PDA

View Full Version : computer advies



motorpsychonaut
16 juli 2004, 23:12
ok nog eens, maar de vorige topics met deze vraag beantwoorrden mijn vraag helaas niet:
ik wil een nieuwe computer kopen waarop ik wil tekstverwerken, internetten, muziek luisteren (ook cds), dvds kijken en graag tv kijken. maar draanaast wil ik muziek opnemen/masteren/produceren en natuurlijk branden.

ik kies voor een gewone kast, dus geen laptop. maar wat voor processor? pentium, celeron, duron, athlon? het mag van mij tweedehands. ik heb voor internet enzo genoeg aan rond de 800 mhz. maar ik weet niet of dat genoeg is voor het opnemen en masteren en produceren van muziek. het hoeft trouwens niet perse een intel of een amd te zijn, ik ben ook wel nieuwschierg naar apple of zelfs atari als de moeder van het digitaal opnemen eigenlijk. maar ik heb dus geen flauw idee welke processor het handigste is.
ik weet wel dat ik veel werkgeheugen nodig heb. ik neem nu alleen spoor voor spoor op. maar het zou mooi zijn als ik ook met mijn band(s) op zou kunnen nemen op verschillende sporen tegelijk. als ik spoor voor spoor opneem is denk ik 256 mb werkgeheugen wel genoeg, maar voor meerdere soren heb ik 512 nodig, of nog meer?
ik gebruik ook midi en wil graag van soundfonts gebruik kunnen maken, of iets wat hetzelfde kan. ik wil dus zeg maar verschillende instrumenten kunnen downloaden om die uit mijn midi keyboard te halen. maar ik ben geen intensief midigebruiker.
ik neem op met line-out(s) en/of microfoon(s). ik ben geen technofiel enzo en ik hoef ook niet de beste kwaliteit die er is. ik wil geen meer geld uitgeven omdat het dan in theorie beter klinkt terwijl je in praktijk er niks van kunt horen. ik vraag me ook af hoe het zit met die voeding waar jullie het over hadden en de beeldschermen... op wat voor manier kan dat storen. veroorzaakt het bijv. ruis of is het theoretisch mogelijk dat iets minder goed zou kunnen gaan werken...?
oja ik ben niet van plan om gebruik te maken van dolby 5.1 of dat soort geouwehoer met een subwoofer. ik vind namelijk dat dat de mastering van de muziek geen recht doet. ik ozu dus graag 2 gewone stereo boxen, dus geen dolby of computerboxjes, wilen aansluiten op mijn computer. zijn deze boxen te koop of moet ik iets inelkaar prutsen zodat ik aan die boxen een mini-jack heb? andere suggesties?
ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen...