter wil zou ik voor een Fender Precision gaan (alhoewel dat geen echte death-metal bas is kan je er toch wel metal klanken uit halen), of een Ibanez. Beste advies wat er bestaat is echter: Ga zelf proberen en koop een bas die bevalt.

AntY
18 juli 2004, 15:50
dan zou ik eerder een jazz bas nemen...


btw, geef eens een definitie van een goede metal bas.... dat kan net zo goed een fender zijn als een bc rich of ESP wat klank betreft.

MazeMouse
18 juli 2004, 16:01
Het is ook net wat voor sound je zelf wil.
Clean dan kun je alles wel gebruiken. Ga je voor wat meer overdrive dan kun je toch al beter aan humbuckers gaan denken.

Overigens tussen mijn 2 bassen is er eentje een Jazzbass model en de ander een Stingray model.
En voor de metal is de stingray veruit de betere, zowel clean als met overdrive/distortion. (maar dat is gewoon mijn persoonlijke mening)

Wat ik er nog bij zou willen hebben is een BC Rich bas, maar dan inderdaad een NJ.

AntY
18 juli 2004, 16:55
ik zou wel een USA BC Rich willen hebben, een zwarte mockingbird of zo, met hout laminaten.