PDA

View Full Version : pickup vraagje



Kasper
17 juli 2004, 20:20
Ik heb een Ibanez SZ320 met stock pickups en speel voornamelijk metal/hardcore/emo.
Ik ben tevreden met het geluid ... op sommige dagen. Op andere dagen vind ik dat er iets te kort is, en dat er net niet genoeg punch/agressiviteit is.

Daarom heb ik al zitten overwegen om mijn pickups te veranderen, maar ik zou graag eerst weten of ik daar goed aan doe. Ik gebruik verder een Fender Performer 650... Granted, niet bepaald een metal-amp maar er komt toch zeker genoeg uit. Volume moet nooit hoger dan 1-2 staan om er genoeg uit te krijgen voor mijn kamertje.

Mijn vraag is dus, ga ik een aanzienlijk verschil horen als ik de pickups verander, of ligt het grootste probleem bij de amp?
Volgens de Tone Wizard op de Seymour Duncan website wordt mij een SH-4 JB Model of SH-5 Duncan Custom aangeraden (in de brug). Zijn deze iets voor mij?

AART
17 juli 2004, 21:00
als je metal wil, kijk eens naar emg 81 of 85

SiNiSTRaL
17 juli 2004, 21:38
Ik heb een Ibanez SZ320 met stock pickups en speel voornamelijk metal/hardcore/emo.
Ik ben tevreden met het geluid ... op sommige dagen. Op andere dagen vind ik dat er iets te kort is, en dat er net niet genoeg punch/agressiviteit is.

Daarom heb ik al zitten overwegen om mijn pickups te veranderen, maar ik zou graag eerst weten of ik daar goed aan doe. Ik gebruik verder een Fender Performer 650... Granted, niet bepaald een metal-amp maar er komt toch zeker genoeg uit. Volume moet nooit hoger dan 1-2 staan om er genoeg uit te krijgen voor mijn kamertje.

Mijn vraag is dus, ga ik een aanzienlijk verschil horen als ik de pickups verander, of ligt het grootste probleem bij de amp?
Volgens de Tone Wizard op de Seymour Duncan website wordt mij een SH-4 JB Model of SH-5 Duncan Custom aangeraden (in de brug). Zijn deze iets voor mij?

die duncan custom kan ik je zeker aanraden, heb ik ook, (alleen dan de TB-5, trembucker versie, maar verder tzelfde) en ben er zeer tevreden mee, alleen had ie van mij iets transparanter gemogen, wat wel leuk is als je met veel distortion speelt, ik zou je eerder een Bill lawrence L-500(X)L aanraden, zijn ook goedkoper en klinken wat beter dan die duncan...

Kasper
17 juli 2004, 23:43
Hmmm, bij EMG heb ik wat mijn twijfels. Sjure al de groten gebruiken deze pickups, maar ik vrees dat ik niet het juiste effect ga krijgen in mijn kleine setup. Zoals ik in verschillende reviews ook lees kan het geluid 'artificial and sterile' zijn. En dat wil ik dus niet.
(Bij reviews van andere pickups lees ik dit niet)

Wat mij ook wat tegenhoudt bij EMG's zijn de batterij... Is het niet zo dat je altijd je kabel los moet maken van je gitaar, anders loopt de batterij leeg? Dat gesukkel wil ik dus ook vermijden.


Maareuu... kan ik dus afleiden uit de reply's dat andere pickups wel degelijk een verandering in geluid zullen meebrengen?

Kasper
17 juli 2004, 23:44
..

SiNiSTRaL
18 juli 2004, 00:04
sure

AART
18 juli 2004, 00:22
leeglopende batterijen, batterijen zijn niet zo duur toch, oplaadbaar is nog beter, hang je er gewoon 2 aan :)

Kasper
18 juli 2004, 00:26
Zijn toch van die 9V batterijtjes niet?
Ik vind batterijen zowiezo te duur voor wat ze zijn.

En hoe gaat het dan in zijn werk om die batterij te vervangen? Boeltje vanachter aan je gitaar opengooien? Of waar zit die batterij dan ergens?

SiNiSTRaL
18 juli 2004, 11:20
ja, en die batterijen van een emg 81 en 85 gaan 3000 uur mee, dus zelfs als zou je je snoer in je gitaar laten zitten gaat ie nog 125 dagen mee...

Kasper
18 juli 2004, 13:48
Ow, da's wel fijn om weten.
Ik dacht dat die batterij dan leeg zou zijn na een aantal dagen (zoals ik bij mijn pedaaltje had toen ik de kabel vergat los te maken)

thx Sinistral

mcik_666
18 juli 2004, 18:14
Hej,

k heb dezelfde gitaar + dat ik de brug pup wil laten vervangen..
zit te twijfelen tusen de X2n van dimarzio eb de Invader van seymoure.
welke klinkt t beste (strak, veel laag. agressief) in n mahonie gitaar
want ik heb zo nu en dan ook twijfels over mn geluid :(
alvast bedankt.. 8)

SiNiSTRaL
18 juli 2004, 18:27
no doubt: X2N

mcik_666
18 juli 2004, 18:34
thanks sinis! 8-)
k ga m zo snel mogelijk bestelln : )
dan zal ik ook maar is n keer wat opnemen!

EDIT:
bij musik produktiv hebben ze m alleen F spaced. wat houd dat in :???:

Wormaap
18 juli 2004, 19:42
F spaced is 51mm van 't midden van't eerste spoeltje tot't midden van't laatste, dit is over't algemeen voor Fender stijl gitaren en vaak voor tremolo's. Gibson stijl gitaren hebben meestal 'normaal' 48mm.
Staat in de FAQ van DiMarzio uitgelegd :P

gerrekat
18 juli 2004, 19:47
Probeer eens wat van de agressievere DiMarzio's (Super Distortion/Super II/X2N of iets dergelijks) of een Bill Lawrence L 500 XL, van duncan zou ik eerder de Invader aanraden voor echt heftige muziek!


Maar voor strakke ultra vette high gain vind ik DiMarzios/BIll Lawrences heerschen....DiMarzios zijn wat ronder en warmer Bill Lawrences superstrak en wat machinaal aandoend op een goede manier

mcik_666
18 juli 2004, 22:37
over die bill lawrence pups heb ik welis gelezen ja.
heb je er misschien soundbites van.. want zo word n keuze maken alleen maar moeilijker :)
i think i must continue my queste!
ik zoek nog wat verder :cool:

by the way, die bill lawrence prijzen bevallen me wel :P

mcik_666
19 juli 2004, 19:06
Trouwens. weten jullie nog shops in NL/DE
die pickups verkopen/verzenden.. bij musik produktiv hebben ze de de X2n alleen f spaced! KNOR en by byers hebbenze volgens mij helemaal geen pickups, of ik kijk eroverheen :-?

weten jullie ook waarom de prijzen in duitsland veel goedkoper zijn dan in nl?

:roll:

gerrekat
19 juli 2004, 19:24
Trouwens. weten jullie nog shops in NL/DE
die pickups verkopen/verzenden.. bij musik produktiv hebben ze de de X2n alleen f spaced! KNOR en by byers hebbenze volgens mij helemaal geen pickups, of ik kijk eroverheen :-?

weten jullie ook waarom de prijzen in duitsland veel goedkoper zijn dan in nl?

:roll:


LOL een F spaced X2N......lijkt me onzin HAHAHHA, dat ding heeft doorlopende blade polepieces en heeft dus niets te maken met afstand tussen de snaren....het magnetische veld op een blade PU is overal even sterk...dara je snaar nooit "naast" de polepiece kan vallen!

SiNiSTRaL
19 juli 2004, 19:39
nee, maar blade pickups noemen ze altijd F-spaced bij dimarzio :D

mcik_666
19 juli 2004, 21:51
aha ok dan :lol:
dus hij zou geen problemen moeten veroorzaken ?

thanks :cool: