PDA

View Full Version : geen PRS single cuts meer!



gerrekat
16 juli 2004, 14:53
http://www.nashvillecitypaper.com/index.cfm?section_id=10&screen=news&news_id=34398


:cool: :cool:

Wouter J
16 juli 2004, 15:27
Op de site van PRS zelf.


What has happened -

In 2000 PRS guitars introduced the Singlecut model at the NAMM show in Los Angeles. This instrument received numerous awards world-wide and is well accepted in the market place.
In our opinion the PRS Singlecut was, and is, a design that shows every aspect and detail of what we believe a PRS instrument to be.

One of our competitors filed a lawsuit against us contesting the design of the Singlecut based on the competitor’s registered trademark. In this still pending litigation, the trial court issued an injunction, preventing us from manufacturing, distributing, selling, promoting or offering PRS Singlecut designs in the United States of America.

What we are doing -

After receiving the above notice, we immediately ceased our production, our distribution and marketing of all Singlecut designs manufactured in the United States. We have also stopped sales and distribution of SE model Singlecuts in the US.
Immediately and until further notice we are removing all references and photographs pertaining to Singlecut type products from our website and printed material. We will not be shipping catalogs, pricelists, DVD’s and accessory brochures until revised literature is available.

Thank You -

We appreciate your patience, understanding and support as we go through this process.

Dit zal veel companies wel doen zweten, de ESP Eclipse, the Tokai Love Rock en een hele rij van budget merken Kopieeren de Les Paul vorm veel preciezer dan de PRS singlecut dus dat zal die mensen wel eens flink wat problemen bezorgen.

en oh wee als Fender nu eens wat gaat ondernemen tegen merken die de strat vorm gebruiken...

waar zal dit toe leiden, een terug keer naar de jaren zestig gitaren waar ieder merk zijn eigen vorm had?

gerrekat
16 juli 2004, 15:32
Lijkt me cool als ze DEAN gaan aanklagen HAHAHHA, heb ik binnenkort mega zeldzame gitaren, wat daht je van mijn ESP eclipse die zal ook wel op de tocht staan...

ESP heeft destijd zijn EXP vorm ook helemaal veranderd omdat hij veels te veel op de explorer leek! dat zijn nu collectorsitems!

Wouter J
16 juli 2004, 15:42
Of wat dacht je dan van Ibanez, ze zouden de Roadstar (RG) en Saber (S) series moeten stoppen en inplaats daarvan de hele zooi van de vorm van de Iceman en artist series moeten geven.

Een Steve Vai met een Iceman vorm compleet met handgreep en lion's claw...

Wormaap
16 juli 2004, 15:51
ROFL, hierdoor verliest Gibson bij mij MEER dan'n beetje respect. Ik dacht dat de gitaar-wereld de laatste plaats was waar men't eerder een eer vond als je design gebruikt werd dan'n inbreuk op je patenten...
Fuck Gibson for this.

MightyMike
16 juli 2004, 16:00
Ik begrijp de actie van Gibson maar al te goed...Vroeger, toen de dieren nog spraken, waren er eigenlijk maar twee grote merken. Tegenwoordig zijn er veel alternatieven en is het zelfs zo dat er gitaristen rondlopen die NIET dromen van een Gibson Les Paul met bijhorende Marshall-stack (stel je dat voor!!!!). Er zijn zelfs gitaristen die vinden dat Gibson veel te duur is in vergelijking met de kwaliteit, bespeelbaarheid en het karakter van de desbetreffende gitaar. Resultaat : kleine producenten als PRS kunnen op relatief korte termijn de markt veroveren met gitaren die stukken beter zijn. Zelfde geldt voor ESP, Ibanez, etc...

Volgens mij lijdt Gibson echt onder het verloren marktaandeel en is dit een poging om toch nog geld in het laadje te brengen. Dit is trouwens een poging die alleen werkt in het patent-geile Amerika. Binnenkort is het dus de beurt aan Europese en Aziatische merken om de nieuwe "Les Paul" te produceren...

Negative K3 fan
16 juli 2004, 16:18
Ikd acht dat bodies niet beschermd waren, alleen headstocks! Wel hard, maar er staat nog nergens dat Gibson de lawsuit heeft gewonnen. Verder vind ik de singlecut van PRS echt nauwelijks op gibsons lijken.

Alain
16 juli 2004, 16:35
Ikd acht dat bodies niet beschermd waren, alleen headstocks! Wel hard, maar er staat nog nergens dat Gibson de lawsuit heeft gewonnen. Verder vind ik de singlecut van PRS echt nauwelijks op gibsons lijken.
Gibson heeft gewonnen. Is een maand of 3-4 geleden uitgesproken.

De reden waarom dat Gibson PRS aanpakt en niet de kleintjes is gewoon financieel. PRS laten stoppen met singlecuts is een overwinning. Tokai failliet laten gaan niet. PRS is een rechtstreekse concurrent, Tokai niet. PRS zit in dezelfde prijsklasse.
Ibanez heeft het ook meegemaakt eind jaren 70, ook met een singlecut model.


Of wat dacht je dan van Ibanez, ze zouden de Roadstar (RG) en Saber (S) series moeten stoppen en inplaats daarvan de hele zooi van de vorm van de Iceman en artist series moeten geven.

Een Steve Vai met een Iceman vorm compleet met handgreep en lion's claw...
Ik zou niet inzien waarom. Het zijn "originele" Ibanez ontwerpen. Toch zeker de S serie. Omdat ze ietwat lijken op een Fender Strat?

bert k
16 juli 2004, 16:35
Ging dat hele lawsuit verhaal uit de jaren 80 dan alleen maar over headstocks?
Ik snap dit verhaal wel, hoor. Het LP model is door Gibson ontworpen, en dat kan je niet zomaar jatten, ook niet als je 1 lijntje net ff anders tekent. Wat ik niet begrijp is waarom de grote fabrieken niet in licenties handelen, dan verdienen ze er nog wat aan.

gerrekat
16 juli 2004, 16:57
is toch logisch, bedrijven gaan om geld PRS ook, GIBSON probeert maar wat en als het ze lukt nou mooi meegenomen toch!

PRS is de afgelopen jaren heel wat betaalbaarder geworden dus ook makkelijker bereikbaar voor de "normale" consument, dat is een bedreiging, zeker als zou blijken dat de kwaliteit beter is....

Fender is ook aardig aan de weg aan het timmeren wat lawsuits betreft.

schizo910
16 juli 2004, 17:30
Ik snap het ook wel van Gibson. Stel jij ontwerpt een gitaarvorm en een ander bedrijf gaat daar mee aan de haal en verdient er geld mee, zou je ook balen. Wij zien of horen verder niet wat er achter de schermen aan vooraf gaat. Voor ons komt zo'n lawsuit ineens uit het niets in het nieuws en dan klinkt het alsof Gibson ineens zijn LP vorm gaat verdedigen.

Voorbeeld; als Fiat ineens een Volkswagen kever gaat nabouwen en slechts een klein beetje de vorm aanpast zou niemand het vreemd vinden als Volkswagen hen aan zou klagen...

fred dons
16 juli 2004, 17:52
esp heeft zijn eclips in overleg met gibson aangepast, tokai en agile passen hun lp's ook aan voor de amerikaanse markt
het was dus logisch dat PRS dit ook moest doen, het model wijkt wel iets
af maar de overeenkomsten waren te groot (moet minimaal qua shape 20 % afwijken)

PRS had op papier gezet (stom van ze) dat ze een lp kopie gingen maken voor Guitarcenter, verder wilden ze dan Les Paul (de gitarist) dit model ging endorsen en als laatste hebben ze het verzoek gehad van gibson om op zijn minst de toggle switch op een andere plek te zetten want anders kregen ze een recht zaak aan hun broek
dat deden ze niet en nu hebben ze verloren. Prs gaat achter iedereen aan die een draak of een vogel inlegt (al is het maar op een doosje) en nu krijgen zij een koekje van eigen deeg.

Gibson heeft dit model bekend gemaakt en er veel tijd en geld in gestopt om het zo bekend te maken en los van de kwaliteits issues bij gibson hebben zij gewoon de rechten op deze gitaar(vorm), net zo als coca cola dat op hun flesvorm hebben, nike dat op haar logo heeft en apple dat op de Ipod heeft.

gerrekat
16 juli 2004, 17:55
Dta is zeker waar, maar wat ook opvalt is dat van ESP de LTD EC series ook weer verschillen van de ESP Eclipses.....een Eclipse lijkt VEEL meer op een LP dan de EC en ONTZETTEND veel meer dan de PRS single cut!

bert k
16 juli 2004, 19:28
Ik denk dat ze bij Gibson ook wel kijken of er iets te halen is voor ze aan een rechtszaak beginnen. Ik weet niet hoe groot ESP is, maar volgens mij een stuk kleiner dan PRS. En wat dacht je van die Rus, Shamray of zoiets? Die kopieeert alles waar ie zin in heeft.

Ik liep toevallig hier tegenaan. Das makkelijk praten, met een plaatje erbij.



http://www.musicmann.net/NewFiles/lespaul3t.JPG http://www.musicmann.net/NewFiles/singlecut2t.JPG
Zoek de verschillen :)

Anders Destium
16 juli 2004, 21:27
Ik ga van de zomer kijken of ik nog een pre-lawsuit SC uit de VS kan halen... :wink:

Het maffe is dat de Singlecut Trem ook niet meer mag, terwijl die gitaar duidelijk afwijkt van de LP...

http://www.willcuttguitars.com/images/83905-2.jpg

fred dons
17 juli 2004, 07:48
gibson had al eerder een les paul met een trem dus dat was niet onderscheidend genoeg

de ESP's lijken inderdaad meer op een LP dan een SC alleen ESP heeft het model eerst ter beoordeling aan Gibson overlegt voordat zij hem gingen produceren, PRS deed dat niet

ESP produceert overigens meer gitaren dan PRS, dus dat was de reden niet, de belangrijkst reden voor Gibson dat PRS een amerikaanse bouwer is en Gibson voornamelijk de amerikaanse markt willen beschermen. het is ondoenlijk om je trademarks over de hele wereld met rechtzaken te verdedigen dus focussed Gibson zich wat dat betreft alleen op de VS (tokai,ESP en bijvoorbeeld Agile verschepen geen perfecte LP kopieen naar de VS, dat doen ze wel naar Japan en de rest van de wereld)
Voor Europa spant Gibson geen trademark rechtzaken aan maar gaan ze naar de grote gitaar winkels en vertellen dat als ze nog langer gibson willen verkopen ze de goede kopieen niet meer in hun assortiment mogen
hebben (de duitse bouwer Morgaine heeft daarom zijn "les Paul"aangepast omdat hij anders niet meer bij Beyers Music verkocht mocht worden)

EVH Wolfgang
19 juli 2004, 18:59
Wat gaat er nu gebeuren met de bestaande Single cuts? Gaan dit collectors items worden? Echt heel veel zijn er volgens mij niet eens van gemaakt want je ziet ze niet vaak te koop staan.

Monty
19 juli 2004, 20:36
:-( Sjeez wat lullig van Gibson zeg. Weer een goede om snel een Singlecut aan te schaffen ipv een Les Paul.

Tja, ik ben er ook mee eens dat een singlecut totaal verschilt met een les paul (nek/body verbinding, geheel andere kop, anders gepositioneerde knoppen, eleganter, wrap over bridge, andere binding/carving), maar waarschijnlijk ziet een leek als een rechter dat niet.

Anders Destium
19 juli 2004, 22:52
Er zijn een paar duizend Singlecuts, wat ze niet overdreven zeldzaam maakt. De Singlecut Trem echter is sinds 2003 op de markt, daarvan zijn er misschien 1000 schat ik. Je ziet hoe dan ook veel minder PRSen hier dan in de VS waar ze nog steeds het merendeel van hun gitaren verkopen.

marc_o
20 juli 2004, 00:26
Op zich wel raar dat Gibson dit doet, aangezien ze zelf ook schuldig zijn geweest aan het namaken van een bekende vorm. Wellicht kennen jullie de Gibson U2, dat was gewoon een superstrat in de trend van Kramer en Charvel.....dus typisch geval van jammer.

fred dons
20 juli 2004, 07:15
klopt dat de merken van elkaar afkijken zoals bijvoorbeeld de U2 of de US 1 bij gibson, het enige verschil hierbij is dat gibson geen inbreuk maakte op de trade marks van Fender, alleen de headstock was toen door fender getrademarked en niet de bodyshape.
Dus netjes was het niet maar het was wettelijk wel toegestaan

marc_o
20 juli 2004, 11:14
Okay, het was geen 1 op 1 kopie, maar dat is dePRS Singlecut ook zeer zeker niet.

fred dons
20 juli 2004, 11:27
het gaat hier ook niet of iets een 1 op 1 kopie is, gibson heeft een aantal trademarks op zijn les paul (bijvoorbeeld 2 tone en 2 vol knoppen in een ruitvorm, toggleswitch linksboven, mahonie body met maple top en set neck mahonie neck, dubbel humbucker of p 90, bodyshape etc
die dingen individueel zijn niet genoeg om een inbreuk op een trademark aan te tonen maar de combinatie wel.
Zeker als je als PRS gewoon op papier zet dat dit model bedoelt is om de LP's bij Guitarcenter te vervangen, je een endorsement wil van Les Paul, de ex directeur van Gibson in een advertentie wil laten zeggen dat dit eigenlijk de gitaar is die hij bij Gibson wilde maken etc

Anders Destium
20 juli 2004, 11:51
Het was veel slimmer geweest als PRS eerst de Singlecut Trem op de markt had gebracht, die verschilt redelijk wat van de Les Paul in tegenstelling tot de normale Singlecut. Dit was inderdaad vragen om problemen, al zal niemand die dit soort gitaren koopt een dergelijke fout maken ze door elkaar te halen. De Headstock geeft hem in beide gevallen gelijk weg :wink:

sash
20 juli 2004, 11:52
OFWEL: PRS SUCKS, GIBSON RULES! :D

Anders Destium
20 juli 2004, 11:55
andersom :roll:

De reden dat Gibson PRS aanklaagt is ook omdat PRS Gibson van de markt aan het drukken is in de VS, puur en alleen omdat PRS gitaren beter zijn en meer waar voor het geld bieden...

Wicked Willy
20 juli 2004, 12:08
3 maanden geleden een PRS Custom 22 gekocht, maar ook wat andere modellen uitgeprobeerd, waaronder de singlecut. Heb zelf ook een LP, de singlecut lijkt wel op de LP maar er zijn toch veel verschillen, vooral qua klank....maar goed Gibson sued gewoon omdat PRS een veel betere LP bouwt dan zijzelf. Een singlecut is geloof ik het de goedkoopste amerikaanse PRS (2400 euro geloof ik?), maar is een stuk beter van kwaliteit dan een LP in dezelfde prijsklasse....maar goed dat is mijn bescheiden mening en met de PRS Singlecut trem werd het instrument nog veelzijdiger.

Ben benieuwd wat de resterende modellen in NL gaan kosten.

Baco
20 juli 2004, 12:10
andersom :roll:

De reden dat Gibson PRS aanklaagt is ook omdat PRS Gibson van de markt aan het drukken is in de VS, puur en alleen omdat PRS gitaren beter zijn en meer waar voor het geld bieden...

Inderdaad, een beetje gitaar speler ziet toch onmiddellijk het verschil? Pff, mijn PRS Tremonti was stukken beter dan mijn Les Paul Standard. Een Gibson komt er bij mij niet meer in, tenzij een Custom misschien...

fred dons
20 juli 2004, 12:22
het gaat ook niet of "een beetje"gitaar speler het verschil ziet dat is niet wat de rechter heeft doen besluiten Gibson gelijk te geven (hoewel dat wel meespeelt)

als ik een strat maak met een tele head stock ziet iedere speler dat dat niet klopt echter ik heb nog steeds inbreuk gemaakt op de trademarks van Fender en dit mag niet, het gaat er dus om of PRS dingen letterlijk overneemt met de intentie kopers weg te lokken bij en concurrent.

Op zich is er niets op tegen als iemand een betere gitaar maakt het is alleen verboden dat te doen met dingen die iemand anders bekend heeft gemaakt en geld in heeft gestoken om bekend te maken .

PRS heeft ook geen moeite om bouwers aan te klagen waarvan zij van mening zijn dat die bouwer inbreuk zou maken op hun trademarks.
Mcnaught moest zijn headstock aanpassen van PRS omdat die vaag leek op PRS, niemand mag volgens PRS vogels inleggen op geen enkel instrument zonder schriftelijke toestemming van PRS en ga zo maar door
zij krijgen nu gewoon een koekje van eigen deeg :razz:

Anders Destium
20 juli 2004, 12:37
Dat is ook weer zo natuurlijk, you win some you lose some...Alleen zonde dat de gitaristen weer de dupe worden van dit geharrewar!

Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als Fender de stippen als inlay had getrademarked :wink:

fred dons
20 juli 2004, 12:41
dan hadden ze pech gehad omdat er al bouwers voor hun waren die dit deden :D (een paar eeuwen daarvoor al)

Anders Destium
20 juli 2004, 12:43
het gaat om het principe :wink:

PeteRS
20 juli 2004, 12:54
Wat mij betreft blijft de Custom gewoon de oer-PRS. Ik kan er niet wakker van liggen dat de SC niet meer gemaakt mag worden, hij voegt weinig toe aan de Custom.

fred dons
20 juli 2004, 13:46
klopt het gaat om het principe; zijn dots onderscheidend genoeg om te zeggen dat is een typische Fender gitaar, ik denk van niet (of het moet
de buddy guy strat zijn :wink: )

Anders Destium
20 juli 2004, 13:52
Zoeen vind ik persoonlijk dan weer juist géén typische strat, het doet vooral aan Randy Rhoads denken op een of andere manier (al is hij er vast niet mee begonnen) :lol:

fred dons
20 juli 2004, 14:30
er waren er meer die bolletjes op hun gitaar hadden maar Randy is er inderdaad het bekendst mee geworden

Baco
20 juli 2004, 19:06
PRS heeft ook geen moeite om bouwers aan te klagen waarvan zij van mening zijn dat die bouwer inbreuk zou maken op hun trademarks.
Mcnaught moest zijn headstock aanpassen van PRS omdat die vaag leek op PRS, niemand mag volgens PRS vogels inleggen op geen enkel instrument zonder schriftelijke toestemming van PRS en ga zo maar door
zij krijgen nu gewoon een koekje van eigen deeg :razz:

Hehe, dan zullen die ook wel in hun vuistje lachen. Soit, ben benieuwd of dit verdere gevolgen zal hebben. Dan heb ik het vooral over de Les Paul prijzen...
Maar ja, meer dan hopen dat ze zullen zakken zal het niet worden, vrees ik :roll:

schwalbe
20 juli 2004, 19:41
nee, die adcocaten moeten ook ergens van betaald worden.....

Hendrix
20 juli 2004, 19:44
Waarom zijn die PRS gitaren opeens zo gewild?
'k heb nog nooit op een PRS gespeeld, maar ze zien eruit als imitatie-gibsons............... :roll:

Anders Destium
20 juli 2004, 23:12
Het is heel simpel, PRS gitaren zitten beter in elkaar dan Gibsons :)

Wicked Willy
28 juli 2004, 20:05
zitten beter in elkaar, zien er mooier uit, klinken mooier en zijn meer allround gitaren.

Dussss