PDA

View Full Version : Printplaatjes



Antal
15 juli 2004, 20:17
Vraagje voor de zelfbouwers. Is het makkelijk om dit soort printjes te maken, en is het handig om deze te gebruiken:

http://www.bigtonemusic.com/sitebuilder/images/PTP2-203x167.jpg
http://www.xs4all.nl/~zuiden/photo/guitargear/RedSnapper/Snapper1.JPG

Misschien is het een waanidee, maar ik vroeg het me gewoon af. Want gewone printjes maken lijkt me wat veel gedoe, en die standaard printjes vind ik ook niet echt handig.

Diedo
15 juli 2004, 20:36
ik heb zelf een paar keer dit soort experimenteerprintplaatjes gebruikt, en dat beviel me wel. ik had em met eilandjes van 3 gaatjes per contact.
http://home.planet.nl/~helm2003/licht/printplaat.jpg

Dirk_Hendrik
15 juli 2004, 22:12
Persoonlijk vind ik het gebruik van gaatjesprint met van die metalen dingetjes er in een beetje dubbelop. Wat betreft bigtone's idee voor bouwpakketwerk mijn respect daar het heel grensverlagend werkt.
Waarom menatone, gezien hun wereldwijde produktie, nog op gaatjesprint werkt en niet (goedkoper) op zelfemaakte printen is me een absoluut raadsel.

Robbert
15 juli 2004, 23:55
Het idee van direct point-to-point..? Het idee dat het echt handwerk is.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor. Ik vind de "echte" ptp versies van de Time Machine Boost leuker om te zien dan de printplaat versies. Gewoon het idee dat het meer moeite heeft gekost om te maken en dat je daar ook voor hebt betaald..

Harry
16 juli 2004, 08:36
ja, ik ben een n00b op dit gebied;
kun je met die gaatjesbordjes de verbindingen gewoon met draadjes maken in plaats van met zo'n soldeerspoor zoals op printplaten?

Dirk_Hendrik
16 juli 2004, 08:55
ja, ik ben een n00b op dit gebied;
kun je met die gaatjesbordjes de verbindingen gewoon met draadjes maken in plaats van met zo'n soldeerspoor zoals op printplaten?

ja

Fuhgawz
16 juli 2004, 11:30
Bij elke electronica-zaak kun je wel van die, bij gebrek aan een betere term, "startpaketten voor etsen" kopen. Als je eenmaal door hebt hoe het moet is het niet zo moeilijk. Ze zijn zeker een stuk handiger in het gebruik dan die gatenplanken. Zeker als je veel componenten hebt.
Verder staat op http://www.generalguitargadgets.com volgens mij ook precies uitgelegd hoe het werkt. Net als op andere sites als http://www.diystompboxes.com en http://www.geofex.com.

Harry
16 juli 2004, 12:41
ook voor sukkels met 2 linkerhanden, zoals ik?

Dirk_Hendrik
16 juli 2004, 13:45
ook voor sukkels met 2 linkerhanden, zoals ik?
ja

















(wat een lekker rap te beantwoorden topic!) :D

Antal
16 juli 2004, 14:12
Ok, dus jullie raden eigenlijk gewoon aan om toch maar een gewoon printplaatje te maken?

Dirk_Hendrik
16 juli 2004, 14:52
Ja en nee.

Op het moment dat je een keertje een pusfees achtig iets wilt gaan maken is het niet de moeite om met etsmeuk en dergelijke aan de slag te gaan. Op het moment dat je vaker gaar DIY-en is het zelf maken van printjes al heel snel lonend omdat je sneller werkt, minder kans maakt op fouten e.d

Antal
16 juli 2004, 15:18
Ja en nee.

Op het moment dat je een keertje een pusfees achtig iets wilt gaan maken is het niet de moeite om met etsmeuk en dergelijke aan de slag te gaan. Op het moment dat je vaker gaar DIY-en is het zelf maken van printjes al heel snel lonend omdat je sneller werkt, minder kans maakt op fouten e.d

Ok, das duidelijk... Mijn vraag was eigenlijk omdat ik het werken die printjes met die korte baantjes niet echt practisch vind. Dus ik dacht misschien is dat systeem met die ringetjes makkelijker werken.

Diedo
16 juli 2004, 16:31
ik denk dat dat laatste wat moeilijker wordt op het moment dat je er chips in moet planten, want dant zou je heel veel ringetjes op een klein oppervlakte moeten stampen, en dat past niet denk ik, maar voor kleine projecten zonder IC´s is het goed te doen, maar ik zou niet weten hoe je die zelf moet maken...

Bluesbreaker
17 juli 2004, 17:32
etsen is dik makkelijk hoor, gewoon met zon stift doen, niet met fototechniek want daar moet je veel meer dingen voor aanschaffen

ic's is trouwens geen probleem, gewoon netjes tekenen

mijn eerste zelfgemaakte ets was ook met een ic, wil best hoor

Diedo
17 juli 2004, 17:54
ik doelde daarmee op het soort printje dat als eerste op de foto staat; zo´n plaatje met een paar ringetjes erin... lijkt me best lastig als je er 8 binnen een cm² moet planten...

Bluesbreaker
17 juli 2004, 20:59
die bovenste is volgens mij in het echt minstens 2x zo groot (gezien de componenten die er op zitten) en in een stukje van 2 bij 2 cm kun je best 8 gaatjes boren (gewoon in een boorkolom, metaalboortjes van 1 mm, boortje precies op de plek waar het gat moet komen laten rusten zodat er niks meer kan verschuiven en boren maar.

Dirk_Hendrik
17 juli 2004, 21:40
Wat betreft dat "gedoe" met fotografische procede's. Zo extreem kostbaar is dat niet. Wat voornamelijk kostbaar is is het investeren in jezelf om een goede (computer??) layout te maken. Het voordeel van fotografisch werken is dat je van een ontwerp meerdere identieke exemplaren kunt maken. Mat een stift op een printplaat zitten tekenen is dan al snel meer werk. Uit eigen ervaring; rond een euro of 25 ben je van start (voorbeeld in het geheel: gebruik geen dedicated ontwilkkelaar maar Crofty gootsteenontstopper. Waarschijnlijkk om en rond een factor 100 goedkoper en het is hetzelfde spul; natriumhydoxide). Wat betreft je layout maakt het dan niet uit of je van een ontwerp 1 of 30 printjes maakt. Alleen de kosten van je printplaat en je etsmiddel zijn er dan nog.

Daarnaast, je eigen custom PCB is een stuk leuker en sneller opgebouwd dan het volgende gaatjesprint project.

Antal
19 juli 2004, 13:43
Ok, dus als ik het goed begrijp is het het makkelijks om te beginnen met zo'n stift. Alleen als je het vaker doet en meerdere dezelfde maakt kun je het beter fotografisch doen.

Ik zit er over te denken om het dan toch eerst maar een keer met zo'n stift te proberen. Ik hoef toch geen meerdere dezelfde te maken momenteel. Is er een site waar uitgelegt word hoe dit in z'n werk gaat en wat je er voor nodig hebt? Of kan iemand hier dat eenvoudig uitleggen?

Bluesbreaker
19 juli 2004, 14:09
kijk eens op http://www.schakelingenonline.nl daar heb ik ook heel veel informatie weg gehaald, en als je ergens niet uit komt kun je het inin hun forum vragen en krijg je eigelijk altijd dezelde dag nog uitgebreide uitleg door een Mod

Daniël_san
10 augustus 2004, 16:45
etsen is dik makkelijk hoor, gewoon met zon stift doen, niet met fototechniek want daar moet je veel meer dingen voor aanschaffen

ic's is trouwens geen probleem, gewoon netjes tekenen

mijn eerste zelfgemaakte ets was ook met een ic, wil best hoor

Hoe werkt zo'n etsstift?? (ik heb trouwens nog nooit 1 gezien) En wat is een ic?

Speeddemon
10 augustus 2004, 17:30
Daarnaast, je eigen custom PCB is een stuk leuker en sneller opgebouwd dan het volgende gaatjesprint project.
Of je hebt een mannetje in de Dominicaanse Republiek, en die maakt custom PCB's voor je voor minder dan 4 euro p.s. incl verzenden... 8-)

(MiG*Boost heeft onderdelen uit U.S.A., Israël, Dom. Republiek en NL. Talkin' about International! )

hadv
10 augustus 2004, 22:33
ik weet niet of het nog bestaat, maar vroeger kon je ook van de afwrijfsymbolen op vellen kopen (transistor, dual-in-line etc).

Bluesbreaker
11 augustus 2004, 01:19
etsen is dik makkelijk hoor, gewoon met zon stift doen, niet met fototechniek want daar moet je veel meer dingen voor aanschaffen

ic's is trouwens geen probleem, gewoon netjes tekenen

mijn eerste zelfgemaakte ets was ook met een ic, wil best hoor

Hoe werkt zo'n etsstift?? (ik heb trouwens nog nooit 1 gezien) En wat is een ic?

Een etsstift werkt heel simpel. Je koopt een printplaatje, daarvan is de hele bovenkant bedekt met koper. Je tekent alle verbindingen met een etsstift op het koper )eerst wel goed schoonmaken(. Daana kun je het plaatje in etsmiddel doen )meestal ijzer-III-chloride(. De etsstift beschermt het koper, dus waar je getekent hebt blijft het koper zitten en waar je niets getekend hebt verdwijnt de koperlaag.

Een ic is een intergrated circuit, een chip waarin een bepaalde veelgebruikte schakeling zit.

Dirk_Hendrik
14 augustus 2004, 16:23
Of je hebt een mannetje in de Dominicaanse Republiek, en die maakt custom PCB's voor je voor minder dan 4 euro p.s. incl verzenden... 8-)


Of je doet het zelf en hebt voor 4 euro 12 van die printjes :wink:

Speeddemon
14 augustus 2004, 17:22
Of je hebt een mannetje in de Dominicaanse Republiek, en die maakt custom PCB's voor je voor minder dan 4 euro p.s. incl verzenden... 8-)


Of je doet het zelf en hebt voor 4 euro 12 van die printjes :wink:
dan ga je dus wel voorbij aan alle andere materialen die je nodig hebt.

Daarbij, ik gun m'n geld dan liever aan een stakker in een 2e wereld-land. :wink:

Dirk_Hendrik
14 augustus 2004, 20:08
dan ga je dus wel voorbij aan alle andere materialen die je nodig hebt.


1 bus crofty gootsteenontstopper
1 glasplaatje, een stukje vloerbedekking en twee straatklinkers
1 200 watt gloeilamp
1 zakje etsmiddel
laserfolie (conrad)

Samen een euro of 15. Gaat een paar honderd (etsmiddel) en een paar 1000 (de rest) migboostprintjes mee.