PDA

View Full Version : Waar begin je? : Experimenteren met buizen



vinni
17 juli 2004, 19:31
Effuh chekkuh...

vinni
17 juli 2004, 19:38
Hoi,

Ik heb een ENGL Ritchie Blackmore top.
Op zich een pracht van een versterker.....alleen vind ik'm te schel en kan het crunch wel wat extra's gebruiken.

In de overtuiging dat geen enkele versterker perfect is ga ik gewoon proberen mijn RB iets meer op mijn smaak af te stemmen.

Nu weet ik dat de preamp en poweramptubes voor een belangrijk deel het geluid bepalen. Maar ik kan echter niet de hele wereld aan buizen kopen en maar eens gaan testen.

Daarnaast weet ik ook dat mijn vijf preamtubes elk een eigen functie binnen de amp hebben, maar welke en hoe bepaal je voor die functie wat de meest geschikte buis is? Er zitten nu Sovtek pre's en powers in. Het labeltje zegt wel ENGL...maar we weten allemaal wel waar de buizen vandaag komen.

Voorts ben ik niet helemaal leek op dit gebied. Termen zoals, graded, matched en bias ken ik wel.

Is er trouwens een boek o.i.d over het biassen van amps?
Wil het gewoon zelf leren.

Hoe zijn jullie begonnen en wat adviseren jullie mij?
Heb al een GT12AX7R2 en een Ruby 12AX7A-C gekocht.

Eventueel een buizenverzamelaar in de buurt van Groningen/Assen die mij eens een avondje wil helpen?

Groet,
Vinni

BLOK182
17 juli 2004, 20:30
Wat voor cab heb je er eigenlijk bij? Want ik heb em op een v30 cab gecheckt, en dat klonk zonder meer erg goed, vooral niet schel. Maar experimenteren met buizen kan ook erg goed zijn ja!

vinni
17 juli 2004, 22:25
Heb ook de 4X12 V30 cab.
Denk niet dat het daar aan ligt.

speel er met twee gitaren over....een Vigier met een SD JB in de brug en een PRS McCarthy Soapbar.

Las trouwens op de website van ENGL een topic van een andere RB gebruiker die klaagde over hetzelfde.
Antwoord was dat Ritchie Blackmore zijn amps altijd voluit heeft staan en dat je er dan geen last van hebt.....yeah right!
Ik weet niet of je ooit voor een RB op vol vermogen hebt gestaan!
Ik gelukkig niet!

Groet,
Vinni

LordRiffenstein
18 juli 2004, 08:30
Heb ook de 4X12 V30 cab.
Denk niet dat het daar aan ligt.

Vinni,

hoe oud is je cab? Het schelle dat je hoort kan wel komen door die cab. V30s klinken van nature scherp, ze hebben veel hoog mid wat scherp kan klinken maar dit speel je er wel uit door de cab een tijdje op hoog volume te gebruiken. Als je cab al goed ingespeeld is, is dit niet het probleem.

Ik weet niet exact de buizen-indeling van de RB maar de balangrijkste zijn zeker de V1 en V5. V1 is de pre-amp buis helemaal links als je voor de versterker staat, deze heeft het meeste invloed op je toon en werkt sowieso voor al de kanalen. V5 (PI ofte Phase Inverter) is dan de meest rechtse en is de PI, werkt ook voor alle kanalen.

Je kan enkele verschillende buizen kopen, moeten geen NOS zijn, kan ook gewoon wat nieuwe spullen en testen. De V1 telkens vervangen en luisteren naar hoe het anders klinkt. Ik gebruik bv enkele RFTs of wat andere NOS buizen om een meer vintage sound te halen uit mijn Engls. Als PI heb ik een ECC81 en hiermee klinkt de bel wat romiger.

Mocht je nog meer vragen hebben, mag je me altijd mailen!

Yoeri

vinni
18 juli 2004, 12:08
Hoi Riffie,

Bedankt voor je reactie.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met name experimenteren met de V1 buis?

Wat doet een phase inverter precies en welke invloed heeft dit op je toon?

En die cab is ca. 8 maanden oud gebruiken'm ca. 2X per week en op maximaal een kwart volume van de RB.

Zoek ook meer de vintage hardrocksound.....
Hoe ben jij aan je buizen gekomen?

Nog meer tips / advies?

Groet,
Vinni

Negative K3 fan
18 juli 2004, 13:17
de beschrijving van een phase invertor zit al in de naam, die draait de boel gewoon om :)

bij oudere amps zat er altijd standaard een 12AT7 (ecc81 ofzo?) standaard in voor de phase invertor, tegenwoordig 12ax7 (ecc83), terwijl veel mensen een 12AT7 op die plek vaak ervaren als een duidelijke verbetering in geluid. Dit is ook een mod die makkelijk uitvoerbaar en terug te draaien is, dus daar kun je mee beginnen.

helleke
18 juli 2004, 14:41
Ik wil ook wel wat experimenteren met de pre-amp buizen van mn Powerball.
V1 t/m V4 zijn blijkaar de eindbuizen.V5 t/m V8 de pre-amp buizen.Er zitten nu gerelabelde Engl Ecc83 in.Op de V5 kun je nog net zien dat er Sovtec 12ax7 op staat.
Wie heeft er goede ervaringen met andere buizen in de Powerball en wat veranderde er aan je geluid?Welke buizen zou ik moeten proberen en op welke plek?

vinni
18 juli 2004, 22:55
Ik weet nu wat de V1 en de V5 doen....
Waar dat de rest van de V's ?

En geen grapjes over de V2 :-D

Groet,
Vinni

LordRiffenstein
19 juli 2004, 07:43
Ik weet nu wat de V1 en de V5 doen....
Waar dat de rest van de V's ?

En geen grapjes over de V2 :-D

Groet,
Vinni

Vinni, ik ben niet zeker, als ik het schema van de Blackmore zie dan kan ik je het met zekerheid zeggen maar ik vermoed hetvolgende:

V1:Gebruikt voor alle kanalen
V2:Enkel voor Lo en Hi lead
V3:Gebruikt door alle kanalen
V4:Aansturing fx loop
V5:PI Phase Inverter

DUS, Kanaal 1&2 maken gebruik van V1 en V3, Kanaal3&4 van V1-2-3.

Zoals gezegd, niet 100% zeker maar afgaande op de indeling bij andere Engl-amps ben ik hier vrij zeker van.

PS: mailtje over de buizen volgt nog!