PDA

View Full Version : Strat Reversed headstock (de vd haar van Rob Winter)



ieme
17 juli 2004, 15:56
ik las deze maand in de gitarist over Rob winter dat hij graag op zijn silversparkle vd haar strat met een omgekeerde kop speelt
http://haarguitars.nl/test/Merken/Diversen/rob%20winter%20met%20sparkle.jpg
deze strat met omgekeerde headstock zou een lekkerdere feel aan de snaren hebben...
Wat vinden jullie hier van? zouden jullie dit in overweging nemen bij het laten bouwen van een strat?
http://haarguitars.nl/test/Merken/Bogner/HaarHookBogner1.jpg
Ik vind het voor een hardrock fatstrat zoals deze het best wel mooi, bij een classic s/s/s configuratie zou ik een regular headstock mooier vinden denk ik...
http://haarguitars.nl/test/Merken/Diversen/rob%20winter%20met%20haar%20small.jpg

Negative K3 fan
17 juli 2004, 16:37
dan heeft de dikke e-snaar een veel langere lengte waarover hij loopt, en de dunste de kleinste lengte, ik kan me best indenken dat die wat uitmaakt.

Fuhgawz
17 juli 2004, 16:37
Het heeft wel wat ja. Zo heb je weer eens wat anders... Verder heb ik er weinig over te zeggen.

ieme
17 juli 2004, 16:38
dan heeft de dikke e-snaar een veel langere lengte waarover hij loopt, en de dunste de kleinste lengte, ik kan me best indenken dat die wat uitmaakt.
Ja dat had ik me ook al bedacht, maar wat voor concequenties heeft dat voor je tone? en de bespeelbaarheid? word je dikke-e daar soepeler van?

iam
17 juli 2004, 16:47
ik heb ook nog een hamer slammer bas gehad met reversed headstock (5snaar)

de laagste snaar was gevoelig losser en zorge voor fretbuzz bij hard aanslaan,
had wel een andere vibe dan mijn P-bass lyte van later...

jaywalker
17 juli 2004, 22:04
Kwa bespeelnaar heid maakt het niet veel uit. Mijn squier heeft ook een reversed. Mijn Fender niet. Aangezien het verschill tussen deze twee gitaren te groot is kan ik niet zeggen wat het in tone etc. uitmaakt

CHeers,

Tom

ieme
17 juli 2004, 22:16
hmmm, iemand die weet wat de werkelijke verschillen zijn? buiten de look's dan??

nirvana
17 juli 2004, 23:44
Ik ben ook wel benieuwd, op de ene site staat dat het compleet geen kwaad kan (dat de sound hetzelfde blijft) dus als je het mooi vindt moet je ervoor gaan. Op de andere staat dat je (indien je het zelf doet) je de sound naar de kloten kan helpen. Ik wil ook stiekem zo'n reversed headstokje.

ieme
18 juli 2004, 20:59
Wat voor invloed zal het op je snaarspanning hebben? ik denk als je de kop omdraait en de totale lengte van je dunne E dus korter wordt de spanning zal afnemen en de snaren soepeler aanvoelen? Correct me if i'm wrong...

nirvana
18 juli 2004, 23:11
Het zal wel verschillend zijn, maar je kan toch gewoon even testen door er nu zoals hij is de snaren er reversed op te leggen.

Wormaap
18 juli 2004, 23:14
Dit kan weer zo'n typische 'het zal wel aan mij liggen' reply zijn maar toch:
Je snaren trillen toch feitelijk maar van de brug tot de nut? Da's dus de lengte van de snaar die de frequentie beïnvloedt (op een open snaar natuurlijk) en als ik daar even vanuit ga, dan zou wat er met de snaren gebeurt na de nut qua lengte vrij weinig meer uitmaken? Of kan iemand mijn puur op natuurkundige wetten gebaseerd relaas even voor me ontkrachten? :P

nirvana
18 juli 2004, 23:26
Dit kan weer zo'n typische 'het zal wel aan mij liggen' reply zijn maar toch:
Je snaren trillen toch feitelijk maar van de brug tot de nut? Da's dus de lengte van de snaar die de frequentie beïnvloedt (op een open snaar natuurlijk) en als ik daar even vanuit ga, dan zou wat er met de snaren gebeurt na de nut qua lengte vrij weinig meer uitmaken? Of kan iemand mijn puur op natuurkundige wetten gebaseerd relaas even voor me ontkrachten? :P

klopt niet man

de snaar die gaat natuurlijk dezelfde toon (mits juist gestemd) voortbrengen reversed als niet-reversed, maar het gaat hier om het feit dat er minder of meer spanning komt staan op de snaar en welke klankverandering hieruit volgt

Wormaap
19 juli 2004, 01:01
Dit kan weer zo'n typische 'het zal wel aan mij liggen' reply zijn maar toch:
Je snaren trillen toch feitelijk maar van de brug tot de nut? Da's dus de lengte van de snaar die de frequentie beïnvloedt (op een open snaar natuurlijk) en als ik daar even vanuit ga, dan zou wat er met de snaren gebeurt na de nut qua lengte vrij weinig meer uitmaken? Of kan iemand mijn puur op natuurkundige wetten gebaseerd relaas even voor me ontkrachten? :P

klopt niet man

de snaar die gaat natuurlijk dezelfde toon (mits juist gestemd) voortbrengen reversed als niet-reversed, maar het gaat hier om het feit dat er minder of meer spanning komt staan op de snaar en welke klankverandering hieruit volgt
De toonhoogte van de snaar hangt af van lengte, spanning en gewicht van de snaar. Het trillende deel van de snaar (nut tot brug) blijft even lang, het gewicht van de snaar verandert niet, dus als je dan de spanning verandert, zou je toon veranderen.

fred dons
19 juli 2004, 08:27
niet helemaal correct, als de snaar langer is (zelfs bij gelijkblijvende mensuur lengte) heeft hij meer spanning nodig om op de zelfde toon te komen
(een lage b zou dus strakker moeten worden en niet slapper)
het voordeel zit hem er in dat de hoge e dus minder spanning nodig heeft en makkelijker te benden is (de lage e wordt strakker maar die bend je normaal gesproken niet)
je kunt dit spanning verhaal trouwens "makkelijk"testen met een hardtail gitaar als een LP, als het het staart stuk lager schroeft ( en de snaar dus langer maakt) gaat je spanning bij een gelijkblijvende stemming omhoog
en andersom
ik heb 5 of 6 gitaren met reversed headstock en ik heb ze eerlijk gezegd genomen omdat ik het gewoon mooi vind, het verschil met een normale headstock is nu ook weer niet zo wereldschokkend dat ik nu voortaan alleen reversed wil

Negative K3 fan
19 juli 2004, 16:32
niet helemaal correct, als de snaar langer is (zelfs bij gelijkblijvende mensuur lengte) heeft hij meer spanning nodig om op de zelfde toon te komen
Dat zegt hij toch min of meer ook?

(een lage b zou dus strakker moeten worden en niet slapper)
het voordeel zit hem er in dat de hoge e dus minder spanning nodig heeft en makkelijker te benden is (de lage e wordt strakker maar die bend je normaal gesproken niet)
je kunt dit spanning verhaal trouwens "makkelijk"testen met een hardtail gitaar als een LP, als het het staart stuk lager schroeft ( en de snaar dus langer maakt) gaat je spanning bij een gelijkblijvende stemming omhoog
en andersom
Is dat niet zo omdat de snaren dan meer naar beneden wordeng etrokken ipv naar achteren?

ik heb 5 of 6 gitaren met reversed headstock en ik heb ze eerlijk gezegd genomen omdat ik het gewoon mooi vind, het verschil met een normale headstock is nu ook weer niet zo wereldschokkend dat ik nu voortaan alleen reversed wil

Wormaap
19 juli 2004, 17:17
Wat jij zegt met het veranderen van de hoogte van de brug, daarmee verander je in feite de mensuurlengte, het trillend deel van de snaar wordt langer. Als je een goede nut hebt, trilt de snaar na de nut helemaal niet meer, en heeft de lengte van de snaar na de nut ook geen enkele invloed meer op je toonhoogte, en dus op de spanning die er op de snaar moet komen te staan, want daar trilt de snaar niet meer.
Ik post dit BTW niet om wijsneuzerig over te komen, maar ik hoop juist dat iemand met een paar fatsoendelijke punten komt om mijn ongelijk te bewijzen.

Wormaap
19 juli 2004, 17:17
Wat jij zegt met het veranderen van de hoogte van de brug, daarmee verander je in feite de mensuurlengte, het trillend deel van de snaar wordt langer. Als je een goede nut hebt, trilt de snaar na de nut helemaal niet meer, en heeft de lengte van de snaar na de nut ook geen enkele invloed meer op je toonhoogte, en dus op de spanning die er op de snaar moet komen te staan, want daar trilt de snaar niet meer.
Ik post dit BTW niet om wijsneuzerig over te komen, maar ik hoop juist dat iemand met een paar fatsoendelijke punten komt om mijn ongelijk te bewijzen.

Wormaap
19 juli 2004, 17:18
Wat jij zegt met het veranderen van de hoogte van de brug, daarmee verander je in feite de mensuurlengte, het trillend deel van de snaar wordt langer. Als je een goede nut hebt, trilt de snaar na de nut helemaal niet meer, en heeft de lengte van de snaar na de nut ook geen enkele invloed meer op je toonhoogte, en dus op de spanning die er op de snaar moet komen te staan, want daar trilt de snaar niet meer.
Ik post dit BTW niet om wijsneuzerig over te komen, maar ik hoop juist dat iemand met een paar fatsoendelijke punten komt om mijn ongelijk te bewijzen.

fred dons
19 juli 2004, 17:34
ieme zei dat ook, ik verwees echter (zonder dat ook duidelijk te doen :oops: ) naar Iam die zei dat op zijn slammer bass de lage snaar slapper was

men zegt inderdaad wel vaker dat het de scherpe hoek is waardoor de spanning omhoog zou gaan alleen zie ik meer logica in het lengte verhaal dan de spanningshoek 8)

ieme
19 juli 2004, 17:46
Goed, ik ben er wel uit! ik heb voor mn fender strat nog een nieuwe neck nodig, vind deze iets te dun... dus laat ik bij vd haar een reversed headstock neck maken!
See ya!!!

robzilla
19 juli 2004, 17:53
Goed, ik ben er wel uit! ik heb voor mn fender strat nog een nieuwe neck nodig, vind deze iets te dun... dus laat ik bij vd haar een reversed headstock neck maken!
See ya!!!

8-)

Die reversed headstocks zijn er altijd wel lekker uit! Als ik ooit nog eens een Fender koop wordt het er een met een reversed headstock!

Wormaap
19 juli 2004, 18:07
Ze zien er sowieso stukken ruiger uit dan'n normale, dus bestaansrecht is er sowieso :-D

robzilla
19 juli 2004, 21:29
Goed, ik ben er wel uit! ik heb voor mn fender strat nog een nieuwe neck nodig, vind deze iets te dun... dus laat ik bij vd haar een reversed headstock neck maken!
See ya!!!

ieme, kan je de prijs opgave van die nek ook even hier plaatsen? En doe je je andere hals weg of niet?

robzilla
20 juli 2004, 20:14
Schop voor ieme!

Diedo
20 juli 2004, 21:05
heb je haast??? :???:

robzilla
20 juli 2004, 21:33
heb je haast??? :???:

Nee :D

marc_o
20 juli 2004, 22:18
Ik heb op mijn Zwier tele ook een reversed headstock en naar mijn gevoel speelt ie wat soepeler dan mijn eerste Zwier tele met normale headstock. Bovendien vind ik het wel wat hebben, maar dat is persoonlijk.

Snaar'n Bennie
20 juli 2004, 22:48
Een strat met omgekeerde kop is zowiezo mooier!!! Dat staat net ietsjes 8-)

maestro_nl
2 augustus 2004, 22:44
Fred heeft gelijk.
Zelf heb ik oa een reversed Warmoth strat.

Ook onze grote vriend Adje vd Berg schrijft dit in een MusicMaker uit de vorige eeuw tav zijn Fernandes(?).

Met een afgeklemde nut (Floyd Rose) gaat het verhaal natuurlijk niet op.