PDA

View Full Version : Stappenplan afmixen



Hempo
17 juli 2004, 00:13
Dag,

We hebben met onze band wat hele aardige opnames gemaakt, met behulp van Roland TD20 Elektrische drumkit, Shure SM57 gitaarmics, bas direct en zang shure 58. Alles is 'kaal'/droog opgenomen met het programma Cool Edit Pro 2002.

Nu kan het afmixen dus beginnen. En je kan zomaar wat gaan doen, lekker aanrommelen, maar misschien bestaan er ook soort 'standaard'-lijst dingen om te doen bij het afmixen.
Is zoiets misschien ergens op internet te vinden? Of loopt hier toevallig iemand rond die de tijd heeft om me wat nuttige tips te vertellen ?

Alvast bedankt,
Hempo

dodoweirdo
17 juli 2004, 08:46
Je zult het waarschijnlijk al gehoord hebben maar er bestaan geen standaards. Je moet gewoon doen wat goed klinkt. Voor veel informatie over dit onderwerp kan je terecht op http://homerecording.com/bbs

wat vocals en misschien ook gitaar betreft is hier een mooi procces, ik doe vaak hetzelfde maar dan zonder het equalizen en noisereduction


1. Noise Reduction (eventueel)
I usually leave a bare space in my recording, make sure you do this for it to work effeciently. Well, select a spot where you were not speaking at all.
Go to your top menu.
Effects > Noise Reduction > Noise Reduction
Select, "Get Profile From Selection", after that finishes, hit close. Now select the whole vocals file. Go back to
Effects > Noise Reduction > Noise Reduction
Select, "OK" and let it finish.

2. Studio Voice
Go to your top menu.
Transform > Filters > Parametric Equalizer

After you did it EXACTLY as above, save it as "Studio Voice" and apply it to your full vocal file selected. (ben ik zelf ook niet helemaal uit, niet doen dus)

3. Dynamics Processing (zeker doen)
This will set a great sounding volume to your vocals. Highlight your full vocal file. It is very hard to record a complete verse without being too loud at some point than other points. To fix it where this can be nuetral, a Compressor solves this. This compressor takes your vocals and fixes them where they are leveled out at 20dB which is perfect to use the steps mentioned after this and keep your emotion leveled.
Go to your top menu.
Effects > Amplitude > Dynamics Processing

Now select "4:1, -24, Very Fast Attack", Click on the tab "Traditional" Look at the Thresholds Column and change "-24" to "-20" and hit "OK"

4. Normalization (zeker doen)
This will normalize your vocals from dynamics processing. Once again.
Go to your top menu.
Effects > Amplitude > Normalize
Make sure "Normalize To" and "Normalize to L/R Equality are the only boxes checked. Next to "Normalize To" enter "95" and hit "OK"

5. Reverb (is soms wel de moeite)
In any professional recording you will hear some type of reverb, to get this effect, highlight your full audio file and
Go to your top menu.
Effects > Delay Effects > Reverb
Select "Tight and Close" and hit "OK"

6. Final Normalization (tja)
Repeat step 4 but this time change the "95" to "100", and now you're done

Horus
17 juli 2004, 12:36
Wat je ook nog kunt doen:
Elektrische gitaar:
Als het gitaarsignaal clean is, compressie. Ik vind bij een strat geluid meestal hogere compressie mooier, omdat dit geluid vaak ook heftigere pieken heeft. Lichte distortion een beetje compressen, zware distortion hoef je vrijwel niet te compressen.

Acoustische gitaar:
Flinke compressie en reverb. Ik vind een tikje hoog erbij met een EQ vaak ook wel mooi (zeker als met een SM57 is opgenomen).

Drums:
Als het er al niet op zit: een klein beetje reverb. Om het wat natuurlijker te laten klinken kan je een beetje met je volumes gaan klooien. Snare af en toe wat harder/zachter, zelfde voor bassdrum en hats. Als je alle drums op 1 track hebt dan zou ik er meer mee oppassen.

Bas:
Compressie, en flink wat. Voor de rest zou ik er niets aan doen (beetje EQ misschien, afhankelijk van de stijl. Wat hoog erbij voor rock/metal, wat laagmid erbij voor de wat softere muziek).

Het belangrijkste is toch wel de compressie op de zang. Zonder dat word je geluid direct erg amateuristisch. Vaak vind ik compressie op cleane gitaar ook wel vrij noodzakelijk. En bij het masteren een beetje hard-limiten kan ook geen kwaad.

Stitch
17 juli 2004, 14:40
Ik haak hier ff op in.


Waarom normalize je eerst op 95 en daarna op 100?


En begrijp ik goed dat zodra je alle volumes ed goed hebt staan, je de complete track (dus alle sporen in 1 track) nog een keer normalized en eventueel een beetje verb toevoegd? Moet je die track dan ook nog compressen, of is dat allemaal op basis van smaak?

Hempo
17 juli 2004, 16:54
Die compressie is misschien wel wat ja. We hebben t wel es vaker gebruikt, maar toen hadden we er wat teveel opzitten :-D
Hele solo met reverb en al was onder de compressie gegooid. Niet erg prettig.

Maar bedankt voor de tips mensen, daar kan ik wel wat mee!

Oja en die 95% normalizen heeft denk ik nog met de reverb te maken die je er nog over heen gooit ?

Hempo
17 juli 2004, 16:58
Oja en nog iets, we hebben zang af en toe een beetje geknipt en plakt. Nu kun je dat als je heel geod luistert horen, is hier nog een trucje voor ?
EQ veranderen/galm rommel etc. ?

dodoweirdo
17 juli 2004, 17:13
Oja en nog iets, we hebben zang af en toe een beetje geknipt en plakt. Nu kun je dat als je heel geod luistert horen, is hier nog een trucje voor ?
EQ veranderen/galm rommel etc. ?

gewoon alles door dezelfde compressor smijten en naar gelijke waarden normalisen is meestal voldoende.

Horus
17 juli 2004, 17:21
Als je niet netjes heb geknipt, en je hoort een tik waar geknipt is, dat heb je een geluidsgolf doormidden geknipt. Daar kan je niets meer aan doen helaas.

Stitch
17 juli 2004, 17:34
2 sporen gebruiken en dan de ene heel snel infaden en de andere heel snel uitfaden. Tenminste zo heb ik het gedaan....

nirvana
17 juli 2004, 18:51
Als je niet netjes heb geknipt, en je hoort een tik waar geknipt is, dat heb je een geluidsgolf doormidden geknipt. Daar kan je niets meer aan doen helaas. Dat is toch zo op te lossen, je knipt gewoon een stukje ervan af (microsecond) tot aan het volgende neutrale punt.

Frits van Mourik
18 juli 2004, 00:50
Is inderdaad een methode, maar ipv te knippen doe ik liever "effects -> silence".
Als je al te vaak een msec knipt, raakt je spoor uit sync.

Horus
18 juli 2004, 11:23
Ok, nog een stukje eraf knippen kan, was ik vergeten. Ik heb voor mezelf altijd de regel dat als ik tikken hoor dat ik het opnieuw opneem, omdat het dan toch al teveel verkloot is naar mijn mening. Snel in/uit faden doe ik ook vaak.

Hempo
18 juli 2004, 20:48
Okee, ik heb nu een soort mix, die wel redelijk is denk ik. Alleen ik heb nu last van een wat rommelige 'grafiek' die niet continu op hetzelfde volume zit. Nu hoeft dat ook niet, maar iets constanter volume zou niet gek zijn.

Ik hoorde dat je dat kon doen met Hard Limiting. Kan iemand me uitleggen hoe dit te gebruiken? Zijn er wat mooie presets voor dit soort dingen?

Frits van Mourik
18 juli 2004, 23:50
Joh Hempo, gewoon proberen, man!
Je kunt immers nix verzieken. Undo is your friend...
Wat Hard Limiting precies doet wordt prima uitgelegd in de helpfile van CEP.
Overigens vinnik, dat je je niet moet blindstaren op een "rommelige grafiek".
Je oren moeten hier het werk doen.
Klinkt het voor jou OK, dan is het OK, whatever zo'n grafiekje laat zien.
Maar da's mijn mening maar, die ik graag inwissel voor een betere...

Horus
19 juli 2004, 09:29
Wat een een Hard Limiter doet is je signaal boven een bepaald volume afkappen, en vervolgens normalizen (je volume op 0dB zetten). Omdat de meeste pieken heel kort zijn hoor je amper dat je ze afkapt. Daar kan een hard limiter goed voor zijn. Een treshold op zo'n -3 tot -10 dB kan je mix wat meer balans geven (zodat je "grafiek" wat rechter is) en zorgt voor een hoger algemeen volume.

Maar laat je inderdaad in eerste instantie door je oren leiden. Ik gebruikte tot nu toe altijd vrij veel hard limiting, maar ben gister met een mix begonnen met alleen wat subtiele compressie, en eigenlijk ben ik er veel blijer mee. Een stuk minder hard maar een stuk natuurlijker en dynamischer.

guhlenn
19 juli 2004, 12:05
snap het normalisen niet. Alles wat je doet is toch gewoon je ruisdrempel oimhoog halen?

Hempo
19 juli 2004, 17:41
Je zet het allemaal harder, ik heb niet echt veel ruis.

Horus
20 juli 2004, 09:28
normalizen is je het hoogste volumeniveau (dus de hardste piek in je nummer) op 0 dB zetten, waar het geheel dus net niet clipt. Als je dus die pieken afkapt gaat je gehele volume omhoog bij het normalizen. Een plugin als de Waves UltraMaximizer (ook wel L1 of L2 genoemd) normalized automatisch. Opzich heeft het niets met een ruisdrempel te maken.

guhlenn
20 juli 2004, 14:13
Maar normalisen kapt toch NET NIET de pieken af, maar zoekt de hoogste piek op en zet die op 0 db? (ik probeer hier niet de wise ass uit te hangen, wellicht heb ik het verkeerd begrepen...) Daardoor haal je dus je ruisdrempel net zoveel onhoog als de audio maw; de signal to noise afstand veranderd niet maar wordt gewoon een x aantal db omhoog getild (dus de audio EN de ruis). En Hempo; natuurlijk heb je een ruisdrempel. Wellicht is je spul zo goed dat je hem niet hoort.

Correct me if i'm wrong...

Guhlenn

Hempo
21 juli 2004, 19:53
Wat is een coole distortion voor over de zang?
Ik probeer vanalles, maar t wil niet echt leuk klinken

Frits van Mourik
23 juli 2004, 23:37
Tja, wat is cool? Waar zoek je naar?

Probeer eens te "re-ampen": de (reeds opgenomen) zang terugsturen
naar een gitaarversterker en dan daarop lekker pielen met gain & EQ.
Als de stem naar tevredenheid uit de speakers brult; microfoon ervoor
en als aparte track opnemen om in de mix naar smaak toe te voegen.
Ipv de gitaarversterker gebruik ik ook wel een (speelgoed)megafoon:
de zang komt dan uit één schelp van een hoofdtelefoon, die ik met
een breed elastiek op het mondstuk van de megafoon bevestig.
Zeer nasaal, zeer overspannen en soms zeer bruikbaar...

Succes,

Frits

Horus
24 juli 2004, 18:12
Maar normalisen kapt toch NET NIET de pieken af, maar zoekt de hoogste piek op en zet die op 0 db? (ik probeer hier niet de wise ass uit te hangen, wellicht heb ik het verkeerd begrepen...) Daardoor haal je dus je ruisdrempel net zoveel onhoog als de audio maw; de signal to noise afstand veranderd niet maar wordt gewoon een x aantal db omhoog getild (dus de audio EN de ruis). En Hempo; natuurlijk heb je een ruisdrempel. Wellicht is je spul zo goed dat je hem niet hoort.

Correct me if i'm wrong...

Guhlenn

precies :) dat bedoelde ik ook. Ik wou er direkt wat bij uitleggen over limiters. En ja, je S/N veranderd inderdaad niet, maar om dan te zeggen dat normalizen alleen je ruisdrempel omhoog haalt nee. Het belangrijkste van normalizen is toch dat je volume omhoog gaat, en niet alleen je ruis.

Hempo
25 juli 2004, 19:00
Nou ik ben ff aan de gang geweest, het resultaat is hier te horen :

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=36387


Het resultaat dus van een leuke PC met een 'leuke' geluidskaart, een paar mics en wat mix-experimenteer-ervaring dingen.