PDA

View Full Version : mijn acoustische kunsten blijven achter bij mijn electrische



harrievandenberg
15 juli 2004, 19:34
test

harrievandenberg
15 juli 2004, 19:35
Ik speel in totaal 9 jaar acoustisch gitaar waarvan 7 jaar klassiek en sinds 2 jaar op een steelstring. En nu heb ik sinds anderhalf jaar ook een Fender Usa Strat, ik denk dat moet dan ook wel lukken, dus niet. Op mijn acoustische gitaar kan ik echt veel spelen en technisch kan ik veel aan, maar op mijn strat lijk ik wel een gitarist die net begint. Ik kom niet verder dan een paar lekkere akkoordenschema's maar zodra ik een solo wil beginnen stokt het op een of andere manier.

Ken iemand deze problemen? ervaringen? En is er een medicijn of een wonderdoktor tegen deze ziekte? is mijn strat vervloekt?

Sir Peckerkäse
15 juli 2004, 21:28
afmaken, dit exemplaar is niet meer te redden

harrievandenberg
15 juli 2004, 22:05
:-?

schaap
15 juli 2004, 22:36
Kan je niet echt meer aangeven van wat het probleem is ?
Ik gok zelf de omschakeling van nekken een punt is hierin. En snaardikte misschien enzo. Maar wat meer info is altijd handig. :cool:

Ivar
16 juli 2004, 12:50
Het ligt hoogst waarschaanlijk aan de gewenning.

Als je een maandje exclusief op je electrische blijft spelen dan zul je vanzelf zien dat het steeds soepeler gaat. Gewoon oefenen!

Voidhead
16 juli 2004, 13:07
huh? je topictitel is in strijd met de inhoud van je bericht of zit ik nu fout?

anyway ik vind toch dat electrisch makkelijker speelt dan akoustisch dus wel een beetje raar dit. Electrisch speelt lichter en shit.

Reverse
16 juli 2004, 16:18
huh? je topictitel is in strijd met de inhoud van je bericht of zit ik nu fout?

anyway ik vind toch dat electrisch makkelijker speelt dan akoustisch dus wel een beetje raar dit. Electrisch speelt lichter en shit.

Ja idd, elektrisch vinden de meeste mensen makkelijker.

Diedo
16 juli 2004, 16:35
en de topictitel klopt ook niet haha :)

maar ik denk ook dat het grotendeels met gewenning heeft te maken...

en als je je een beginnende gitarist voelt op je strat: gedraag je dan ook zo, en probeer gewoon steeds een stapje verder te gaan. niet meteen hetzelfde wat je op je andere gitaar doet.

Succes!

harrievandenberg
16 juli 2004, 20:34
oh ja, foutje. Ik vind het toch best opmerkelijk dat niemand bekend is met dit probleem. Ja wat kan ik er nog meer over zeggen. Misschien is het de soort muziek die je speelt op een acoustische, dat me dat beter licht? Ik ken weinig tot geen beginnernummers voor de electrische gitaar, misschien speel ik te veel in de ronte. Ik moet denk ik gewoon even wat basis dingentjes leren voor de electrische gitaar, toonladders enzo.

Reverse
18 juli 2004, 19:55
Ja, meer tijd in de elek. gitaar steken en veel proberen :razz: . Uiteindelijk zal het toch wel beter gaan.

Harald
18 juli 2004, 21:51
Er zijn best wat gitaristen waaraan je goed kunt horen dat ze eigenlijk akoestisch gitarist zijn als ze op een elektrische gitaar spelen. Als ik het goed begrijp ben je op een klassieke gitaar begonnen, en speel je sowieso pas een paar jaar staal snarig. Speel je met je vingers ipv met een plectrum? (Of ben je net met plectrum begonnen?) Je kunt op zich ook mooi elektrisch spelen zonder plectrum, maar da's toch anders, zou dan in ieder geval aanraden eerst een tijdje met plectrum te spelen als je dat al niet doet. Met plectrum kom je toch pp een andere feel en frasering uit dan met vingers, en de plectrum feel klikt duidelijker naar elektrische gitaar.

harrievandenberg
18 juli 2004, 22:02
ik ben begonnen met een klassieke gitaar en sinds 3 jaar speel ik op een staalsnarige acoustische gitaar. Ik speel ook nooit met plectrum, zelden tenminste, ik ga daar ook maar meer mee oefenen.

Janne
18 juli 2004, 22:20
Ik heb ongeveer hetzelfde "probleem". Speel zo'n 6.5 jaar akoestisch en heb nu sinds een paar dagen een elektrische gitaar en dat is ook ff wennen.
Ik denk dus ook dat het voornamelijk wennen is en als je er lang genoeg op oefent dat t dan vanzelf beter gaat. Ik speelde eerst ook nooit met plectrum, heb zelfs geen idee hoe je zo'n ding vast moet houden, speelde eerst weleens met een knoop, dat ging nog beter (is ook dikker, ik denk dat dat helpt). Leg nu altijd na een paar minuten mn plectrum weg en speel verder met mn vingers, ik heb ook echt geen contact met de snaren als ik met een plectrum speel, als je met je vingers speelt is dat toch anders.
Maja om ff antwoord te geven op je vraag, gewoon oefenen. Het went vanzelf wel en gewoon langzaam opbouwen.

Janne

dejohan
19 juli 2004, 10:59
Als je alleen accoustisch speelt heb je de neiging om zachtjes de snaren te raken, en veel met open akkoorden te spelen. Op electrisch klinkt dat niet altijd goed, daar is ritmisch aanslaan, en half-open akkoorden en dempen van de snaren tussen akkoorden vaak meer aangewezen. Kortom: ritmischer spelen, uit je pols leren spelen.

Probeer bijvoorbeeld "I can't cry anymore" van Sheryl Crow eens te spelen, dan krijg je een redelijk goed idee van het 'ritmisch' spelen.


Wat imho elke beginnende gitarist moet doen is "smells like teen spirit" leren spelen. Gebruik plectrum en distortion. Let op de gemute tonen (die takketakke) tussen de powerchords, vooral goed hoorbaar bij de intro. Ook zo leer je wat meer uit de pols spelen.

Carlos SanTuna
19 juli 2004, 14:11
Ik heb ook iets dergelijks gehad. Ik heb ooit twee jaar akoestisch gitaarles gehad, op een klassieke gitaar. Daarna ging ik in een band spelen en ben ik overgestapt op basgitaar. Na zo'n negen jaar bassen (maar natuurlijk ook thuis akoestisch gitaar spelen) heb ik de overstap gewaagd naar de elektrische gitaar. Maar goed, toen had ik dus nog nooit met plectrum gespeeld, en dat valt dan inderdaad vies tegen. Nog steeds speel ik veel met mijn vingers, maar ik merkte al snel dat een plectrum voor sommige nummers nou eenmaal een vereiste is. Voor mij bleek de oplossing te liggen in het nemen van gitaarlessen, specifiek gericht op elektrisch gitaar. Een leraar kan je de grondbeginselen van het plectrumspelen laten zien, en in mijn geval waren daar een aantal simpele trucs bij waar ik zelf niet zo snel aan gedacht zou hebben. Ik ging dan ook snel vooruit en na een les of drie speelde ik al veel beter elektrisch gitaar dan daarvoor. Misschien is dat voor jou ook de oplossing.

Toen ik een elektrische gitaar aanschafte heb ik trouwens wel specifiek gezocht naar een gitaar die ik gemakkelijk kon bespelen. In mijn geval is dat een PRS Santana SE geworden, en het schijnt dat niet alle gitaristen dat een fijne gitaar vinden, maar ik vind hem juist wel erg lekker spelen (en klinken, trouwens). Ik denk dat dat ligt aan de dikke hals, maar zeker weten doe ik het niet. De meeste Fenders liggen mij daarentegen niet zo goed qua bespeeldbaarheid. Misschien is dat ook onderdeel van je probleem?

harrie-beton
19 juli 2004, 14:47
kijk 1 keer naar steve vai
en je weet wat je wel op een elec kunt doen wat niet op een gewone plank kan.

-let op zijn speedpicking plus bijgeluiden
-het extreme buigen
-zijn sounds
-ieder nummer andere gitaar :oops:

harrie-beton
19 juli 2004, 14:49
:oops:
edit dubbel

harrievandenberg
19 juli 2004, 19:04
ik wil hem wel van je downloaden hor,

harrie-beton
20 juli 2004, 00:32
http://217.120.167.227/website1/steve_vai/


Duurt een paar uur geduld is schone zaak.
Het bestand blijft een half jaar op de server staan denk ik.

hb

harrievandenberg
20 juli 2004, 17:57
hij is bezig, zal nog wel ff duren denk ik. Bedankt!

slayurrr
20 juli 2004, 18:05
TNX HARRIE, DIT IS ECHT GRUWELIJKE SHIT!!!!!!!!! Ik wilde die DVd altijd al een keertje zien, ff downen 8-)

harrie-beton
20 juli 2004, 18:42
laat even weten als je hem gedownload hebt.

Op een ander deel van het forum kunnen we een topic starten over hoe goed het is. Of hoe slecht.

ps voor de mensen zonder breedband is er ook een fragment van 56 mb bijgeplaatst. Met ISDN heb je dit in een uur binnen.

Doe altijd SAVE TARGET AS - DOEL OPSLAAN ALS. Anders gaat het vreselijke windowz hem in een venster openen en dat wil je niet.

Dit is 5 minuten steve vai - toch wel de huidige grootmeester op de electrische gitaar. Vind ik persoonlijk.

slayurrr
20 juli 2004, 22:42
AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH , me internet connectie viel ff uit, nu moet ik 'm weer opnieuw downloaden :-(

RRRobin
20 juli 2004, 23:14
:-D

slayurrr
21 juli 2004, 10:57
Ik heb 'm harrie :-D :-D :-D

ik zal 'm vanmiddag eens ff kijken! iig bedankt voor het sharen man

slayurrr
21 juli 2004, 21:49
Echt super! Heb de "DVD" net gekeken en hij is echt te gek! w00t

harrie-beton
21 juli 2004, 23:46
dvd is weggehaald. er staat een fragment van 5 minuten nog.
Dat is genoeg om een beeld te krijgen.

slayurrr
21 juli 2004, 23:49
Haha :)

En uh, ik downde de hele tijd met 20/30 kb per seconde ongeveer. Ik had 'm gewoon in de avond aangezet en de volgende ochtend was ie klaar :-D