PDA

View Full Version : Schakelkwestie



Sj03rd
4 mei 2002, 00:52
Ik las in de gitarist dat de gitarist van Staind iets handigs had waar ik nog nooit van had gehoord. Misschien jullie wel dus vergeef me als ik nu iets heel doms zeg :smile:

Maar hij had een Marshall versterker en als hij z'n cleane kanaal had dan gebruikte hij ook z'n 19" effecten en als hij dan schakelde naar overdrive schakelt "iets" de 19" processor uit. Is dit een speciaal iets of is dit heel normaal, en kun je dit kopen..zoja, wat is het dan en hoe duur?

Want ik beschouwde dit altijd als HET probleem bij het gebruiken van je overdrive kanaal en andere effecten van 19" apparatuur.

RadiuS
4 mei 2002, 19:32
dat gaat waarschijnlijk allemaal via MIDI dat is allemaal aan elkaar te linken. vraag me niet hoe t precies werkt

aadplagiaat
5 mei 2002, 18:33
Meet op je voetschakelaar de spanning van de kanaalselector. Die spanning gebruik je om met het selecteren van je lead-channel een relaytje te schakelen wat de 19" processor simpelweg by-passed.

vinni
5 mei 2002, 23:50
Wellicht wel andersom....
Op de G-major en G-force van TC-electronics zitten relayschakelaars waarmee je de kanalen op je versterker kunt aansturen.
Kies je met een midifootcontroller een patch op je effectapparaat schakelt die automattisch naar het juiste versterker kanaal.Maar dity is slechts een van de vele mogelijkheden. Er zijn ook versterkers die de kanalen kunnen schakelen met midi (ENGL-versterkers bv) of complete midi-programeerbare (pre)amps...zoals de JMP-1 van Marshall....maar er zijn zoveel mogelijkheden....

Groet,
Vinni

Rectifier
6 mei 2002, 10:59
Er zijn meerder FX units die kanalen kunnen schakelen.
De Rocktron Replifex, Lexicon MPX-G2 etc.

Maar in het geval van Staind zet ie de FXunit gewoon in Bypass (tenminste zoals jij dat zegt)

Maar via versterkers met midi (Mesa Triaxis,Rocktron Piranha,Rivera Knuckelhead)
kun je ditzelfde verkrijgen.
Is wel een kwestie van uitvogelen, want als je niet bekend met midi bent, is het wel een geknooi.

srv-man
6 mei 2002, 23:04
Als je het echt leuk aan wil pakken koop je een Rocktron patchmate of iets dergelijks. Al je apparatuur (effectpedalen, pre-amp(s), 19" stuff) hang je in de loops en per programma bepaal je wat er aan staat.
Op deze manier zal Staind het ook wel geregeld hebben.

Bouke
7 mei 2002, 12:32
Ik heb een Fender Twin '94 met twee kanalen. Je kunt op het ding aangeven of je de effectloop (send/return op de achterkant) op kanaal 1, 2 of beide wilt gebruiken. Dus als je met het voetpedaal van kanaal wisselt kunt je dus als je dat wilt ook je effecten uitschakelen.

Misschien kan die versterker waar je het over had dat ook wel.

Bouke.

Ic3gl0vE
8 mei 2002, 21:28
op mijn footswitch zit een knop om de fxloop uit (en weer aan natuurlijk :smile:) te zetten

zal ook wel werken